کد خبر 1425912
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
تصویب بیانیه «آستانه»/ «سیکا» یک سازمان بین‌المللی می‌شود

در ششمین نشست کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا بیانیه آستانه در مورد تبدیل «سیکا» به یک سازمان بین المللی به تصویب رسید.

به گزارش مشرق، در ششمین نشست کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا که در قزاقستان برگزار شد، اعلامیه آستانه در مورد تبدیل این سازمان به یک سازمان بین المللی تصویب شد.

پیش‌نویس اظهارات سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا در مورد همکاری در زمینه امنیت و استفاده از فناوری‌ اطلاعاتی و ارتباطات سند دیگری به تصویب رسیده در جریان این نشست به شمار می‌رود.

سران کشورهای کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا همچنین سندی را در رابطه با ایجاد صندوق کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا، مکانیزم ویژه‌ای برای شناسایی و اجرای پروژه‌های این سازمان و ایجاد یک صندوق داوطلبانه برای فعالیت‌های آینده آن در راستای اجرای پروژه‌ها را به تصویب رساندند.

برنامه اقدام کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا برای اجرای قطعنامه ضد تروریستی سازمان ملل متحد از جمله دیگر اسناد به تصویب رسیده در نشست امروز سران کشورهای این سازمان است.

شایان ذکر است که امروز در پایتخت قزاقستان و تحت ریاست رئیس جمهور این کشور ششمین نشست کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا برگزار شد.

در این نشست ۱۱ رئیس جمهور از جمله سران کشورهای آذربایجان، عراق، ایران، قرقیزستان، فلسطین، تاجیکستان، روسیه، ترکیه، ازبکستان، قطر، بلاروس، نایب رئیس جمهور ویتنام، معاون رئیس جمهور چین و ۶ وزیر شرکت کردند.

رئیس جمهور قزاقستان در جریان سخنرانی خود در این اجلاس ابراز امیدواری کرد که کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا به یک سازمان بین المللی تمام عیار برای ترویج میانجیگری و ایجاد صلح، تبدیل شود.

یکی از دستور کارهای نشست امروز اعطای وضعیت کشور عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا به کویت بود.

شایان ذکر است که قزاقستان در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ ریاست کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا را بر عهده دارد. قبل از این کشورهای ترکیه، چین و سپس تاجیکستان ریاست بر این سازمان را بر عهده داشتند.

کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا یک همایش بین المللی برای تقویت همکاری‌های متمرکز به تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیا است.

ایده تشکیل این سازمان برای اولین بار توسط «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان در جریان چهل و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۵ اکتبر سال ۱۹۹۲ مطرح شده بود.

گفتنی است که امروز تعداد اعضا کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا با پیوستن کویت به ۲۸ کشور رسید.

همچنین تعداد کشورهای ناظر با اعطا این موقعیت به ترکمنستان به ۹ عدد رسید.

در حال حاضر ۵ سازمان منطقه‌ای و بین المللی عضو ناظر این سازمان هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 0
    ترکیه رکورد دار آذری کشی در جهان است. ارمنستان صد سال دیگر هم به این رکورد نخواهد رسید
  • دکتر IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 0
    سیگا به مازندرانی یعنی اردک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس