کد خبر 1419301
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کرملین

سخنگوی کرملین با بیان اینکه توافق هسته‌ای با ایران منافع همه کشورها را برآورده می‌کند، اما گفت که هنوز اختلاف‌نظرها در چند موضوع در مذاکرات وین حل نشده است.

به گزارش مشرق، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) احیای توافق هسته‌ای با ایران را به نفع همه طرف‌ها دانست.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین در واکنش به اظهارات «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: «برنامه اقدام جامع مشترک (برجام)، منافع همه کشورها را برآورده می‌کند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت مذاکرات رفع تحریم‌های ایران واینکه آیا این گفتگوها به بن‌بست رسیده؛ تصریح کرد: «هنوز اختلاف‌نظرها در چند موضوع حل نشده که باید درباره آنها توافق شود، اما احیای برجام، به نفع همه طرف‌هاست».

پیش از این، شرمن ادعا کرد: «ما در بن‌بست هستیم از این لحاظ که ایران در آخرین دور مذاکرات پاسخ بسیار سرسختانه‌ای به ما داد که برای ما قابل قبول نبود. ما پیام خود درباره اینکه فکر می‌کنیم چه چیزهایی ضروری چه هستند و مولفه‌های اصلی در اینجا چه هستند را برای ایران فرستادیم.»

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم چند روز قبل مدعی شده بود مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین و توافق هسته‌ای، به بن‌بست خورده است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس