کد خبر 1424657
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
خودرو نمایه

طبق اخبار، خودروسازان ایرانی مذاکرات را برای واردات رنو از هند آغاز کرده‌اند. ایران خودرو در تلاش است پلتفرم رنو کوئید را وارد کند.

به گزارش مشرق، با پیگیری‌های متعدد مجلس شورای اسلامی برای ایجاد مسیر واردات خودرو و پس از چندین مرتبه رفت و برگشت مصوبه مجلس برای واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرانجام این مصوبه نهایی شد اما تاکنون اجرایی نشده است. این مصوبه به نحوی است که ضمن قانونی کردن واردات خودرو، تمهیدات لازم برای ارتقای تولید داخلی نیز در آن اندیشیده شده است. حال روز گذشته  فاطمی‌امین، وزیر صنعت با بیان «از هفته آینده ‌واردات خودرو آغاز می‌شود»، گفت: نام نخستین افرادی که تمام شرایط برای واردات خودرو را دارند اعلام و کار واردات خودرو آغاز می‌شود.

فاطمی امین، روز گذشته در بازدید از مراکز تولیدی گلستان با اشاره به اینکه مصوب واردات خودرو، اظهار داشت: ‌بیش از ۳۰۰ کسب‌وکار تقاضای ورود خودرو را داشتند که بعضی از این شرکت‌ها شرایط ورود خودرو را ندارند و در حال پایش شرایط کسب‌وکارها هستیم و بعد از این مرحله شرکت‌هایی که شرایط واردات دارند معرفی ‌خواهند شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ‌پالایش این افراد براساس آیین‌نامه واردات خودرو مصوب دولت انجام می‌شود، افزود: تا یکی دو هفته آینده شرایط افراد بررسی می‌شود و نام نخستین افرادی که تمام شرایط برای واردات خودرو را دارند اعلام و کار واردات خودرو آغاز می‌شود.

زمان ورود خودروهای وارداتی

پبش از این امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره اعلام اسامی شرکت‌های متقاضی واردات خودرو گفته بود: بعد از جلسات متعدد، دو شرکت توانستند مرحله تکمیل الزامات قانونی را با موفقیت به اتمام برسانند و تا پایان مهرماه ۱۴۰۱ اسامی شرکت‌های واجد شرایط اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت صمت، همچنین درباره زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار خودرو گفت که «ابتدای مهرماه، شرکت‌های واجد شرایط واردات خودرو مشخص می‌شوند. گرچه از ابتدای مهر، امکان واردات خودرو فراهم است اما باید مراحل ثبت سفارش، ترخیص و تأمین ارز طی شود. پس از تایید شرکت‌های واردکننده خودرو و اعلام اسامی شرکت‌های مشمول واردات خودرو، مسئولیت از دوش وزارت صمت برداشته می‌شود.  در صورت فراهم بودن تمامی شرایط، از آذرماه خودروهای وارداتی به بازار خودرو می‌آیند.»

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، نیز درباره واردات خودرو گفت: به نظر می‌رسد بنابر مصوبه واردات خودرو، تنها خودروسازان دولتی ایران خودرو و سایپا می‌توانند برای واردات خودرو اقدام کنند. طبق اخبار، خودروسازان ایرانی مذاکرات را برای واردات رنو از هند آغاز کرده‌اند. ایران خودرو در تلاش است پلتفرم رنو کوئید را وارد کند.

هشدار مجلس

البته نمایندگان مجلس تاکید کرده‌اند که هدف اصلی تصویب واردات خودرو، افزایش کیفیت و حمایت از مصرف‌کننده بوده است، بنابراین واردات خودرو در راستای اهداف قانون‌گذار باشد و اگر آیین‌نامه واردات چارچوب قانون را زیرپا بگذارد، مجلس توانایی ابطال آن را دارد.

حذف کشورهای تحریم کننده از واردات خودرو

ابوالفضل خلخالی، معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، هم ضمن اشاره به برخی محدودیت‌ها در آیین‌نامه واردات خودرو، گفت که «کشورهایی که در اعمال تحریم‌ها با آمریکا همکاری داشته‌اند باید از لیست واردات خودرو خارج شوند. این موضوع در حال پیگیری است. سقف ارزی ذکر شده در آیین‌نامه با تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور متناسب است.»

منبع: روزنامه صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 0
    باز هم رنو ؟؟؟؟؟؟ مافیای خودروی داخل وزارت صمت انگار به هیچ وجه نمیخوان بیخیال همکاری با رنو بشن . حالا با یه ترفند جدید وارد شدن ، واردات از هند!!!
  • محمد رضا IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 0
    یک ساله مردم رو سر کار گذاشتن آخرش واردات رو هم سپردن ب خودروسازها ! واقعا مردم رو چی فرض کردین آقایان مسول و قانونگذار ؟؟ قرار بود واردات انجام بشه ک خودروسازهامون رقیب داشته باشن حالا شما واردات رو سپردین دست این زالوصفتا ؟؟
  • وحید IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    2 0
    خب دیگه اشغالهای هند و چین در راهند !
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    2 0
    برادر عزیز بازهم که گله را می سپارید به دست گرگ آقای رئیسی رئیس جمهور محبوب انتظارات ما از شما بیش از اینها بود مثل اینکه با ادا و اطوار شما را هم دور می زنند در اوایل که بحث واردات خودرو شد آشنایی می گفت اکثریت نمایندگان و وزارت صنعتی‌ها که هر کدام تعدا از آدمهایشان را جهت کار به خودروسازان معرفی کرده اند مدیون خودروسازان هستند و آخرش هم واردات خودرو را می سپارند دست این دو خودروساز و آنها هم کار خودشان را می کنند بنده گفتم که شما زیاده از حد بدبین هستی آقای رئیسی مانند روسای قبلی نیست و حالا می بینم که آن آشنای بنده بد بین نبود واقعیت‌ها را می دانست و این من بودم که زیاده از حد خوشبین بودم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس