1

روزنامه خط امامی‌های سابق: برای موفقیت جمهوری اسلامی ایران در وساطت جهت توقف جنگ اوکراین، تحرکات بیشتری لازم است که یکی از آن‌ها تقویت روابط با اوکراین است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۳ شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که تازه‌ترین مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای، بیانات رهبر انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و قطع کامل صادرات گاز روسیه به اروپا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

فرجام توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا همچنان سوژه مهم در روزنامه‌ها است. روزنامه آرمان ملی در یادداشتی نوشته است که حالا نوبت آن است که آمریکا امتیاز داده تا برجام احیا شود. در این یادداشت آمده است:

آمریکایی‌ها در ارتباط با پاسخ تهران به پیشنهاد اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که موضع ایران سازنده نیست. این جمله در شرایطی صورت می‌گیرد که آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و قرار نیست که تهران پیشنهادی دهد که رضایت آن‌ها را جلب کند. ایران با توجه به جغرافیا، سیاست‌ها و منافع خود اولویت‌هایی را در مذاکرات در نظر دارد و پیشنهادهایی در آن ارتباط می‌دهد. آمریکایی‌ها باید در حال حاضر از ایرانی‌ها دلجویی کنند زیرا ایرانی‌ها هستند که قصد برگشت به برجام رادارند. البته درگذشته و در زمان آقای عراقچی می‌توانستیم برجام را به نتیجه برسانیم که این‌گونه نشد. حال که یک سال است دوباره مذاکره صورت گرفته و وزیر امور خارجه تلاش کرده برجام به نتیجه برسد، آمریکایی‌ها همین بخش معقول در سیاست خارجه را دلسرد می‌کند.

برای نشان دادن «حسن نیت» به آمریکا رابطه با اوکراین را تقویت کنید! / تغییر نظر یک لیست امیدی پیرامون راهپیمایی اربعین

روزنامه ایران نیز نوشته است مه چین و روسیه پاسخ ایران به متن آمریکا را مثبت ارزیابی کرده و از آن استقبال کرده‌اند. این روزنامه در گزارشی نوشته است:

پس از پاسخگویی تهران به آخرین پیشنهادها اتحادیه اروپا درروند مذاکرات وین، دور تازه‌ای از عملیات روانی مقام‌های آمریکایی باهدف تحت تأثیر قرار دادن رویکرد واقع‌گرایانه و منطقی ایران در گفت‌وگوهای جاری آغازشده است. ایران بامداد جمعه گذشته و تنها یک هفته پس از متن پیشنهادی امریکا به اتحادیه اروپا ایده‌های نهایی خود را باهدف حل‌وفصل پرونده هسته‌ای و پایان یافتن سناریوهای جنجالی و موهوم غرب ارائه کرد که این پاسخ با استقبال چین و روسیه به‌عنوان دو کشور طرف مذاکرات روبه‌رو شده است. این در حالی بود که امریکا تنها ساعاتی پس از پاسخ تهران کوشید با این ادعا که این پیشنهادها چندان سازنده به نظر نمی‌رسد بار دیگر مسئولیت قصور و بدعهدی خود درروند جاری را متوجه ایران کند.

برای نشان دادن «حسن نیت» به آمریکا رابطه با اوکراین را تقویت کنید! / تغییر نظر یک لیست امیدی پیرامون راهپیمایی اربعین

روزنامه شرق اما روایت جالب‌تری از ایجاد رابطه با شرق در برابر چشم‌انتظاری برجامی بیان کرده و نوشته است که فرض کنیم اصلاً چیزی به نام برجام وجود ندارد و تحریم‌ها ماندنی است و از بین نمی‌رود. در چنین شرایطی چاره‌ای جز پیداکردن راه‌های بومی و غیر جهانی باقی نمی‌ماند. حداقل، این است که اقتصاد را با شرقی‌ها (چین و روسیه) و همسایگان ببندیم. با سیستم بانک جهانی هم عجالتاً کاری نداشته باشیم و با سیستم تهاتر، اقتصاد را پیش ببریم.

شرق در ادامه به نقل از سفیر سابق ایران در ارمنستان نوشته است:

ما در یک برهه بسیار مهم شاهد سفر رئیس‌جمهور چین آقایشی جین پینگ به ایران بودیم که یک فرصت بسیار مغتنم برای تقویت مناسبات تهران - پکن به‌خصوص در حوزه اقتصادی و تجاری بود، اما پاسخی که چینی‌ها از رفتار دولت روحانی گرفتند، چندان باب میل پکن نبود و پس از تلاش‌های بسیار زیادی که صرفاً محدود به دولت روحانی نمی‌شود بلکه در کل بدنه حاکمیت در دستور کار قرارگرفته بود، نهایتاً جمهوری اسلامی ایران قرارداد ۲۵ ساله راهبردی را با طرف چینی به امضا رساند. درصورتی‌که اگر دولت‌های یازدهم و دوازدهم برنامه جدی برای مناسبات منطقه‌ای وجود داشت، هیچ‌گاه روابط با این کشورها فدای دیپلماسی برجامی نمی‌شد.

برای نشان دادن «حسن نیت» به آمریکا رابطه با اوکراین را تقویت کنید! / تغییر نظر یک لیست امیدی پیرامون راهپیمایی اربعین

رابطه با اوکراین را تقویت کن!

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود خواهان تقویت روابط ایران و اوکراین شده است! این روزنامه نوشته است که برای موفقیت جمهوری اسلامی ایران در وساطت جهت توقف جنگ اوکراین، تحرکات بیشتری لازم است که یکی از آن‌ها تقویت روابط با اوکراین است. اگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران به برخورداری از روابط با روسیه در قوی‌ترین سطح اعتقاددارند، این رابطه قوی منافاتی با تقویت رابطه با اوکراین ندارد. این اقدام می‌تواند در موفقیت تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای متوقف ساختن جنگ مؤثر باشد. علاوه بر این، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل بگونه‌ایست که می‌تواند مستقلاً نیز برای برقرار کردن صلح میان روسیه و اوکراین اقدام کند بدون آنکه حامل پیام دیگران باشد.

این روزنامه سابق خط امامی (ره) بدون اشاره به نقش اوکراین به‌عنوان پایگاه ناتو در شرق اروپا و نیز اقدامات ماجراجویانه زلنسکی در تبدیل این کشور به آزمایشگاه سلاح‌های بیولوژیک با ساده‌انگاری ماجرا جنگ در اوکراین را به یک اختلاف ساده مرزی تخفیف داده است. جمهوری اسلامی در ادامه می‌نویسد:

شرایط کنونی منطقه و جهان، بگونه‌ایست که نیاز شدیدی به تحرکات خیرخواهانه و صلح‌طلبانه کشورهای مستقل برای رفع خصومت‌های موجود میان کشورها دارد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به ماهیت استقلالی و اسلامی که دارد می‌تواند در انجام این رسالت نقش اول را داشته باشد.

برای نشان دادن «حسن نیت» به آمریکا رابطه با اوکراین را تقویت کنید! / تغییر نظر یک لیست امیدی پیرامون راهپیمایی اربعین

تغییر نظر یک اصلاح‌طلب: راهپیمایی اربعین فراتر از یک امر حکومتی است

 روزنامه جوان گفته است که محمدعلی وکیلی، چهره اصلاح‌طلب و مدیرمسئول روزنامه ابتکار که عضویت در فراکسیون امید مجلس دهم و سخنگویی ستاد روحانی در سال ۹۶ را در کارنامه خود دارد، نظرش پیرامون مراسم اربعین حسینی تغییر کرده است!

جوان به نقل از وکیلی نوشته است:

راستش را بخواهید پیش‌ازاین خیلی با راهپیمایی اربعین به عللی مانند عدم امنیت زوار، مسائل بهداشتی، احترام به استقلال یک کشور و احتمال تحریک سایر مسلمانان علیه شیعیان زیاد همدل نبودم. می‌گفتم آسیبش بر نفعش می‌چربد؛ و سپس ادامه داده اما اکنون‌که به صحنه نگاه می‌کنم می‌بینم طوفان ریزش اعتقادات درگرفته و هیچ قدرت مقاومتی در مقابل سیل بنیان برافکن اعتقادات وجود ندارد؛ اما به گمانم این راهپیمایی می‌تواند نقش سیل بند را داشته باشد.

برای نشان دادن «حسن نیت» به آمریکا رابطه با اوکراین را تقویت کنید! / تغییر نظر یک لیست امیدی پیرامون راهپیمایی اربعین

وکیلی در همین راستا توضیح داده «فراگیری اجتماعی، پیشگامی گروه‌های مردمی در ایجاد موکب و پذیرایی مردمی، همه و همه نشانه قدرت اجتماعی این حرکت است. مضافاً اکنون معتقدم قدرت‌ترمیم روابط انسانی بین دو ملت بر اساس محرک پرقدرتی به نام امام حسین (ع) با این راهپیمایی محقق می‌شود؛ خصوصاً اگر از وجه حکومتی آن کاسته و بر ابعاد اجتماعی آن تأکید و تکیه شود. بر همین اساس پیشنهاد می‌دهم دستگاه‌های مسئول خیلی به پررنگ کردن حضور خود اصرار نکنند و کل تمرکزشان صرفاً بر ایجاد امنیت باشد. این‌گونه اجازه دهند راهپیمایی اربعین حسینی مردمی بماند و کارکرد خود را در ساحت اجتماعی داشته باشد تا به‌عنوان یک سنت اجتماعی در تاریخ ماندگار شود. این ایده خوب با سوختی مانند عشق امام حسین (ع) می‌تواند مسیر خود را در تاریخ پیدا کند و ماندگار شود.»

تغییر نظرهای این‌چنینی و صداقت و جسارت برای بیان عمومی آن را باید به فال نیک گرفت. حداقل آنکه فرد آن‌قدر خود را مسئولیت‌پذیر می‌داند که اگر روزی نظری اشتباه را به مردم گفت، اکنون‌که متوجه آن اشتباه شده، حرف درست را هم به مردم بگوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    6 1
    آلبانی دولت داره تلاشش رو میکنه.
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 5
    مشرق امروز کم به اصلاح طلب ها و زلنسکی گیر داده چه خبر شده ؟
  • سید IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    6 1
    آفرین به وکیلی که به اشتباه خود اعتراف کردکاش بقیه بهانه گیرها هم تسلیم حق اهل بیت شوند۸۲۵۳۴
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    6 2
    نتیجه حمایت اروپایی ها از اوکراین قیمت برق در فرانسه و آلمان به رکورد تاریخی ۹۰۰ یورو برای هر مگاوات ساعت رسید که ۱۰ برابر قیمت‌های شهریور پارسال است. بخاطر افزایش هزینه برق، میلیون‌ها نفر در بریتانیا زیر خط فقر خواهند رفت! سرطان اصلاحات
  • سید IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    6 2
    نظر جناب مسیح مهاجری روزنانمه جمهوری اسلامی در باره برقراری مناسبات با اسرائیل چیست!؟ چون منافاتی با روابط با روسیه و چین ندارد و از طرفی برای یانکیستان و اروپایی ها هم بسیار خوشایند هست و جایگاه مدنظر نامبرده برای ایران در روابط بین المللی را خیلی بهتر از ارتقاء روابط با اوکراین ایجاد می کند! چرا کوچه پس کوچه نشانی می دهی!؟ سرراست نشانی صهیونی ها را بده! امان از فهم و درک غربگدایانمان که آخر شعور سیاسی اند!
  • علی IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    4 1
    مسئولان خائن روزنامه مثلا جمهوری اسلامی برای تقویت چه بهتر که دارایی های خود را تقدیم امریکا کنید که شاید نتیجه بهتر باشد
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    3 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • سید IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      7 0
      نظر جناب مسیح مهاجری روزنامه جمهوری اسلامی در باره برقراری مناسبات با اسرائیل چیست!؟ چون منافاتی با روابط با روسیه و چین ندارد و از طرفی برای یانکیستان و اروپایی ها هم بسیار خوشایند هست و جایگاه مدنظر نامبرده برای ایران در روابط بین المللی را خیلی بهتر از ارتقاء روابط با اوکراین ایجاد می کند! چرا کوچه پس کوچه نشانی می دهی!؟ سرراست نشانی صهیونی ها را بده! امان از فهم و درک غربگدایانمان که آخر شعور سیاسی اند!
  • سید فروزان CH ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    4 1
    جناب عراقچی چنان محو اشک‌ها و لبخندهای شرمن می‌شد در طول مذاکرات که هر آنچه را بر خلاف مصالح ملی بود را امضا میکرد روزنامه آرمان هم بجای اشتیاق برای امضا و تبلیغ جناب عراقچی ، در جهت مصالح ملی بنویسد البته نه از نوع غربکدایان
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    3 1
    می‌بینم طوفان ریزش اعتقادات درگرفته و هیچ قدرت مقاومتی در مقابل سیل بنیان برافکن اعتقادات وجود ندارد/// مولانا می گوید "هرکس از ظن خود شد یار من". عموما کسانی که در رشته های علوم انسانی تحصیل کرده اند بعلت ضعف اطلاعات علمی دچار بی اعتقادی میشن و خیال می کنن همه مثل خودشون هستن!
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 2
    این آقای وکیلی کلا یکم با بقیشون فرق می کنه از چند سال پیش متوجه این موضوع شدم بودم
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 1
    تنها راه حل مشکلات خودکفایی توجه به ظرفیت تمام کشورهای جهان است که اروپا و آمریکا هم جزمهم ازاین جهان هستند پس چه اشکالی داره باهمه درجهت منافع ملی خودمان ارتباط داشته باشیم...یعنی آمریکا بدترازانگلیس خبیسه که الان توتهران سفارت داره توسیصدسال اخیر روسیه و انگلیس پدراین مملکت و دراوردن
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس