کد خبر 1422103
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
بورس به ارزنده‌ترین وضعیت در 2 سال گذشته رسیده است/ رشد ارزش معاملات در بازار سهام

طبق گفته کارشناسان، بورس اوراق بهادار تهران به ارزنده‌ترین وضعیت خود در ۲ سال گذشته رسیده است و میانگین ارزش معاملات خرد روزانه نیز با رشد یک درصدی به دو هزار و ۳۱۴ میلیار تومان رسیده است.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در حالی هفته اول مهرماه را با افت شاخص‌های عملکردی بورس پشت سر گذاشت که در ابتدای هفته دومین افت بازار سهام در سال ۱۴۰۱ رقم خورده بود.

اما در دو روز معاملاتی بعدی، رشد شاخص های بورس سبب شد بخشی از افت ابتدای هفته جبران شود و در سومین روز کاری در مهرماه نیز ورود پول حقیقی به بورس رخ داد که می‌تواند امیدوارکننده‌ترین خبر در این زمینه باشد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی روند حاکم بر بورس را به دلیل حجم بالای خروج پول حقیقی از بازار با رکود همراه می‌دانند، اما در صورتی که بازار با صعود همراه شود، پول های بلوکه شده به سمت بورس حرکت کرده و می توان شاهد خروج از رکود باشیم.

البته بخشی از این رکود به سیاست سایر کشورها نیز مرتبط است. تغییرات مدام در نرخ بهره سایر کشورها می‌تواند تهدیدی برای بازار سرمایه در ایران باشد.

* بسیاری از سهم‌ها ارزان معامله می شوند

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ بهره در اروپا و امریکا فشاری بر بازارهای کالایی تحمیل کرده و در هفته‌ های اخیر شاهد اصلاح قیمت فلزات اساسی بوده‌ایم. طبیعی است که این نگرانی در مورد سهم‌های گروه پتروشیمی، معدنی و فلزی بازار سرمایه ما نیز وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اما کلیت بازار سرمایه در سطح ارزنده‌ای قرار دارد و هر چه قیمت‌ها بیشتر افت می‌کند، ارزندگی سهم‌ ها افزایش می‌یابد. اگر چه با چشم‌ انداز احتمال رکود در بازارهای جهانی، انتظار رشد در برخی سهم‌ها وجود ندارد؛ اما انتظار افت قیمت سهم‌های وابسته به قیمت‌ های جهانی هم وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بعد از اتفاقات سال ۱۳۹۹، هرگز بازار سرمایه به این سطح از ارزندگی نرسیده بود. تقریبا کل بازار سرمایه نسبت به بازارهای جهانی ارزان بوده و بسیاری از سهم‌ها نیز نسبت به ارزش بازار سرمایه در ۲ سال گذشته بسیار ارزان هستند.

دانشی افزود: بانک مرکزی ایران سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته و افزایش نرخ بهره بین بانکی سبب خواهد شد ارزش ‌گذاری شرکت ها از منظر تنزیل جریان وجوه نقد آتی، با افت همراه باشد. انتظار می‌رود سیاست گذاران به دنبال اجرای سیاست‌هایی برای افزایش جذابیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه و حوزه تولید باشند.

* بازگشت بورس توان جبران نداشت

شاخص کل بورس در روز شنبه با افت ۲۷ هزار و ۵۵ واحدی روبرو شد که دومین افت بورس در سال ۱۴۰۱ بوده است. این شاخص در روز دوشنبه با رشد ۶ هزار و ۲۶۳ واحدی بخش کمی از افت روز شنبه را جبران کرد و در روز چهارشنبه افزایش ۱۲ هزار و ۱۱۵ واحدی داشت.

 رشد ارزش معاملات در بازار سهام

شاخص کل بورس در هفته اول مهرماه با اینکه بازدهی منفی ۶ دهم درصدی داشت، اما توانست بخش عمده ای از افت بورس را در این هفته جبران کند. شاخص کل در روز آخرین روز کاری هفته هشت هزار و ۶۷۷ واحدی پایین تر از چهارشنبه هفته گذشته ایستاد  و در سطح یک میلیون و ۳۴۶ هزار و ۵۶۳ واحدی قرار گرفت.

 رشد ارزش معاملات در بازار سهام

* رفتار مشابه شاخص‌های عملکردی بورس

شاخص کل هموزن بورس نیز در این هفته همانند شاخص کل در ابتدا با افت سنگینی همراه شد و در روزهای بعدی بخشی از این افت را جبران کرد.

 رشد ارزش معاملات در بازار سهام

شاخص کل هموزن در روز شنبه با افت ۹ هزار و ۱۶۱ واحدی روبرو شد و در روز دوشنبه توانست هزار و ۵۱۴ واحدی رشد کند. این شاخص در روز چهارشنبه چهار هزار و ۴۶۷ واحدی رشد کرد و بخش عمده‌ای از افت ابتدای هفته را جبران کرد.

 رشد ارزش معاملات در بازار سهام

شاخص هم‌وزن در نهایت در هفته ابتدایی مهرماه بازدهی منفی هشت دهم درصدی داشت و با افت سه هزار و ۱۸۰ واحدی نسبت به هفته گذشته توانست در سطح ۳۹۲ هزار و ۴۹۸ واحدی قرار بگیرد.

* رشد ارزش معاملات خرد و کل معاملات بورس

میانگین ارزش کل معاملات بورس در هفته اول مهرماه ۵۲ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان بود که رشد ۵ درصدی را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد.

 رشد ارزش معاملات در بازار سهام

میانگین ارزش معاملات خرد نیز با رشد یک درصدی به دو هزار و ۳۱۴ میلیار تومان رسیده است که هنوز به سطح قابل قبولی دست پیدا کند.

 رشد ارزش معاملات در بازار سهام

حال باید منتظر ماند و دید جریان ورود پول حقیقی به بازار سرمایه که از روز چهارشنبه آغاز شده، ادامه خواهد داشت و همین مساله می‌تواند رکود در بورس را از بین ببرد یا خیر.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس