شرح یک جمله از رهبرانقلاب به روایت محسن مهدیان/ تفاوت اغتشاشات اخیر با معجزه امام خمینی (ره) چه بود؟ - کراپ‌شده

مدیرعامل موسسه همشهری گفت: انقلاب امام خمینی(ره) صرفا برای تغییر حکومت نبوده، یعنی شورش، آشوب و کودتا نبوده، بلکه امام درون انسان‌ها را متحول کرد که تعبیر حضرت آقا درباره این یک معجزه است...

به گزارش مشرق، محسن مهدیان شب گذشته در سخنرانی هیات مکتب الزهرا با اشاره به حوادث اخیر گفت: جمله‌ای که حضرت آقا امروز ( سخنرانی دیروز رهبرانقلاب) در مورد مسئله وحدت و پیغمبر فرمودند از مباحثی بود که خیلی ریشه‌ای و مبنایی است و به جهت عمق آن در دین قابل بحث است، اما از بحث‌هایی است که امروز هم به درد ما می‌خورد. حضرت آقا در مورد پیغمبر فرمودند که پیامبر(ص) همین امروز هم از رنج مومنین رنج می‌کشد و با شادی مومنان شاد می‌شود؛ شبیه به این، ما چیز دیگری داریم که در دعاهای امام سجاد است، که ائمه(ع) برای مومنان استغفار می‌کنند و حتی جایی آمده است که ائمه(ع) استغفار می‌کنند و خود امام سجاد(ع) در دعای مکارم‌الاخلاق یک جاهایی استغفار می‌کنند؛ این نکته مهمی است که بدانیم اساسا استغفار انسان کامل به چه معناست و چرا استغفار می‌کند.

مهدیان افزود: آقایان علما چند نکته در این مورد گفته‌اند و به آن پاسخ داده‌اند، بخشی که شاید در اقلیت باشد این است که گویی معصوم هم از آنکه دیگران به یک نقطه‌ای نرسیده‌اند استغفار می‌کنند؛ این می‌تواند در حد فهم بشری هم نباشد، اما معصوم از آن نقطه‌ای که به آن نرسیده استغفار می‌کند و البته خیلی‌ها هم این را نمی‌پسندند و می‌گویند که انسان کامل ظهور جلوه حضرت حق است و تمام صفات الهی را به معنای اتم و اکمل خود دارد. لذا استغفار معصوم معنی ندارد.

مدیرعامل موسسه همشهری گفت: برخی دیگر استغفار اهل بیت(ع) را استغفار برای ما دیده‌اند که عمدتا اغلب بزرگان همین‌جور توضیح داده‌اند. پیامبر(ص) وقتی استغفار می‌کند؛ برای مومنین و گناه آنان استغفار می‌کند. من این را بیشتر دیده‌ام. تعداد دیگری از بزرگان هم می‌گویند که معصومین در حال آموزش دادن هستند؛ یعنی وقتی امام سجاد دعا می‌کنند برای این است که ما یاد بگیریم که چگونه دعا کنیم؛ اینها هیچ کدام غلط نیست. شاید بشود گفت تمام این موارد به یک معنا درست است، اما من تعبیری که از کلام امام خمینی(ره) می‌شود استنباط کرد را بیشتر می‌پسندم که به این نکته که حضرت آقا اشاره فرمودند اشاره دارد که به این روزهای ما نیز مرتبط است.

وی با اشاره به نگاه امام خمینی(ره) درباره استغفار انسان کامل گفت: توضیحی که امام در مورد سفر انسان کامل به عنوان سفر چهارم دارد این است که سفر چهارم سفری است که انسان به سمت خلق حرکت می‌کند و آنجا بحث دستگیری مطرح می‌شود. امام اشاره می‌کند به سفر چهارم که در این سفر انسان با دستگیری کردن به جایی می‌رسد، که فانی در حق می‌شود و از آن نقطه اوج‌گیری انسان کامل با دستگیری از مومنین انجام می‌شود. یعنی وقتی سراغ مردم و جامعه می‌آید دستگیری می‌کند و بعد خود او همچنان مقامش بالاتر می‌رود.

مهدیان افزود: به هر میزان که امام معصوم دستگیری می‌کند مقامش بالاتر می‌رود و اساسا از همین جا هم دستگیری امام معصوم باعث شکل گیری حکومت می‌شود. اینکه تمام امامان به دنبال تشکیل حکومت بودند به این معنی نیست که به دنبال قدرت سیاسی بودند. یعنی تشکیل حکومت به خودی خود ارزشی ندارد، بلکه حکومت تشکیل می‌شود چون تحقق اکثریت دین با حکومت انجام می‌شود. این به این معناست که همان طور که حضرت آقا در کتاب طرح کلی اندیشه توضیح می‌دهند که کارخانه انسان‌سازی درست شود و کارخانه انسان‌سازی همان ماموریت امام عصر(عج)‌ است. یعنی به یک معنا ماموریت انسان کامل در این عالم تمام نشده و حتی با آن قرائت اول می‌تواند برگردد، زیرا امام معصوم همچنان به آن نقطه که جایگاه ایشان در عرش است، از این منظر نرسیده است.

این فعال رسانه افزود: یک نگاه چهارمی هم هست که می‌گوید به این دلیل که حضرت در دستگیری به آن نقطه ای که برایش در عرش قرار داده‌اند نرسیده استغفار می‌کند و این استغفار برای دستگیری از بندگان است؛ یک جمله‌ای امام دارد که می‌گوید در سوره هود آن چیزی که ریش و موی پیغمبر را سفید کرد همین دستگیری است. پیغمبر به دنبال دستگیری از مردم به یکباره پیر شدند. فلذا تشکیل حکومت نیز برای همین است. گویی اساسا انسان کامل موقعی به بالاترین نقطه وجودی خود می‌رسد که تمام عوالم را به بالاترین نقطه ببرد و این فقط برای شیعه نیست؛ در هر جای عالم هر کار خیری که ما می‌بینیم از توجه امام معصوم است؛ یعنی معصوم معدن خیرات است. البته هر کس به اندازه خودش رشد می‌کند، هر کس در هر جای عالم به هر دین و مذهبی که هست به اندازه ظرف وجودی خودش رشد می‌کند. یک قدم که انسان به سمت خیر حرکت می‌کند به دلیل توجه امام عصر است. ما کمتر به این شکل امام معصوممان را شناخته‌ایم که به هر ذره‌ای در عالم توجه می‌کنند، گویی ماموریت امام معصومین در اعلی درجه خود، تربیت انسان در تمام زمینه‌هاست، برای همین هر کس را به روش خودش هدایت می‌کند و اوج آن در حکومت است.

مدیرعامل موسسه همشهری با اشاره به جمله از امام خمینی درباب اهمیت جمهوری اسلامی ایران گفت: اینکه امام خمینی(ره) می‌فرمایند حفظ جمهوری اسلامی به خون امام معصوم هم اولویت دارد، به همین خاطر است. یعنی جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی هدفی دارد که امام معصوم هم برای همان هدف خون می‌دهد که آن تربیت است و شما امروز نگاه کنید که ما امروز رشد دین‌داری داریم، ولی واقعا متوجه آن نیستیم؛ برخی می‌گویند ما قبل از انقلاب هم مردم مومن داشتیم که نماز می‌خوانند و روزه می‌گرفتند و هیات داشتند، اما این در بهترین حالت، عبات فردی است ولی اوج عبادت، عبادت اجتماعی است. به این خاطر که 90 درصد دین اجتماعی است و همان عبادت فردی هم پیش از انقلاب به سختی بوده است یعنی هیات وقتی برگزار می‌شد کار سخت بود. اصلا طرح هیات‌های خانگی به همین خاطر بود که نمی‌شد هیات برگزار کرد. این طرح برای مرحوم شاه آبادی استاد امام(ره) بود. در آن موقع چند نفر در محله‌ها می‌ایستادند که به هم خبر بدهند که ساواک دارد می‌آید یا نمی‌آید.

محسن مهدیان با اشاره به تفاوت‌های دین‌داران قبل از انقلاب و بعداز انقلاب گفت: اوج حمایت ملی‌گراها این بود که دست‌شان را جیبشان کرده و خرج می‌کردند ولی تفاوت است بین خرج کردن و خون دادن؛ در حکومت اسلامی و حکومت امام خمینی(ره) است که می‌بینیم جوان‌ها با این هیبت صف می‌کشند که نمونه آن اعزام برای دفاع از حرم در سوریه بود.

وی افزود: اینجا دین به شکل اجتماعی محقق شده و مردم به دنبال معنویت هستند، حتی امکان دارد معنویت انحرافی باشد که این به خاطر کم‌کاری امثال ماها است که نتوانستیم دین را در دسترسی این افراد قرار دهیم. مردم ما به دنبال معنویت هستند. من به یک بنده خدایی گفتم که حتی کم حجاب های جامعه ما هم از با حجاب‌های قبل انقلاب جلوتر هستند زیرا این کسی که ممکن است روسری‌اش عقب باشد، تحت هجمه رسانه‌های خارجی و داخلی قرار دارد و درحال مقاومت است. دین در حرکت است و به همین دلیل دین اجتماعی اهمیت دارد که حرکت را نشان می دهد.

این فعال رسانه افزود: تقوا هم در حرکت است و اینکه انسان صرفا سر سجاده بنشیند به معنای تقوا نیست، یعنی در حرکت است که تقوا خودش را نشان می‌دهد یعنی انسان باید امتحان بشود و تا قبل از آن اتفاقی نمی‌افتد؛ وقتی انسان صبح تا شب پای سجاده بنشیند اتفاقی نمی‌افتد، بلکه باید در وسط جمع 4 بلا بر انسان صورت بگیرد تا عیار آدم مشخص شود. به همین دلیل است که حتما تقوای جوان امروز ما از انسان متدین اول انقلاب بیشتر است.

محسن مهدیان با اشاره به مسئله حجاب در جامعه امروز ایران گفت: من چند وقت پیش توئیتی زدم و گفتم امروز حداقل در تهران این طور است که اگر در تهران امروز کسی روسری‌اش را بردارد کسی به او چیزی نمی‌گوید و چه بسا نگاه سنگینی هم به او نمی‌کنند چون خیلی عادی شده است، اما الان که به تعبیر خود آنها که گشت ارشادی وجود ندارد و می‌توان روسری را برداشت، چرا واقعا مردم روسری‌شان را برنمی‌دارند؟ همین افرادی که کم حجاب هستند چرا کامل برنمی‌دارند و همین افرادی که روسری‌شان پسِ سرشان است چرا کامل برنمی‌دارند؛ این یک دلیلی دارد، زیرا آن فرد همین حجاب خودش را حجاب می‌داند. اینها همه دستاوردهای انقلاب اسلامی است که مردم ایمان درونی دارند، حالا به هر اندازه که در هر فرد متفاوت است و البته اگر مراقبت نکنیم کم می‌شود؛ یعنی خداوند با کسی عهد اخوت نبسته است.

وی افزود: عرض بنده این است که اوج ماموریت امام معصوم در دستگیری است؛ یعنی اینکه تک تک من و شما را مثل خودش می‌داند. تک تک من و شما اندازه ظرف وجودی خود را به آن اندازه پر نکنیم و رشد ندهیم،‌ امام معصوم ساکت نمی‌نشیند و ماموریت ایشان تمام نمی‌شود. استغفار کردن امام، استغفار جمعی است که این عالم باید با هم حرکت کند؛ یعنی او استغفار می‌کند و این استغفار را جمعی می‌کند. به همین دلیل است که از رنج ما رنج می‌برد.

مهدیان درباره غصه امام زمان گفت: بعضی وقت‌ها هست که ما ممکن است فکر کنیم که امام معصوم به خاطر ما غصه می‌خورد به خاطر شب اول قبر ما هست که البته همین طور است و برای قیامت و برزخ ما هست که غصه می‌خورد. اما به نظر من این کافی نیست و همه ماجرا این نیست؛ شاید امام معصوم برای خودش غصه می‌خورد. تمام ذرات و عوالم در تمام تاریخ جزئی از امام معصوم هستند؛ یعنی عقب ماندن تک تک ما عقب ماندن امام معصوم است؛ یعنی اگر ماها به اندازه خودمان تلاش نمی‌کنیم که رشد کنیم به امام معصوم ضربه می‌زنیم، به این خاطر که مانع حرکت و سلوک او می‌شویم.

وی افزود: سفر چهارم امام معصوم به تعبیر عرفا که حرکت از حق به سمت خلق است در همین جا شکل می‌گیرد؛ یعنی با رشد ما ایشان رشد می‌کند، فلذا اینکه رهبر انقلاب فرمودند که با رنج کشیدن ما امام معصوم هم رنج می‌کشد به همین معناست. من فکر می‌کنم که بالاترین سطح از معرفت این ذوات به این برمی‌گردد به این که بفهمیم ماموریت امام معصوم در دستگیری است. این خیلی حس خوبی هم به ما می‌دهد و گویی تصویر متفاوتی از حرکت ائمه(ع) در طول تاریخ به ما می‌دهد. حالا ماموریتی که امام معصوم دارد، کاهش‌یافته‌اش برای همه ماها است و برای تک‌تک ما چنین فضایی را ایجاد می‌کند.

مهدیان با اشاره دیدار آخر رهبرانقلاب با نمایندگان مجلس گفت: حضرت آقا در این دیدار آخرشان با نمایندگان مجلس گفتند که در انقلابی‌گری دستگیری هم هست و جوان انقلابی باید به دنبال دستگیری هم باشد. گویی کاهش یافته ماموریت امام معصوم باید در تک تک ما شکل بگیرد. آدم وقتی بچه‌دار می‌شود این را حس می‌کند که گویی عبادت‌های فردی دیگر لذتی ندارد؛ یعنی وقتی بچه آدم بزرگ می‌شود دغدغه انسان دینداری فرزندش می‌شود؛ یعنی در خانواده انسان حرکت جمعی را متوجه می‌شود، اما امکان دارد برای دوست و آشنا این حس به انسان دست ندهد یا برای جامعه و مردم که این ضعف ماست. انسان در خانواده حرکت کاروانی را می‌فهمد که باید با اهالی خانواده و بچه‌هامان حرکت کنیم و جهاد کنیم.

مهدیان به سخنرانی اخیر سردار سلامی اشاره کرد و گفت: من خیلی با این جمله آقای سلامی صفا کرده‌ام که رجز هم در آن بود و گفتند که ما با همین جوان‌های کف خیابان به سراغ شما می‌آییم. ایشان خیلی حکیمانه حرف می‌زنند و انسان ارزشمندی هستند. واقعا ما در جمهوری اسلامی اسلامی انسانی به این سطح حکیم کم داریم؛ ما نیت آدم‌ها را نمی‌شناسیم ولی از کلامشان می‌توانیم بفهمیم.

وی افزود: در مورد جهاد تبیین هم همین طور است؛ به عنوان مثال یک موقع است که ما می‌گوییم برای رسانه هستیم، یک موقع می‌گوییم از سر دلسوزی است و برای خیرخواهی کار می‌کنیم، آن موقع است که انسان صرفا به دنبال جهاد تبیین است و در هر جایی به دنبال آن است. در این خیرخواهی یک موقع امکان دارد شخصی در  جمع خانواده مشغول به جهاد تبیین شود که اتفاقا همین فضاها هم جواب می‌دهد، فلذا جهاد تبیینی که در آن دستگیری باشد رشد خواهد کرد.

وی علت فهم نشدن رشد دین داری بعد از انقلاب را اینگونه توضیح داد: بعضی وقت‌ها برخی به صورت نقطه‌ای تحلیل می‌کنند و تحلیل فرایندی ندارند، به همین خاطر متوجه رشد دینداری در مردم نمی‌شوند؛ یعنی می‌گویند که این فرد الان به یک شکلی است و در اول انقلاب طور دیگری بوده، در نتیجه الان عقب افتاده، او نمی‌داند که این فرد چه جنگی می‌کند و دینش را از خانه بیرون آورده و دین اجتماعی دارد که قابل مقایسه با دین فردی نیست. دین فردی هیچ نیست و مانند یک خلسه است، اوج همه این مطالب امام است. امام قله تمام این حرف‌ها را گفته است؛ واقعا امام در قله است؛ یعنی در هر چیزی که انسان نگاه می‌کند امام در قله آن حضور دارد.

مهدیان در انتهای بحث گفت: انقلاب امام صرفا برای تغییر حکومت نبوده، یعنی شورش، آشوب و کودتا نبوده، بلکه امام درون انسان‌ها را متحول کرد که تعبیر حضرت آقا درباره این یک معجزه است. اساسا انقلاب اسلامی درونی شکل گرفت، ولی الان عده‌ای فکر می‌کنند که با شعار دادن چند نفر و آتش زدن چیزی در خیابان اتفاقی می‌افتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    درود
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    درود
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    0 0
    "من به یک بنده خدایی گفتم که حتی کم حجاب های جامعه ما هم از با حجاب‌های قبل انقلاب جلوتر هستند زیرا این کسی که ممکن است روسری‌اش عقب باشد، تحت هجمه رسانه‌های خارجی و داخلی قرار دارد و درحال مقاومت است. دین در حرکت است "

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس