سی وششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

رئیس جمهوربا بیان اینکه نقش علما، فرهیختگان، تاریخ‌سازان نقش بی‌بدیل است، گفت: امروز اتحاد برای ما نه یک تاکتیک بلکه راهبرد و استراتژی اساسی است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی صبح روز چهارشنبه در افتتاحیه سی‌وششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران سرزمین های اسلامی با غنای فرهنگی و مادی، جوانان فرهیخته با گرایش به معنویت و دین و روحیه مقاومت در مقابل دشمنان را سرمایه های عظیم امت اسلامی در دنیای امروز دانست و گفت: امروز مسلمانان اشتراکات بسیاری دارند که تمدن دینی را در جهان شکل داده است.

وی با برشمردن توانمندی های امت اسلامی در جهان معاصر تاکید کرد: امروز ما پرچمی را که امام راحل (ره) برافراشتند، پرچم اتحاد بین مسلمانان در سراسر عالم با همه گویش ها، اقلیم ها و نگاهها بوده است.

وی اظهار داشت: امروز مسلمانات اشتراکات بسیاری دارند که در برابر آنچه ممکن است موجب اختلاف شود، امور روشنی است که ما را در کنار هم قرار داده و می تواند توانایی بزرگی را در عالم بوجود آورد و تمدن دینی ایجاد کند و در مقابل همه تمدن های امروز عالم خود را سر خود را بلند و پرچم خود را افراشته کند.

فلسطین مسئله اول جهان اسلام است/ عادی سازی با برخی کشورهای سست برای رژیم صهیونیستی امنیت نمی‌آورد

رئیس جمهور گفت: نگاه به جامعیت دین و پاسخگو بودن دین به نیازهای انسان معاصر به انسان قوت و قدرتی می‌دهد که او بتواند در مقابل فرهنگ‌ها و تهاجم‌های فرهنگی و نسخه‌های ارائه شده از غرب و شرق که هیچ تناسبی با یک زندگی دین‌مدارانه ندارد ایستادگی کند.

رئیسی ووجود نیروهای فرهیخته در جهان اسلام که آمادگی دارند از همه حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی با یکدیگر بیندیشند و در مقابل تفکر الهادی و جریان سکولار ایستادگی کنند را از دیگر گنجینه های امت اسلامی برشمرد که قادرند با هم بیندیشند که چگونه می‌توان در مقابل تفکر تکفیری و افراطی ایستادگی کرد.

وی خواستار اتحاد امت اسلامی برای نومید کردن دشمنان شد و تاکید کرد: فلسفه سی و ششمین اجلاس وحدت در این مکان و در جمهوری اسلامی پیامش برای همه مسلمانان همین وحدت است و برای دشمنان نیز این پیام را دارد که می‌خواهیم زندگی انسان معاصر به نام دین رقم بخورد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شهدای جهان اسلام موجب بیداری در جهان شدند، اظهار داشت: امروز همه مسلمانان در همه عالم می‌خواهند مسلمان زندگی کنند و تمام شئونشان براساس اسلام و اصول اسلامی عمل شود و آنچه که امروز دشمن از آن ترس دارد همین موضوع است.

رئیسی خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی اول و دوم و دو بلوک قدرت شرق و غرب و بعد از فروریختن اتحاد جماهیر شوروی و جریان یک‌جانبه‌گرایی در دنیا آنچه آنها را واداشته که در مقابل مسلمانان توطئه کنند آن است که در اتاق‌های اندیشه ورزی و تحقیقات و پژوهش‌های خود بررسی کرده‌اند امروز چه مانعی می‌تواند در مقابل یکه‌تازی غرب و یکجانبه‌گرایی و نظام سلطه بایستند. بعد از مطالعات به این موضوع رسیدند که تنها قدرتی که می‌تواند سربلند در مقابل نظام سلطه ایستادگی کند فقط اسلام و کسانی که به دین و ارزش‌های دینی پایبند هستند.

رئیس جمهور عنوان کرد: نقشه کشیدند که چه کنند این قدرت عظیم به نام اسلام که مرکزیت آن هم در ایران اسلامی به برکت یک دین‌شناس و اسلام‌شناس و مرجع تقلید پا گرفته است نتواند در عالم موج و بیداری ایجاد کند.

رئیسی ایجاد دولت‌های وابسته در کشورهای اسلامی، امپراتوری رسانه‌ای برای تشویش در اذهان مسلمان، راه‌انداختن گروه‌های تکفیری و قتل و غارت و کشتار در میان مسلمانان و نیز اهانت به مقدسات و اولین شخصیت عالم اسلام و جهان بشریت نبی مکرم اسلام و همه مقدسات و سپس رواج تفکر افراطی و تفکر تکفیری را روش های دشمنان برای مقابله با مسلمانان دانست.

رئیس جمهور ادامه داد: همه اینها حلقه‌های یک زنجیر است ایجاد تفرقه و جدایی میان مسلمانان، تاکید بر جهات اختلاف و پرهیز از طرح اشتراکات بسیاری که در میان مسلمانان وجود دارد بنابراین تصمیم گرفتند این قدرت به نام دین و اسلام سر بلند نکند.

رئیسی خطاب به حضار گفت: نقش علما، برجستگان، فرهیختگان و تاریخ‌سازان و آینده‌سازان و نقش شما، نقش بی‌بدیلی است. امروز اتحاد برای ما نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد و استراتژی بسیار اساسی است، مقتدای بصیریت‌آفرین ما امام خامنه‌ای همواره بر این راهبرد به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در جهان اسلام تاکید کردند به عنوان اینکه امروز وحدت و اعتصام به ریسمان الهی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس جمهور افزود: معنای این سخن و ترجمان این نگاه آن است که هر کس در هر کجا، با قلم، بیان و عمل و فعل و ترک فعل به وحدت عالم اسلام کمک کند بداند در جهت راهبرد ضروری جهان اسلام حرکت کرده است و هر کس بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد با قلم، بیان، عمل و فعل و ترک فعلش ایجاد تفرقه در جهان اسلام کند حتما در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است و این ضرورت مهم اجتناب‌ناپذیر است که همواره باید وجود داشته باشد.

رییس جمهور در ادامه بصیرت افزایی و جهاد تبیین را از وظایف فرهیختگان و اندیشمندان جهان اسلام در عصر حاضر دانست و گفت: امروز روشنگری و تبیین وظیفه همه است تا با هر وسیله‌ای جایگاه اسلام و مسلمانان و وضعیت دشمن و ناتوانی او را تبیین کنند و بگویند دشمن با همه ادعاهایش بسیار ناتوان است اما خود به ظاهر توانمند و دارای منطق جلوه می دهد اما منطق، استدلال و قول سَدید را نمی فهمد.

رییسی با بیان اینکه دشمنان نمی‌توانند حقایق را درک و آن را ببینند، اظهار داشت: آنهایی که فکر می کردند راه نجات فلسطین در میزهای مذاکره و سخن گفتن و نشستن با کسانی است که منطق سرشان نمی شود، اشتباه کردند و دیدند که جریان سازش با صهیونیست‌ها شکست خورد و جریان مقاومت پیروز شد.

رییس جمهور با برشمردن قراردادها و مذاکرات متعددی که در موضوع فلسطین با صهیونیست ها به امضا رسید اما نتیجه ای برای ملت مظلوم فلسطین نداشت، تاکید کرد: مگر رژیم صهیونیستی میثاق و پیمان می فهمد! اگر می فهمیدند که به پیمان وفادار بودند.

وی منطقه و راه اصلی در موضوع فلسطین را مقاومت و ایستادگی دانست و تاکید کرد: این همان راهی است که گروه های مقاومت فلسطینی و لبنانی انجام داده اند و امروز ابتکار عمل به دست مجاهدین است.

رییس جمهور با یادآوری مقاومت مردم لبنان و غزه در جنگ های متعدد با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: راه نجات فلسطین و قدس فقط ایستادگی و مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی است و امروز با اتکا به داشته های بسیار می شود در برابر آنها ایستادگی کرد.

رییسی در ادامه با انتقاد از اقدام برخی کشورهای مسلمان در عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی، رابطه بین دولت ها را متفاوت از روابط بین ملت ها دانست و تاکید کرد: باید پرسید که آیا ملت ها هم این عادی سازی را می پذیرند؟ به هیچ عنوان ملت های منطقه عادی سازی با صهیونیست ها را نمی پذیرند. آمریکایی ها و صهیونیست ها تصور می کنند این کار امنیت ساز است اما هرگز امنیت ساز نخواهد بود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال تحمیل تفرقه بر اراده کشورها، ایجاد بازار تسلیحاتی، تصاحب منافع کشورها و به حاشیه راندن مساله فلسطین و قدس شریف به عنوان مساله اول جهان اسلام هستند؛ تصریح کرد: امروز قدس شریف مساله اول جهان اسلام و مسلمانان است؛ اگر روز قدس وجود دارد برای اعلام نمود و نظر است وگرنه مسلمانان همواره دنبال آزادی هستند.

وی سیاست ایران را مبارزه با ظلم، تروریسم و تکفیر دانست و تاکید کرد: آمریکایی ها هم می گویند که دنبال مبارزه با تروریسم هستند اما کیست که نداند قهرمان مبارزه با تروریسم در جهان حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و نیروهای مجاهد در منطقه هستند که منطقه را از لوث وجود داعش پاکسازی کردند .

حجت الاسلام رییسی آمریکایی ها و اروپایی ها را بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان دانست که امروز مدعی حقوق انسان و حقوق بشر هستند و اگر کیفرخواستی تنظیم شود، کیفرخواستی بلندی از جرایمی که اینان علیه بشریت مرتکب شدند، خواهد شد.

رییس جمهور متذکر شد: فرهیختگان باید همه را نسبت به جنایاتی که اینها علیه بشریت می کنند و داعیه حقوق انسان را هم دارند، آگاه کنند.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، همه ساله همزمان با هفته وحدت از دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول، کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را با حضور شخصیت های هم جهان اسلام برگزار می کند. پس از دو سال که کرونا باعث برگزاری کنفرانس وحدت به صورت وبیناری و غیرحضوری شد و سال گذشته نیز تعدادی از میهمانان کنفرانس در این کنفرانس حاضر شدند، امسال شاهد حضور چهره های سیاسی و فرهنگی جهان اسلام هستیم که با شعار «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام؛ راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی» به بیان دیدگاه های خود می پردازند.

در بخش حضوری کنفرانس امسال ۲۰۰ اندیشمند از ۶۰ کشور و ۱۰۰ شخصیت سیاسی و فرهنگی داخلی شرکت دارند و در بخش وبیناری که از یکشنبه ۱۷ مهر آغاز شده، ۱۲ نشست وبیناری با ۱۴۴سخنرانی انجام می شود. این سخنرانی ها به صورت زنده به زبان های انگلیسی، عربی و فارسی از پایگاه اینترنتی کنفرانس وحدت قابل دریافت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • نیش فعال IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 7
    مسئله اول دنیای اسلام که اگر حل بشه قول میدم 80 درصد مشکلات داخلی هم به جهت حذف غده سرطانی صهیونی به یکباره رخت بر خواهد بست
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 1
    درود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس