1

پرونده زورگیری خشن در بزرگراه نیایش که با انتشار فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی جنجال زیادی به پا کرد، کمتر از یک ماه بعد از وقوع حادثه در دادگاه انقلاب تهران بررسی شد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۰ شهریور در حالی چاپ و منتشر شد هشدار اعدام به سارقان و اوباش خیابانی و صدور چند بیانیه برجامی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

پس از جدا شدن غلامحسین کرباسچی از حزب کارگزاران، گفته شد که او با یک روزنامه جدید به دنبال خط سوم در جبهه اصلاحات است، اما گذر زمان نشان داد که رسانه جدید چپ‌های رانده‌شده از قدرت توسط مردم (روزنامه هم‌میهن) و روزنامه قدیمی حزب کارگزاران (سازندگی) همچنان یک اتاق فرمان مشترک داشته و هر دو به‌صورت کاملاً تصادفی محتوای یکسان و موبه‌مو مشابه باهم تولید می‌کنند. هدف این دو روزنامه سرریز کردن اخبار وارونه به شبکه‌های اجتماعی است.

برگزاری مراسم اربعین حسینی و سیل عاشقان امام آزادگان از این نمایش بزرگ باعث دل‌نگرانی حزب اشرافی هاشمی شده است.

روزنامه سازندگی به قلم حسین مرعشی دبیر کل حزب کارگزاران با یادآوری کینه‌های قدیمی خود از برگزاری مراسم اربعین نوشته است که به‌عنوان کسی که سال‌ها در امور گردشگری و میراث فرهنگی سابقه‌دارم به‌صراحت اعلام می‌کنم که این رخداد ناشی از تلاش دولت فعلی برای ثبت احساسات مردم به سیدالشهدا به کارنامه سیاسی خودشان است و البته این رخداد باعث سیاه‌رویی خودشان شد!

دبیر کل حزب کارگزاران در ادامه یادداشت خود آورده است که عراق به‌شدت دچار بحران امنیتی است و بهتر است بود این مراسم از سوی ایران برگزار نشود. در حالی این سیاست‌مدار اصلاح‌طلب سعی دارد با ایجاد نفاق تخم اختلاف میان مردم ایران و عراق بکارد که به تعبیر معاون اول رئیس‌جمهور همکاری برادرانه ایران و عراق برای‌ خدمت‌رسانی به زائران مشهود است.

تلاش منافقانه برای اختلاف‌افکنی میان مردم ایران و عراق! / سرب داغ برای مجرمان مسلح و خشن؟

روزنامه هم‌میهن نیز با تیتر «مرز واقعه» روایت زائران و اظهارات مسئولان درباره بی‌برنامگی و کمبود امکانات را منتشر کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در سرمقاله امروز خود ضمن اینکه وضعیت مسافران اربعین را نماد کاملی از مدیریت موردنظر و ادعاها دانسته و تأکید می‌کند که هیچ‌چیز سر جای خودش نیست.

تلاش منافقانه برای اختلاف‌افکنی میان مردم ایران و عراق! / سرب داغ برای مجرمان مسلح و خشن؟

 درحالی‌که هدف اصلی آمریکا و متحدانش، اختلاف‌افکنی میان مردم ایران و عراق و تحت‌الشعاع قرار دادن مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین است، برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز با این اختلاف‌افکنی هم‌صدا شده‌اند.

روزنامه اعتماد نیز خط سیاه نمایی مطلق علیه این مراسم حماسی را در پیش‌گرفته و نوشته است:

بی‌نظمی، گرمای هوا، گردوخاک شدید، انتظارهای چندین ساعته و حتی بیماری و بدحالی، اگرچه مشهود و خستگی در چهره افراد هم نمایان است اما کمتر کلمه‌ای از اعتراض یا نارضایتی شنیده می‌شود؛ با هرکسی هم که سر سخن باز می‌شود از شعف درونی یا اشتیاق برای برنامه‌های روزهای آتی صحبت به میان می‌آید. گویی همه خود را برای این شیوه از برخورد و شرایط آماده کرده بودند یا اینکه در چنین شرایطی گلایه، اعتراض و ناخشنودی را چندان مهم و بزرگ نمی‌دانند.

این روزنامه به نقل از یک خبرنگار میدانی نوشته است:

هر چه جلوتر می‌رویم، صدای خواهش و التماس فردی پشت میکروفون بیشتر می‌شود: سروران، بزرگواران، مردم عزیز به خدا مرز تا فردا باز نمی‌شود. برگردید و استراحت کنید. این درخواست مدام با ادبیات مختلف تکرار می‌شود اما چندان به گوش مردمی که خود را تا نقطه صفر مرزی رسانده‌اند، شنیده نمی‌شود. دراین‌بین مدام صدای آژیر آمبولانس‌ها هم بلند می‌شود و افراد گرمازده با شرایط وخیم به سرپل ذهاب منتقل می‌شوند.

تلاش منافقانه برای اختلاف‌افکنی میان مردم ایران و عراق! / سرب داغ برای مجرمان مسلح و خشن؟

اصلاح‌طلبان یک روز کاریکاتور رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را در روزنامه‌های خود منتشر کرده و آن‌ها را افرادی چشم و گوش بسته جا زدند و روز دیگر تشییع پیکر مطهر شهدا را مایه افسردگی و مخالف شادی مردم نامیدند و حتی نهضت امام حسین را خشونت‌بار می‌خواندند. حالا سعی دارند با بحرانی نشان دادن شرایط در مرز ایران و کشور عراق به‌گونه‌ای فضا را تشریح کنند که شور و حرارت این مراسم معنوی و حضور همه اقشار در این پیاده‌روی تحت تأثیر برخی کمبودها قرار بگیرد.

اما روزنامه کیهان روایتی منصفانه از وضعیت راهپیمایی اربعین ارائه داده و در گزارشی نوشته است:

مراسم اربعین حسینی (ع) امسال پس از ۲ سال محدودیت با شور و حرارت دوچندان در حال برگزاری است و زائرانی که طی دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ از این سفر معنوی بازمانده بودند خود را از مسیرها و کشورهای مختلف به عراق و عتبات عالیات می‌رسانند. چنان‌که پیش‌بینی می‌شد، کانال تلگرامی صابرین نیوز به نقل از یک منبع آگاه در تولیت آستان مقدس حضرت امام حسین (ع) گزارش داد، شمار زائرانی که در ایام اربعین وارد استان کربلا شده‌اند تاکنون به حدود ۲۰ میلیون نفر رسیده است.

کیهان در ادامه می‌نویسد:

مرزهای شلمچه، چذابه، خسروی، مهران، باشماق و تمرچین امسال از گذرگاه‌های تردد زائران ایرانیِ اربعین حسینی هستند و به دلیل حجم بسیار زیاد مسافران و کمبود زیرساخت‌های لازم در هر دو کشور هم‌اکنون مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران به سمت عراق بسته‌شده و گذرنامه ویژه اربعین نیز صادر نمی‌شود. گفتنی است، محمدکاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق از زائران ایرانی خواسته بود که سفر خود برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی مدیریت و مدت اقامتشان را در کربلا و نجف کوتاه کنند.

تلاش منافقانه برای اختلاف‌افکنی میان مردم ایران و عراق! / سرب داغ برای مجرمان مسلح و خشن؟

روزنامه رسالت نیز در روایتی از سوی خبرنگار میدانی خود نوشته است:

اما مشکلات حاصل از شلوغی و ازدحام در اربعین ناگزیر است و مردم سال‌های پیش هم با آن دست‌به‌گریبان بودند و هرگز با آن بیگانه نبودند. کمبود ماشین در مرز طرف عراق، اصلاً اتفاق جدیدی نیست. آنچه جدید است تعداد بسیار بیشتر زوار و همچنین کاهش ماشین از سمت عراق است که دلایل مختلفی دارد و هنوز باید در مورد آن تحقیق کرد.

این دست اتفاقات، اصل ماجرا را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد. اصل ماجرا حرکت مردم به سمت یک نقطه است. نقطه‌ای که روزی قتلگاه بود و خدا امروز آن را قبله‌گاه قرار داده است. نقطه‌ای که در آن جسم مردی مدفون است که روحش و نامش هرگز مدفون نشد؛ بلکه در پیشانی جهان هر زمان بیش از گذشته درخشید. مردی که روزی خود را میان ده‌هاهزار تن تنها دید و امروز میلیون‌ها تن بی‌قرار رسیدن به مزار اویند. امروز مردم در مرزهای عراق معطل رسیدن به حسین‌اند، اما وقتی مرزهای کوفه بسته شد، کسی به سمت کربلا نمی‌رفت.

تلاش منافقانه برای اختلاف‌افکنی میان مردم ایران و عراق! / سرب داغ برای مجرمان مسلح و خشن؟

هشدار به سارقان محارب

روزنامه جوان با پوشش خبری دادگاه پروندهزورگیر اتوبان نیایش نوشته است که سارقان محارب آماده برخورد سخت دستگاه قضایی باشند>جوان در این گزارش نوشته است:

همان لحظاتی که نخستین بار فیلم زورگیری در بزرگراه نیایش در شبکه‌های اجتماعی پیچید، معلوم بود داستان این زورگیری خاص می‌شود و شد! رئیس ‌دستگاه قضا واکنش نشان داد، پلیس مثل همیشه برق‌آسا دستگیر کرد، دادگاه به‌رغم بقیه زورگیری‌ها سریع، علنی و خاص برپا و متهم تفهیم اتهام شد؛ متهمی که این صد وچندمین‌بار او بود که با چاقو از تهرانی‌ها زورگیری می‌کرد، اما فقط این بار فیلمش پخش‌شده بود و حالا در دادگاه بالای ۶۰ نفر از مالباختگان او را شناسایی کرده‌اند.

تلاش منافقانه برای اختلاف‌افکنی میان مردم ایران و عراق! / سرب داغ برای مجرمان مسلح و خشن؟

جوان در ادامه می‌نویسد:

پرونده زورگیری خشن در بزرگراه نیایش که با انتشار فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی جنجال زیادی به پا کرد، کمتر از یک ماه بعد از وقوع حادثه در دادگاه انقلاب تهران بررسی شد. مجرم افغانستانی در حالی با اتهام محاربه مقابل قاضی صلواتی قرار گرفت که ۵۶ نفر از شاکیان او را شناسایی و یک‌صد اعتراف به سرقت، آن‌هم با کشیدن سلاح سرد به روی مردم در پرونده‌اش ثبت‌شده است. قاضی صلواتی با هشدار به سارقان تأکید کرد که بر اساس قانون مجازات کشیدن سلاح به‌قصد جان، مال و ناموس مردم که موجب ناامنی شود، محاربه و حکم آن اعدام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • NL ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    12 9
    غربگداها یه روز میگن دولت دخالت نکنه با وجود حضور میلیونی مردم! یه روز دیگه میگن چرا تدارک درستی ندیده دولت! واقعا این پلیدی و نفاق حاصل چیست؟!
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      9 11
      تو خودت رو ناراحت نکن. سرت رو بنداز پایین ساندیست رو بخور
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      9 8
      فقط به غربگداها باید گفت زنده باد گاو
    • رضا IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      5 4
      توهم برو کنسرت تتلو تا بهت فحش بده کیف کنی ماهم ساندیسمونو میخوریم
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 4
      من هم اون فیلم ها رو تو اینترنت دیدم اونها یه عده قلیلی هستند و مردم عراق زایران امام حسین رو دوست دارند
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 2
      حاصل پول های امریکا و عربستان
  • صادق IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    3 4
    این طیف خودفروخته ودشمن ستیز سکولار ومعاند انقلاب اسلامی هنوز ازشعور عقلی ومنطق بهره ای نبرده ونمیداند‌فدایی حسین علیه السلام برای زیارت تربت پاکش سر از پا نمی‌شناسد واب وغذا وارامش را به دنیا پرستان جاهل سپرده وجان ومال وهستی خودراقربانی روح پاک مولایش حسین ع می نمایدشایعه افکنی ها و روغ پردازی های یک مشت بهایی مسلک بی وطن از آرمانهاودینداری خود عقب نمی نشیند ومردم انتظار دارند مسئولین با شیاطین سابقه دار مرتدازطریق قانون بشدت برخورد کرده و از انتشارنوشتار های زهر آلود ومنحرف کننده دشمن جلوگیری نماید
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    6 8
    از کاسه لیسان ملکه به جهنم رفته انگل لیس بیشتر از این نباید توقع داشت
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      3 3
      آفرین.نکته ش همینه
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    6 7
    غربگداها زشت افکار و زشت قلم اند ما ملت امام حسینیم
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    10 3
    البته انتقاد از وضعیت تردد زائران کاملا وارده و بحثی توش نیست.
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      6 6
      حامیان اصلاحاتی دولت فشلی که فقط در یک مورد اجرای سبد کالا چندین کشته دادن اونهم داخل کشور حق هیچ انتقادی از نوع اجرای مراسم اربعین را ندارند
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    4 2
    هیچ مهاجر غیر قانونی نباید اجازه ورود به کشور را داشته باشد مگر با مجوز که قابل پیگیری باشد حکم‌سنگین‌یا اعدام‌ برای افرادی که غیر قانونی و یا به زور میخواهند وارد کشور بشوند باعث‌میشود که از این اتفاقات در داخل کشور نیفتد اولین و مهمترین امنیته که اگر نباشد میشه گفت فاتحه
  • مرتضی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    2 2
    عجب حکم مقتدرانه ای دادی قاضی جان. ایووول. ضربه شصت رو زدی به دزدا.
  • میتی IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    3 4
    برخی کلا با حال خوب مردم مشکل دارند. کاملا مشهوده که مراسم اربعین حال مردم ایران رو حتی فارغ از دین خوب میکنه.
  • ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    4 4
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    4 3
    چرا خودتون اتومات به مشکلات مردم رسيدگی نميکنيد؟ حتما بايد رسانه ای بشه تا شما يه کاری انجام بدين؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس