کد خبر 1424685
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
آمریکا به میز مذاکره با طالبان برگشت

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که برای نخستین‌بار مقام‌های این کشور پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل با هیأت طالبان در دوحه دیدار کرده‌اند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که برای نخستین‌بار مقام‌های این کشور پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل با هیأت طالبان در دوحه دیدار کرده‌اند.

 دولت امریکا معاون سازمان استخبارات این کشور (سیا) و مقام ارشد وزارت امور خارجه در امور افغانستان را برای گفتگو با هیأت طالبان که شامل عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات این گروه است، فرستاده است.

دو طرف دیروز (شنبه، ۱۶ میزان) در دوحه پایتخت قطر دیدار کرده‌اند.

این در حالی است که پس از کشته‌شدن الظواهری در یک حمله، ایالات متحده طالبان را به «نقض آشکار توافقنامه دوحه» متهم کرد.

به‌گفته مقامات امریکایی، رهبران طالبان از جمله شبکه حقانی از محل اختفای الظواهری آگاه بوده‌اند در حالی‌که طالبان این اتهام را نادرست می‌خوانند.

سی‌ان‌ان نوشته است که حضور دیوید کوهن، معاون سیا و رئیس استخبارات طالبان در نشست روز شنبه حاکی از تأکید بر مبارزه با تروریسم است.

کاخ سفید ماه گذشته همکاری با طالبان را در زمینه مبارزه با تروریسم «کاری در حال پیشرفت» خواند.

سازمان سیا و وزارت خارجه امریکا درباره گفتگوهای تازه‌ی مقامات امریکایی و طالبان چیزی نگفته‌اند.

بث سانر، معاون سابق رییس سیا که رهبری تحلیل‌های افغانستان در این سازمان را بر عهده داشت، می‌گوید که کوهن احتمالا پیام محکمی را ارائه می‌دهد که اگر متوجه شویم که اعضای القاعده در افغانستان از عملیات‌هایی حمایت می‌کنند که ایالات متحده یا متحدانش را تهدید می‌کند، حملات بیشتری را مانند حمله علیه الظواهری انجام خواهیم داد».

بث سانر گفته است که با توجه به تمرکز داعش بر کشتار شیعیان، اکنون این گروه یک تهدید داخلی افغانستان برای طالبان و ثبات فرقه‌ای است اما نگرانی منطقی وجود دارد که شاخه خراسان داعش در نهایت می‌تواند هدف خود را به سمت توطئه‌های خارجی معطوف کند، اگر طالبان قادر به مهار آن‌ها نباشند

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس