سرویس فرهنگ و هنر مشرق- در کشاکش اعتراضات حامیان آشوبگران در شهر دوسلدورف، صفحه اینستاگرام شبکه «من و تو» ویدئویی را منتشر کرد که جمعی از ایرانیان این شهر به صورت دستهجمعی به «مهناز افشار» حملهور شدهاند و اطرافیان و آشنایان این بازیگر تلاش میکنند که این بازیگر سابق سینمای ایران صدمهای نبیند. این تصویر تاثیر شگرفی در فضای مجازی داشت و درباره آن اظهارنظرهای متفاوتی نوشته شد و دامنه موضوعگیریهای بسیار منفی مخالفان این بازیگر حتی در میان توده اپوزیسیون بسیار گسترده است.
اعتراضات اخیری که در ایران در هستههای ۵۰ الی ۱۰۰ نفره به اغتشاش و تخریب اموال عمومی منجر میشود و حاضران در آن صرفا به فکر تولید ویدئو و تامین خوراک برای شبکههای مجازی و شبکههای تلویزیونی فارسی زبان هستند، دارای زیرساختی غیرهدفمند و آنارشیستی است و جایگاه اجتماعی و حتی مفهوم برابری در آن جایی نخواهد داشت.
با گذشته ۱۵ روز سویهها و نشانههای دقیقتری از این حرکت آنارشیستی در داخل و خارج از کشور خودنمایی میکند و سوگیریهای هرج و مرج طلبانه آشوب اخیر به خارج از کشور هم سرایت کرد و حمله به سفارت ایران و مرکز اسلامی در لندن تبدیل استدلال مهمی در تحلیل این حرکت هرج و مرج طلبانه است.
سلبریتیهایی که سعی در همراهی با آشوبگران داخل و خارج را دارند، به مهمترین قربانیان این جنبش آنارشیستی تبدیل خواهد شد و حمله به مهناز افشار بزرگترین زنگ خطر برای چهرههایی است که در داخل و خارج از کشور سعی در این همراهی را دارند.
از منظر این جنبش آشوبطلبانه هر جنبدهای که در ۴۳ سال اخیر در جمهوری اسلامی امکان رشد داشته و تبدیل به یک چهره آیکونیکی شده در اشکال مختلف مورد حمله قرار میگیرد. نکته جالب خیل حملات مجازی به صفحاتی در اینستاگرام است که بیانیه اخیر میرحسین موسوی را منتشر کرده است. این حملات نشان میدهد آشوبگران دارای هیچ قیود سیاسی نیستند و حتی از رهبر معترضان در سال ۱۳۸۸ هم عبور کردهاند.
مهناز افشار با تصور اینکه در این ایران توییتهای ساختارشکنانه و معترض فراوانی را منتشر کرده و با ادعای اینکه برای او پرونده سازی شده و مدتی در شهر دوسلدورف زندگی کرده در راهپیمایی آشوبگران این شهر شرکت کرد و با واکنش بیسابقهای مواجه شد.
افشار با این تلقی که در زمانی که در ایران بوده از داریوش خواننده پشتیبانی مجازی کرده، در کنار ابی(ابراهیم حامدی) در شبکه وابسته به سعودیها برنامه پرشین گات تلنت را داوری کرده و با کلی تصورات ساختگی دیگر میتواند با کشف حجاب به جمع آشوبگران بپیوندد و نام او در لیست شبه براندازان ثبت شود.
اما هرجومرج طلبان این تصویر را از او نمیپذیرند و او را به این مسئله متهم میکنند که سالها از مزایا حضور در سینمای جمهوری اسلامی بهرهمند بوده و حالا میخواهد از مزایای مخالف بودن هم بهرهمند شود، به این ترتیب از تجمع آنارشیستها رانده میشود.
افشار برای تعدیل این فضای رادیکال که دیروز حول او شکل گرفت و حملات فراوانی از سوی آشوبگران مجازی به او شد، در اقدامی نسنجیده با بیبیسی فارسی گفتوگو کرد تا از میزان حملات مجازی به او کاسته شود، چون جایگاه خیالی خودساختهاش را از دست رفته میدید. اما این مصاحبه نیز تبدیل به ضد مهناز افشار شد.
جمالالدین موسوی مجری بیبیسی فارسی با طرح سئوال شیطنتآمیزی این مسئله را مطرح میکند شما همواره در فضای مجازی مواضع خود را مطرح کردهاید اما آنرا تاکنون با رسانهها در میان نگذاشتهاید. همین سئوال تبدیل به باتلاق دیگری برای مهناز افشار میشود. او سالها در ایران در میزانسنهای فرمایشی گفتوگو محور حضور داشته که عمدتا تدوین شدهاند و هیچگاه در یک گفتوگو زنده حضور نداشته است و شیوه پاسخگویی او شبیه حفظ کردن توییتهای معترضی است که در چند وقت اخیر در فضای مجازی منتشر شد.
او اعلام میکند که همواره تلاش میکرده صدای مردم باشد در حالیکه او در حال برندسازی کاملا وسطبازانهای برای خودش بوده است. ازدواج با یک خانواده سیاسی مورد اعتماد حاکمیت و انتشار محتواهای مثلا ضد جریان هیچگاه نمیتواند تبدیل به صدای مردم باشد و حالا با حمله خارجنشینان به او درخواهیم یافت تلقی این بازیگر متوسط سینما از مردم به اندازه درک او از هنر و سیاست است. او صدای هرج و مرج طلبانی بوده که امروز حاضر نیستند حتی در تجمع بیخطر آنان حضور داشته باشد.
کشف حجاب رسمی هم برای مهناز افشار به صورت رسمی در بیبیسی فارسی نمیتواند آورده سیاسی برای این بازیگر باشد. مجری بیبیسی در ادامه سئوالات شیطنتآمیزش موضوع حجاب اجباری را با این بازیگر مطرح میکند و او هم پاسخ میدهد که به این حجاب اعتقادی نداشته و صرفا برای حضور جلوی دوربین از یک تکه پارچه (به زعم خودش) استفاده کرده است. این مسئله نشان میدهد او اگر بار دیگر به سینمای ایران بازگردد بازهم حجاب الزامی را برای کار رعایت خواهد کرد.
مجری از عبارت «حجاب اجباری» سئوال میکند و او به عبارت «حجاب اختیاری» اکتفا میکند بازیگر فیلم «قسم» (محصول سازمان اوج) بار دیگر نشان داد بدون دیالوگهای حفظ شده نمیتواند در یک مصاحبه چالشی سیاسی حضور پیدا کند. بازیگر فیلم قصه پریا محصول ناجیهنر (موسسه وابسته به نیروی انتظامی) در این گفتوگو توضیح میدهد که اعتقادی به حجاب نداشته اما با خانوادهای وصلت کرده که التزام عملی به اصل حجاب داشتهاند.
مجری رسانه ملکه از تغییر حکومت سئوال میکند و مهناز افشار از همدلی ایرانیان در شهرهای مختلف میگوید. در حالیکه «آشوبگرانظاهر همدل» او را از جمیعت خود اخراج کردهاند اما بازیگر فیلم «متروپل» در این گفتوگو اصرار دارد که حاکمان صدای اعتراضات را بشنوند.
مجری بازهم سئوال میکند منظور شما از حاکمان کیست؟ این بازیگر بازهم از پرسش اصلی فرار میکند اما نمیتواند ادعا کند او از حاکمان بسیاری در سیستم حمایت کرده و حامی آنان بوده است. خطبه عقد او را محمد خاتمی خوانده است، او در دو انتخابات اخیر از حسن روحانی حمایت کرده و در لیست مسافران حجی بوده که حامی این سفر اسنفدیار رحیممشایی است و از اتصالات سیاسی و تناقضهای بازیگر فیلم دارکوب (به تهیه کنندگی سید محمود رضوی) میتوان لیست مفصلتری تهیه کرد.
اخراج مهناز افشار از تجمعات نشان داد که دامنه آشوبطلبی اخیر هسته بسیار سختی دارد و او همچنان در تلقی وبینش آنان به عنوان بازیگر سیستم شناخته میشود و مصاحبه با بیبیسی فارسی هم نمیتواند جایگاه شبه معترض بازیگر خیابان چهل و یکم (به تهیه کنندگی سید محمود رضوی) را ترمیم کند.
بار دیگر باید این تلقی را در باید میان سلبریتیها تقویت کرد که با هر بینشی که سعی در تقویت حرکت آشوبگران دارند، اگر به صورت میدانی با آنان مواجه شوند با برخوردهای مسالمتآمیزی مواجه نخواهند شد.