مرکل: از امضای توافق انتقال گاز روسیه به آلمان پشیمان نیستم

صدراعظم سابق آلمان با دفاع از تصمیم خود برای امضای توافق با روسیه بر سر انتقال گاز در دوران ۱۶ ساله صدارتش، گفت که مسکو همواره عرضه‌کننده «قابل اتکای» انرژی برای آلمان بوده است.

به گزارش مشرق، آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان گفت که برلین مدت‌ها به‌دنبال فاصله گرفتن از زغال‌سنگ به عنوان منبع انرژی بوده و در این مسیر، گاز طبیعی روسیه بهترین گزینه موجود برای آلمان بوده است.

وی با اشاره به اینکه روسیه حتی در دوران جنگ سرد نیز تأمین‌کننده قابل اتکای انرژی برای آلمان بوده، گفت: در آن برهه، دریافت گاز روسیه از طریق خط لوله، بسیار منطقی و قابل درک بود. گاز روسیه از گاز طبیعی مایعی که سایر کشورهای جهان عرضه می‌کردند، بسیار ارزان‌تر بود.

مرکل پس از آنکه در سال ۲۰۰۵ روی کار آمد، مسئولیت امضای دو توافق بزرگ گازی با روسیه را عهده‌دار شد؛ توافقاتی که هر دو با هدف انتقال مستقیم انرژی از روسیه به آلمان از طریق خطوط لوله نورد استریم یک و ۲ منعقد شد و میانبری برای مسیر ترانزیت از کشورهای همچون اوکراین و لهستان محسوب می‌شد.

با این حال، خط لوله نورد استریم ۲ هرگز عملیاتی نشد زیرا اولاف شولتز، جانشین مرکل، تنها چند روز قبل از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین در ماه فوریه، تأیید جواز این پروژه را متوقف کرد. در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان مسکو و غرب، خط لوله نورد استریم یک انتقال و عرضه گاز به اروپا را در ماه آگوست متوقف کرد و گرچه مقامات روسیه اعلام کردند که به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو، قادر به تأمین امنیت مسیر انتقال نیستند، برلین مدعی شد که تصمیم روسیه صرفاً تصمیمی سیاسی بوده است.

اندکی پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که این کشور می‌تواند در صورت چراغ سبز اتحادیه اروپا، از طریق نورد استریم ۲ و بدون وقفه، تحویل گاز به اروپا را از سر بگیرد، چندین انفجار مشکوک در خطوط لوله نورد استریم، خسارت شدیدی به آنها وارد کرد.

عامل این انفجارها هنوز مشخص نشده و مسکو بر این باور است که این یک حادثه تروریستی بوده و آمریکا از این حمله خرابکارانه منفعت برده است. این در حالی بود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با ابراز خوشحالی از این حادثه، گفته بود که این «فرصتی فوق‌العاده برای اروپا است تا از وابستگی به انرژی روسیه رها شود.»

صادرات گاز طبیعی مایع از آمریکا به اروپا در ماه‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و میزان فروش نسبت به سال ۲۰۲۱، تقریباً دوبرابر شده است. با این حال، با توجه به اینکه روسیه پیش از این حدود ۴۰ درصد گاز وارداتی اتحادیه اروپا را تأمین می‌کرد، قیمت‌ها با افزایش شدیدی مواجه شده و این نگرانی را افزایش داده که اروپایی‌ها در زمستان، نتوانند منازل خود را گرم کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس