عکس | آب پاشی کوفیان به روی زائران | موکب های « کوفه» خلوت تر است

هرچند تاریخ دل خوشی از کوفه ندارد.اما ردپای مبارک امیرالمومنین و مزار یاران و پیروان باوفایش( میثم تمار، مختار ثقفی، هانی بن عروه و مسلم بن عقیل) در این شهر باعث می شود،کوفه مقصد برخی از زائران باشد.

به گزارش مشرق، زائران کربلا می دانند، دل کندن از نجف اصلا کار آسانی نیست. دست کم باید گوش هایت یک اذان صبح از بارگاه امیرالمومنین(ع) بشوند ، یک نماز صبح را در خاک نجف بخوانی و یک بار طلوع آفتاب سرخ عراق را پشت گنبد و گلدسته های مرقد سبز حیدر کرار ببینی تا ان موقع شاید دلت کمی رضایت بدهد و بتوانی از نجف دل بکنی.

بعد از نماز صبح، زائران بسیاری از نجف دل به جاده زده اند. در سحرگاه انگار جاده کربلا شلوغ تر است. جای سوزن انداختن نیست. زائران کربلا کم کم دارند با اقلیم عراق کنار می آیند. خانواده شمسایی که از کرج آمده ، برنامه سفرشان را به کلی تغییر داده اند.

آنها ساعت خاصی را برای پیاده روی تعیین کرده اند، جلال شمسایی می گوید:« از ساعت ۱۲ ظهر تا حوالی ۶ بعد از ظهر به وقت عراق، هوا به شدت گرم و سوزان است. آفتاب ظرف چند دقیقه انرژی آدم را می گیرد. دراین ساعات بهتر است زیر تیغ آفتاب قرار نگیریم. الحمدالله خیلی از زوار هم متوجه این موضوع شده و در ساعات اوج گرما پیاده روی نمی کنند. ما برنامه حرکت مان را تغییر دادیم. یعنی از ساعت ۱۲ ظهر تا ۶ بعد از ظهر در سایه زیر باد کولر موکب ها استراحت کرده و در ساعات باقی مانده شبانه روز، پیاده روی می کنیم. این برنامه پیاده روی باعث شده که هیچ کدام از ما خسته و گرمازده نشویم.»

آب پاشی کوفیان به روی زائران

جاده کوفه خلوت تر است. برخی از زائران کربلا عزم کوفه کرده اند. مسیر کوفه پر ازدحام است اما از ترافیک انسانی خبری نیست. اطراف کوفه موکب های خلوتی دارد. اما شهر کوفه به خصوص در مسجد کوفه و مسجد سهله غوغاست. زائر عرب زبان بسیار است زائرانی که از کشورهای مختلف آمده اند زائر ایرانی هم الی ماشالله.

آقای نویدی که از بندرعباس آمده می گوید:« دیشب از نجف راه افتادیم. دو دینار( دو هزار دینار عراقی - ۵۰ هزار تومان) کرایه دادیم تا اینجا. البته ماشین های گران تری هم بود که ۵ دینار عراقی می گرفتند آنها کمی لوکس تر بودند اما بودجه ما به اندازه نفری دو دینار بود.»

عکس | آب پاشی کوفیان به روی زائران | موکب های « کوفه» خلوت تر است

این روزها ازدحام و گرمای هوای در عراق باعث شده مردم نتوانند زیارت کنند. بسیاری از زائران کربلا در شهرهایی مثل بصره ،سامرا وکوفه اقامت کرده اند تا راه کربلا باز شود.

خانواده محمدیانی می گوید:« قرار بود مسافرت ما ۴ روزه باشد. اما با این وضعیت فقط ۴ روز باید در مسیر کربلا باشیم. خیلی از زائران مانند ما در شهرهایی مثل کوفه، سامرا و بصره اقامت کرده اند تا مسیر پیاده روی کربلا خلوت شود. اینجا در کوفه موکب ها غذا می دهند. امکانات کوفه در حد نجف نیست  مثلا حمام های خوبی ندارد. اما مردم کوفه غذا های خوبی نذر می کنند؛ ماهی کباب ، فلافل و... اما با این حال ما رفتیم موکب شیرازی ها قیمه گرفتیم. یک موکب کوفی هم اینجا هست که شربت آبلیمو می دهد ظهرها. لیمو های عجیب و مخصوصی دارد که ضد گرماست و عطش را کامل از بین می برد... »

نزدیک ظهر که می شود موکب های کوفی با آب پاشی به روی زوار با شیلنگ به آنها خیر مقدم می گویند. زائران هم برای خودشان یک کولر طبیعی و دست ساز ابداع کرده اند!

یکی از زوار می گوید:« اینجا چفیه خیلی کمک می کند. کمی آن را خیس می کنیم و به روی سر می گذاریم. گرما را کاهش می دهد. اما این کولر دست ساز هم در زمان اوج گرما و ظهرها جوابگو نیست. ظهرها اینجا آفتاب سرها را می پزد!»

رومینگ و راهنما!

کوفه آنقدر در دالان تاریخ، ماجرا و روایت دارد که زائران در این شهر بمانند و کنجکاوی کنند.

مهدی قدسی زائر مشهدی می گوید:« به مسجد کوفه و سهله رفتم، باب های بسیاری دارد که هر کدام گویا روایات شنیدنی دارد. افسوس که در اینجا راهنما و بلدی نیست که به زبان فارسی توضیحاتی به زوار بدهد. ما هر بار وارد گعده های  زوارعرب می شویم که راهنمای آنها به عربی  و با آب و تاب تعریف می کند، می شنویم اما چیزی عایدمان نمی شود. از بد روزگار اینترنت هم مثل هر سال نیست. وضعیت ورمینگ خیلی افتضاح است و اپراتورها واقعا کم کاری کردند. اگر اینترنت درست و حسابی داشتیم، با سرچ و جستجو می توانستیم اطلاعاتی درباره مکان های که می رویم کسب کنیم.»

او ادامه می دهد:« موکب های کوفه خلوت تر هستند. چون مردم زیاد کوفه نمی مانند. ما هم ماندیم کوفه چون فضا اینجا مهیا تر است و می توان استراحت کرد.کوفه هم جای همسران مان عالی است هم خودمان.انشالله غروب راهی کربلا می شویم. هرچند خبر هایی که از کربلا می رسد، خوب نیست و می گویند اصلا جا نیست .اما ببنیم روزی مان چه می شود.»

منبع: همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس