کد خبر 1415352
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
باکو

در حالیکه ایروان و باکو از تنش زدایی و حصول توافق صحبت می‌کنند، نقاط مرزی بین دو کشور هنوز از ثبات برخوردار نیست و طرفین به مواضع هم تیراندازی می‌کنند.

به گزارش مشرق، در ادامه اتهام زنی جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو طرف به رد ادعای همدیگر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری «پان آرمنیان» وزارت دفاع ارمنستان روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز یکشنبه اطلاعات نادرست منتشر کرده است.

در این بیانیه آمده است که نیروهای ارمنستان به مواضع جمهوری آذربایجان مستقر در بخش شرقی خط تماس شلیک نکرده‌اند. وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که وضعیت در مرز از ثبات نسبی برخوردار او تحت کنترل کامل نیروهای مسلح این کشور است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد که یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان شامگاه  یکشنبه ۱۳ شهریور با سلاح‌های مختلف، مواضع ارتش آذربایجان را مورد شلیک قرار دادند و یگان‌های ارتش آذربایجان نیز اقدامات تلافی جویانه انجام دادند.

این تحرکات نظامی در حالی صورت گرفته که سران  دو کشور اخیرا طی دیدار در بروکسل از تنش زدایی  و توافق صحبت کردند.

«الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز شنبه گفت: «در منطقه ما اوضاع به سوی صلح در حال پیشروی است. من از بروکسل به ایتالیا آمده‌ام جایی که مذاکرات سه‌جانبه‌ای با رئیس شورای اروپا و نخست وزیر ارمنستان داشتم و ما توافق کردیم که طی یک ماه، وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مذاکرات عملی برای توافق صلح را آغاز کنند».

علی‌اف اضافه کرد: «این پیشنهاد ما پس از پایان جنگ دوم قره‌باغ بوده و گفته‌ایم که ما نیازمند صلح هستیم. ما نیازمند توافق صلح بوده و دو سال طول کشید که ارمنستان با این موضوع موافقت کند».

وی ادامه داد: «من فکر می‌کنم که طی چند ماه می‌توانیم توافق صلح را نهایی کرده و امضا کنیم. فکر می‌کنم در صورتی که طرف ارمنستانی نیز تمایل مشابهی داشته باشد، این موضوعی واقع‌گرایانه به شمار می‌آید چون ما پنج اصل اساسی را مطرح کرده‌ایم که توافق صلح باید بر اساس آن باشد و ارمنستان نیز آنها را پذیرفته است.»

این دو کشور از زمان آتش بس تاکنون بارها همدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند. طبق توافق آتش‌بس نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹)  به امضای نیکول پاشینیان، الهام علی اف  و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه به جنگ در منطقه قره باغ کوهستانی پایان داد و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرده و حضور نیروهای حافظ صلح روس طبق همین توافق  است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    7 1
    علیف میخواد همین کثافتی که بین باکو و ارمنستان انفاق افتاده رو برای تبریز هم پیاده بکنه. نژادوپرستی و نفرت و جنگهای هزاران ساله نژادی. درحالی که همین الان ثروت و بسیاری و مقاوهای اصلی ایران دست ترکهای ایرانه.
  • حمیدرضا IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    25 1
    هم علیف هم پاشینیان مهره امریکا هستند ایران باید جلوی تغییرات مرزی را قاطعانه بگیرد
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 1
    استان قفقاز
  • مجتبی از زنجان IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    6 2
    با سلام بازم میگم بنده حق اظهار نظر ندارم جنگ بین کشورها نباید انجام بگیره کشورها با استان ها و شهرها و تنوع نژادی تشکیل شده اند دنیای بدی هستش خودم رو هم میگم تاسف واقعا تاسف
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      1 0
      ایران اسم‌هیچ‌نژادی نیست. ایران پادرزهر نژادپرستی است.
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    31 1
    ایران باید با یونان هم مرز بشه. این سرنوشت شیعیان است که حاکم دنیا باشند
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    17 2
    نخجوان را بگیرید و سپس فراخوان بدهید خود ما ترکهای ایران برای فتح آنکا.را کفایت میکنیم لازم‌به دیگر برادران ایرانی مان نیست._ آلب ارسلان‌دیگری خواهیم شد و انکا.را را دوباره دست بسته جلوی مادرمان ایران می اندازیم.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    17 0
    ۳۷درصد مردم ترکیه در سال توان خوردن حتی یک وعده گوشت سفید یا قرمز هم ندارند. (منبع: مرکز آمار اروپا)
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    32 0
    طرف مقابل قرارداد ترکمنچای یعنی‌شوروی ازبین رفت. خداروشکر قرارداد ترکمنچای تمام شد و باکو به ایران بازگشت. فقط مونده تمیزکاری ساختمان استانداری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس