کد خبر 1416690
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
زمانی برای اهلی‌شدن الاغ‌ها

مطالعات جدید دانشمندان حاکی از این است که الاغ‌ها ۷هزار سال قبل در آفریقای شرقی اهلی شدند.

به گزارش مشرق از وبگاه اخبار علمی (Science News)، دستورالعمل‌های ژنتیکی بیش از ۲۰۰ الاغ از سراسر دنیا نشان می‌دهد که این حیوانات بارکش حدود ۷ هزار سال پیش در آفریقای شرقی، اهلی شدند.

لودُویک اُرلاندو (Ludovic Orlando) از دانشمندان مرکز انسان‌زیست‌شناسی و ژنومیک تولوز در فرانسه می گود: تاریخچه الاغ‌ها، سال‌ها است که دانشمندان را متحیر کرده است.

پژوهش‌ها حاکی از این است که الاغ‌ها تقریباً ۳هزار سال قبل از اسب‌ها اهلی شدند.

دی‌اِن‌اِی، کمک زیادی به کشف تاریخ مشترک انسان‌ها و حیوانات دارد.

در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۳۹۹)، ارلاندو و همکارانش از دی‌ان‌ای استخوان‌های اسب‌ها برای کشف زمان اهلی‌شدن آن‌ها در اِستِپ‌های اوراسیا، در جنوب غربی روسیه کنونی، در بیش از ۴هزار و ۲۰۰ سال پیش استفاده کردند؛ اما تاریخچه زندگی الاغ‌ها مبهم مانده بود.

احتمال داده می‌شد که آسیا یا آفریقا خاستگاه الاغ‌ها باشند؛ اما شواهد باستان‌شناسی از جمله یک لوح مصری ۵هزار ساله که الاغ، گوسفند و گاو را به تصویر می‌کشد، باعث شد آفریقا به‌عنوان محتمل‌ترین رقیب در نظر گرفته شود.

هرچند مطالعات ژنتیکی به‌منظور تعیین زمان و مکان اهلی‌شدن الاغ‌ها تا حد زیادی غیرقطعی است؛ شاید دلیل این موضوع این است که دانشمندان دی‌اِن‌اِی الاغ‌های بسیاری از مناطق دنیا را ندارند؛ مثلاً تا امروز هیچ ژنومی (ماده ژنتیکی یک جاندار) از الاغ‌هایی که در جنوب خط استوا در آفریقا زندگی می‌کنند، منتشر نشده است.

زمانی برای اهلی‌شدن الاغ‌ها

ارلاندو و همکارانش به‌منظور به‌دست آوردن تنوع بیشتری از دی‌ان‌ای الاغ‌ها، ۲۰۷ ژنوم الاغ‌هایی را که در ۳۱ کشور از برزیل تا چین، زندگی می‌کردند و همچنین دی‌ان‌ای ۳۱ الاغ را که بین ۴ هزار تا حدود ۱۰۰ سال پیش می زیستند، جمع‌آوری کردند.

الاغ‌ها قهرمان جابه‌جاکردن کالاها و عبور از بیابان‌ها هستند. هرچه بیابان‌ها گسترده‌تر شدند، نیاز بیشتری برای کمک‌گرفتن از این حیوانات برای عبور از بیابان‌ها احساس شد.

برای الاغ‌ها در آفریقا، در خارج از مصر، سابقه باستان‌شناسی پراکنده‌ای وجود دارد. اورلاندو معتقد است: این نتیجه جدید احتمالاً به باستان‌شناسان کمک می‌کند تا جست‌وجوی خود را به مناطق جدید محدود کنند تا درباره اولین الاغ‌ها و افرادی که آن‌ها را اهلی کردند، دانش بیشتری کسب کنند.

اکنون که تغییر اقلیم خشکسالی را تشدید می‌کند و گسترش بیابان‌ها در سراسر جهان، حیات انسان‌ها را تهدید می‌کند، مطلع‌شدن از تنوع ژنتیکی الاغ‌ها اهمیت بیشتری یافته است؛ زیرا این حیوانات در شرایط محیطی متنوع از انسان‌ها حمایت می‌کنند.

الاغ‌ها هنوز هم برای مردم کشورهایی که درآمد کم یا متوسط دارند، خدمات زیادی انجام می‌دهند. آگاهی از تاریخچه مشترک انسان‌ها با الاغ‌ها فقط مربوط به گذشته نیست و در آینده هم مفید خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 0
    به نظرم گور ایرانی را در نظر نگرفتن .....یه مرد پیدا بشه گور را با الاغ دورگ کنه ببینیم کره اش چطور میشه .....به احتمال زیاد در گذشته ایران این اتفاق افتاده ...بخصوص که مردم در گذشته زمستان ها برای اینکه به الاغ جیره ندن زمستون تو صحرا ولش میکردن.....
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    1 0
    میگم تا این الیزابت عفریته رو چال نکردن و اون بایدن کلنگی هم نمرده دی ان ای شونو بگیرین، به احتمال زیاد اینها هم یکی از حلقه های مفقوده در این پروسهٔ اهلی شدن الاغها بودن!!! خخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس