فاجعه‌های بزرگ در استادیوم‌های ورزشی

رویترز در گزارشی مهمترین حوادث فوتبالی در جهان را که منجر به کشته شدن هواداران شده بررسی کرده است.

به گزارش مشرق و به نقل از رویترز، در یکی از دیدارهای لیگ اندونزی شاهد اتفاقی ناگوار بودیم. ماموران کنترل شورش در تلاش برای متفرق کردن هواداران از گاز اشک آور استفاده کردند و همین باعث شد که آنها تلاش کنند از یک درب خارج شوند و همین مساله منجر به ازدحام گسترده و در نتیجه خفگی هواداران زیادی در ورزشگاه شد. در این حادثه دست‌کم ۱۸۲ نفر جان باختند.

در زیر مهمترین فاجعه‌های بزرگ استادیومی در فوتبال در سال‌های گذشته را می‌بینیم.

فوریه ۲۰۱۲، مصر

هواداران در پایان مسابقه بین المصری و الاهلی در شهر پورت سعید شورش کردند. حداقل ۷۳ نفر کشته و بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی شدند و لیگ مصر به مدت دو سال تعلیق شد.

مارس ۲۰۰۹، ساحل عاج

دست کم ۱۹ نفر در ازدحام جمعیت در ورزشگاه فلیکس هوفوئت بوینی در ابیجان قبل از بازی مقدماتی جام جهانی مقابل مالاوی کشته شدند.

می ۲۰۰۱، غنا

حدود ۱۲۶ نفر در ازدحام جمعیت در استادیوم اصلی فوتبال آکرا با شلیک گاز اشک آور به طرفداران در یکی از بدترین فجایع فوتبال آفریقا کشته شدند.

آوریل ۲۰۰۱، آفریقای جنوبی

دست کم ۴۳ نفر زمانی که هواداران فوتبال قصد ورود به ورزشگاه الیس پارک ژوهانسبورگ را در اواسط بازی یکی از بازی‌های لیگ آفریقای جنوبی داشتند، کشته شدند.

اکتبر ۱۹۹۶، گواتمالا

در پی سقوط هواداران از روی صندلی‌ها و شکستن پله‌ها در مسابقات مقدماتی جام جهانی بین گواتمالا و کاستاریکا در گواتمالا سیتی، ۸۲ نفر کشته و حداقل ۱۴۷ نفر مجروح شدند.

می ۱۹۹۲، فرانسه

یک جایگاه هواداران در ورزشگاه فوریانی باستیا در جام حذفی فرانسه مقابل المپیک مارسی  ۱۸ نفر کشته و بیش از ۲۳۰۰ زخمی برجای گذاشت. در ادامه پارلمان فرانسه قانونی را تصویب کرد که در آن بازی های حرفه‌ای در روز ۵ می به منظور بزرگداشت قربانیان این حادثه ممنوع است.

ژانویه ۱۹۹۱، آفریقای جنوبی

۴۲ نفر در جریان یک بازی تدارکاتی در ورزشگاه اوپنهایمر در شهر معدنی اورکنی بین کایزر چیفز و اورلاندو پیراتز جان باختند.

آوریل ۱۹۸۹، انگلیس

۹۶ هوادار لیورپول قبل از بازی نیمه نهایی جام حذفی بین لیورپول و ناتینگهام فارست در یک محوطه شلوغ و حصارکشی شده در استادیوم هیلزبورو در شفیلد کشته شدند.

مارس ۱۹۸۸، نپال

بیش از ۹۰ هوادار در جریان شورش در استادیوم ملی فوتبال نپال در کاتماندو جان خود را از دست دادند.

مه ۱۹۸۵، بلژیک

پیش از دیدار فینال جام باشگاه های اروپا بین یوونتوس و لیورپول در ورزشگاه هیسل بروکسل، ۳۹ هوادار جان باختند و بیش از ۶۰۰ نفر مجروح شدند.

می ۱۹۸۵، انگلیس

بر اثر آتش‌سوزی در سکوهای ورزشگاه Bradford's Valley Parade در جریان بازی دسته سوم مقابل لینکلن سیتی، حداقل ۵۶ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

اکتبر ۱۹۸۲، روسیه

هواداران هنگام خروج از بازی جام بین اسپارتاک مسکو و باشگاه هلندی هارلم در ورزشگاه لوژنیکی مسکو دچار حادثه شدند.

مقامات اتحاد جماهیر شوروی سابق سال‌ها این فاجعه را فاش نکرده‌اند و زمانی که این کار را انجام دادند، آمار رسمی کشته شدگان را ۶۶ نفر اعلام کردند، اگرچه گفته می شود تعداد کسانی که در میان جمعیت جان خود را از دست دادند ۳۴۰ نفر بوده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس