کد خبر 1426847
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
اجلاس بعدی همسایگان خزر در ایران برگزار می‌شود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه سفر مخبر به دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو را از منظر دستاوردهای دوجانبه حائز اهمیت دانست و گفت: مقرر شد ایران میزبان بعدی اجلاس همسایگان خزر باشد.

به گزارش مشرق، جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «آخرین وضعیت توسعه مکران و دستاوردهای سفر معاون اول رئیس جمهور به روسیه» روز یکشنبه به ریاست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، و با حضور اعضای ستاد مرکب از مدیران دستگاه‌های ذیربط برگزار شد.

در این جلسه، سفر محمد مخبر معاون اول ریاست جمهوری به روسیه و دستاوردهای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه این سفر را بسیار موفق ارزیابی کرد و افزود: سفر اخیر با اولویت مباحث اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر صورت گرفته است.

به گفته صفری تمام پیشنهادات اجرایی ایران در این سفر با موافقت طرف روسی و سایر همسایگان خزر همراه بوده است از جمله: ایجاد منطقه آزاد تجاری خزر، ترانزیت مشترک در دریای خزر، رفع موانع گمرکی و ایجاد دبیرخانه برای پیگیری مصوبات. همچنین مقرر شد ایران میزبان بعدی اجلاس همسایگان خزر باشد.

صفری این سفر را از منظر دستاوردهای دوجانبه نیز حائز اهمیت دانست و افزود معاون اول رئیس جمهور در این سفر با نخست وزیر روسیه، قزاقستان و تاجیکستان دیدار داشته است و بحث‌هایی از جمله خرید غلات، صادرات محصولات کشاورزی، سواپ نفت و گاز و پیگیری و رفع موانع مبادلات دوجانبه در دستور کار بوده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: در دیدار مخبر با ۱۷ استاندار و روسای محلی مناطق روسیه مقرر شد مبادلات و ارتباط های استانی بین ایران و روسیه برقرار شود.

همچنین مباحث آموزشی، پروژه‌های انرژی و هوافضا نیز در این سفر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

در ادامه این نشست پیگیری مصوبات کمیسیون مشترک ارمنستان در دستور کار قرار گرفت.

به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی کمیسیون مشترک ارمنستان و ایران در زمینه ترانزیت، حمل و نقل، صادرات محصولات کشاورزی و صدور خدمات مهندسی موفق عمل کرده است.

همچنین در ادامه صفری بر استفاده از مراتع کشورهای همسایه برای بحث دامپروری و پرورش زنبور عسل، راه اندازی کنسولگری در منطقه آزاد مشترک و بحث یکسان سازی تعرفه‌های گمرکی را از مباحث مورد تاکید برشمرد.

در ادامه معاون دیپلماسی اقتصادی از برگزاری کمیسیون مشترک ایران و روسیه در مسکو و کمیسیون مشترک ایران و ونزوئلا در تهران خبر داد.

در این نشست از دستگاههای مختلف اجرایی خواسته شد تا نقشه راه در این زمینه را ارائه دهند و فعالانه در این کمیسیون‌ها شرکت کنند و پروژه‌های بزرگ مشترک را در دست بگیرند.

در پایان نشست نیز در خصوص سرمایه گذاری کشورهای خلیج فارس و عمان در ایران بحث و تبادل نظر صورت گرفت. کشورهایی چون امارات پس از روسیه و چین بیشترین سرمایه گذاری را در ایران داشته اند که این سرمایه گذاری‌ها به خصوص در زمینه حمل و نقل و بنادر و زیرساخت های ترانزیتی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    کاسپین درسته نه نام جعلی ، صهیونیستی و ضد ایرانی خزر ، خزر ها یهودی شدن و خون سرباز مسلمان ایرانی به دستشان بارها ریخته شد. کاسپین ریشه ایرانی دارد و نام قزوین ، عربی شده نام کاسپین است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس