کد خبر 1417443
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸
تحریم

امریکایی‌ها باید بدانند که روزگار تغییر کرده و ایران هم اکنون نه تنها یک قدرت منطقه‌ای است بلکه در آستانه قرار گرفتن در تراز یک قدرت فرامنطقه‌ای است.

به گزارش مشرق، حمیدرضا شاه‌نظری طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، به‌رغم تبلیغات منفی صورت گرفته، رویکردی بسیار جدی و منعطف، اما با در نظر گرفتن منافع واقعی و تضمین‌شده ملت ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای از سوی نظام و با مدیریت دولت جدید در پیش گرفته شد.

نتیجه این مذاکرات در آخرین مرحله خود، پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا بود که جمهوری اسلامی ایران به آن پاسخ داد. بعد از این پاسخ بود که کارین جین پیر، سخنگوی کاخ سفید سه شنبه گذشته گفت: «اگر ایران آماده پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز آماده انجام همان کار هستیم.»

روشن است که منظور سخنگوی فوق، انجام یک طرفه تعهدات ایران بدون اخذ تضمین‌های لازم برای لغو واقعی تحریم‌ها و عدم خروج یکجانبه امریکا از توافق بدون ایفای تعهداتش است.

بدیهی است که تکرار تجربه برجام برای جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران نه تنها مطلوب نیست بلکه وقوع مجدد آن نشانه درس نگرفتن از تاریخ و خباثت دشمنان ایران است.

مطلوب امریکا این است که ایران مجدداً خود را ملزم به اجرای یک‌طرفه توافقی بداند که بر اساس آن، به صورت خودخواسته توان هسته‌ای به مثابه یک ابزار قدرت را از دست بدهد بدون اینکه طرف مقابل کوچک‌ترین تحریمی را به صورت واقعی، تضمین‌شده و بلندمدت لغو کند.

امروز دیگر بر همه روشن شده که ذات امریکا، فریبکار و سلطه‌گر است و با تداوم رژیم فعلی در این کشور، هیچ‌گاه از خوی استکباری آن کاسته نخواهد شد.

امریکای ترامپ با امریکای اوباما و بایدن دقیقاً دو روی یک سکه هستند و تفاوت‌ها صرفاً در نحوه ژست گرفتن این افراد و دولت‎هاست. یک مصداق روشن و عینی این حقیقت هم همین است که با روی کار آمدن جو بایدن دموکرات، دقیقاً همان رویکردی در برابر ایران پی گرفته شد که در دولت ترامپ جمهوریخواه پی گرفته شده بود.

در حالی‌که بایدن می‌توانست با دادن یک فرمان اجرایی، امریکا را به برجام برگرداند ترجیح داد به‌رغم ادعاهای خود، فشار حداکثری ترامپ را علیه ملت ایران ادامه دهد. این خوی سلطه‌گر و مستکبر به حدی است که امروز نیز در نقطه حساس و تعیین‌کننده مذاکرات که عمده طرف‌ها تلاش می‌کنند تا نظرات را برای رسیدن به یک نقطه مشترک و رسیدن به یک توافق به هم نزدیک کنند.

وزارت خزانه‌داری امریکا پنج شنبه گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال و چهار شرکت و یک فرد ایرانی را تحریم کرد با این ادعا که این فرد و شرکت‌ها در زمینه ساخت و انتقال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نقش داشته‌اند.

همچنین روز جمعه گذشته وزارت اطلاعات و وزیر اطلاعات ایران را به بهانه انجام فعالیت‌های سایبری علیه ایالات متحده و متحدانش در فهرست تحریم قرار داد. بهانه این تحریم نیز ادعاهای دولت آلبانی درباره حمله سایبری ایران به این کشور بود که منافقین را که عامل ترور هزاران ایرانی بیگناه و آلت دست دشمنان این ملت هستند میزبانی کرده و مورد حمایت قرار داده است.

هرچند برخی مسئولان جمهوری اسلامی، هر دو ادعای فوق را رد کرده‌اند، ولی با این حال امریکا و هر کشور و قدرتی باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران برای حفظ امنیت خود هر کاری لازم باشد انجام خواهند داد و در برابر تهدیدات دیگران دست بسته و منفعل برخورد نخواهند کرد.

ضمناً باید گفت اگر دولت آلبانی نگرانی‌ای دارد باید از میزبانی هزاران تروریست بدنامی باشد که علیه امنیت یک کشور دیگر اقدام می‌کنند و ضمناً امنیت کشور میزبان را نیز مورد خدشه قرار می‌دهند.

این تحریم‌ها اولاً نشان می‌دهد که امریکایی‌ها همواره از دشمنان ایران، ولو یک گروه بدنام تروریست همچون منافقین حمایت کرده و از اقدامات امنیت‌آفرین ایران هراس دارند و آن را مغایر اهداف سلطه‌جویانه خود می‌دانند.

ثانیاً هنوز متوجه تغییر واقعیت‌ها و پایان دوره هژمونی یکجانبه خود و تغییر نظم جهانی نشده‌اند که به دنبال استفاده از ابزار تهدید یا تئوری‌های مشمئزکننده‌ای، چون چماق و هویج با دوگانه تحریم-توافق آن هم در برابر ملت بزرگ ایران هستند!

با توجه به حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای و تعهد دولت جدید ایران در استیفای کامل حقوق ملت، لازم است واکنش درخور و مناسب‌تری در قبال اعمال این تحریم‌های جدید از طرف دولت انجام شود.

نمی‌شود که هم دنبال مذاکرات برای رفع تحریم‌ها بود و برای آن رایزنی کرد و هم همزمان با آن تحریم‌ها توسعه پیدا کرده و دست طرف مقابل برای تحت فشار قرار دادن طرف ایرانی بازتر شود. حتی رواست که شرط تداوم مذاکرات برای حصول توافق را لغو تحریم‌های جدید و جبران طرف امریکایی قرار داد.

شرایط جدید جهانی و دوره جدید حیات ملت ایران که همزمان با گام دوم انقلاب اسلامی است به گونه‌ای نیست که در برابر گستاخی طرف امریکایی و غربی سکوت پیشه کرد و در موضع انفعال قرار گرفت.

امریکایی‌ها باید بدانند که روزگار تغییر کرده و ایران هم اکنون نه تنها یک قدرت منطقه‌ای است بلکه در آستانه قرار گرفتن در تراز یک قدرت فرامنطقه‌ای است و دیگر نمی‌توان با تئوری‌های سلطه‌جویانه و اقتدارگرایانه با این کشور برخورد کرد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خلیج پارس iran IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    5 1
    درود مشرق عزیز یادداشت و تحلیل بسیار مفید و ارزشمندی بود از جناب آقای حمیدرضا شاه نظری .. آفرین و احسنت .
    • DE ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      2 0
      «امریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را برمی‌داریم، اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت. آن‌ها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آن‌ها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    5 1
    مرض دارن
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    4 0
    چرائی تحریم‌های جدید آمریکا؟؟؟! خُب معلومه! حماقت و یه دندگی
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 2
    مگر مجلس ایران نیست هر قانون تصویب میکند و قوانین قبلی را ملغی میکند خوب رییس جمهور فعلی آمریکا تضمین بدهد دیگر ضامن تصمیمات رییس جمهور بعدی یا سنای بعدی نیست که تیم مذاکره کننده ایران پاره سنگ بر میدارد خیالتان راحت آمریکا زیر چنین تعهد ناموزونی نخواهد رفت هر کشوری قانون خودش را دارد
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 0
      نگو نظارت اژانس اتمی وتحریم شرکتها خارج ازاختیارات مجلس سناست قانونیه که کنگره امریکا امضاکرده اگرخلاف مفاددربرجام دراومدن بیرون بایدغرامت بدن وگرنه حق تحریم دارویی بخصوص وتحریم ثالث ندارن ایران هم خوب هرچی میخوادبادورزدن تحریم ومهندسی معکوس میاره
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 0
    اقا زیاد مته به خشاش نذارید یه جور که عزت و اقتدار نظام حفظ بشه توافق کنیم بره خیلی کش پیدا کرده این مذاکرات کذایی ما هم یکم کوتاه بیایم اونا هم نرم میشن مجبورن یعنی
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 0
      خیر عزیزم اون دولت تدبیر و امید بود ... قرار نیست دوباره همان اشتباه رو مرتکب شویم مگر با پذیرفتن خواست های نا مشروع غرب و آمریکا وسط ظریف الممالک قجری و روحانی تحریم‌های ایران لغو شد ؟ تازه تحریم های بیشتر و فشار حداکثری رو علیه ما ایرانیان آغاز کردند !!! آزموده را آزمودن خطاست، یک مسلمان ایرانی نباید دو بار از یک سوراخ نیش بخورد ! شما این تز روشنفکرانه رو برای زندگی شخصی خودت پیاده کن عزیزم مسولین مربوطه کشور بهتر از منو و شما میدونن چه باید بکنند ..!
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    سر دشمنت تا نکوبی بسنگ __نخواهدکشید دست هر گز ز جنگ __ چو بیند توانمند ایستاده ای __دل و تن باهداف خود داده ای __شود نا گزیر زآن که تسلیم شود __سپس در ره خواست تو می رود _
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    با شعار که قدرت فرامنطقه ای نمی شیم، وقتی نیازمند رفع تحریم نباشیم اونوقت واقعا قدرت محسوب میشیم.
  • تهرانی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    هر وقت واقعیت تحریL را برای مردم توضیح دادید و گفتید که تحریم های ایران سخت ترین و پیچیده ترین تحریم های طول تاریخ بشر هست و توانستید شدت ظالمانه بودن تحریم های اولیه و سازمان مللی و ثانویه آمریکا رو برای مردم تشریح کنید اون وقت می تونیم جلوی تحریم بایستیم . تحریم های آمریکا بهترین وسیله برای ایجاد اتحاد دوباره بین ملت هست. همونطور که جنگ 8 ساله عراق موجب اتحاد بیشتر شد، مطمئن باشید تحریم هم چنین خاصیتی می تونه داشته باشه. درضمن دشمن دشمنیش رو می کنه شما چرا یه مرد توی نظامتون پیدا نمیشه که از NPT خارجمون کنه؟ شما چرا یه مرد بینتون پیدا نمیشه که برجام رو آتش بزنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس