آنتی بیوتیک

محققان در جست و جوی یافتن آنتی‌بیوتیک‌های جدید هستند.

به گزارش مشرق، بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در آخرین شماره مجله mBio، محققان یک آنتی‌بیوتیک ضد قارچ جدید به نام سولانیمایسین(solanimycin) کشف کرده‌اند که در باکتری‌های موجود در سیب زمینی یافت می‌شود.

به نقل از آی‌ای،  یک بیانیه مطبوعاتی جدید از محققان دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که از آنجایی که مقاومت ضد میکروبی روز به روز به یک چالش بزرگتر تبدیل می‌شود، محققان در تلاش برای توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید به دنبال مواد جدید هستند.

اکنون به نظر می‌رسد یک مولکول جدید شناسایی شده است که در ابتدا از یک باکتری بیماری‌زا که سیب زمینی‌ها را آلوده می‌کند، گرفته شده است. به نظر می‌رسد که این مولکول توسط طیف گسترده‌ای از باکتری‌های مرتبط با گیاه تولید می‌شود.

محققان دریافتند که سولانیمایسین انواع قارچ‌هایی را که به محصولات کشاورزی آسیب می‌رسانند و آنها را آلوده می‌کنند، مهار می‌کند. این ماده همچنین در آزمایشات آزمایشگاهی از رشد قارچ "کاندیدا آلبیکنس"، قارچی که به طور معمول در بدن زندگی می‌کند، اما می‌تواند منجر به عفونت‌های بالقوه مضر شود، جلوگیری کرد. یافته‌ها حاکی از آن است که سولانیمایسین و داروهای مرتبط با آن ممکن است در هر دو موقعیت بالینی و کشاورزی مفید باشند.

ریتا مونسون دکترای میکروبیولوژیست در دانشگاه کمبریج می‌گوید: این کشف جدید نشان می‌دهد که میکروارگانیسم‌های گیاهی ارزش بررسی دقیق‌تر را دارند، به ویژه هنگامی که محصولات در برابر درمان‌های موجود مقاومت می‌کنند و ما باید به طور گسترده‌تری به جمعیت‌های میکروبی در دسترسمان نگاه کنیم.

سولانیمایسین توسط باکتری بیماری‌زای سیب زمینی موسوم به Dickeya solani تولید می‌شود که بیش از ۱۵ سال پیش کشف شد. حدود ۱۰ سال پیش، دانشمندان در آزمایشگاه میکروبیولوژیست مولکولی جورج سالموند در دانشگاه کمبریج شروع به بررسی پتانسیل آنتی‌بیوتیکی این ماده کردند.

دکتر میگل ماتیلا، میکروبیولوژیست مولکولی در شورای تحقیقات گرانادای اسپانیا گفت: این گونه‌ها به سرعت پدید آمدند و اکنون به طور گسترده توزیع شده‌اند.

به گفته وی، اکتشافات قبلی و همچنین تجزیه و تحلیل ژنوم این باکتری نشان داد که می‌تواند آنتی بیوتیک‌های بیشتری با خواص ضد قارچی سنتز کند.

ماتیلا، مونسون، سالموند و همکارانشان دریافتند که وقتی ژن‌های مسئول تولید oocydin A را خاموش کردند، این باکتری فعالیت ضد قارچی خود را حفظ کرد.

مونسون گفت که محققان شروع به همکاری با شیمیدانان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساختار مولکولی سولانیمایسین و درک بهتر نحوه عملکرد آن کرده‌اند. مونسون و ماتیلا توضیح می‌دهند که امیدوارند شاهد ادامه آزمایش این ترکیب در مدل‌های گیاهی و حیوانی باشند.

ماتیلا می‌گوید: گام‌های آینده ما بر تلاش برای استفاده از این آنتی‌بیوتیک ضد قارچ برای محافظت از گیاهان متمرکز است.تیم تحقیقاتی این کشف را نشانه‌ای دلگرم‌کننده می‌داند که عوامل بیماری‌زای گیاهی بتوانند برای ساخت ترکیبات مورد استفاده در برابر بیماری‌های گیاهان و انسان‌ها استفاده شوند.

ماتیلا می‌گوید: ما باید پذیرای هر چیزی در دنیا برای اکتشاف و یافتن آنتی بیوتیک‌های جدید باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران