کد خبر 1415876
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰

به گزارش مشرق، محمد ایمانی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

جنگنده های ارتش اسرائیل، دیشب برای جندمین بار، فرودگاه حلب را از طریق دریای مدیترانه، هدف حملات موشکی قرار دادند. طی چند ماه اخیر، حملات موضعی مشابهی به حُمص، دمشق، مصیاف، طرطوس، لاذقیه و قنیطره انجام شده است.

در برخی حملات، امکانات زیر ساختی مانند فرودگاه هدف بوده، و در برخی موارد ادعا شده که تاسیسات نظامی یا تولید جنگ افزار مورد حمله قرار گرفته تا مانع حضور مقاومت در سوریه و انتقال تجهیزات به خط مقدم شوند.

در این که دولت سوریه باید معادله را تغییر دهد، تردیدی نیست و احتمالا دیر یا زود، این اتفاق رخ خواهد داد. در عین حال، به نظر می رسد هدف حملات، فراتر از اهداف ادعایی است.

درست است که اشغالگران فلسطین، از تشدید حلقه محاصره توسط جبهه مقاومت به هراس افتاده اند و طبق برآورد آنها، ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار موشک از لبنان، و ۲۰ تا ۳۰ هزار موشک از غزه، مراکز مهم اسرائیل را هدف گرفته است؛ اما ماجرا فراتر است.

تهدید مهم، دوگانه مرگباری است که در درون سرزمین های اشغالی شکل گرفته؛ وحدت عملیاتی گروه های مبارز فلسطینی با وجود تفرقه انگیزی ها بیشتر شده؛ و ساخت سیاسی- اجتماعی رژیم صهیونیستی در اثر تشدید فشار مقاومت، از هم گسیخته و به شدت قطبی شده است.

اینجا نقطه کوری است که هیچ کاری از سازمان "ترور و جنگ" اسرائیل و موشک و بمب بر نمی آید. تصاعد این دوگانه، مقدمه انفجار از درون است. مقامات اسرائیل برآنند که "موقعیت" بحران درونی (در عمق) را در بیرون از مرزهای جعلی، جانمایی کنند و با حملات موضعی اخیر، جبهه داخلی را ترمیم نمایند.

تامیر پاردو رئیس اسبق موساد، ۱۲ خرداد ماه امسال اعلام کرد: "اسرائیل در سایه چند دستگی بی‌سابقه، وارد مرحله خود ویرانگری شده و در لبه پرتگاه قرار دارد. نفرت متقابل در میان ساکنان اسرائیل (فلسطین اشغالی) حاکم است. در شرایطی که دشمنان، منتظر ساعت صفر نابودی ما هستند، به کشوری تکه پاره تبدیل شده‌ایم".

او ۱۰ روز بعد هشدار داد: "بزرگ‌ترین تهدید برای اسرائیل، خودمان هستیم، نه ایران و فلسطینی ها. سیستم خود ویرانگری، بزرگترین تهدید است. اسرائیل در حال از هم پاشیدن در اثر اختلافات داخلی است".

قطعا، این فشار مقاومت و "ضربات امنیتی ترکیبی" از درون و بیرون سرزمین های اشغالی است که موجب تشدید اختلافات در رژیم صهیونیستی و انحلال چند باره پارلمان و دولت در چهار سال اخیر شده است.

اسرائیل در ۷۴ سال اشغالگری، دیوار امنیتی کاملی را به دور خود کشیده و مناطق اشغالی را به «زندان- پادگان» بزرگ با انواع دوربین‌ها و یگان‌های نظامی تبدیل کرد. اما با همه این تدابیر، اکنون ضربات از لبنان و غزه، به عمق مناطق اشغالی (بیت المقدس و تل آویو و جنین و دره اردن و...) کشیده شده است.

آخرین بار، همین چند روز قبل، پدر و پسر و برادر زاده فلسطینی، ضمن جا گذاشتن همه تدابیر امنیتی، به اتوبوس حامل سی نظامی عضو تیپ گولانی حمله ور شدند.

این، برای شاباک که ادعا می کند فقط طی چهار ماه، ۱۲۰۰ فلسطینی را به اتهام تدارک عملیات های مشابه دستگیر کرده، یک فاجعه و سرشکستگی بی سابقه است و می تواند با فروریختن اعتبار و اقتدار آن، کمیت و کیفیت عملیات بعدی را چند برابر کند.
 

تکرار زنجیره‌ وار عملیات ظرف هشت ماه اخیر، افزایش استفاده از سلاح گرم و حتی بمب دست ساز، و دقت بیشتر در تلفات‌ گیری، از بحران امنیتی در رژیم اسرائیل با وجود همه سخت گیری ها و جنایت ها خبر می دهد.

صهیونیست ها دیروز خانه شهید رعد حازم (مجری عملیات پنج ماه قبل در تل آویو ) را در جنین منفجر کردند. اما ضربات این شهید و هم رزمانش، برگشت ناپذیر است؛

این مهندس کامپیوتر ۲۹ ساله ساکنان اردوگاه جنین،  اواسط فروردین، دست کم چهار صهیونیست را در تل آویو را به هلاکت رساند و ۱۵ صهیونیست را مجروح کرد. پدر او، از افسران تشکیلات خودگردان فلسطینی بوده و این، نفوذ مقاومت فلسطین را نشان می دهد.

همان زمان، «بن کاسبت» تحلیلگر معروف صهیونیست اظهار داشت: «عملیات‌ های اخیر ثابت کرد دیوار حائل که گمان می‌رفت راه نجات ماست، هیچ فایده‌ای ندارد».

اکنون محافل صهیونیستی، بر اساس تحلیل شاباک می گویند نوع جدیدی از انتفاضه در کرانه باختری به راه افتاده که با انتفاضه سال های ۱۹۸۷ و ۲۰۰۰ متفاوت است و بر به کارگیری خشونت حداکثری علیه نظامیان اسرائیل تاکید دارد.

بر این اساس، «شائول موفاز» وزیر جنگ اسبق می گوید «بازدارندگی اسرائیل در برخی مناطق مانند جِنین، به کلی از دست رفته»، و تزوی یحزقلی خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش دهد «نسل جوان فلسطین، هیچ ‌ترسی ندارد و هیچ حسابی از شاباک نمی‌برد. آنها راه‌ های مبارزه را به خوبی می‌ شناسد».

مؤسسه مطالعات امنیتی دانشگاه تلاویو (INSS)، هشت ماه قبل، سند ارزیابی استراتژیک سالانه خود درباره سه تهدید مهم را جهت ابلاغ به نهادها، به «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم ارائه کرد:

«ایران، بزرگ‌ترین تهدید به شمار می‌رود و اسرائیل، به تنهایی قادر به مقابله نیست. ایران به فعالیت‌های منطقه‌ای از طریق توسعه برنامه‌ موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای حزب‌الله و دیگر گروه‌ها که قادر به نفوذ به عمق اسرائیل هستند، ادامه می دهد. جنگ غزه [سیف‌القدس] نشان داد جبهه داخلی فلسطین، به هیچ عنوان به حاشیه نرفته. با آنکه ارتش و دستگاه‌های امنیتی، وضعیت کرانه باختری را شبانه‌روز تحت کنترل دارند، اما اوضاع امنیتی به علت ضعف تشکیلات خودگردان و اتحاد گروه‌ها در کف خیابان، در آستانه انفجار است. در داخل هم، تهدید اجتماعی و قطبی‌سازی، شکاف‌ها و تنش‌ها، سومین تهدید بزرگ است. تداوم جبهه‌ گیری‌های سیاسی و اجتماعی و بی‌اعتمادی به نهادهای حاکمیتی و خلأ آشکار در آمادگی ارتش برای جنگ آتی در چند جبهه، چالش‌ های بسیار بزرگی را ایجاد کرده، آن هم در شرایطی که مناطق خارج از کنترل، به‌وجود آمده‌اند. احتمال درگیری و هرج و مرج بسیار بالاست».

یادآور می شود شاباک دو  هفته قبل، درباره احتمال بروز خشونت شدید و آشوب در انتخابات دو ماه دیگر کنست (پارلمان) هشدار داد. چندی پیش، ایهود باراک و نفتالی بنت، دو نخست وزیر سابق، به فاصله چند ماه، درباره تکرار نفرین ۸۰ سالگی  و فروپاشی اسرائیل هشدار دادند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    4 0
    چه خبره که رئیس موسادمیگه شکاف ونفرت ازهم بین صهیونیستهادرست شده
  • مورخ ایرانی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    20 3
    برای من واقعا سوال است که اگر اسراییل رو به نابودیست چرا روز به روز جسورتر و پرروتر میشود؟ در یک سال اخیر سوریه را آبکش کرده اما دریغ از یک جواب متقابل.
    • ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      0 0
      من یادم هست
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      1 1
      شما جسارت این رذلهارومیخواین ببینین برگردین به تاریخ کشتارهادرفلسطین
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
      2 2
      مورخ جان چون رو به نابودی هست به هر خس و خاکی چنگ میزند و مثل تو سولاخ سولاخ شده و مزخرف میگه
    • مورخ بهایی آلبانی! IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
      0 0
      خود صهیونیست ها میگویند در حال نابودی هستند آن وقت شما شدید دایه دلسوز تر از مادر! بیچاره بهایی های جاسوس شهر عکا و بدبخت منافقین رجوی مزدور که با انهدام رژیم صهیونیستی به فاضلاب تاریخ میپیوندند
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 0
    اين تحليل ها اعصاب ما راه بهم نريز!
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    0 2
    حمله های اخیر از ترس پایان عمر هست. چنگ میندازه تا کمی بیشتر بمونه
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 1
    نفرین هشتادسالگی با این قوم گره خورده است وآنهاباوردارند نفرین اجازه نمی‌دهد از هشتادسالگی ردشوند . این موشک خداست که دلشان را پاره پاره میکند
  • سهرابی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    1 1
    سلام شک نکنید این وحشیها روبه زوال هستند کشوری که کل غرب ازش حمایت تسلیحاتی میکنن باغزه که محاصره هست نمیتواند بجنگد حالا اینها ایران راتهدید مکنن اگرحمایت یانکی هانبود الال میشدن چندوقت پیش یکی ازسران انها گفت زیاد ایران راتحریک نکنید ممکنه انتقامی سخت بگیره
  • US ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 2
    مرگ اسقاطیل بسیار نزدیک است
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 1
    باز تو این حرفا رو از كجا بيرون كشيدى ؟! كرانه باخترى كجا و مقاومت كجا ؟!
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    0 1
    با این فرضیات اسرائیل سال 2023 رو نباید ببینه.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    0 1
    مرگ اسرائیل نزدیک تر شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس