کد خبر 1415358
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
عراق

شرکت کنندگان در دومین جلسه گفتگوی ملی عراق که بدون حضور نمایندگان جریان صدر برگزار شد، درباره تشکیل یک تیم فنی با هدف تنظیم نقشه راه خروج از بحران سیاسی توافق کردند.

به گزارش مشرق، دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: رؤسای چهارگانه، سران احزاب و گروه‌های سیاسی و نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق امروز دوشنبه به دعوت «مصطفی الکاظمی» و با هدف تداوم اجرای طرح گفتگوی ملی و بررسی تازه‌ترین تحولات سیاسی عراق در نشست مشترکی حضور یافتند.

در این نشست که دومین دور آن امروز و مانند دور نخست بدون حضور نمایندگان جریان صدر برگزار شد، نتایج زیر حاصل شد:

نخست: حاضران تأکید کردند که تحولات جاری و اختلافات سیاسی، مسئولیت ملی حفظ ثبات و حفاظت از کشور در برابر بحران‌ها و حمایت از تلاش‌ها برای آرام کردن فضا و جلوگیری از تنش و خشونت و پیش گرفتن گفتگوی ملی را متوجه همگان می‌سازد تا در نهایت بتوان به راه حل رسید.

دوم: در این جلسه همچنین تصویب شد که یک تیم فنی با حضور نمایندگانی از گروه‌های مختلف سیاسی برای تنظیم نقشه راه ملی جهت خروج از بحران در کشور و نزدیک کردن دیدگاه‌ها تشکیل شود تا بتوان زمنیه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام و تحقق الزامات حقوقی آن از جمله بازنگری در قانون انتخابات و همچنین بازنگری در کمیساریای انتخابات فراهم کرد.

سوم: تأکید بر ضرورت فعال‌سازی نهادهای قانونی عراق و تحقق روال‌های قانونی برای تشکیل دولت جدید.

چهارم: در این جلسه دوباره از اعضای جریان صدر خواسته شد تا در جلسات فنی و سیاسی و بحث در مورد همه مسائل اختلافی و دستیابی به راه حل برای آنها شرکت کنند.

پنجم: رهبران سیاسی حاضر در این نشست همچنین بر ضرورت آرام کردن فضای سیاسی و جلوگیری از هرگونه تنش تأکید و مخالفت خود را با اظهاراتی که به روابط تاریخی و برادرانه آسیب می‌زند، اعلام کردند. آنها همچنین حل و فصل اختلافات را به طرق قانونی به نحوی که ضامن کرامت و احساسات ملت عراق باشد و در آن ملاحظات دینی، سیاسی و اجتماعی رعایت شود، ضروری دانستند.

ششم: حاضران در نشست امروز همچنین بر ضرورت اصلاح ساختار حکومت عراق تأکید و از مطالبات مربوط به رفع اختلال در ساختار سیاسی و اداری کشور از طریق تصویب قوانین لازم و برنامه مؤثر دولتی قدردانی کردند تا همه نیروهای سیاسی با حمایت ملت عراق اصلاحاتی را در قانون اساسی ایجاد کرده و به قانون در همه مراحل گفتگو پایبند باشند.

شرکت کنندگان در این نشست در پایان درباره ادامه آن توافق کردند. این در حالی است که اولین جلسه گفتگوی ملی در ۱۷ آگوست گذشته با مشارکت رهبران سیاسی عراق با حضور رئیس جمهور و رؤسای قوه مقننه و قضائیه و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق برگزار شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس