کد خبر 1427011
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۰
خودرو

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام حرکت با ماشین صداهای عجیب و غریبی به گوشتان برسد.

به گزارش مشرق، معمولا هر صدایی که از ماشین شنیده می‌شود، علت خاصی دارد و به شما اطلاع می‌دهد که یک مشکل فنی در یک بخش ماشین بوجود آمده است که باید هرچه زودتر به آن رسیدگی کنید. یکی از صداهایی که معمولا از ماشین به گوش می‌رسد، صدایی شبیه به جیر جیر است. تا پایان این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید تا علت به گوش رسیدن صدای جیر جیر ماشین و روش‌های حل آن را باهم بررسی کنیم.


۱.تسمه دینام خراب شده است
معمولا صدای جیر جیر یکی از آزاردهنده‌ترین صداهایی است که ماشین می‌تواند تولید کند. این صدا به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که شایع‌ترین علت آن خراب شدن تسمه دینام است. دینام در خودرو وظیفهٔ تامین برق خودرو را بر عهده دارد و تسمه دینام قدرت چرخش موتور به دینام را منتقل می‌کند.

اگر بعد از خرید ماشین از ثبت نام ایران خودرو صدایی شبیه به جیر جیر هنگام روشن کرد چراغ‌های ماشین به گوش رسید معمولا علت آن شل و یا معیوب بودن تسمه دینام است.

۱) اگر تسمه دینام شل باشد، وقتی دینام شروع به تولید برق در دور موتور بالا کند، تسمه دینام بکس و باد می‌کند و صدایی شبیه به جیر جیر تولید می‌شود.

۲) تسمه دینام نباید از نظر فیزیکی آسیب دیده باشد و آثار خوردگی و سوختگی بر روی آن مشهود باشد. در صورت وجود ایرادات ذکر شده تسمه دینام عملکرد خودش را از دست می‌دهد و صدای جیر جیر تولید می‌کند که در این صورت باید تسمه دینام تعویض شود تا مشکل شما هم بر طرف شود.


۲.معیوب بودن بوش‌ها باعث ایجاد صدای جیر جیر می‌شود
بوش‌ها نوعی عایق ارتعاشی هستند که نوسانات خودرو را کاهش می‌دهند تا سرنشینان احساس راحتی بیشتری داشته باشند. بر اثر تصادفات جاده‌ای، تحمل وزن بسیار زیاد ماشین و عبور از جاده‌هایی که پستی بلند زیادی دارند باعث بروز مشکلات فنی خودرو و آسیب رسیدن به بوش‌ها می‌شوند. بوش‌ها عیوب بودن خودشان را با انحراف زاویه کستر چرخ، صدای جیر جیر و تق تق هنگام عبور از دست‌اندازها نشان می‌دهند. برای حل این مشکل باید خودرو را به تعمیرگاه ببرید.


۳.با تعویض لنت صدای جیر جیر رفع می‌شود
یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد صدای جیر جیر در ماشین می‌شود، لنت‌ها هستند. لنت‌ها به دلایل مختلفی که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم صدای جیر جیر از خود تولید می‌کنند. لنت‌های خودرو به‌طور مرتب باید تعویض شوند حتی کم استهلاک ترین خودرو وارداتی هم باید لنت‌هایشان را با لنت‌ها جدید و با کیفیت تعویض کنند.

•خرید لنت ترمز بی‌کیفیت
•وجود رطوبت بر روی چرخ‌ها
•گیر کردن شی خارجی بین لنت ترمز و دیسک چرخ
•تمام شدن لنت
•نو بودن لنت
•داغ شدن بیش از حد لنت
 

۴.کمک فنرها جیر جیر می‌کنند
اگر هنگام عبور از دست‌اندازها صدایی شبیه به جیر جیر و یا تقه به گوش رسید، ایراد از کمک فنرها است. اگر پیچ نگهدارنده کمک فنر شل شده باشد مسبب این صدا است. کمک فنرها با فشرده شدن در جذب ضربه‌ها و تکان‌های ناشی از پستی بلندی‌های جاده از آسیب رسیدن به بدنه خودرو و تکان‌های شدید اتاق جلوگیری می‌کنند.


۵.با روانکاری، به صدای جیر جیر خاتمه دهید
همانطور که اگر به در روغن بزنید، صدای جیر جیر آن قطع می‌شود، اگر به سیستم تعلیق و یا سایر قسمت‌های خودرو که نیاز به روغن‌کاری دارند، روغن بزنید این صدا قطع می‌شود. اگر این صدا با روغن کاری رفع نشد، بهتر است آن را نادیده نگیرید و سریعا به یک مکانیک مراجعه کنید.


۶.کم باد بودن لاستیک‌ها، علت صدای جیر جیر ماشین است
لاستیک‌ها باید به‌طور مرتب بازرسی شوند و در صورت کم باد بودن و یا پر باد بودن باید فشار آن‌ها تنظیم و به‌طور میانگین هر ۵ سال یکبار عوض شوند. در صورت اصطکاک لاستیک با جاده و کم باد بودن لاستیک‌ها باعث ایجاد صدایی شبیه به جیر جیر می‌شود. برای خلاصی از این صدای آزاردهنده فشار باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید.
 

۷.جیر جیر کردن فرمان یک اتفاق خطرناک است
اگر صدای جیر جیر از فرمان به‌گوش رسید، یک اخطار جدی برای شما است که باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی کنید. اگر سطح مایع در فرمان‌های برقی کم باشد و یا نشت کند، این صدای جیر جیر ایجاد می‌شود. اگر خودروی شما صفر باشد، این صدای جیغ فرمان کاملا طبیعی است و به دلیل اصطحکاک بدنه فرمان در تریم داخلی است.
 

۸.معیوب بودن دیفرانسیل صدای جیر جیر تولید می‌کند
 دیفرانسیل به چرخ‌ها اجازهٔ حرکت در سرعت‌های مختلف را می‌دهد، به‌این صورت که نیرو را از موتور می‌گیرد و بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند. اگر این سیستم درست عمل نکند، ممکن است صدایی شبیه به جیر جیر از موتور به گوش برسد. شنیدن این صدا خبر از تعویض کل سیستم دیفرانسیل را می‌دهد که باید هرچه سریع‌تر به یک مکانیک مراجعه و مشکل را برطرف کنید.
 

۹.معیوب بودن بلبرینگ چرخ
بلبرینگ چرخ‌ها را به محور متصل می‌کند و به چرخ‌ها اجازه می‌دهد بدون اصطکاک حرکت کنند. اگر یاتاقان چرخ مستهلک و قدیمی شده باشد، صدایی شبیه به جیر جیر و سایش لاستیک‌ها را بوجود می‌آورد. به راحتی می‌توانید بلبرینگ را عوض کنید تا آسیب‌های بیشتری به گیربکس وارد نشده است.
 

۱۰.پایه‌های شکستهٔ موتور جیر جیر می‌کنند
موتور ماشین بر روی چند پایهٔ فلزی قرار گرفته است که اگر این پایه‌ها آسیب ببینند، موقعه تعویض دنده، شتاب و ترمز گرفتن صدایی شبیه به جیر جیر و یا تق تق تولید می‌کند. برای حل این مشکل به یک مکانیک مراجعه کنید تا با هزینهٔ اندک مشکل شما را برطرف کند.


۱۱.تراز نبودن فولی‌ها را جدی بگیرید
در صورتی که فولی‌های ماشین تراز نباشند، صدای جیر جیر گوش خراشی را تولید خواهند کرد. برای رفع این مشکل خودرو را به یک متخصص نشان دهید تا فولی‌ها را از سیستم جدا، تمیز و روغن‌کاری کند و به‌طور صحیح بر روی مدار قرار بگیرند.

شنیدن صدای غیرعادی از ماشین می‌تواند یک نشانهٔ خطرناک باشد که نباید نادیده گرفته شود و در اسرع وقت باید به آن رسیدگی شود. هر صدای ماشین نشان از خرابی یک قسمت ماشین دارد که در چک لیست خودرو قبل از سفر رفع این مشکلات را هم ذکر کنید. صدایی شبیه به جیر جیر کردن که بسیار هم شایع است می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مقاله به معرفی ۱۱ علل آن پرداختیم.

منبع:خودرو بانک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    2 0
    یک یا چند جیرجیرک در ماشین زندگی می‌کنند
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    3 0
    ماشین های ایران خودرو همه شان همینجوری هستند خیلی جای نگرانی نیست. اگر نمیخواهید سوار بشید صدای جیر جیر را هم نمی شنوید اما اگر می خواهید سوار بشید بهترین راهکار اینه که کنار نمایندگی خونه بخرید یا اجاره کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس