کد خبر 1415801
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
آلمان

در پی صدور حکم دادگاه کار آلمان به نفع یکی دیگر از خبرنگاران اخراج شده از شبکه «دویچه وله» به اتهام صهیونیست‌ستیزی، شکستی دیگر برای لابی صهیونیستی فعال در برلین ثبت شد.

به گزارش مشرق، «فرح مرقه» روزنامه‌نگار فلسطینی - اردنی از پیروزی در دادگاه برلین در خصوص پرونده اخراجش از کار در شرکت رادیو و تلویزیون «دویچه وله» آلمان، به اتهام صهیونیست‌ستیزی ابراز خوشحالی کرد.

قاضی دادگاه کار در برلین، اخراج این خبرنگار فلسطینی - اردنی ساکن آلمان از دویچه وله را غیر موجه و غیرقانونی اعلام کرد و به این ترتیب فرح مرقه، در این پرونده صد در صد برنده اعلام شد.

به نوشته «رأی الیوم»، قاضی این دادگاه، همچنین حکمی مبنی بر «غیر قانونی بودن فسخ قرارداد» با مرقه  را صادر و دویچه وله را موظف کرد که او را از تاریخ صدور حکم به سر کار بازگرداند و حقوق دوره اخراجش را نیز بپردازد.

این در حالی بود که موسسه رادیو و تلویزیون دویچه وله، پس از آن‌که در دسامبر سال گذشته تحقیقات خارجی مستقلی را در مورد اتهامات صهیونیست‌ستیزی برخی کارمندان بخش عربی این موسسه را آغاز کرد، مرقه و شش نفر دیگر از روزنامه‌نگاران عرب همکار او را از کار اخراج کرد. همچنین شماری از همکاران خارجی مستقل با این بخش در پی فعالیت یک کمپین نژادپرستانه علیه روزنامه‌نگاران عرب در رسانه‌های آلمانی تحت هدایت رسانه‌های راست‌گرا و افراد مرتبط با راست افراطی و لابی صهیونیستی برکنار شدند.

نفوذ لابی صهیونیستی در نهادهای تصمیم‌گیری آلمان امری است که بسیاری از رسانه‌ها و طرف‌های سیاسی در آلمان به آن‌ اذعان دارند. در سال ۲۰۱۹ بود که هفته‌نامه اشپیگل آلمان از نقش‌آفرینی دو انجمن یهودی-اسرائیلی در تصمیم‌گیری‌های پارلمان و دولت آلمان پرده برداشت و اعلام کرد که این دو انجمن با لابی‌گری های قدرتمند خود در پارلمان آلمان (بوندستاگ) بر روند تصمیم‌گیری و مصوبات نهاد قانونگذاری آلمان تاثیرگذاشته‌اند که از جمله آن، ممنوعیت فعالیت جنبش تحریم کالاهای اسرائیلی در آلمان به دلیل جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین بوده است.

مرقه، دوشنبه شب پیش در حساب کاربری خود در «فیس‌بوک» و «توئیتر»، نوشت که در دادگاه کار آلمان و مبارزه حقوقی و قانونی با موسسه دویچه ولی پیروز شده و از تمام کسانی که در این مدت از او حمایت کرده‌اند، تشکر کرد و نوشت: «زمان جشن گرفتن فرا رسیده است. دادگاه کار، امروز عدالت را برقرار کرد و من ۱۰۰ درصد برنده شدم. از حمایت شما سپاسگزارم».

وکیل مدافع مرقه نیز پس از صدور این حکم تاکید کرد که دادگاه کاملا به نفع آنها حکم داده و مرقه اکنون می‌تواند به کارش بازگردد.

همین دادگاه، حکم مشابهی را در ژوئیه گذشته به نفع «مرام سالم» دیگر خبرنگار فلسطینی دویچه وله صادر کرده بود و پرونده سوم نیز به پایان رسیده است. چهار پرونده باقی مانده که شامل اخراج «باسل العریضی» روزنامه نگار لبنانی می شود که هنوز در دادگاه‌های آلمان در جریان است.

در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱، روزنامه زوددویچه سایتونگ گزارشی را منتشر کرد و در آن اعلام کرد که تعدادی از کارمندان بخش عربی در دویچه وله و همچنین یکی از آموزش دهندگان که به طور مستقل با این موسسه کار می‌کند، در سال‌های گذشته از طریق شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌ها اظهارنظرهایی صهیونیست‌ستیزانه منتشر کرده‌اند. این اظهارات از طریق حساب‌های کاربری شخصی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بعدها برخی از آنها حذف شده‌اند.

بر اساس این گزارش، العریضی به عنوان مدیر دفتر دویچه وله در بیروت در سال ۲۰۱۹، یکی از کسانی است که هدف گزارش «سودویچه سایتونگ» قرار گرفته بود. دلیل این امر یکی از پستهای پاک شده العریضی در توئیتر بود که تاریخ آن به ژوئن ۲۰۱۴ باز می‌گشت که وی گفته بود هرکس با اسرائیلی‌ها تعامل کند، خائن است و باید اعدام شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 0
    خسارت زمان بیکاریش هم لطفا بدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس