اغتشاشات

آمریکا و اسرائیل با ایجاد درگیری داخلی در سوریه، ۵۳۰ میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد کردند و می‌خواستند در ایران هم برنامه مشابهی را به اجرا بگذارند اما به سد جمهوری اسلامی برخوردند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه وطن امروز با اشاره به آشوب اخیر نوشت: حوادث اخیر در زاهدان‌، ابعاد تازه‌ای از برنامه‌ریزی گسترده را عیان کرد، همچنین نقشه‌هایی که معلوم بود از مدت‌ها پیش برای این روزهای ایران کشیده شده است. توئیت خبرنگار امنیتی اسرائیلی نیز فاش کرد تجزیه‌طلبان نه عزادار مهسا امینی هستند و نه به‌دنبال اصلاحات اجتماعی در ایران؛ «بای بای ایران»، مخالفت با دولت و یا جمهوری اسلامی نیست، بلکه اسم رمز تجزیه ایران است. اگرچه خواب رژیم غاصب اسرائیل، غرب وحشی و سعودی خونریز، برای ایران عزیز، تعبیرنشدنی است اما آگاهی مردم نسبت به آنچه این روزها در سر دشمنان می‌گذرد، بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

آنچه این روزها از آن به «سوریه‌سازی» تعبیر می‌شود، وجوه عینی‌ای دارد که به‌عنوان یک تجربه معاصر قابل بررسی است؛ خسارت بیش از ۹ سال جنگ در سوریه، در کنار صدها هزار کشته و قربانی، خسارت مالی ناشی از جنگ بیش از ۵۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است. هزاران کیلومتر جاده، بسیاری از زیرساخت‌های برق و آب، منابع درآمدی و ضروری برای اداره کشور از جمله نفت، ساختمان‌های آموزشی، بهداشتی و زیرساخت‌های دیگر، همه نابود شد. آنچنان که در سفرهای متعدد به سوریه دیدم، سوریه تا دوباره «ملت» شدن و تا دوباره «کشور» شدن به اندازه یک «تاریخ» فاصله دارد. ۵۳۰ میلیارد دلار حتی اگر در اختیار یک دولت مقتدر و کارآمد باشد، برای کشور ساختن یک تاریخ زمان نیاز دارد.

اینها تازه هزینه‌های پیش چشم‌ است. هزینه‌های دیگری که به هیچ‌وجه قابل ترمیم نیست، بی‌شمار است. پدران مفقود، برادران رودرروی هم قرار گرفته، مادران بی‌فرزند، خواهران غریب، آوارگان و ترومای ناتمام پس از جنگ. دختران مورد تجاوز قرار گرفته و پسرانی که متوجه نشدند چگونه از جوانی به میانسالی رسیدند. در پس تحقیرها و توهین‌ها، نه «ملت» می‌ماند و نه «کشور». ایران سوریه نخواهد شد، به هزارویک دلیل و تجربه تاریخی. یک قلمش همین که امروز ایران کشوری است که از سوریه‌شدن کشورهای دیگر جلوگیری می‌کند! پس خواب سنگین تجزیه، بی‌تعبیر است، چرا که نقطه اتصال محکم عقیدتی و ملی، در میان اقوام متعدد ایرانی حول زبان مشترک، پیشینه‌ای ساخته که کمترین خدشه‌ای به «ملت» بودن و «کشور» بودنش وارد نمی‌کند. عامه مردم هم فهم کافی برای شناخت این موضوع را دارند که حالا اغتشاشگران در خیابان تنها هستند. فاصله‌گذاری مردم با اغتشاشگران، باید با خودآگاهی پررنگ‌تر شود؛ خودآگاهی نسبت به واقعیت‌هایی که نمی‌شود نادیده‌شان گرفت؛ نقشه‌هایی که نمی‌شود ندیدشان؛ انگاره‌ای که سعودی اینترنشنال با القای آن بنا دارد جامعه‌ای بدبین نسبت به همه دارایی‌هایش بسازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    9 3
    برای نابود سازی سوسک و مگس و موش باید چاه فاضلاب را بست. در اینستاگرام و واتساب را ببندید. اینترنت ملی جایگزین شود.
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      0 0
      فیلتر باید تو کله آدم باشه، مگه مسلمونی که تو غرب زندگی می‌کنه با فیلتر خودش و دین رو حفظ می‌کنه ؟ زمانی اگر برسه که مردم یاد بگیرن پشت سر ولی فقیه تمام قد بایستند و ذره ای لغزش نکنن دیگه هیچ نیروی شیطانی حریف شون نمیشه، اونوقته که به خدا پالس فرستاده میشه و ظهور شکل میگیره،
  • علی افصحی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 0
    الحمد لله فعلا به واسطه آن عمارت هزار میلیاردی خیابان فرشته که مرکز تولید کوتل مولتف مزدوران تروریست شده بود علی الحساب نزدیک پانصد میلیارد جلوئیم. این به اصافه خساراتی که از سلبرینی های مفلوک قراره اخذ شودکه به لحاظ مالی و نوسازی انقلابیون را جلو می اندازد. ضمن این که جانوران درشتی از گروهک های وحشی صید شده که حداقل ده سال بانک اصلاعاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی در ویران سازی لانه های جنایات مزدوران را غنی خواهند کرد. بله به فرموده سردار سلیمانی عزیز موقعیت هایی که تهدید می آفریند از فرصت بیشتر است به شرط این که نترسیم، نترسانیم. جنایتکاران بیش از آن که تخریب کرده اند تخریب شده و خواهند شد این سنت الهی است.
  • مسعود دیپلمات IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 0
    پیشینه‌ ما را چه کسانی ساخته اند که اکنون کمترین خدشه‌ای به «ملت» بودن و «کشور» بودنش وارد نمی‌شود. یکی از این بزرگان فردوسی پاکزاد است که فرمود چو ایران نباشد تن من مباد. بله! این تاریخ ایران است از کوروش کبیر تا شاه عباس کبیر و امیر کبیر فراهانی و رضا شاه کبیر. ما به این ها افتخار می کنیم و نه به مسلمانی خود، زیرا که مسلمانی تکلیف ما است و وظیفه: يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
  • مسعود دیپلمات NL ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 0
    پیشینه‌ ما را چه کسانی ساخته اند که اکنون کمترین خدشه‌ای به «ملت» بودن و «کشور» بودنش وارد نمی‌شود. یکی از این بزرگان فردوسی پاکزاد است که فرمود چو ایران نباشد تن من مباد. بله! این تاریخ ایران است از کوروش کبیر تا شاه عباس کبیر و امیر کبیر فراهانی و رضا شاه کبیر و خمینی کبیر و خامنه ای کبیر. ما به این ها افتخار می کنیم و نه به مسلمانی خود، زیرا که مسلمانی ما کار خدا است ولی تاریخ ما را امثال این بزرگان ساخته اند بفهم.: يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس