اتوبوس

کمتر از ۲۰ روز دیگر مدارس بازگشایی و به حجم سفرهای شهری در تهران افزوده‌می شود. شهردار پایتخت می‌گوید؛ گشایش بزرگ در حوزه حمل و نقل عمومی بزودی حاصل می‌شود.

به گزارش مشرق، توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی در تهران از مطالبات اصلی شهروندان در حوزه شهری است. مطالبه‌ای که تحقق آن در مدیریت شهری سابق  چندان مورد توجه قرار نگرفت واین موضوع گلایه تهرانی‌ها و وضعیت کنونی حمل و نقل به ویژه اتوبوسرانی را رقم زد.

اما توجه به مساله رفع مشکلات حمل و نقل عمومی از اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری کنونی قرار گرفته و شهردار پایتخت اهتمام ویژه‌ای بر روی این موضوع دارد. علیرضا زاکانی شهردار تهران مدتی پیش اعلام کرد: کشور در آستانه یک تغییر و تحول بزرگ قرار گرفته و امروز نیازمند الگوسازی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی هستیم. تمام تلاش دشمن این است که از شکل گیری و ارائه الگویی مبتنی بر آرمان‌ها جلوگیری کند؛ بنابراین توجه به ابعاد انقلاب و ضرورت‌های تحول در کشور ضروری و کمک به ساختن الگو امری حیاتی و واجب است.

در همین راستا شنبه‌های امید و افتخار راه اندازی و افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های جدید آغاز شد؛ پروژه‌هایی که به گفته شهردار تهران جزو آرزوهای مدیریت شهری در سال های گذشته بوده است.

به گفته زاکانی با تلاش های شبانه روزی در شورا و شهرداری هر هفته تا ۱۲ بهمن افتتاح هایی در غالب پروژه های شهری و گاهی ملی را خواهیم داشت که عمده آنها خاتمه کار است و از ۱۲ بهمن تا عید بیش از ۴۰ پروژه را هر روز افتتاح خواهیم کرد.

در نخستین شنبه امید و افتخار پایانه زیرزمینی اکباتان افتتاح شد این پایانه پس از گذشت ۱۴ سال از زمان شروع عملیات اجرایی آن به عنوان بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری به بهره برداری رسمی رسید.

آیین کلنگ‌زنی پروژه تکمیل بزرگراه یادگار امام (ره) در دومین شنبه امید و افتخار  با حضور شهردار تهران و برخی از اعضای شورای ششم پایتخت انجام شد و سومین شنبه امید و افتخار هم امروز در قالب ۳ پروژه بزرگ شهرسازی در نفرآباد مورد توجه و اجرا قرار گرفت.

بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی هم از برنامه‌های مهم است برنامه‌ای که همزمان با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس بیشتر حائز اهمیت است.

گشایش بزرگ در حوزه حمل و نقل عمومی

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این زمینه گفت: امسال هدفگذاری ما این است که ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس را به ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس تبدیل کنیم تا مردم یک گشایش بزرگی را در حوزه حمل و نقل عمومی ببینند و برنامه ریزی شهرداری به سمت حل بنیادی مشکلات شهر تهران است.

ورود اتوبوس‌های جدید تا قبل از بازگشایی مدارس

بهرام نکاحی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز در این باره گفت: بر اساس اینکه پیش بینی می‌کنیم حجم سفرهای آموزشی در تهران همزمان با بازگشایی مدارس مورد توجه قرار گیردتمهیداتی را اتخاذ کرده‌ایم و ان شالله خبرهای خوبی در این راستا خواهیم داشت.

وی بیان داشت:  قرار است از سوی دولت تعدادی اتوبوس‌ تا قبل از بازگشایی مدارس به شهرداری تحویل داده شود و بعد از آن تعداد بیشتری اتوبوس وارد ناوگان می‌شوند و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم سهمیه اولیه‌ای که دولت به شهرداری تهران اختصاص داده یعنی ۹۰۰ دستگاه اتوبوس را وارد ناوگان اتوبوسرانی کنیم.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خاطرنشان کرد: همچنین تقویت خطوط اتوبوسرانی به ویژه خطوط بی آر تی، بهسازی و بازسازی ۵۵۰ اتوبوس در دستور کار قرار دارد که از ابتدای مهرماه به کمک ناوگان حمل و نقل عمومی می‌آیند تا افزایش سفرهای روزانه را پاسخ دهند.

حداقل ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تهران نیاز داریم

نکاحی گفت: در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران بیش از ۲ هزار دستگاه است و متأسفانه طی سال‌های اخیر بی‌مهری‌های زیادی به این بخش از حمل و نقل عمومی شده  چرا که حداقل ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تهران نیاز داریم و باید برای تامین عقب ماندگی در این بخش برنامه‌ریزی کنیم. البته این تعداد اتوبوس هم کافی نیست و برای رسیدن به سهم ۲۵ درصدی اتوبوسرانی در جابجایی مسافر باید ۱۰ تا ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشیم.

اختصاص ماهانه ۲۰۰ اتوبوس از سوی دولت برای شهرها

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در این باره گفت: قرار است از سوی دولت ماهانه ۲۰۰ اتوبوس جدید برای شهرهای مختلف از جمله تهران اختصاص یابد.

وی اعلام کرد: اورهال ۱۴۰۰ اتوبوس در تهران نیز کلید خورده و برنامه ریزی‌های جامعی در نظر گرفته شده که تا قبل از بازگشایی مدارس ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی تقویت شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر فشار بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار زیاد است، تراکم جمعیت، طولانی سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها و فرسودگی ناوگان دست به دست هم داده و ما درصددیم با برنامه‌ریزی‌ها وضعیت را هر چه بهتر بهبودی بخشیم و ان‌شاءالله با اقدامات انجام شده از نظر تأمین اتوبوس به کفایت می‌رسیم.

خبرهای خوش حمل و نقلی از راه رسیده است

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد. طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده و حالا مدیران شهری معتقدند  طی دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت بوده است.

تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری می گویند وضعیت اتوبوسرانی نامساعد است، این بخش نیاز به احیا دارد و با اقدامات شهری به تنهایی نمی توان از پس حال زار اتوبوسرانی بر آمد و کمک های دولتی امری ضروری است. با آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید البته وضعیت رو بهبودی رفته و ابتدای فعالیت ۱۱۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران افزوده شده است. دولت و شهرداری هم در تعامل با یکدیگر گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند و قرار است طی توافق با دولت تا آخر سال تعداد زیادی اتوبوس در قبال تهاتر نفت برای تهران اختصاص یابد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس