مشهد شهری واقع در شمال شرقی ایران، و مرکز استان خراسان رضوی و دومین شهر پرجمعیت پس از تهران است. این شهر دارای آب و هوای معتدل و متغیر است. دو رشته کوه بینالود و هزار مسجد با قله های مرتفع در این منطقه قرار گرفته و آن را به منطقه ای نیمه کوهستانی تبدیل کرده است.

در مشهد روستای کوچک کمتر شناخته شده ای وجود دارد، که بین منطقه طرقبه و روستای کنگ مشهد، یکی از جاذبه‌ های گردشگری مشهد قرار دارد. این دهکده خیره‌ کننده دارای درختان گیلاس زیبا، کوه‌ های صخره ‌ای نوک تیز و آسمان آبی و صاف است که در پس زمینه خیره‌کننده کوه‌ های سر به فلک کشیده است. در 28 کیلومتری غرب شهر مشهد مسیر مشهد به روستای کنگ از طریق مسیر روستای کنگ طرقبه و نوغندر می توان به روستای پلکانی مشهد رسید. که در دره ای در دامنه ارتفاعات رشته کوه بینالود قرار دارد، این روستا به ماسوله مشهد معروف است.

روستای کنگ در اطراف مشهد و جاهای دیدنی بی نظیرش را از دست ندهید

عکس روستای کنگ مشهد

آشنایی با روستای کنگ

روستای کنگ کجاست ؟ روستای کنگ در 19 کیلومتری غرب روستای طرقبه و 30 کیلومتری مشهد است. مشهد یکی از مقاصد پر طرفدار در بین گردشگران است، این روستا نیز یکی از جذاب ترین جاذبه های خراسان رضوی بشمار می رود. قدمت روستای کنگ مشهد در حدود 450 سال دارد اما قدمت آن به ابتدای دوره اسلامی ایران برمی گردد. کلمه ی کنگ به معانی مختلفی آمده است، برخی آن را به‌ معنی پرنده ‌ای قوی ‌پنجه و در لغت ‌نامه‌ دهخدا به معنای بال پرندگان، شاخه‌ درختان، دست انسان می باشد.

در معنای دیگر به دژ مستحکم است، زیرا دارای موقعیت استراتژیک از تپه های برگرفته از دژ باستانی به نام قلعه حصار است. روستای پلکانی تاریخی کنگ با ارتفاع حدود 1700 متر از سطح دریا و 184 هکتار وسعت دارد و در این روستا نیز مانند ماسوله در استان گیلان خانه هایی بر پشت بام یکدیگر ساخته شده است.

سالانه 4 هزار گردشگر از کشورهای آمریکا، لهستان، آلمان، پرتغال و اروپا از روستای تاریخی کنگ دیدن می کنند. آب و هوای این منطقه نیز مانند طرقبه معتدل و کوهستانی است و دره سرسبز زیر روستا و اطراف رودخانه با طراوت است. سبک معماری خانه های روستایی کنگ را می توان یکی از جاذبه های مهم این روستا دانست که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.گیلاس و آلبالو از میوه های روستا کنگ است و سفالگری و عروسک سازی از جمله صنایع دستی و سوغات این روستا می باشد.

معماری روستای کنگ

معماری روستای کنگ همانند روستای ماسوله در شمال ایران است، در واقع حیاط هر خانه پشت بام خانه ی دیگری است. سقف خانه های این روستا بسیار قدیمی است. هر خانه دارای دیواری مسطح و گلی است، که اغلب با سنگ و خشت و چوب درست شده اند. بیش تر خانه های روستای کنگ از دو یا سه طبقه و این بناها از کف محکم سنگی ساخته شده است.

بدنه ی تمامی خانه ها  گاه‌گلی می باشد، که با پنجره های مربعی شکل و ایوان های چوبی با منظره ای زیبا دارد. در واقع اصلی ترین عنصر معماری در بافت روستای کنگ، ایوان های این خانه ها می باشد، که به آن پیشگاه می گویند.

در روستای کنگ چه می توان کرد ؟

با قدم زدن در روستا و با کمک راهنمای محلی می توانید به داخل روستا بروید و مهمان خانه های زیبای مردم روستا شوید. به طور کلی، فضایی منحصر به فرد و دیدنی را تجربه خواهید کرد. روستای پلکانی زیبای کنگ لذت عکاسان تازه کار است. خورشید اول صبح به آنجا می رسد، نسیم ملایم در جنگل و صدای جیر جیر روز شما را می سازد.

ارتفاع بالای روستا همچنین موقعیت مکانی، منظره ای دیدنی را برای کسانی که می خواهند، جنگل گردی کنند بسیار جذاب است. از جمله جاهای دیدنی روستای کنگ گورستان اسرار آمیزی این روستا است، که با دست تراشیده شده است. قدمت آنها به قرن ها قبل بر می گردد و هر یک از آن ها داستانی در مورد متوفی دارد.

روستای کنگ دارای جاذبه های گردشگری فراوان و درختان میوه و داروهای گیاهی متنوع است. از جمله جاذبه های طبیعی روستای کنگ باغ های انبوه و سرسبز آن است. از جمله درختان میوه این روستا می توان به درخت گیلاس و آلبالو اشاره کرد. در ارتفاعات و دشت های این روستا می توان گیاهان دارویی مانند پر سیاووشان، خاکشیر، گل گاوزبان، گیاهان بالشتکی گل سفید و صورتی را نام برد.

جاهای دیدنی روستای کنگ

روستای کنگ دارای پوشش گیاهی سرسبز و دامنه های کوهستانی است. این روستا با داشتن دو رودخانه، مناظری زیبا و جذاب مکانی عالی برای استراحت و لذت بردن از آرامش است. روستای کنگ دارای استراحتگاه های ییلاقی بسیار زیبا و متنوع است، در این روستا باغ های میوه ی فراوان و کوه های سر به فلک کشیده و مرتفع با مناظری شگفت انگیز و منحصر به فرد است.

در روستای کنگ گورستان قدیمی، مسجدهای قدیمی، تکیه و رباط شاه‌عباسی، از جمله جاذبه های دیدنی در این روستا هستند. قلعه ‌ی تیغ ‌میان یکی از بناهای تاریخی در روستا کنگ است، که به گویش کنگی به آن تِغ میو گفته می‌ شود. این نام بر گرفته از دو رودخانه ی کوچک و بزرگی است، که یک قلعه ی تاریخی را در خود جای داده است.

از دیگر جاذبه های روستای کنگ می توان به رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه‌ عباسی که در انتهای دره کنگ و بر دامنه ‌ای مشرف به رودخانه‌ کنگ قرار دارد، اشاره کرد. فاصله‌ این بنای تاریخی تا روستای کنگ حدود یک ساعت و نیم است. در این روستا همچنین یک مسجد با قدمت 150 ساله وجود دارد، که از جمله جاذبه های تاریخی این روستا بشمار می رود. این روستا در گذشته دو تکیه داشته است، که یکی از آن ها در آتش سوزی های سال های اخیر از بین رفته است. تکیه بجا مانده یکی دیگر از جاذبه های قدیمی در روستای کنگ به شمار می رود، که قبری قدیمی با نام خانم آمنه در آن به چشم می خورد.

قبرستان تاریخی روستای کنگ

قبرستان تاریخی روستای کنگ بر روی تپه ای بنا شده است و از جاذبه های تاریخی و گردشگری روستای کنگ بشمار می رود. بیش تر سنگ قبرهای این قبرستان سنگ قبر قلوه‌ای ‌شکل است. تاریخ نوشته شده بر روی سنگ قبرها به تاریخ هجری قمری باز می گردد و همچنین برای هر فرد فوت شده یک علامت مخصوص با اشکال مختلف از شانه و صورت حک شده است.

مزار شیخ عبدالله

یکی از آداب و رسوم مردم روستای کنگ این است که در زیر درختی در کنار چشمی شمعی روشن کنند، که به روایت مردم روستا این محل  دفن امامزاده ‌ای به نام شیخ عبد الله بوده است، که مردم را حاجت روا می کرده است. امروزه مردم این روستا نیز هم نذر و نیاز های خود را به این درخت انجام می دهند. شیخ عبدالله‌ یکی از عرفای دیندار بوده است، که در سال ۱۲۶۶ هجری قمری متولد و به تحصیل علم و دانش در مشهد، قم و عتبات عالیات پرداخته است، و در روستای زیبای کنگ چشم از دنیا گشوده است.

سوغات روستای کنگ

اگر به روستای هزار ساله ی زیبای و قدیمی کنگ سفر کردید، می توانید از سوغاتی های مخصوص این روستا مانند سفالگری، عروسک سازی، زرشک، زعفران، نبات و میوه‌ با خود به خانه ببرید. همچنین می توانید از غذاهای سنتی روستا مانند آش شله قلم‌ کار، شله ماش، بلغور و آش مخصوص با سبزی کوهی که توسط اهالی روستا درست شده است میل کنید. نان های محلی روستای کنگ که یکی از خوشمزه ترین نان های محلی می باشد با سبزیجات تازه درست شده است، و برای گردشگران مزه ای جدید به همراه دارد.

اقامتگاه های روستای کنگ

روستای کنگ مشهد فاصله زیادی با طرقبه ندارد، بنابراین شما می توانید با اقامت در طرقبه به راحتی به روستای کنگ دسترسی داشته باشید. در خود روستا مکان های زیادی برای اجاره سوئیت در کنگ مشهد وجود ندارد، تنها چند اقامتگاه بوم گردی وجود دارد، ولی شما می توانید در مشهد و هم در طربقه اقامت کنید و سفری یک روزه به روستای کنگ داشته باشید.

چگونه به روستای کنگ برویم ؟

برای رفتن به روستای کنگ با خودروی شخصی می بایست از مشهد 29 کیلومتری به سمت غرب مشهد، با عبور از طرقبه زیبا می توان به روستایی با معماری منحصر به فرد رسید. خیابان‌ های این روستا بسیار تنگ و پله‌ های آن بسیار زیاد است. به همین خاطر هر وسیله‌ ای را نمی‌ توان داخل روستا برد.

روستای کنگ در اطراف مشهد و جاهای دیدنی بی نظیرش را از دست ندهید

چشمه روستای کنگ

بهترین زمان بازدید از روستای کنگ

روستای کنگ دارای آب و هوایی بسیار تمیز و مطبوع است، و در فصول سرد سال چندین درجه از مشهد خنک تر می باشد. بهترین زمان برای سفر به روستای زیبا و سنتی کنگ مشهد در فصل های بهار و تابستان است. همچنین باید بگوییم در فصل پاییز نیز روستای کنگ دارای جذابیت های بی نظیر و دلفریبی است.

سخن آخر

روستای کنگ یکی از روستاهای مشهد با قدمتی 450 ساله است. این روستا در 19 کیلومتری غرب روستای طرقبه و 30 کیلومتری مشهد قرار دارد. کلمه ی کنگ به معنی پرنده ‌ای قوی ‌پنجه است، این روستا به دلیل مناظر زیبا و سرسبزی که دارد و همچنین خانه های قدیمی آن بسیار معروف است.

خانه های این روستا به صورت پلکانی می باشد و همانند روستای ماسوله در شمال ایران حیاط هر خانه پشت بام خانه ی دیگری است. از جمله میوه هایی که در این روستای زیبا وجود دارد ،گیلاس و آلبالو است و سفالگری و عروسک سازی از جمله صنایع دستی و سوغات این روستا بشمار می رود.

از دیدنی های قدیمی این روستا می توان به مزار شیخ عبدالله و قبرستان تاریخی روستای کنگ اشاره کرد، یکی از آداب و رسوم مردم روستای کنگ این است که در زیر درختی در کنار چشمی شمعی روشن کنند و حاجات و نذر خود را در زیر درخت ادا کنند. برای سفر به مشهد و رفتن به این مکان زیبا به سایت تریپ مراجعه کنید و ارزان ترین تورهای مسافرتی را به صورت آنلاین تهیه کنید. سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از علاوه بر نرخ بلیط هواپیما شیراز مشهد از قیمت پروازهای مختلف مثل بلیط هواپیما مشهد شیراز و همچنین تورهای لحظه آخری داخلی و خارجی مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین تور خارجی را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی، خرید بلیط چارتر و رزرو بلیط هواپیما خارجی چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس