کد خبر 1414228
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
چند توصیه به زوار اربعین درباره‌ عبور از مرزها/ موبایل‌های وارداتی از عراق اصلا رجیستر نمی‌شود

زوار اربعین توجه کنند که اطلاعات هویتی خود را برای تهیه ارز مسافرتی در اختیار دیگران قرار ندهند و امکان همراه داشتن کالا تا سقف ۸۰ دلار را دارند.

‌به گزارش مشرق، هرساله در ایام اربعین حسینی، تعداد زیادی از زائران ایرانی از مرزهای زمینی و هوایی، راهی عراق می‌شوند تا یک هزار و ۴۵۲ عمود بین نجف تا کربلا را طی کنند و به زیارت اباعبدالله بروند.

به دلیل حضور میلیون‌ها ایرانی‌ در این سفر بزرگ زیارتی و معنوی، مسئولان ایران ‌و عراق تسهیلاتی را برای ورود و خروج افراد در نظر گرفته‌اند، با این‌ وجود همچنان قوانین اصلی پابرجا است.

* سودجویان در کمین زوار اربعین

یکی از مسائلی که در سال‌های پیشین رخ می‌داد، به موضوع سوءاستفاده برخی سودجویان از اطلاعات هویتی زائران اربعین مربوط می‌شود.

در این‌باره حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید: برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از اطلاعات هویتی زائران، حین بازگشت به کشور، نسبت به خرید سیم‌کارت به نام آن‌ها اقدام و از آن برای رجیستری گوشی‌های تلفن همراه قاچاق، استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل زوار اربعین باید از قراردادن اطلاعات خود در اختیار دیگران جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: در کربلا و در مسیر رفت‌وآمد زوار، گوشی اصل به‌سختی یافت می‌شود و اغلب تلفن‌های همراه تقلبی است که خوشبختانه زوار نیز نسبت به این موضوع آگاهی کامل دارند.

به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۹۳ درصد مردم هیچ کالایی در ایام اربعین وارد کشور نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بخشی اندکی از مردم که در کشور عراق تلفن همراه خریداری می‌کنند، به دلیل تقلبی بودن آن در ایران با مشکل مواجه می‌شوند و استدلال این افراد به عدم رجیستری مربوط می‌شود درصورتی‌که به دلیل اصل نبودن این کالا و سیستم‌عامل عجیب، این تلفن‌های همراه در ایران بدون کارایی خواهد بود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در انتها گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، در ایام اربعین امسال، تلفن‌های همراه وارد شده از عراق رجیستری نخواهد شد.

ارز مسافری صرفا به زائران پرداخت می‌شود

همچنین امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزبه زوار اربعین توصیه کرد که اطلاعات هویتی خود را جهت دریافت ارز در اختیار دیگران قرار ندهند.

وی ادامه داد:‌ طبق ضوابط و ابلاغیه بانک مرکزی، بانک‌ها و صرافی‌ها، باید ارز اختصاص داده شده به زائران اربعین را صرفاً به شخص زائر ارائه دهند، بنابراین همه زوار باید به همراه مدارک هویتی خود به این مکان‌ها مراجعه کنند تا ارز مسافری را دریافت کنند.

وی افزود: همانطور که بارها گفته شده، در اختیار قراردادن مدارک هویتی به دیگران امکان هرگونه سوءاستفاده را فراهم خواهد کرد و هم‌وطنان باید از این امر اجتناب کنند.

پرهام‌فر تأکید کرد: توصیه جئی می‌شود که افراد در ایام اربعین، تلفن همراه از مسیر عراق وارد کشور نکنند زیرا این تلفن‌های همراه رجیستری نخواهد شد.

قوانین سفت ‌و سخت مربوط به کالای همراه مسافر

نکته دیگری که زوار اربعین باید توجه داشته باشند به ورود و خروج کالا از مرز مربوط می‌شود که توصیه می‌شود افراد فقط کالاهای موردنیاز برای این گردهمایی عظیم را همراه خود داشته باشند.

در همین زمینه، بهروز قره بیگی، مدیرکل گمرک خوزستان با اشاره به اجرای قوانین کالا برای مسافران در مرزهای کشور می‌گوید: به‌طورکلی همه ضوابط و مقرراتی که برای کالاهایِ همراهِ مسافر، در هنگام ورود و خروج وجود دارد در گمرکات مرزی نیز اعمال می‌شود.

به گفته قره‌بیگی ‌حمل کالاهای اساسی و کالاهای تنظیم بازار که موردنیاز بازار داخل است مانند برنج، قند و شکر، روغن، مرغ، گوشت، دارو ممنوع است و زائران اجازه خروج این اقلام از مرزها را ندارند؛ بنابراین برای سهولت انجام امور گمرکی زائران هنگام خروج از کشور لازم است هم‌وطنان به این ممنوعیت توجه ویژه داشته باشند.

* زوار درخواست عبور کالای دیگران از مرز را قبول نکنند

بنابراین گزارش همه این قوانین در خصوص ورود کالا به کشور نیز اعمال خواهد شد و واردات هرگونه کالا به خصوص کالای ممنوعه پیامدهایی برای افراد خواهد داشت.

در سال‌های اخیر مشاهده شده است که برخی از سودجویان با وعده‌های مالی کالای خود در اختیار دیگران قرار داده تا آن را وارد کنند درصورتی‌که این امر ممکن نبوده و زوار باید این‌گونه درخواست‌ها را رد کنند.

از طرف دیگر بر اساس قانون افراد تا سقف معین اجازه ورود کالا  به کشور را دارند، مدیرکل گمرکات خوزستان در این باره می‌گوید: هر مسافری که قصد بازگشت از عراق به مرزهای خوزستان را دارد، امکان همراه داشتن تا سقف ۸۰ دلار کالا را دارد و از معافیت گمرکی برخوردار می‌شود و مازاد این رقم مشمول پرداخت هزینه گمرکی با نظر کارشناسان مستقر در مرز خواهد شد.

 هر چند انگیزه زائران اربعین حسینی کاملا مشخص است و برپایی این راهپیمایی شکوهمند در سالیان اخیر، فرصت‌های بی‌نظیری را برای کشور فراهم ساخته است اما در صورت عدم اتخاذ تدابیر نظارتی مؤثر از سوی مسئولان مربوطه، تحرک سودجویان می‌تواند چالش‌های امنیتی و اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد؛ بنابراین ضرورت دارد همه دستگاه‌های اجرایی ضمن شناسایی فرصت‌ها و مخاطرات در این زمینه، راهکارهای لازم را اجرا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    مشرق " یک گزارش در مورد کمبود شدید اتوبوس برای سفر اربعین تهیه کن. اصفهان هزاران زاِِئر داره و روزانه فقط یک اتوبوس 25 یا 31 نفره از اصفهان به مقصد مهران حرکت میکنه . میتونید تو سایت پایانه ها این موضوع را بررسی کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس