کد خبر 1417453
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
زندگی و پرمز و راز چارلز سوم «شاهزاده ولز»

«چارلز سوم» در حالی وارث تاج و تخت بریتانیا شده که ابهامات بسیاری در زندگی وی به ویژه در بخش مالی مشاهده می‌شود.

به گزارش مشرق، «چارلز» بزرگ‌ترین پسر در میان چهار فرزند «الیزابت» و اولین شاهزاده‌ای است که تمام عمر خود را در انتظار تاج و تخت سپری کرده است. چنین است که «سرژ اشممرمان» در  روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت، چارلز به جای اینکه به دنبال شغل جدید باشد باید استعفا دهد و بازنشسته شود.

بر اساس این گزارش، چارلز سوم با نام کامل «چارلز فیلیپ آرتور جرج» فرزند ارشد الیزابت دوم با لقب شاهزاده ولز معروف است. وی را «دیرپاترین وارث بلافصل در تاریخ بریتانیا» می نامد. چارلز اولین وارث مدرن تاج و تخت انگلیس است.

زمانی که چارلز در ۱۴ نوامبر ۱۹۴۸ به دنیا آمد، مادرش هنوز ملکه نبود. چهار سال بعد که پدربزرگش «شاه جورج پنجم» درگذشت، الیزابت به تاج و تخت رسید.

یک سال بعد، او در مراسم تاجگذاری مادرش در «وست مینستر ابی» حضور یافت. او سه خواهر و برادر  به نام‌های «آن»، «اندرو» و «ادوارد» دارد.

چارلز در اسکاتلند به مدرسه «گوردون استون» رفت، همان موسسه‌ای که پدرش «دوک ادینبورگ» در دوران کودکی به آنجا می‌رفت. او خاطرات خوبی از مدرسه ندارد.

در سنت پادشاهی رسم بود که فرزندان به مدرسه نظام بروند، اما او این سنت را شکست و به «دانشگاه کمبریج» رفت و در رشته انسان شناسی، باستان شناسی و تاریخ کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد.

* تحصیلات چارلز سوم

او در ۲۱ سالگی لقب «دوک کورنوال» را به دست آورد که به وارث ارشد پادشاه داده می‌شود. با این حال، چارلز «نظام» را هم فراموش نکرد. پس از پایان تحصیلات وارد نیروی دریایی سلطنتی شد و از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ به عنوان افسر در چندین کشتی جنگی انگلیس خدمت کرد.

او مدرک خلبانی بالگرد را هم به دست آورد. چارلز ریاست بیش از ۴۰۰ موسسه خیریه را در دست دارد و اولین جانشین سلطنت است که مدرک دانشگاهی به دست آورده است. او همچنین رئیس «پرینس تراست» و «شرکت سهامی سلطنت» است.

*ثروت چارلز سوم

پس از مرگ ملکه الیزابت دوم، تمام اختیارات او به پادشاه جدید چارلز سوم رسید. او میراث مالی بسیار عظیمی را به ارث خواهد برد که او را به یکی از ثروتمندترین پادشاهان جهان تبدیل می‌کند.

 شاهزاده چارلز در زمینه‌های اکولوژی، کشاورزی ارگانیک و معماری فعالیت می‌کرد و با اینکه انتقادات زیادی متوجه او شد، اما به آنها اعتنا نمی‌کرد و در سکوت و گاهی مخفیانه برای افزایش ثروت خود تلاش می‌کرد.

ثروت پادشاه جدید حدود ۳۲۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و او پس از مادرش ملکه الیزابت دوم، دومین فرد ثروتمند در خانواده حاکم است. چارلز موفق شد درآمد سالانه خود را در سال گذشته به حدود ۲۷ میلیون دلار افزایش دهد و این در حالی است که بریتانیا در بحران اقتصادی به سرمی‌برد.

درآمد شاه جدید عمدتاً از دوک نشین کورنوال منطقه‌ای غنی و وسیع در بریتانیاست که امتیاز تاریخی برای وارث تاج و تخت است و دارایی‌های این دوک نشین بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

شاه جدید یک تاجر محسوب می‌شود. وی ۱۵ سال پیش درآمدی بیش از ۱۶ میلیون دلار نداشت، اما با افزایش ارزش املاکش که بیش از ۵۲ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۲ هزار و ۳۶۰ هکتار جنگل، ۴۵ میلیون دلار زمین قابل ساخت و ۳۰۰ میلیون دلار املاک تجاری است، توانست ثروت خود را افزایش دهد.

به نوشته روزنامه «تلگراف»، در صورت مرگ هر فردی که دارای املاک و مستغلات در دوک نشین کورنوال باشد ولی وارثی نداشته باشد، این اموال طبق قانون به شاهزاده چارلز می‌رسد که این نیز خزانه پادشاه جدید را افزایش می‌دهد.

پادشاه جدید علاوه بر میراث ۵۳۰ میلیون دلاری ملکه الیزابت دوم، از پول مالیات دهندگان تحت عنوان «حمایت سلطنتی» نیز برخوردار خواهد شد که بالغ بر ۱۱۰ میلیون دلار در سال است.

دوک نشین لنکستر نیز یکی دیگر از مهم‌ترین منابع درآمد پادشاه است و مجموعه‌ای است که شامل زمین‌های خصوصی با پروژه‌های تجاری، کشاورزی و مسکونی است که همه آن‌ها متعلق به ملکه است و چارلز آنها را به ارث می‌برد.

ملکه همچنین مجموعه‌ای از عتیقه جات کمیاب، مجموعه بزرگی از تمبرهای سلطنتی که از پدرش جورج پنجم به ارث برده است، بعلاوه یک خانه روستایی به ارزش ۶۵ میلیون دلار و همچنین کاخ «بالمورال» در اسکاتلند به ارزش حدود ۱۴۰ میلیون دلار را برای پسرش چارلز به ارث گذاشت.

*ابهامات و فسادهای مالی چارلز

در سال‌های اخیر، رسانه‌های وابسته به دربار انگلیس همانند «بی‌بی‌سی» به صورت جدی بر چهره سازی مثبت از شاهزاده چارلز به عنوان گزینه مناسب پادشاهی متمرکز بوده‌اند به خصوص آنکه او نزد افکار عمومی مقبولیت و وجاهت نسل‌های پیشین را ندارد.

روزنامه «ساندی تایمز» اخیراً با انتشار گزارشی از دریافت سه بسته نقدی از سوی شاهزاده چارلز از «شیخ حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر پیشین قطر پرده برداشته بود.  حمد بن جاسم در یکی از مناسبت‌ها یک میلیون یورو پول در پاکت‌های خرید فروشگاه «فورنتوم و میسون» به پسر ارشد ملکه انگلیس پرداخت.

به روایت این رسانه، دفتر چارلز مدعی شده که این پول‌ها به عنوان کمک‌های خیریه به شاهزاده داده شد. این سه بسته پول نقد در مجموع سه میلیون یورو بوده و پسر ملکه طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ آنها را دریافت کرد.

با شدت گرفتن انتقادات نسبت به دریافت پول نقد توسط شاهزاده انگلیس از نخست وزیر قطر، رسانه‌های وابسته به دربار فعال شده و تلاش کردند دریافت این مبالغ را «کمک‌های خیریه» معرفی کنند. منتقدین اما گفتند که نفس شکل‌گیری چنین مباحثی به معنای وجود عدم شفافیت در گردش‌های مالی خاندان سلطنتی تلقی شده و ظن عادی بودن دریافت رشوه از سوی دربار سلطنتی را تقویت می‌کند.

همچنین ماه گذشته نیز روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» از اقدام پرنس چارلز در دریافت مبالغی از خانواده «اسامه بن لادن» سرکرده پیشین گروه تروریستی القاعده در سال ۲۰۱۳ پرده برداشت. روزنامه ساندی تایمز نوشت که پرنس چارلز این مبلغ را از برادران ناتنی اسامه بن لادن دریافت کرده بود.

طبق گزارش این روزنامه انگلیسی، پرنس چارلز در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳ و پس از گذشت دو سال از کشته شدن اسامه بن لادن توسط نیروهای آمریکایی در پاکستان، در کاخ «کلارنس» در لندن با «بکر بن لادن» دیدار کرد.

ساندی تایمز مدعی شد که چارلز این مبلغ را علیرغم اعتراض مشاوران سلطنتی و بنیاد خیریه شاهزاده ولز دریافت کرده است. در جولای ۲۰۲۲، منبعی در کاخ سلطنتی بریتانیا گفت که کمک‌های نقدی به بنیاد خیریه ولیعهد دیگر پذیرفته نخواهد شد.

این نخستین بار نیست که کمک‌های مالی به مؤسسات ولیعهد بریتانیا جنجال به پا می‌کند، پلیس انگلیس در فوریه گذشته تحقیقاتی را در مورد کمک بنیاد خیریه شاهزاده چارلز به «محفوظ بن مرعی» تاجر سعودی برای دریافت مدال در انگلیس در ازای اهدای صدها هزار پوند به این بنیاد آغاز کرده بود و در نهایت نتایج خود را با توجه به عدم شفافیت گردش مالی در دربار انگلیس به صورت ناتمام منتشر کرد.

*چارلز و روابط با زنان

زندگی چارلز به طور معمول توسط زنانی که وارد زندگی اش شده‌اند، بارها در رسانه‌ها تعریف و تشریح شده است. از همان ابتدا نیز اساسی‌ترین وظیفه چارلز به عنوان پسری که پادشاه آینده انگلیس خواهد بود، محدود به یافتن همسر و تولید وارث برای خانواده سلطنتی بود.

چارلز در جوانی و تا پیش از ازدواج رابطه عاشقانه با زن‌های بسیاری داشته که از آن جمله می‌توان به «سارا مک کورکودال» خواهر بزرگ‌تر پرنسس دایانا اشاره کرد. شاهزاده چارلز سابق (و شاه چارلز کنونی) پس از آشنایی با دیانا اسپنسر در ۲۹ ژوئیه ۱۹۸۱ در کلیسای جامع سنت پل با هم ازدواج کردند.

دایانا و چارلز در سالهای ۱۹۸۲ و ۱۹۸۴ دارای دو فرزند پسر شدند که به ترتیب ویلیام و هری نام دارند. با ایجاد رابطه بین «کامیلا پارکر بولز» و شاهزاده چارلز، روابط او با دایانا شکرآب شد و سرانجام این دو در ۲۸ اوت ۱۹۹۶ از هم جدا شدند و یک سال بعد دایانا در یک تصادف رانندگی در پاریس کشته شد. 

*ماجرای دایانا اسپنسر

همسر سابق چارلز، دایانا که ماجرای طلاقش از او در دهه نود میلادی بسیار جنجالی بود، پس از جدایی از ولیعهد وقت انگلیس در پاسخ به سئوالی، عامل فروپاشی زندگی زناشویی‌اش را این گونه گفت: «ما سه نفر در این ازدواج بودیم، بنابراین کمی وضعیت شلوغ بود.»

هنگامی که دایانا در سال ۱۹۹۷ در تصادف خودرو در پاریس کشته شد، وجهه عمومی چارلز به قدری مخدوش شد که بسیاری فکر می‌کردند او اصلاً نمی‌تواند پادشاه شود و سال‌ها طول کشید تا او توانست از سایه سنگین بدگمانی عمومی پس از مرگ همسر سابقش بیرون بیاید.

چارلز در ۹ آوریل ۲۰۰۵ برای دومین بار ازدواج کرد و همسر دوم وی همان «کامیلا پارکر بولز» بود. ملکه آرزو داشت کامیلا به جایگاه «شهبانو» دست یابد. گویا ملکه او را بسیار دوست می‌داشت. ملکه الیزابت که در ماه فوریه جشن هفتاد سال حکمرانی خود را برگزار کرده بود، دوره گذار در تاج و تخت را پیش بینی کرده بود و در اظهاراتی شخصی از بریتانیایی‌ها خواسته بود که آغوش خود را به روی چارلز و کامیلا بگشایند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس