کد خبر 1418100
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۷
نخست وزیر سوئد استعفا داد

اندرسون نخست وزیر سوئد پس از پیروزی جناح راست در انتخابات عمومی استعفای خود را اعلام کرد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، «ماگدالنا اندرسون»، نخست وزیر سوئد، پس از اعلام نتایج رأی گیری انتخابات پارلمانی و اعلام پیروزی جناح راست در این انتخابات از مقام خود استعفا داد.

سوئدی‌ها برای انتخابات پارلمان روز یکشنبه به پای صندوق‌های رأی رفته بودند. در این انتخابات پوپولیست های محافظه‌کار سوئد از بیشترین حمایت برخوردار بودند و حتی قبل از انتخابات تهدید کردند که پس از پیروزی دولت سوسیال دموکرات‌های چپ میانه حاکم را از قدرت خارج خواهند کرد.

«ماگدالنا اندرسون»، نخست وزیر سوئد شامگاه چهارشنبه شکست خود را در انتخابات پذیرفت و اعلام کرد از ریاست دولت استعفا می‌دهد.

اندرسون در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به آخرین نتایج شمارش آرا که نشان می‌دهد راست‌گرایان پوپولیست موفق به اخذ بیشترین آرا شدند، گفت: نتیجه اولیه به اندازه‌ای روشن است که بتوان نتیجه‌گیری کرد که ما قدرت را از دست داده ایم.

اندرسون با این حال فاصله حزبش با ائتلاف احزاب راست را ناچیز اعلام کرد، اما گفت بالاخره آن‌ها اکنون اکثریت هستند.

وی گفت: من همین فردا از سمت خود کناره گیری می‌کنم و بعد از این مسئولیت ادامه روند کنونی به رئیس مجلس واگذار خواهد شد.

«جیمی آکسون»، رهبر دموکرات‌های راست گرای سوئد که اکنون حزبش توانسته رهبری ائتلاف اکثریت را بدست گیرد، همزمان با استعفای نخست وزیر این کشور، ضمن اعلام پیروزی ائتلافش در انتخابات گفت: زمان آن رسیده است که سوئد را در اولویت قرار دهیم و حزب ما نیروی سازنده و محرک در راستای این هدف خواهد بود.

حزب دموکرات سوئد در سال ۱۹۸۸ توسط نیروهای راست تأسیس شد و برخی از اعضای اولیه آن در سیاست راست افراطی فعال بودند و با دیگر احزاب راست افراطی اروپایی متحد شدند. در اواسط دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، حزب به تدریج به سمت دیدگاه‌های معتدل‌تر و پوپولیستی گرایش پیدا کرد و اولین کرسی‌های خود را در سال ۲۰۱۰ بدست آورد و از افزایش حمایت مردمی در بحبوحه بحران مهاجران اروپا در اواسط دهه ۲۰۱۰ برخوردار شد.

تا همین اواخر، احزاب جریان اصلی راست میانه قول داده بودند که تحت هیچ شرایطی با حزب محافظه کار دموکرات همکاری نکنند. با این حال، در سال ۲۰۲۱، اولف کریسترسون، رهبر حزب میانه‌روها، گفت که تغییر لحن دموکرات‌های سوئد، امکان مشارکت بسیار جدی‌تر با آن‌ها در کار پارلمانی را ایجاد می‌کند. مواضع سازنده در مورد موضوعاتی از قانون و نظم گرفته تا مهاجرت و همه‌گیری امکان همکاری و ائتلاف با این حزب را فراهم کرد و در نهایت ائتلاف قدرتمند راستگرایان سوئد تشکیل شد.

نتایج انتخابات می‌تواند به معنای تغییراتی در سیاست داخلی سوئد در موضوعاتی مانند مهاجرت باشد، هرچند انتظار می‌رود تغییر چندانی در سیاست خارجی این کشور ایجاد نشود. سوسیال دموکرات‌ها و دموکرات‌های سوئد هر دو طرفدار پیوستن به ناتو هستند، هرچند حزب سبز همچنان مخالف ورود سوئد به یک بلوک نظامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    آخ جون،‌پس حمید نوری آزاد میشه خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس