گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه عربستان و آمریکا درباره تحولات منطقه و جهان

خبرگزاری رسمی عربستان امروز (شنبه) از گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه عربستان و آمریکا درباره تحولات منطقه و جهان خبر دادند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) امروز اعلام کرد که فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود گفت‌وگو کرد.

برپایه این گزارش، بلینکن و بن فرحان در جریان این تماس تلفنی درباره روابط میان آمریکا و عربستان و راه ها توسعه و تقویت این روابط رایزنی کردند.

دو طرف همچنین تحولات اخیر منطقه و جهان و همچنین پرونده های مورد توجه ریاض و واشنگتن را مورد بررسی قرار دادند.

این گزارش به جزییات بیشتری اشاره نکرد اما گمان می رود که آتش بس در یمن یکی از موضوعات مطرح در این گفت وگوی تلفنی باشد.

آنتونی بلینکن پیشتر با بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان هم تلفنی گفت وگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا در این گفت وگو درخصوص آتش بس در یمن تبادل نظر کرد و از تلاش سلطنت عمان برای تمدید دوباره آن استقبال کرد.

پیش از این، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن روز پنجشنبه در دیدار نماینده سازمان ملل متحد در امور این کشور گفت که نیازها و مطالبات به حق مردم یمن بایستی در آتش‌بس در نظر گرفته شود.

«هشام شرف عبدالله» در دیدار «هانس گروندبرگ» گفت: آنچه صنعا درخواست می‌کند نمی‌ توان آن را پیش‌شرط تلقی کرد، بلکه خواسته‌های صرفاً بشردوستانه است و اگر طرف مقابل برای پایان دادن به تهاجم نظامی و رفع محاصره جدی باشد، نبایستی این موضوع محل اختلاف یا مذاکره باشد.

وی افزود: آتش‌بس یک فرصت واقعی برای اعتمادسازی میان طرف‌ها، تکمیل گام‌های اعتمادساز و آماده شدن برای مذاکرات واقعی به منظور رفع مشکلات شهروندان یمنی باشد.

وزیر خارجه یمن تاکید کرد، تمدید آتش‌بس بدون در نظر گرفتن ابعاد و نیازهای مبرم شهروندان یمنی، به این معناست که در نتیجه تلاش‌های طرف مقابل به منظور نادیده گرفتن آتش‌بس و ایجاد وضعیت نه جنگ، نه صلح، یمن وارد مرحله مرگ بالینی شود.

شرف عبدالله با بیان اینکه، دریافت حقوق، سفر از فرودگاه‌ها بدون قید و شرط و عدم گروگانگیری کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی توسط ائتلاف سعودی از ساده‌ترین حقوق شهروندان یمنی است که در ادیان آسمانی و میثاق سازمان ملل متحد آمده است.

از سوی دیگر، گروندبرگ نیز گفت: سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ، لغو محاصره و وارد کردن همه طرف‌ها به مذاکرات صلح واقعی، تلاش خواهد کرد.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر به پایان خواهد رسید.

محمد عبدالسلام  رئیس هیات ملی مذاکره کننده دولت نجات ملی و سخنگوی انصارالله یمن نیز اخیرا در صفحه توییتر خود نوشت که طی دیدار با هانس گروندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن بر مطالبات مردم این کشور تاکید کرده است.

وی در این خصوص نوشت: در دیدار با نماینده سازمان ملل بر موضع ثابت خود مبنی بر بازگشایی فرودگاه صنعا و بنادر الحدیده و پرداخت حقوق کارمندان و بازنشسته ها تاکید کردیم.

عبدالسلام تاکید کرد: بدون اجرای این پرونده های مهم انسانی که مطالبه تمام مردم یمن است، سخن گفتن در خصوص صلح در یمن هیچ جدیت ‌و اعتباری ندارد.

پیشتر «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس