مشاهده بیماری هاری گربه در اصفهان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از مشاهده سه مورد هاری گربه در این استان خبرداد.

به گزارش مشرق، علیرضا ادیبان ظهر چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه شیوع بیماری هاری در کشور در حال ورود به فضای بحرانی است، اظهار داشت: میزان نمونه‌گیری هاری در استان اصفهان به تازگی افزایش یافته است و در این‌باره حتی با مدیرکل مدیریت بحران استان نیز مکاتبه کردیم.

وی با بیان اینکه موارد بروز بیماری هاری به ویژه در غرب استان و در شهرستان‌هایی چون بوئین و میاندشت و فریدونشهر افزایش یافته است، گفت: همچنین سه مورد بیماری هاری در گربه اخیراً در استان مشاهده شده که در شهرستان‌های خوانسار، اصفهان و لنجان بوده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اگر گربه‌ها هاری داشته باشد به دلیل نزدیکی به انسان به شدت شیوع بیماری را افزایش می‌دهند.

ادیبان با بیان اینکه درخصوص هاری گربه طی مکاتباتی به استان تذکر و خطرات آن توضیح داده شده است ادامه داد: باید توجه داشت که این بیماری با واکسیناسیون قابل کنترل است و گربه‌های خانگی و صاحب‌دار واکسینه می‌شوند اما نگرانی در خصوص گربه‌های ولگرد است و باید جمعیت گربه‌های ولگرد کنترل شود.

وی ابراز داشت: درگیر شدن گربه با هاری نشان از این است که این بیماری بین حیوانات به وفور دیده می‌شود زیرا گربه‌ها بیشتر با خدنگ‌ها و گربه‌ها درگیر می‌شوند و پنجه‌های عمیقی دارد که ممکن است آلوده به ویروس باشد و همین پنجه زدن گربه بیمار، انسان را درگیر می‌کند و از همین رو درمورد گربه حساسیت وجود دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته ۳۲ هزار و ۱۳۶ قلاده سگ صاحبدار در برابر هاری واکسینه شدند، افزود: واکسیناسیون گربه‌های خانگی نیز در برابر هاری انجام می‌شود.

 چهاردهم تا بیستم مهرماه در ایران هفته دامپزشکی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    1 2
    با سلام ممکنه بیماری هاری گربه هم مثل کرونا یکباره یک اپیدمی گردد بابد اطلاع رسانی شود
  • مردم IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    2 1
    خوب میخاستن در منازلشون گربه نگه ندارد
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    2 0
    با توجه به فرهنگ حاکم بر شهرستانهای فریدونشهر و بویین که عدم استقبال از گربه های خانگی است و مردم این مناطق تمایلی به نگهداری گربه در خانه خود ندارند، به احتمال زیاد این بیماری ناشی از گربه های ولگرد است چون به وفور از این گربه ها در کوچه و خیابانهای آنها دیده می شود و دلیل دیگر عدم رعایت بهداشت لازم در این مناطق است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس