کد خبر 1417102
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴
دلایل کاهش صادرات ایران به عراق و افغانستان

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کاهش صادرات به عراق و افغانستان نگران کننده نیست ، گفت: این کاهش‌ها بیشتر نوسان قلمداد می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، احمدرضا علایی درباره علل کاهش صادرات به کشورهای عراق و افغانستان اظهار داشت: این کاهش معنادار و نگران کننده نیست و بیشتر نوسان قلمداد می‌شود.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت علت اصلی کاهش صادرات ایران به این دو کشور را تغییرات سیاسی در این کشورها و فقدات ثباست سیاسی عنوان کرد و افزود: بیش از ۸۰ درصد تجارت ما با کشورها همسایه است و باید بپذیریم ثبات در تجارت تابع متغییرهایی است که ثبات سیاسی یکی از مهمترین آنهاست.

وی با بیان اینکه کاهش  صادرات به دو کشور عراق و افغانستان بیشتر نسوان است، گفت: علت این نوسان‌ تغییر سیاست‌های داخلی دولت افغانستان و عراق است. این کشورها به دنبال حمایت از تولید ملی رفته‌اند و همین موجب شده تا کالاهایی که پیش از این به این کشورها صادر می‌کردیم مشتری نداشته باشد.

وی افزود:  به طور مثال دولت افغانستان بنا ندارد واردات محصولات پلاستیکی را انجام دهد و دولت عراق نیز واردات محصولات کشاورزی را انجام دهد و به سمت تولید و حمایت داخلی رفته اند.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت شاخص آماری تغییرات در میزان صادرات به این کشورها را معنادار ندانست و گفت: افزایش صادرات ما به عمان معنادار و به علت برخی اقدامات رخ داده است اما کاهش صادرات به افغانستان و عراق با اصلاح برخی سیاست ها قابل جبران است.

وی افزود: به عنوان مثال زمانی که سیاست یک کشور در قبال واردات کالایی تغییر می کند، ما باید دنبال راهکار جایگزین برای آن باشیم و در سبد کالایی خود تجدید ‌نظر کنیم.

علایی یکی از اقدامات جهت برقراری توازن در تجارت با افغانستان و عراق و افزایش صادرات به این کشورها را تولید مشترک محصولات در خاک این کشورها عنوان کرد و گفت: حتی می توانیم محصولات واسطه ای را به عراق و افغانستان صادر کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    وای ما با از دست دادن صادرات به کشور پیشرفته افغانستان قطعا دچار ورشکستگی اقتصادی میشیم
  • محمد نور کجوری IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    بعله به این میگن گزارش کارشناسی به سبک قدیم . همان وزیری که دائم به پادشاه می گفت همه چیز ارام است و شهر در امن و امان
  • ایرانی IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    ایران در آینده همه بازارها را از دست خواهد داد چون در کشاورزی آب برای تولید نداریم . در صنعت فاقد کیفیت محصول در گردشگری فاقد زیرساخت وفرهنگ پذیرش گردشگر و.... وضع از این که هست بدتر خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس