1

آمریکایی‌ها در راهبردهای خود در قبال روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین از استراتژی عبری – وهابی کردن قفقاز حمایت کرده تا مانع از تسلط روسیه بر کشورهای همسایه خود ازجمله جمهوری آذربایجان شوند.

سرویس سیاست مشرق- رئیس‌جمهور در اجلاس کشورهای عضو شانگهای در سمرقند درباره تحولات قفقاز یک جمله کلیدی با ابهام‌های خاص دیپلماتیک را به‌کاربرده و به بازیگران آسیای میانه هشدار می‌دهد که از تجربه‌هایی مانند افغانستان و سوریه عبرت گرفته و از تکرار آن‌ها پرهیز کنند. رئیسی رو به حاضران گفته است که پیگیری سیاست‌های ناتو به هر شکل، تهدیدی برای مناطق مختلف ایجاد می‌کند و جمهوری اسلامی ایران از منافع و امنیت ملی خود و منطقه پاسداری می‌کند.

این جمله قابل تفسیر با پیش‌بینی از آینده از سوی رئیس‌جمهور معنای ویژه‌ای ‌دارد، گویی سید ابراهیم رئیسی خبر از تحولاتی می‌دهد که قفقاز را به میدان عملیاتی تکفیری‌ها و تروریست‌ها بدل خواهد کرد؛ این واقعه البته غیرمنتظره نیست!

نزدیک به دو سال قبل و با آغاز دور جدید جنگ در قره‌باغ در اتوبان منتهی به روستای شیخ علی آنالی کاروان ترکمان‌های تکفیری با سرعت زیاد به سمت محل درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ حرکت می‌کردند، در آن زمان ساکنان محلی با دیدن گروه‌های مسلح سوار بر تویوتا برایشان دست تکان می‌دهند و با فریاد «الله‌اکبر» از آن‌ها استقبال می‌کنند. دست تقدیر این‌گونه بود که تندروترین تروریست‌های تکفیری با دولت آذربایجان متحد شده تا ارمنی‌ها را از اراضی اشغالی بیرون کنند.

جالب‌تر آنکه اتوبان‌های ترانزیتی در قره‌باغ را یک سال قبل‌تر از این وقایع دولت ارمنستان افتتاح کرده بود آن زمان به یک مزیت استراتژیک برای باکو تبدیل‌شده و از طریق آن، گروه تروریست‌های شاغل در سوریه از طریق چند پرواز چارتر با هزینه یک کشور همسایه به محل درگیری‌ها هدایت می‌شدند. در آن زمان روزنامه آرم تایمز چاپ ایروان نوشت که به‌زودی قره‌باغ تبدیل به سوریه‌ای جدید خواهد شد!

 هدف ناتو از سوریه‌ای کردن قفقاز چیست؟ / پشت پرده هشدار رئیس‌جمهور به عاملان پروژه ریش‌قرمزها در قره‌باغ!

 هدف ناتو از سوریه‌ای کردن قفقاز چیست؟ / پشت پرده هشدار رئیس‌جمهور به عاملان پروژه ریش‌قرمزها در قره‌باغ!

پروژه وهابی سازی قفقاز و اهداف آن

اما تبدیل منطقه قفقاز به کانون عملیاتی تروریست‌ها چقدر جدی است؟

ارتباط میان گروه‌های قفقاز شمالی با داعش و تروریست‌های تکفیری از مدت‌ها قبل موردتوجه بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران در منطقه بوده است. زمانی که داعش اطلس سیاه‌رنگ خود را به‌عنوان ممالک به‌اصطلاح «خلافت اسلامی» منتشر کرد، در این نقشه، مناطقی از فدراسیون روسیه را که قفقاز شمالی نامیده می‌شود، «امارت قفقاز» نامید. قفقاز شمالی منطقه‌ای وسیع میان دریای خزر و دریای سیاه است که جمهوری‌های داغستان، چچنستان و اینگوشتیا، کاباردینوبالکار، کاراچای-چرکیسیا، اوستیای شمالی و بخشهایی از استاوروپول فدراسیون روسیه را نیز شامل می‌شود.

 داعش در آن نقشه علاوه بر مناطق قفقاز شمالی روی مناطق مسلمان‌نشین قفقاز جنوبی نیز حساب باز کرده بود. قفقاز جنوبی شمال جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان می‌شود. منطقه قفقاز اعم از قفقاز شمالی و جنوبی از زمان فروپاشی شوروی یکی از اهداف مهم گروه‌های وهابی و سلفی بوده که طی سه دهه اخیر شاخص‌ترین نمایندگان آن، رژیم آل سعود در عربستان، القاعده در عراق وداعش در سوریه بوده‌اند.

پروژه وهابی کردن قفقاز برای طراحان آن از اهمیت بالایی برخورداراست، زیرا قفقاز شمالی بخشی از ترکیب بروکراتیک فدراسیون روسیه است که در ملاحظات ژئوپلیتیک، رقیب اصلی آمریکا و مجموعه کشورهای تحت امر ناتو محسوب می‌شود و قفقاز جنوبی نیز به علت همسایگی با روسیه، از مناطق مهم درگیری با روسیه محسوب می‌شود.

 یک عامل دیگر برای اهمیت قفقاز برای طراحان پروژه وهابی سازی، هم‌جواری جغرافیایی و اشتراکات فرهنگی این منطقه با ایران است. قفقاز به‌رغم گذشت بیش از دویست سال از جدایی این منطقه از ترکیب و چهارچوب سیاسی ایران، هنوز جزئی از حوزه تمدنی ایران بوده و برای ارتقای قدرت جمهوری اسلامی ایران از مراکز مهم و استراتژیک هست.

 البته، ناگفته پیداست که پروژه تقویت وهابیت و توسعه تشکیلات زیرزمینی و تروریستی چون القاعده و داعش صرفاً برای مقابله با روسیه در قفقاز شمالی طراحی نشده است و این پروژه اهداف گسترده‌تری را دنبال می‌کند. ازجمله مهم‌ترین بخش پروژه وهابی سازی در هلال شامی بود که مقاومت اسلامی و مردمی و خون‌های پاک رزمندگان اسلام خط را شکسته و باعث مهار آن گردید.

پس از شکست تروریست‌ها در سوریه و عراق خط تکفیری با یک انتقال ترانزیتی تغییر جهت داده و در جهت ضربه زدن به روسیه و نیز ایجاد فشار روی ایران و گرفتار کردن کشورهای منطقه با مشکلات امنیتی در قفقاز و سایر مناطق بازتولید شده است.

نکته قابل‌توجه آنکه طراحان پروژه سوریه‌ای کردن قفقاز سعی دارند، برای تروریست‌ها در این منطقه پایگاه اجتماعی تعریف کرده و به‌نوعی قفقاز را گهواره سلفی گری بخوانند، اما واقعیت آن است که جذب نیرو برای گروه‌های تروریستی تنها از مکتب‌خانه‌های زیرزمینی در قفقاز تکثیر نمی‌شود!

در گزارشی که سال گذشته توسط موسسه مطالعات امنیتی روسیه درباره روند یارگیری برای تروریست‌ها آمده شرح داده‌شده است که:

پروژه وهابی-داعشی علاوه بر طبقات و اقشار پایین جامعه، از طبقات و اقشار مرفه و حتی صاحبان مناصب دولتی نیز در مناطق قفقاز و آسیای مرکزی برای داعش نیرو جذب می‌کند. طراحان و حامیان پروژه وهابیت در قفقاز شمالی باآنکه اغلب از میان اهل تسنن و سلفی‌ها عضوگیری می‌کنند، اما توانسته‌اند با استفاده از خلأ ایدئولوژیک و اعتقادی موجود در این منطقه حتی از میان لائیک‌ها و پیروان سایر مذاهب نیز عضوگیری کنند و عقاید قشری وهابیت را تحت عنوان سلفی گری در ذهن آنان جای دهند.

در ادامه این گزارش مهم آمده است:

نهادهای به‌اصطلاح خیریه عربستان سعودی و امارات متحده عربی و کویت نقش مهمی ایفاء کرده‌اند. این نهادهای ظاهراً خیریه عربی با استفاده از فرصت ناشی از فروپاشی شوروی از همان ابتدای دهه ۱۹۹۰ به‌تمامی جمهوری‌های برجای‌مانده از شوروی خزیدند و در فدراسیون روسیه و جمهوری‌های داغستان و چچنستان نیز پناه گرفته‌اند.

 هدف ناتو از سوریه‌ای کردن قفقاز چیست؟ / پشت پرده هشدار رئیس‌جمهور به عاملان پروژه ریش‌قرمزها در قره‌باغ!

 هدف ناتو از سوریه‌ای کردن قفقاز چیست؟ / پشت پرده هشدار رئیس‌جمهور به عاملان پروژه ریش‌قرمزها در قره‌باغ!

تکثیر ریش‌قرمزها در خاورمیانه چگونه است؟

پس از فروپاشی شوروی گروه‌های مسلمان به‌تدریج حذف‌شده و گروه‌های وهابی و سلفی با حمایت‌های مالی عربستان سعودی و هدایت‌های اطلاعاتی و تشکیلاتی سازمان سیای آمریکا به‌عنوان تنها نیروی فعال و دارای توان تحرک و فعالیت، به‌طور نهفته در این منطقه باقی ماندند و شبکه‌های زیرزمینی خود را در قفقاز حفظ کردند، این جریان در دوره اول حاکمیت طالبان بر افغانستان، با اعزام نیرو به افغانستان آمادگی جنگی خود را افزایش داد.

از سال ۲۰۱۱ به این‌سو با گسترش شبکه‌های اجتماعی شبکه عضوگیری (بیعت‌گیری) به‌شدت رشد کرده و سرکردگان این گروه‌های کوچک با یکدیگر پیوند خوردند، ابو محمد داغستانی و ابو سلیمان جزو اولین رهبرانی بودند که در حاشیه مرز عراق و سوریه با گروهک داعش بیعت کردند؛ در این زمان افرادی چون طاهران باتیراشویلی بانام مستعار ابوعمرشیشانی یا عمر چچنی با قساوت هرچه‌تمام‌تر بزرگ‌ترین جنایت‌ها را در سوریه انجام دادند.

جماعت قفقازی‌ها و جماعت آذری ازجمله گروهک‌های باقی‌مانده از دوران سیاه ترور و وحشت در سوریه و عراق هستند که در حال حاضر با هدایت چند سرویس اطلاعاتی منطقه‌ای در منطقه قره‌باغ هلی‌برن مستقرشده‌اند. ازجمله کشور ترکیه که درگذشته به‌عنوان محل خوش‌گذرانی توریست‌ها شهرت داشت، در سال‌های اخیر شهرت خود را بیشتر مدیون جولان وهابی‌ها و داعشی‌ها در این کشور هست.

ترکیه به‌عنوان پلی میان داعش و گروه‌های وهابی و داعشی در قفقاز شمالی مورد استفاده بوده است. فعال شدن این کریدور در حال حاضر باعث حساسیت شدید چند بازیگر مهم منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله جمهوری اسلامی ایران و روسیه شده و کنایه رئیس‌جمهور کشورمان به دو میزبان این پروژه (ترکیه و جمهوری آذربایجان) حاکی از نگاه ژئو استراتژیک این دو عنصر فعال به تحولات میان سطحی دارد.

از نگاه تهران و مسکو میزبانان پروژه وهابی سازی منطقه بازیگر خرد در این عملیات بوده و هشدار به آن‌ها سیگنالی به عوامل اصلی و صحنه‌گردان ایستاده در سایه یعنی ناتو دارد!

 هدف ناتو از سوریه‌ای کردن قفقاز چیست؟ / پشت پرده هشدار رئیس‌جمهور به عاملان پروژه ریش‌قرمزها در قره‌باغ!

چه کسی پروژه سوریه سازی قفقاز را هدایت می‌کند؟

قفقاز به‌واسطهٔ اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک خود، پس از سال ۱۹۹۱، به‌شدت موردتوجه غرب و در رأس آن آمریکا قرار گرفت. آمریکایی‌ها به‌منظور اثرگذاری مستقیم روی منطقه قفقاز، اروپایی‌ها را حذف کرده و سیاست‌گذاری‌های امنیتی اروپا در چهارچوب مینسک ۱ و ۲ را به حاشیه برده‌اند.

واشنگتن برای دسترسی به منافع بلندمدت خود ازجمله دستیابی به منابع نفت و گاز و در اختیار گرفتن مدل استخراج و صادرات و نیز دستیابی به بازارهای منطقه‌ای و نیز مهار نفوذ تهران و مسکو به پشتیبانی از ترکیه در پروژه تورانی کردن قفقاز روی آورده است.

آمریکایی‌ها برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده چندین راهبرد تعریف کرده‌اند؛ بی‌ثبات‌سازی، مهار رقبا، ایجاد توازن در منطقه از راه تقویت متحدان و ورود بازیگران فرا منطقه‌ای به‌عنوان نمایندگان آمریکا. افزایش روابط جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی در یک دههٔ اخیر در چارچوب همین بحث مطرح می‌شود.

در این وضعیت مدل اقدامات جمهوری آذربایجان نیز اهمیت دارد؛ باکو نشان داده است که تمایل بیشتری برای نزدیکی با غرب دارد. این کشور تلاش می‌کند همکاری‌های نظامی و امنیتی خود را با جامعهٔ کشورهای مشترک‌المنافع و کشورهای منطقه کاهش داده و در مقابل، همکاری‌های خود را با نهادهای نظامی و سیاسی (ناتو) و اقتصادی غرب گسترش دهد. جمهوری آذربایجان معتقد است امنیت کشورش زمانی تأمین خواهد شد که با امنیت اروپا و غرب ادغام شود، ازاین‌رو در طرح کانال تورانی(طرح ناتو) با ترکیه همکاری تنگاتنگ داشته و در مناقشات سنتی با ارمنستان روی نیروی ویرانگری وهابیت حساب ویژه بازکرده است.

 هدف ناتو از سوریه‌ای کردن قفقاز چیست؟ / پشت پرده هشدار رئیس‌جمهور به عاملان پروژه ریش‌قرمزها در قره‌باغ!

مخاطب سخن رئیسی چه کسی است؟

آمریکایی‌ها در راهبردهای خود در قبال روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین از استراتژی عبری – وهابی کردن قفقاز حمایت کرده تا مانع از تسلط روسیه بر کشورهای همسایه خود ازجمله جمهوری آذربایجان شوند؛ بنابراین طرح‌هایی که از سوی آمریکا ارائه می‌شود، بیشتر در قالب همکاری‌های امنیت با متحدانش برای کنار گذاشتن مسکو و تهران در این منطقه است؛ ورود رژیم صهیونیستی به منطقه نیز در همین چارچوب تحلیل می‌شود.

حضور هم‌زمان رژیم صهیونیستی و شبکه وهابی‌ها در قره‌باغ برای روسیه و جمهوری اسلامی ایران ماهیتی فرا منطقه‌ای دارد. این نقطه همان هشداری است که ابراهیم رئیسی در نشست سمرقند به همه حاضران در جمع داده است.

واقعیت آن است که روسیه اگر خواهان کاهش مزاحمت نیروی ثانویه در جنگ اوکراین است باید میزان همکاری امنیتی خود با تهران را در دو نقطه قفقاز و سوریه افزایش دهد، هرچه عمق نفوذ ایران در کرانه غربی منطقه بالا رود، به همان میزان پایداری امنیتی بالاتر رفته و جاه‌طلبی همسایگان برای ایجاد مؤلفه‌های مزاحمت فعال به سود ناتو در جنگ کمتر می‌شود.

این همان نکته درخشانی است که این روزها مسکو باید به آن فکر کند؛ مخاطب سخن رئیسی در سمرقند پوتین است و نه اردوغان و نه آن همسایه ناسپاس، البته تهران هر اقدام ضد امنیتی را با قدرت پاسخ می‌دهد و نه تعارف دیپلماتیک!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 145
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • تقی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    33 34
    انگار زمان فتنه ترکی و آذربایجانی ( تعبیر به آتش آذربایجان) که امامان و معصومین آنرا جنگ باطل و توصیه به شیعیان عدم جهت گیری و حمایت از طرفین دارند ،البته تا زمانیکه منافع و مرز ایران تغییر نکند
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      16 11
      طرح صهیونیست ها برای از بین بردن درآند صادرات گاز ایران به ارمنستان و ترکیه.
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      21 17
      کشور آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      12 13
      دریای کاسپین ، خزرها دشمنان ایران و اسلام بودن و خون سرباز مسلمان ایرانی به دستشون ریخته شده
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      14 3
      نژاد پرستی طرح انگلیس برای ضربه به کشورهای اسلامی از گذشته بوده
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      15 11
      جهت گیری نکنیم مرزهای ما را مسدود خواهند کرد این یک طرح و توطئه کاملا" اسرائیلی صهیونیستی ترکی است ! ترکیه عمله و جاده صاف کن اسرائیل در منطقه است
    • UA ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      9 20
      باکو عزیز
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      15 7
      احیا و تقویت زیرساخت های حمل و نقل میان منطقه خود مختار نخجوان و خاک اصلی جمهوری آذربایجان، مورد علاقه و تایید روسیه، ترکیه و آذربایجان بوده و در بیانیه آتش بس قید شده است. مخالفت با این پروژه در واقع مخالفت با روسیه و هدایت ایران به سمت آمریکا می باشد. مخالفان این پروژه با توسل به بهانه های واهی تلاش می کنند حمایت جدی سیاستمداران ایرانی را بر ضد پروژه جلب نمایند و جایگاه خود را نظام حکفرمایی ایران تحکیم نمایند.
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      9 15
      متاسفانه بخش عمده ای از ناسیونالیزم ایرانی در دوره پهلوی ساخته شده و با تغییراتی به دست ما رسیده است. پایه و اساس این تفکر که در زمان خودش تقریبا همه گیر بود عامل اصلی وحدت ملی را یکدستی مردم می داند. بر همین اساس سیاست همگن سازی در کشور همواره پیگیری شده است.
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      2 1
      احسنت
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      5 0
      بحث وطن دوستی ونژاددوستی برای رسیدن به تعامل وصلح دینداران برای خدابرای پیشرفت ورفاع اختلاف است کلمه ی نازیسم متعفن ترین کلمه وعامل جنایت اززمان زوایف شاهی تافلسطین است
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      5 4
      اگر رضاخان کوههای آرارات را به ترکیه تقدیم نکرده بود الان این همه جنگ و جدال بی فایده بود
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    5 11
    درسوریه بااصل غافلگیری وندیدن مردم یک حکومت تندروی اسلامی مثل صهیونیست بودکه سریع رشدوعضوگیری کردند الان بعدازاعمال وتبلیغات ونفوذوحواس جمعی وقدرت افرینی ایران دیگه ولگردواواره ان وبسیاریشون مجروحنددرقفازهم هروقت امریکا علنی دخالت کنه مردم منطقه ان منطقه ازترس اینکه گیرحروم های کاخ سفیدنیفتن سریع اتش بس روایجادمیکنن دقت کنین امریکا اول اتش ایجادمیکند بعددیکتاتورنوکرش راحذف میکند بعدازویرانی وغارت مثل عراق صدام برای همینه که دیگه گاوهای سعودی هم یاکتک کاخ سفید100درصدنوکری نمیکنن
  • شهرداد IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    26 28
    چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی است آن بینی. نانسی پلوسی از ایروان سلام رساند و گفت به آقای رئیسی سلام برسانید. اگر بیانات و کلی و سرگیجه گونه جنابعالی درست بود که ناتو و نانسی جان الان باید در آذربایجان بود نه در ایروان که.
    • اطلس IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      12 9
      نفاق یانکی ها را نمی دانی ؟؟؟؟ کافیست که کتاب وزیر خارجه آمریکا ( کلینتون) و اظهارات ترامپ در خصوص آموزش داعش و نابودی سوریه و عراق و تشکیل ایتلاف نمایشی برای نابودی داعش بخوانی ،شاگرد آمریکا ( اردوغان) بهتر درس آموخته و درس پس داده
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      16 7
      محور تورانی ناتو دستور کار آمریکا و اسراییل است که اردوغان و علی اف دو عمله آن هستند
    • رضا IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      13 3
      الان دنبال راضی کردن باکو برای کریدور رنگه زور است ،زمستان سخت اروپا ،بن بست کشاندن ظرفیت ژیوپلوتیکی و ترانزیت انرژی ایران ،نفوذ ناتو و اسراییل به دریای خزر و جنوب قفقاز و مرز ایران ،قطع دسترسی ایران و....واقعا چقدر شما ساده آید و سیاست بی پدر و مادر را نمی فهمید
    • IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      16 7
      اینهمه روابط علنی آذربایجان با اسراییل رو نمیبینی بعد سفر تبلیغاتی پلوسی رو میبینی؟ این محکوم کردن های آمریکا مثل محکوم کردن اسرائیل در شهرک سازی های غیرقانونیشه که البته فقط در ظاهر محکوم میکنه و در باطن حمایت این معامله رو آمریکا در محکوم کردن داعش هم کرده در حالیکه بزرگترین پشتیبان داعش آمریکاست
    • رضا IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      14 5
      علت سفر پلوسي توجيه كردن پاشينيان بعنوان يك گلوباليست هست كه در ازاي مشوق هايي مانع برنامه آمريكا براي قطع مرز ايران و ارمنستان نشه.
    • ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      8 2
      از حرف تا عمل بسیار است احمقی مانند پلوسی گفت و ابلهانی ! باور کردند
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    30 12
    حزب الله آذربایجان : بزودی
    • مانی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      4 1
      ان شاءالله
    • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      6 3
      جنبش مقاوت اسلامی اذربایجان(حسینیون) هست. تحقیق کنید می بینید.
  • زنجانی IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    17 28
    آمریکا رسماً گفت از ارمنستان حمایت می‌کنه و اجازه نمی ه مرزهای تغییر پیدا کنن و جو ضد اذربایحانی راه انداختن و با ترکیه هم روابط خوبی ندارن بعد در این تحلیل گفتن ناتو و امریکا دنبال اتحاد تورانی هستن
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      18 6
      در سفر پولسی به ارمنستان تهدید ارمنستان در کار بود که با ایران همکاری نکند
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      7 1
      کاخ سفیدخانواده واختیاردراتحادناموسش برای بچه ی حلال رونداره تومیگی اتحادتورانی فقط ایرانه که مطابق دستورات خدادرکتب الهی کارعملی میکنه
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      12 0
      آمریکایی ها همان زمانی که از دموکراسی حقوق افغاني ها حرف می‌زدند افغانستان را به یک گروه وحشی قرون وستایی به یک گروه تروریستی افراطی تحویل دادند و الفرار ..!
    • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      10 6
      داداش هر وقت آمریکا بمب های ا تمی شو از ترکیه خارج کرد و پایگاه اینجرلیکو تعطیل کرد بدونید رابطش با ترکیه شکرآب شده. ترکیه شریک امنیتی بسیار مهم امریکاست و قضیه تحریم ترکیه و خرید اس۴۰۰ هم دعوای زرگری شونه. این وسط فقط مردم ترکیه قربانی تحریم و فشار اقتصادی شدن.
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    16 21
    کاش مسلمانان اتحاد رو از مسیحیها یاد میگرفتن امروز پلوسی به طور کامل از ارمنستان اعلام حمایت کرد
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      15 3
      اتفاقا ارمنستان تحریم تسلیحاتی هست.و سفر پولسی خط و نشان برای ارمنستان بود
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      10 2
      کاخ سفیدمسیحیه بنظرت اگه انجیل روبخونی میفهمی که ایناهرقومی که عذاب شده توکارنامشون هست وازش حمایت میکنن
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      3 4
      هشت سال جنگ ایران و عراق اتحادی میان کشورهای مسلمان باقی گذاشت؟ صرفا تلاش های سخت افزاری ایران به کوشش های نرم افزاری تبدیل شده است.
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      1 3
      بعدازبحث مدافعان حرم اتحادبسیاری بین کشورهای اسلامی ایجادشده وبیشترهم میشود
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    10 13
    سفر پلوسي به ارمنستان واقعا به جا بود.
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      10 4
      به دستور صهیونیست جهت دالان تورانی ناتو
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      5 0
      برای اتش افروزی بود ولی غلطی نکرده برگشت نماینده ی کاخ سفید
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      2 1
      برای اتش افروزی بود ولی غلطی نکرده برگشت نماینده ی کاخ سفید
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      2 0
      برای اتش افروزی بود
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    19 11
    پیش بینی مرحوم اربکان اولین نخست وزیر اسلامگرا ترکیه و موسس حزب رفاه از دسیسه دالان ترک که حالا با برنامه آمریکا و اسرائیل و مجری گری عردوغان در حال اجراست : یک کریدور از شکاف اسرائیل و لبنان تا شمال عراق، ارمنستان و باکو ایجاد خواهد شد. در این کریدور، شمال عراق و جنوب شرقی آناتولی به هم پیوند داده شده و ابتدا تحت اداره ارمنستان قرار خواهد گرفت. مردم مسلمان ساکن اینجا در آسیاب ارمنی آسیاب شده و به عنوان لقمه ای نرم به اسراییل تسلیم خواهد شد تا بلعیده شود. طرح همین است. ما شاهد اجرای این طرح هستیم. و البته این قدرت‌های خارجی می‌خواهند کشورهای مسلمان را در مقابل هم قرار دهند تا اینجا تبدیل به ویتنام شود، مسلمانان همدیگر را بکشند، اسرائیل آزادتر شود. برای این منظور، سیاست آنها نزدیک کردن اسرائیل و ترکیه به یکدیگر است. متأسفانه این دولت همانطور که می بینید با جان و دل با اسرائیل دوست است. با وزرای خارجه  آن (اسرائیل) دیدار می کند.
  • US ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    8 7
    ای مردم قفقاز، ای برادرانِ هزاران ساله س ما,
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      9 5
      اقدام‌ ترکیه به انتقال هزاران شبه‌نظامی تکفیری و غیرتکفیری از سوریه و لیبی به منطقه «قره‌باغ کوهستانی»به فرمان اسراییل
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      2 2
      ای عزیز من بدان واگاه باش بااسلام است که اذریان باشمافامیل وحلال شده اندپس اول واخربایدبه اسلام خدمت کنی
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      11 17
      تا زمانی که واژه های ایران بزرگ، حوزه تمدنی یا کلمات با مفاهیم مشابه در ذهن مردم ایران هستند و نگاه توسعه طلبانه تاریخی - سیاسی موجود اصلاح نشده ما همواره با کشورهای همسایه مشکل خواهیم داشت. این افکار مربوط به زمانی است که بیشتر کشورهای عربی مستعمره و کشورهای ترک در اتحاد شوروی جای داشتند. زمان حاضر نیاز به ادبیات جدید دارد ولی گروهی به نام میهن پرستی هر روز این عقاید پوسیده را به روش های مختلف به جامعه تزریق می کنند. توجه داشته باشیم ملی گرایی که به دشمنی دامن بزند وطن دوستی به حساب نمی آید.
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      10 4
      بنظرشمابخاطراین کلمات است که باایران دشمنی میکنند به قرموده شهیدسلیمانی همان عاملی که باعث دشمنی باپیامبران خدابودهمان عامل شمنی باانقلاب اسلامی است چون ماداریم برنامه های انبیاراعملی پیاده میکنیم تحریکات صهیونیست که نجاست بینالملل وضدامنیت است وداعش وسلاح به قره باغ میاوردعامل دشمنی است
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      13 7
      عزیز دل من، من خودم ترکم (منیم عزیز قارداشیم من ئوزوم تورکم) ولی خیلی واضح و روشنه که از بین رفتن مرز ایران با ارمنستان چه وضعیت خطرناکی برای ایران ایجاد می‌کند. این کار به معنی دور زدن ایران و حذفش از کریدور شرقی غربی متصل کننده چین به اروپاست، حتی اگر پان‌ترک هم هستی به نظرت اگر این کریدور از مناطق ترک نشین ایران مثل تبریز و مرند و جلفا یا بازرگان بگذره برای من و تو و خانواده‌هامون و آیندگانمون بهتره یا از باکو و... کمی از این تبلیغات ده سال اخیر دور شو، واقعیت این است آذربایجان همیشه بخش مهمی از ایران بوده و سلسله‌های پادشاهی مهمی هم از این خطه سربرآورده و بر کل ایران حکومت کرده‌اند. جالب اینجاست که جدا شدن جمهوری باکو هم در زمان یکی از همین سلسله‌های ترک رخ داده است. خیلی هم دور نیست تا شصت هفتاد سال پیش بودند کسانی که وقایع اون دوران رو به یاد داشتن. بنابراین هدف ما و شما الحاق جمهوری باکو به ایران باید باشه نه چیز دیگه
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    26 18
    ترکیه رکورد دار آذری کشی در جهان است.
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      12 10
      جنگ چالدران نمونه بارز و کشتار مردم مذهبی نارداران به فرمان اسراییل و اردوغان و اجرای علیوف
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      8 7
      خفه
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      12 9
      ترکیه کشور قتل عام ها و نسل کشی هاست. نسل کشی اکراد نسل کشی یونانیان نسل کشی دیار بکر نسل کشی ارامنه نسل کشی شیعیان آناتولی نسل کشی یونانیان و ...
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      8 3
      بیشترین تعداد آذربایجانی
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    12 4
    روسها قدرت نظامی دارند اما فکر سیاسی و استراتژیک ندارند. روسها حواسشان نیست که دروازه اصلی نفوذ به روسیه، جنوب روسیه است نه غرب روسیه. تا حالا هم فقط به خاطر وجود یک مانع بزرگ بر سر راه ورود و نفوذ غربیها در جنوب روسیه است که غربیها نتواسته اند روسیه را به زانو درآورند. این مانع بسیار بزرگ همانا ایران است و بس. شرط شکست دادن روسها حمایت ایران از غرب است و بس.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    14 21
    این چرت و پرت ها چیه نوشتین ؟ فقط سفر نانسی پلوسی به ارمنستان و محکوم کردن آذربایجان برای اثبات کذب بودن تمام مطالب بالا کافی است .
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      12 2
      در حماقتت همین بس که فکر میکنی سفر مقامات امریکایی به یک کشور به معنی ثبات اوضاع در اون کشوره. امریکا فقط دنبال تشدید کردن و تحریک کردنه طرفینه دعواست نه تثبیت اوضاع
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      11 3
      پولسی ارمنستان رو تحریم تسلیحاتی کرده و تهدید به قطع رابطه با ایران
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      8 5
      علی اف یک نوکر اسراییل سفر نتانیاهو به بادکوبه و کشتار شیعیان
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      8 3
      ناتو با دالان تورانی و صهیونیست دستاورد آمریکا خواهد بود برای تحت فشار گذاشتن ایران و روسیه و جلوگیری از صادرات ایران
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      9 7
      آذربایجان و شیعیان رو به علی اف اسراییلی و اردوغان آمریکایی نچسبون.اینها به امر ارباب اسراییل شیعه می کشند
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      7 2
      داداش معمولا نانسی جایی نمیره که صلح برقرار بشه ، بلکه واسه راه انداختن آتیش جنگ میره. سفر عمدی شو به تا یوان بعد ۲۰ سال ببین که داشت جنگ راه میافتاد. یا او کراین بیچاره رو کوک کردن انداختن جلو که عضو فلان سازمان شو ، بعد که جنگ شد حاضر نیستن یه اف۱۶ سبک بهش بدن . در حدی قطره چکونی بهش سلاح میدن که نه شکست بخوره نه پیروز بشه، یعنی کاری میکنن تو جنگ فرسایشی هر دو طرف خرد بشن. متاسفانه نون آنگلوساکسون ها تو جنگه.
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    12 46
    تهران دست از پا خطا کنه تیکه بزرگش گوشش هست
    • علی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      13 2
      جام داشته باش اینبار حماقت کن ببینم تکه بزرگ کی گوششه
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      15 5
      آمریکا قدرت اول نظامی و اقتصادی دنیا جرات درگیری با فرزندان سرزمین پارس را ندارد بعد چهارتا کوچولو جرات دارند به ایران نگاه چپ کنند در یک هفته کل جمهوری باکو و ترکیه را فتح میکنیم .
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      13 5
      قسمتی از رویاهای متوهمانه در خواب خرگوشی سران صهیونیست بزدل و کودک کش
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      12 3
      ازفلسطین میاییم بافلسطینیا خیابونهای حیفا وتل اویوغلطی کنین کاری میکنیم صهیونیست روکسی اسمشو بعدازنابودی جیگرنکنه ببره حالیته یاخودم بیام حالیت کنم
    • پاپک آذری IRAN IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      10 5
      نادان بی خرد مجازی سایبری طورکیه ای ما ایرانیان هشت سال تمام با کل دنیای آن روزگاران جنگیدیم تمام قدرت های جهان تمام قد پشت صدام حسین ایستاده بودن حالا تو احمق یه پهپاد مونتاژ طورکیه مونتاژ کردی جو گیر شدی تصور کردی ابرقدقد شدی.؟ گوشتون رو میپچونیم ! جانم فدای ایران یاشاسین ایران ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله
    • مقدس IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      9 4
      ايران بزرگ و مقتدر ثابت كرده هيچ وقت خطا نمى كند بلكه بسيار دقيق و حرفه اى مى كند.
    • ایرانی GB ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      7 5
      آره , تو راست میگی ... فعلا" که مردم ترکیه جانت بایستی در صف چند صد متری واسه نان شب شون یه لنگی سرپا وایستن اونهم در ترکیه ای که تحت تحریم نیست
    • IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      6 0
      چاییدی! خخخخخخ
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      8 0
      خودت به تنهایی به این نتیجه رسیدی؟
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      1 1
      بیایید زنگزود تا بینید چه قیامتی بشه
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    18 11
    علی اف دنبال کننده اهداف ناتو برای رسیدن به دریای مازندران هست. کریدور تورانی ناتو
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      8 4
      یک طرح و توطئه کاملا" صهیونیستی است رجب و الهام علف اوف بادکوبه هر دو مهره و مجری عمله و جاده صاف کن یهود و اسرائیل هستند .. ایران نباید اجازه بدهد این اتفاق شوم صورت بگیرد ..!
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    22 8
    جالبه اسم باکو یا بادکوبه از ایرانی منشعب شده به معنای محل باد شدید و شبه جزیره آبشوران که نامی کاملا ایرانی دارد.
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      3 7
      که چی
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    19 9
    ترکیه و علی اف اوامر صهیونیست ها را اجرا میکنند چون زندگیشون به نوکری وابسته هست
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    14 7
    اسلام اردوغانی که دروازه داعش به سوریه ، سفارت صهیونیست و پایگاه آمریکا ،عضو ناتوبودن از اسلام برادر علی اف است
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    20 6
    اقدام‌ ترکیه به انتقال هزاران شبه‌نظامی تکفیری و غیرتکفیری از سوریه و لیبی به منطقه «قره‌باغ کوهستانی»به فرمان اسراییل
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      7 2
      گسترش ناتو به شمال ایران برنامه آمریکا و اسراییل است
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      8 4
      طورکیه و رجب عردوغان سرباز و عمله و جاده صاف کن رژیم اسرائیل در منطقه هستند !
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    6 0
    منم مثل شما حالم از سیستم غرب و ایدئولوژیش و غیره به هم میخوره. ولی سیستمی ساخته که کار میکنه. کارامد هست. روسیه هم که با هم دیدیم. عملا از نیروی خود روسیه دارن روسیه رو از بین میبرن (کل گردن کلفتهای فرهنگ روسی اهل همین اوکراین هستند، جداش کردند و انداختنش به جون خود روسیه).
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    5 4
    مردم جمهوری آذربایجان مثل مردم ایران، شیعه مذهب هستند و از لحاظ اعتقادی، اصولا هیچ وجه مشترکی با تکفیری‌ها و سلفی‌ها ندارند. بنابراین، اندیشه‌های افراطی وهابی‌گری و سلفی‌گری در میان شهروندان جمهوری آذربایجان جایگاهی ندارند و نمی‌توانند منتشر شوند اما اردوغان و صهیونیسم با ابزاری به نام علی اف در حال تحت فشار بر شیعیان است
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      1 2
      اردوغان دو خط قرمز است.
    • مقدس IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      5 5
      عزيز گرامى ما اصلا كشورى به نام (جمهورى آذربايجان ) نداريم ، حكومت نامشروع و غيرقانونى و ديكتاتورى توسط عده اى ارازل و اوباش تبهكار به سركردگى خاندان علف اف صهيونيست بر سرزمينهاى تالش و باكو و...كه فعلا حكمرانى مينمايند همين .
  • NL ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    5 3
    ۷ پایگاه نظامی امریکای خبیث در خاک ترکیه مانند قلاده ای بر صورت نژادپرستان است.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 2
    موضوع بسیار با اهمیتی هست و قصور و مسامحه هیچگونه جایز نیست . مردم ایران باید با جدیت و هشیاری مثال زدنی خود مراقب اطراف از جمله قصد رسانه های فارسی زبان و همنوایان داخلی را بمنظور درگیر نمودن افکار عمومی بخود و منحرف ساختن نسبت به اهداف خطرناک دشمنان ایران بیش از پیش باشند .
  • ناشناس US ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 7
    این حرفها و بهانه های صدمن یک غاز و غیرقابل اثبات رو ول کنید
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    5 5
    حاکمان واقعی کشورها در زمان غیبت ولی خداوند، اولیا الله و مجتهدین در دین هستند به خصوص در کشوری مثل جمهوری آذربایجان با هشتاد درصد شیعه الهام علیف مشروعیت و اجازه حکومت ندارد (هر چند آدم خوبی باشد که به هیچ وجه نیست) و افراد صالحی همانند حاج محسن صمداف، طالع باقرزاده و . . . باید حاکم جمهوری آذربایجان باشند تا زمان ظهور امام مهدی (ع) برسد.
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      3 1
      این بخشی از عقاید شعوبیه می باشد.
  • FR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 0
    پلوسی شنید حرفتونو.
  • حمید IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    5 6
    اولاد استناد به سایت یا روزنامه ارمنی که خودش طرف جنگ هست از غیر علمی و تبلیغاتی بودن این موضوع خبر میده ثانیا حضور پ کا کا و تروریست‌های ارمنی از لبنان سوریه فرانسه و آمریکا در این جنگ ثابت شد و تعدادی از نیروهای پ کا کا وتروریستهای ارمنی دستگیر شدن ثالثا برخی کشورهای مسلمان در این قضیه در سنگر آمریکا و فرانسه ودر جبهه مسیحیان می‌جنگند و این موضوع یادآور جنگهای صلیبی هست.
    • مجتبی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      3 1
      خدایا فتنه را به خودشان برگردان
  • 111 IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    4 5
    ما طرفدار مردم شیعه و مسلمان آذربایجان هستیم نه خاندان فاسد حاکم
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      6 0
      ما هم طرفدار حقیم
  • 111 IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    5 2
    ما طرفدار مردم شیعه و مسلمان آذربایجان هستیم نه خاندان فاسد حاکم
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    4 15
    جالبه امریکا،فرانسه،روسیه جانب ارمنستان رو گرفته و میگیرند و همچنان در این قبیل مقالات و موضع گیری های سیاسی آذربایجان محکوم میشه!شاید یکی از دلایل اینکه نتوانستیم کشوری مانند آذربایجان را جذب کنیم سیاست های اشتباه خودمان بوده است
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    7 7
    رفقای اردوغان هستند داعشی ها
  • حسن IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 0
    یه چیزی بخاطر پولی که بابت گذران زندگی ات لازم بود نوشته بودی و آماده داشتی ولی هرگز پیش بینی نمی کردی نانسی پلوسی عجوزه برسه ایران و زیر تابلوی جنگ ارامنه با ایرانیان پیام بده ازتون حمایت می کنیم
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    5 10
    عزیزم تحلیلت درست نبود. اگر درست بود نانسی پلوسی الان تو ایروان چه غلطی میکنه. همیشه اشتباه تحلیل کردید. اشتباه تصمیم گرفتید و اشتباه عمل کردید که نتیجه اش این شده. یکدست ترین کشور شیعی جهان(آذربایجان) که باید شریک راهبردی ما میشد، شده دغدغه امنیتی برای کشور ایران. کمی فکر کنید، تعقل کنید و بعد حرف بزنید. به خدا لال بودن بهتر از چرت و پرت گفتن است.
  • FR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    5 7
    ارمنی ها لابی و رسانه های قوی در سرتاسر جهان دارند و کشورهای قدرتمند مثل فرانسه و آمریکا پشتیبان جالبه اولین بار این ادعای وهابی ها رو در قره باغ ارمنی ها گفتند و رسانه های جهانی مستند به حرف ارمنی ها این رو تکرار کردن
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      4 3
      ارمنی که برای دینش رفت شهیدان ارمنی ایرانی هستند وکسانی که متحدحکومت مجری دستورات خدا که ایران خدایی است هستند بقیه نخ صهیونیستهای بی ابروشدن است که همه راحیوون میدانند
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 1
    گوترش در افتتاحیه مجمع عمومی امسال با مضمون ورشکستگی مالی دنیا هشداری داد که وقتی عواقب دوره کرونا باعث رکود اقتصادی شد و هنوز خلاص نشده جنگ اوکراین باعث افزایش نرخ انرژی و مواد غذائی شد و در ادامه قطع گاز باعث از جمله از کار افتادن کارخانه های متعدد با سرمایه عظیم و کارکنان زیاد و فشار بر خانوارها که در آینده انتظار میرود جنبه های بیشتری مثل بیکاری و گرانی های زیادتر شود و یا موادی مثل حبوبات اوکراینی که قرار بود بدست کشورهای فقیر و نیازمندتر برسد سر از اروپا در آوردند و همین رکود و گرانی در کشورهای صنعتی جنوب شرق آسیا نیز تاثیر خواهد گذارد . جدا از آمریکا در این اوضاع نابسامان و وضعیتی که در گزارش آمده امکان دارد دست بدست هم دهند و آن شود که مورد انتظار آمریکاست که بمانند زمان جنگ دوم جهانی داخل آمریکا اوضاع تقریبا نظیر اوضاع و مشکلات کنونی بود موجب شود که دنیا به هم ریزد و آمریکای جدا افتاده منجی بقیه شود اما یک مطلب مهم که همان سلاح هسته ای و قدرت نظامی هست که تعیین کننده است بعنوان ترمز و ختم جاده یکطرفه سابق که ملل میتوانند امیدوار باشند که برخی توجه کنند مراقب رفتار خود باشند و پا را از گلیم شان درازتر نکنند و آرامش و آسایش خود و دیگران را بر هم نزنند در حقیقت انگشت به چشم خود فرو نکنند و در مورد ایران چهل سال گذشته درس های خوبی به دشمنانش داده و حتی اگر فکری خام کنند جاهائی مانند قفقاز با آنهاست اشتباه میکنند خاک را کنار بزنند آنچه زیر آن هست و برق میزند و قلبش تپنده نام ایران عزیز است که اصل است و نقطه وصل همه ایرانیان پارسی آریائی و خراسانی و تمدن ایران اسلامی با وسعتی کران تا بیکران
  • محسن IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    7 11
    کسی که این مقاله بی سر و ته رو نوشته اونهم در روزی که پلوسی به ایروان سفر کرده، یا احتمالا از این سفر خیلی دستپاچه شده و یا شاید هم، همکار اصلی غرب، در ایجاد آشوب در منطقه ، خود مشرق نیوز هست .
  • ناشناس FR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 5
    تحلیل آبکی بود هرچقدر رابطه آذربایجان و اسرائیل محکوم هست رابطه ارمنستان و امریکا هم محکوم هست با این تحلیل های به اصطلاح کارشناسی و سفارشی و جانبدارانه سطح درک جامعه از مسائل رو پایین نیارین،طرف رفته ارمنستان نویسنده سعی در محکوم کردن آذربایجان داره!!!
  • US ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 2
    درود بر دکتر رییسی
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    5 4
    اگر اینجور است پس چرا همین غرب ۳۰ سال در مقابل اشغال خاک آذربایجان از سوی ارمنستان سکوت کردند؟
  • BE ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    6 5
    ایران در قضیه قره باغ منفعل عمل کرد و اردوغان فعال. خطرناک ترین دشمن ایران اردوغان و پان ترکیسم است.
  • IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    آخه چرا
  • عیسی CA ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 6
    در مورد ارمنستان آقای ظهره وند گفتگوی بسیار جالب مطرح کردند درود بر آقای ظهره وند، مسعله ارمنستان برای ایران فوقالعاده حساس، عل آف بکمک اسرائیل و ناتو می خواهند استان سیو نیک از ارمنستان گرفته به آذربايجان بدهند راه ایران بسته و پای ناتو به در یای خزر باز کنند، سپاه مسقیمآ باید دخلات کند، در غیر اینصورت حرفهای شما پوچ نزنید ما قدرت داریم ما قدرت جهانی هستیم، بروید داخل استان سیو نیک، مستقر شوید، قبل از اینکه یک شب ناتو و آمریکا کار تمام کنند، استان سیو یک با کلک از هاشمی بگیرند؟ درود بر آقای ظهره وند بزرگ وطن پرست پاینده ایران
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      1 0
      نچایی
  • رضا IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 8
    هم ارامنه شریف و هم مردم بادکوبه هموطنان عزیز ما هستند و حکومت های خود خوانده و خودکامه این استان ها در حال خیانت به مردم این مناطق هستند به نظر من بهتر است جمهوری اسلامی ایران با آزاد سازی این استان ها و بازگرداندن آن ها به آغوش مام میهن ریشه فتنه را در نطفه خفه کند و هموطنان عزیزمان را از شر فتنه رها کنند. انشالله تعالی
  • ناصر IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    6 3
    کریدور تورانی ناتو یا عنوان جعلی کریدور زنگزور هرگز شکل نخواهد گرفت.نانسی پلوسی برای لطف کردن نیامده.چرا دو سال پیش توی جنگ قره باغ دم از تمامیت ارضی نمی‌زد.اینها توطئه ای بیش نیست.پاشینیان مزدور هرگز نخواهد توانست اوامر آمریکایی،انگلیس،صهیونیستی را پیاده سازی کند.ایران اجازه این توطئه را به هیچ بازیگر خارجی نخواهد داد.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    5 20
    جانیم آزربایجانیم
  • شهروند ارومیه IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    8 6
    سلام گزارش مشرق قابل تحسین و بذل توجه بیشتر است کمسیون امنت ملی بخصوص وزارت امور خارجه طرف بیشتر گزارش است کوتاهی در پیشگیری بیشترین خسارت را در وقوع یک بحران بخصوص در امنیت منطقه ای دارد نکات زیر باید گفته شود 1-سفارت ایران در باکو نیاز به یک تغیر اساسی دارد 2-باید با تمام قوا از تغییر در هیت حاکمه باکو با نگاه به تقویت دوستداران انقلاب اسلامی حمایت کرد3-شبکه روسی زبان صدا وسیما راهندازی شود4-بخش فرهنگی سازمان ارتباطات اسلامی با همکاری حامع المصطفی قم فعالیت فرهنگی خود را در منطقه توسعه دهند 5-سرود سلام فرمانده به زبانهای منطقه تولید و ترویج شود6-معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه بستر فعالیت صنعتگران ایرانی را با همکاری خانه صنعت فراهم کند7-جاده ابریشم با قوت احیا شود 8- بستر ایجاد شرکتهای چند میلیتی با شرکتهای ایرانی با شرکتهای کشورهای منطقه توسط خانه صنعت فراهم شودونباید فراموش شود حق همیشه پیروز است انشاالله و توکل الله با امید ظهور عدالت امام زنده عدالت گستر جهانی.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    5 4
    احیا و تقویت زیرساخت های حمل و نقل میان منطقه خود مختار نخجوان و خاک اصلی جمهوری آذربایجان، مورد علاقه و تایید روسیه، ترکیه و آذربایجان بوده و در بیانیه آتش بس قید شده است. مخالفت با این پروژه در واقع مخالفت با روسیه و هدایت ایران به سمت آمریکا می باشد. مخالفان این پروژه با توسل به بهانه های واهی تلاش می کنند حمایت جدی سیاستمداران ایرانی را بر ضد پروژه جلب نمایند و جایگاه خود را نظام حکفرمایی ایران تحکیم نمایند.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    9 7
    پیشنهاد می کنم مجلس انقلابی نام دریا را بت کاسپین تغییر دهد تا پیش از این خزرها جولان ندهند ضمنا هرنام خزر در ایران ممنوع شود
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      3 5
      هر روز نام های محلی در کشور تحریف و تغییر می یابند. مطمئن باشید چنانچه پیشنهاد شما مقدور بود زمان پهلوی این کار را می کردند و برای جمهوری اسلامی کار را راحت می نمودند.
  • DE ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    قابل توجه
  • DE ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 1
    پس از چند دهه ناکامی در ریشه کنی فسادهای سنگین ضد منافع ملی در عرصه های مختلف (سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیت ملی، ناکارامدی، انحطاط نسلی کشور و...) در قالبهای سازمان یافتگی مافیایی و باندی و نفوذ این شیاطین ضد بشری در نهادها و آلت دست و شریک جرم بسیاری عوامل حاکمیتی، تنها راه این است هر حبس ابد و زندان طولانی که برای مفسدان اقتصادی اجرا میشود، عوامل حکومتی که نهادهای زیر مجموعه انها ( وزیر و موکیل مجلس و استاندار و فرماندار و بخشدار و شهردار و اعضای شوری شهر و شهردار و رئیس هیت مدیره شرکتهای دولتی و مدیر کل ها و ...) هم مجازات حبس ابد و زندان طولانی مدت شوند. دیگر چاره جز به روشی شرقی در مبارزه فساد نیست مگر با مجازت سنگین و تصفیه نهادها از عوامل مزدور و فاسد حاکمیتی. با اشد مجازات عوامل حاکمیتی، میتوان اندک امیدی داشت دیگر شاهد ادامه مفایای خودرو و غیره نباشیم.
  • علی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    از رئیسی بپرسی
  • NL ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 3
    در مورد اینکه سایت تابناک از مستعمره شدن بازار ایران توسط ترکیه گفته! قابل ذکر است این مشکل بیشتر از سیاست خارجی عجیب نظام ج.ا در این چند دهه است! در حالیکه ترکیه عضو ناتو سلاحهای اتمی امریکایی در کنار مرزها ایران مستقر کرده و با رژیم صهیوینستی رابطهئ سیاسی و نظامی و اطلاعاتی راهبردی دارد و کانون تجمع معاندان با نظام ج.ا. شده و عناصر تجزیه طلب پان ترک را پناه داده و کلی شر و مزاحمت برای امنیت و اقتصاد کشور درست کرده، نظام ج.ا ایران با آن رابطه عجیبی دلبستگی دارد! چرا؟ شاید پان ترکها در نهادهای ایران نفوذ تصمیم گیرنده دارند؟! چرا بجای ترکیه، مسیرهای ارمنستان و گرجستان یا مسیر دریای خزر و روسیه یا عراق و سوریه را برای دسترسی به اروپا برنگزیدند؟! چرا این همه آوانس میدهند به رژیم ترکیه در این رژیم ترکیه دارد به حیات ایران بازی میکند؟!
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      6 3
      به امید خدا با تقویت شانگهای ارتباط تجاری میان اعضای آن از جمله ایران و ترکیه بیشتر خواهد شد. به امید آن روزی که با کارت ملی بتوانیم به کشورهای همسایه سفر نماییم. نئو مرکانتلیست ها نمی توانند تا ابد مانع توسعه تجارت شوند.
  • GB ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    برای همین هست که جاده مکران چابهار به کابل حتماً باید از کرمان یا اصفهان رد بشه.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    4 2
    متاسفانه بخش عمده ای از ناسیونالیزم ایرانی در دوره پهلوی ساخته شده و با تغییراتی به دست ما رسیده است. پایه و اساس این تفکر که در زمان خودش تقریبا همه گیر بود عامل اصلی وحدت ملی را یکدستی مردم می داند. بر همین اساس سیاست همگن سازی در کشور همواره پیگیری شده است.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    5 2
    تا زمانی که واژه های ایران بزرگ، حوزه تمدنی یا کلمات با مفاهیم مشابه در ذهن مردم ایران هستند و نگاه توسعه طلبانه تاریخی - سیاسی موجود اصلاح نشده ما همواره با کشورهای همسایه مشکل خواهیم داشت. این افکار مربوط به زمانی است که بیشتر کشورهای عربی مستعمره و کشورهای ترک در اتحاد شوروی جای داشتند. زمان حاضر نیاز به ادبیات جدید دارد ولی گروهی به نام میهن پرستی هر روز این عقاید پوسیده را به روش های مختلف به جامعه تزریق می کنند. توجه داشته باشیم ملی گرایی که به دشمنی دامن بزند وطن دوستی به حساب نمی آید.
    • علیرضا IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      2 4
      ملی گرایی بهتر از نژاد و قومیت و زبان گرایی است و در اسلام حب الوطن نشانه اسلام و ایمان میداند
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      5 3
      ملیت ونژادگرایی اگرکمک به اسلام کند خوبه
  • سعید IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    5 3
    نانسی پلوسی روز گذشته در مرکز گافسچیان ایروان زیر تابلو نقاشی پیروزی ارامنه بر ایرانی ها عنوان کرد. : در اینجا تصویر جنگ ارامنه علیه ایرانیان را می‌بینید یا به عبارتی یک کشور دموکراتیک که مسیحی را..... از تجهیز ارمنستان به سلاح های پیشرفته حمایت کرد ، درحالیکه آذربایجان همچنان تحت تحریم های نظامی آمریکا قرار دارد .
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      5 3
      ماشهیدارمنی داریم ان تصاویرمربوط به جنایت اغامحمدخان برای کشورگشایی طایفه ی قاجاراست پلوسی کثافت چرابه دادمردم خودامریکا که درفقروتیراندازی وکسری بودجه وفحشا دارن میمیرند نمیرسه
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 4
    مخالفت و عدم همراهی با روسیه در طول تاریخ برای ایران بسیار گران تمام شده است
  • آراز تبریزی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 4
    ترکیه بدبخت تا خرخره تو قرضه همه داراییهاشو فروخته به غرب الان حرف زیادی میزنه
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      1 6
      بیگانه ستیزی از فرهنگ عمومی کشور شده است.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 5
    ایران اگه چیزی تو چنته داشت قره باغ رو به سرزمین اصلی و تاریخی خودش یعنی فلات پرآوازه ایران متصل میکرد!
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      3 3
      مرحله بعدی حتما الحاق ارمنستان، گرجستان، دربند روسیه، ترکمنستان و هرات می باشد.
  • GB ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 1
    با سلام و تشکر. چند سوال دارم. آیا از نظر دیپلماتیک ظرفیت این آرزوها وجود داره؟ آیا از نظر اجتماعی ظرفیت پذیرش این گامها وجود داره.
  • GB ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 1
    بالاخره بفرمائید مردم چیکار کنن. دنبال قمه کش بیوفتن. حجاب مصی علی‌نژادو تو اینستاگرام دنبال کنن. تو صف تخم مرغ باایستن. یا امنیت قفقاز و ایرانو تأمین کنن و بیوفتن دنبال کار و تولید. چطوره بشینیم سر میدان تخمه بشکنیم معتاد بشیم.
  • بیر تبریزلی تورک FR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 6
    از ایران و حقمان دفاع خواهیم کرد
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    4 0
    متاسفانه ارمنستان با افتتاح سفارت در اسرائیل و انقلاب نارنجی سیلی بر صورت روسها زنده اند
  • ناشناس US ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 2
    نانسی پلوسی در موزه هنرهای معاصر جافسژیان در مقابل تابلوی نقاشی آوارایر متعلق به نقاش ارمنی خانجانیان سخنرانی خود را با این عبارات آغاز کرد:این تصویری از مبارزه ارمنستان مسیحی با پارس هاست
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    4 1
    در عصر ارتباطات مقاله در حد پیش دبستانی
  • یا حسین IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 2
    سلام بر مشرق نیوز و مخاطبان عزیزش سفر نانسی پلوسی به ایروان و اعلام حمایتشون از ارمنستان ناقض این مقاله هست
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    3 4
    دوستانی که میگند زمان پهلوی چرا اسم دریا رو عوض نکردند توجه کنند در زمان رضا خان اسم دریا در داخل دریای مازندران ودر بیرون کاسپین بود بعد از انقلاب هم به همین روال بود تا اینکه خاتمی حامی خزرها به خاطر علاقه به علی اف پس از گفتگو با او قول داد ون‌شت در داخل ایران خزر شود ولی جهانی کاسپین است لطفا بخاطر علاقه به علی اف خزری دروغ نگویند
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 3
    منطقه قفقاز می تواند جولانگاه دیگری برای تروریست ها و حامیان آنها در قالب پروژه داعش 2باشد در آینده نه .ندان دور ساهد جنگی بسیار بزرگتر از سوریه و عراق خواهیم بود ایران باید شعب مقاومت را در منطقه قفقاز هر چه سریع تر تا دیر نشده است احیا و تقویت کند و ترانزیت نقل و انتقال مقاومت در یایر نقاط منطقه خاورمیانه به منطقه قفقاز را راه اندازی کند و با ارمنستان یک ستاد مشترک جنگ تاسیس نماید چون در آینده شاهد جنگ بزرگتر از سوریه و عراق در منطقه قفقاز خواهیم بود
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      1 2
      دفاع از حرم بی بی رحیمه در برابر علی اف خزری لازم است اران باید دوباره سرزمین شیعی شود نه جولانگاه داعش وصیهونیست
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    1 1
    بدون شک هدف ناتو کشاندن جنگ به مرزهای شمالی ایران و وارد کردن ایران در همان جنگ هاست
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    0 0
    در تاریخ ثبت شده که هدف صلیبیون در اشغال و هجوم به سمت غرب آسیا، فتح اورشلیم بود، اما برخی پژوهش ها بر این تاکید دارد که هدف اصلی آنها فتح ارمنستان ( قفقاز کنونی)بود که از قطب های قدیمی دین مسیحیت به شمار می رفت، ولی به دلیل مشکلات بسیار و دوری راه، آنها شهر اورشلیم را برای محاصره و فتح انتخاب کردند.
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    0 0
    در تاریخ ثبت شده که هدف صلیبیون در اشغال و هجوم به سمت غرب آسیا، فتح اورشلیم بود، اما برخی پژوهش ها بر این تاکید دارد که هدف اصلی آنها فتح ارمنستان ( قفقاز کنونی)بود که از قطب های قدیمی دین مسیحیت به شمار می رفت، ولی به دلیل مشکلات بسیار و دوری راه، آنها شهر اورشلیم را برای محاصره و فتح انتخاب کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس