زباله گرد

زباله گردهای ۱۰ منطقه تهران جمع آوری شدند. رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران می گوید طی برنامه ریزی صورت گرفته به دنبال جمع آوری کل زباله گردهای شهر هستیم.

به گزارش مشرق، معضل زباله‌گردی یکی از مشکلات اساسی در کلان‌شهر تهران است که سالیان سال پایتخت‌نشینان با آن دست به گریبان بودند. طرح‌های متعددی در خصوص جمع‌آوری زباله‌گردها و کتفی‌ها اجرا شد اما درنهایت شاهد حضور این افراد در سطح شهر بودیم. 

ساماندهی کودکان کار و خیابانی در دستور کار قرار گرفت. برخی از مسئولین معتقد بودند که زباله‌گردها از اتباع خارجی هستند که به صورت شبکه‌ای در تهران مشغول به فعالیت هستند. مدیریت شهری قرارگاه اجتماعی برای رفع مشکلات تشکیل داد و قرار شد که آسیب‌ها شناسایی شوند. در خصوص بحث زباله‌گردها اقداماتی در سطح شهر انجام شد و حال شاهدیم که در حدود ۱۰ منطقه شهر تهران تعداد زباله‌گردها به شدت کاهش پیدا کرده است.

زباله گردها در ۱۰ منطقه جمع آوری شدند/زباله گردها شغلشان عوض می شوند/ عموما زباله‌گردها تحت پوشش چند سرکرده فعالیت می‌کردند

محمد عزیزی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در این باره می‌گوید: در مناطق ۱۵، ۱۲، ۲۱، ۲۲، ۵، ۸، ۱۳، ۱۴ و ۷ زباله‌گردها را جمع‌آوری کرده‌ایم و تقریبا کار مدیریت شده است. در منطقه ۴ نمی‌توانم ادعا کنم به صورت صددرصدی، اما بالغ بر ۶۰ درصد زباله گردها جمع‌آوری شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در پاسخ به این پرسش که زباله‌گردها به کجا می‌روند، گفت:‌ این شغل آنها بوده و باید شغل‌شان را عوض کنند. بیشتر زباله‌گردها اتباع بوده و به صورت شبکه‌ای کار می‌گردند. مثلا از یکی از روستاهای کشورهای همسایه آمده و به صورت خانوادگی مشغول به فعالیت بودند، حال هم با جمع‌آوری اتفاقی رخ نمی‌دهد آنها باید شغل‌شان را عوض کنند.

عزیزی تأکید کرد:‌ عموما زباله‌گردها تحت پوشش چند سرکرده فعالیت می‌کردند. با کمک گرفتن از دستگاه قضا و نیروی انتظامی وارد موضوع  جمع‌آوری زباله‌گردها شدیم و خرد خرد این افراد را از مناطقه خارج کردیم.

جمع آوری زباله گردهای منطقه ۱ تا یک ماه دیگر/راه اندازی ایستگاه های میانی زباله

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران بیان کرد: تقریبا در ۱۰ منطقه بیش از ۹۰ درصد زباله‌گردها خارج شدند. برای مناطق ۱ تا ۳ هم تا یک ماه دیگر فراخون می‌دهیم تا زباله‌گردها را جمع‌آوری کنند. باید در کل تهران دیگر زباله‌گردی نداشته باشیم. 

وی همچنین به راه‌اندازی ایستگاه MRF اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کار در مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ روی ریل افتاده است و به زودی کارها به خوبی انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم.

با اراده دستگاه های مسوول می توان معضل کودکان کار را برطرف کرد

چند ماه پیش هم استاندار تهران دستوراتی در خصوص زباله‌گردها داده بود. محسن منصوری استاندار تهران تأکید بر ساماندهی کودکان کار و خیابانی داشته و گفته بود که تنها با اراده دستگاه‌ها این عمل به سرانجام می‌رسد و باید مردم را متقاعد کنیم که کمک به این کودکان چه عوارضی را در پی خواهد داشت.

باید در زمینه کودکان کار و خیابانی فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد/ عزم جدی برای رفع آسیب‌های اجتماعی

براساس این گزارش موضوع کودکان کار و وظایف دستگاه‌ها مشخص است. آئین‌نامه و دستورالعمل‌ها وجود دارد و هر دستگاه می‌داند که چه کارهایی باید انجام دهد. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و اگر دستگاه‌ها به هم کمک کنند می‌توان این معضل را برطرف کرد. باید در زمینه کودکان کار و خیابانی فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد. خوشبختانه در این دوره مدیریت شهری عزم جدی در خصوص ساماندهی آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری تهران می‌گوید: باید در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگسازی اقداماتی انجام دهیم و با دعوت از نخبگان، معاونان فرهنگی مناطق، ائمه جماعات و... در عرصه اجتماعی و زیست‌محیطی اقداماتی انجام دهیم و از افراد دغدغه‌مند در این حوزه استفاده کنیم تا کارها به خوبی انجام شوند.یکی از مسائل مهم در حوزه پسماند بحث زباله‌های بیمارستانی است که باید اهتمام ویژه‌ای وزارت بهداشت به این امر داشته باشد. البته در حال حاضر با حساسیت کارها پیش می‌رود.

وی در خصوص ایستگاه‌های میانی زباله گفت: این کارخانه‌ها از بعد محیط‌زیستی، هزینه‌ای و نظافت شهر کیفیت کار را ارتقا می‌دهند و به زودی یکی از این ایستگاه‌های ام‌آراف بهره‌برداری می‌شود. در بحث ایستگاه‌های میانی موضوع تفکیک از مبدأ بسیار حائز اهمیت است. 

آموزش به شهروندان در بحث پسماند/سیاستگذاری‌های اشتباه و عملکرد ضعیف حوزه خدمات شهری در سالهای گذشته باعث شد عارضه کتفی‌ها در شهر گسترش یابد

براساس این گزارش هوشمندسازی حوزه خدمات شهری در دستورکار است و در این زمینه اقداماتی هم صورت گرفته و قرار است که از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود. باید در زمینه آموزش به شهروندان در بحث پسماند اقداماتی صورت گیرد. در سالهای گذشته به دلیل برخی از سیاست‌ها حضور زباله‌گردها در سطح شهر بسیار زیاد شده بود. پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر می‌گوید: سیاستگذاری‌های اشتباه و عملکرد ضعیف حوزه خدمات شهری در سالهای گذشته باعث شد عارضه کتفی‌ها در شهر گسترش یابد. کلان‌شهر تهران به لحاظ وسعت چند هکتاری و جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفری همواره باید در حوزه خدمات شهری آماده باشد چرا که کوچکترین بی‌توجهی هزینه زیادی به بار می‌آورد.

به اعتقاد نائب رئیس شورای شهر، از مهمترین موضوعاتی که باید به دقت رصد شود، پیگیری و اصلاح حوزه پسماند است. مدیریت انتقال و بهره‌برداری از پسماندهای خشک و تر در شهر تهران از ضروریاتی است که می‌تواند منابع فراوانی را برای شهر به همراه داشته باشد. افزایش توانمندی مجموعه‌ها و اصلاح فرایندهای ناقص می‌تواند اثرات مطلوبی در این حوزه داشته باشد. با توجه به پویایی این حوزه می‌توان اقداماتی خوبی در شهر انجام داد.

براساس این گزاش،‌ باید اقدامات فرهنگی در بحث کاهش زباله انجام شود و مدیران شهری بارها تأکید کردند به دنبال این هستند که زباله کمتری به سمت آرادکوه برود. کتفی‌ها هم از دیگر مشکلات شهر بودند که سیاستگذاری‌های اشتباه در دوره‌های قبل باعث شده بود این عارضه در شهر ایجاد شود. در این دوره تاکنون ۱۰ منطقه از حضور کتفی‌ها پاک شده است و مدیران شهری وعده دادند به دنبال این هستند که دیگر در شهر کتفی دیده نشود و در این زمینه اقداماتی انجام  شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 0
    شغل شونو عوض میکنن میرن جذب اغتشاشگران میشن، میشن سیاهی لشگر اغتشاش
    • هاشمی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      1 0
      پابرهنگان
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 1
    به جای جمع آوری اجباری زباله گرد ها که رزق و روزیشون رو از تفکیک زباله بدست میارن فرهنگ تفکیک از مبدا رو به مردم آموزش بدین
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    1 1
    چیکارشون دارین؟ مثل موریانه زباله ها را جمع آوری میکنن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس