کد خبر 1424955
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
تزریق ژل

مدیرکل نظارت و ارزیابی اعتبارسنجی سازمان نظام پزشکی تزریق ژل و چربی و بوتاکس در آرایشگاه ها را به شدت خطرناک خواند و گفت: مجلس باید اصلاحیه قانون سال ۱۳۷۹ را ملغی کند.

به گزارش مشرق، فربد رهنما مدیرکل نظارت و ارزیابی اعتبارسنجی سازمان نظام پزشکی در رابطه با عمل جراحی زیبایی در آرایشگاه ها با  برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو مصاحبه کرد.

رهنما عمل جراحی زیبایی در آرایشگاه ها را ناشی از دلایل متعدد از جمله مباحث قانونی و عدم آگاهی مردم دانست و گفت: متأسفانه هنوز بخش زیادی از مردم هنوز اطلاع ندارند که تزریق ژل و تزریق بوتاکس یک عمل کاملاً پزشکی است و حتماً باید توسط افراد صاحب صلاحیت انجام شود.

وی افزود: جراحی زیبایی در آرایشگاه ها ریسک بزرگی در حوزه سلامت است چراکه عوارض ناشی از تزریق ژل و بوتاکس توسط آرایشگرها و افراد غیرپزشک بعضاً غیرقابل جبران و بسیار خطرناک خواهد بود.

رهنما با تأکید بر اینکه نهادهای نظارتی مانند وزارت بهداشت باید از این کار جلوگیری کنند اظهارکرد: متأسفانه با توجه به مسئله قانونی که وجود دارد و با توجه به حذف مجازات دخالت غیر مجاز در امور پزشکی از سال ۱۳۷۹ عملاً نهادهای نظارتی همچون دانشگاه های علوم پزشکی نمی توانند برخورد بازدارنده ای داشته باشند.

وی به تاریخچه ای از قوانین بازدارنده در این حوزه اشاره و بیان کرد: ۱۱۰ سال قبل که اولین قانون طبابت نوشته شد، دخالت غیرمجاز در امور پزشکی چهار ماه تا یک سال زندان داشت، این مجازات در سال ۱۳۳۴ به شش ماه تا دو سال و در سال ۱۳۷۴ هم به ۲ سال تا ۱۰ سال افزایش یافت اما در سال ۱۳۷۹ مجازات زندان از دخالت غیرمجاز در امور پزشکی کلاً حذف و حداکثر مجازات آن ۵ میلیون تومان جریمه نقدی تعیین شد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی اعتبارسنجی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه ممکن است در این جراحی های غیرمجاز از محصولات بی کیفیت و غیراستاندارد استفاده شود گفت: حتی اگر این محصولات به صورت مجاز و قانونی و استاندارد هم وارد کشور شود از شرکت پخش تا زمان مصرف باید در یخچال نگه داری شوند اما خلاف آن اتفاق می افتد و همین ها باعث آسیب های سنگین به سلامتی افراد می شود.

رهنما با تأکید بر اینکه تزریق ژل و چربی اعمال صد درصد پزشکی است به شهروندان توصیه کرد: افراد همانطور که برای درمان بیماری قلبی و یا جراحی آپاندیس به فرد غیرپزشک مراجعه نمی کنند برای تزریق ژل و بوتاکس و به ویژه تزریق چربی، که اگر غیراصولی انجام شود منجر به عفونت های شدید خواهد شد و فرد را برای مدتها درگیر خواهد کرد، به فرد غیرپزشک و غیرمتخصص مراجعه نکنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مجلس و مسئولان ذیربط باید برای این موضوع مجازات بازدارنده ای را تعریف و اعمال کنند گفت: مجلس باید اصلاحیه قانون سال ۱۳۷۹ را ملغی کند تا معاونت درمان و بازرسان دانشگاه های علوم پزشکی هم بتوانند با مداخله گران غیرمجاز در امور پزشکی برخورد کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس