کد خبر 1427630
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
گوشی آیفون

قیمت گوشی موبایل یکی از مؤلفه‌های اصلی خرید آن است. بررسی مشخصات، مقایسه، شناسایی مزایا و معایب گوشی iPhone ۱۴ می‌تواند علاقمندان به دنیای موبایل را در انتخابی مناسب یاری کند.

به گزارش مشرق، گوشی موبایل " iPhone ۱۴ میان رده" گوشی جدید شرکت اپل است که با چند ویژگی جدید روانه بازار شد، اپل روز _شانزدهم شهریورماه_ در مراسمی از آیفون‌های سری ۱۴ رونمایی کرد، آیفون‌های جدید اپل امسال با چند تغییر مهم نسبت به قبل روبه‌رو شده که از آن جمله باید به حذف سری مینی، طراحی و مشخصات متفاوت سری Pro و ارتباطات ماهواره‌ای اشاره کرد.

مشخصات آیفون iPhone۱۴

آیفون ۱۴ چه ویژگی هایی دارد؟ +عکس

صفحه نمایش و بدنه iPhone۱۴

صفحه نمایش سوپر رتینای آیفون ۱۴ در سایز ۶.۱ اینچی و وزن ۱۷۲ گرم ارائه شده و از فناوری OLED برای ساخت آن‌ها استفاده شده نسبت سطح صفحه نمایش به بدنه در حدود ۸۶.۰ درصد است؛ به جز ابعاد، وزن و ظرفیت باتری تفاوت دیگری با سری‌های دیگر iPhone ۱۴ ندارد همچنین این گوشی از نظر طراحی تفاوتی با iPhone ۱۳ سال گذشته ندارد و همان ناچ نازیبای بالای صفحه‌نمایش و فرم اریب دوربین‌های دوگانه در این‌جا نیز تکرار شده است.

این مدل که در پنج رنگ مشکی، ارغوانی، سفید (متمایل به کرمی)، آبی و قرمز عرضه شدند از پوشش سرامیکی روی صفحه‌نمایش، شیشه در بخش پشتی و شاسی آلومینیومی برخوردار است. بدنه این گوشی طبق انتظار با استاندارد IP۶۸ در برابر نفوذ آب محافظت می‌شود، این مدل را بدین‌ترتیب می‌توان بدون مشکل در آب با عمق ۶ متری برای ۳۰ دقیقه نگه داشت.

آیفون ۱۴ از ابعاد ۷.۸×۷۱.۵×۱۴۶.۷ میلی‌متر برخوردار بوده و ۱۷۲ گرم وزن دارد.

وضوح پنل آیفون ۱۴ برابر با ۱۱۷۰×۲۵۳۲ پیکسل است، کنتراست دو میلیون به یک، روشنایی تایپیکال ۸۰۰ نیتی و نقطه‌ای ۱,۲۰۰ نیتی و پشتیبانی از محدوده رنگ DCI-P۳ از جمله دیگر مشخصات این پنل است، اما همچنان از نرخ رفرش بالا در آن خبری نیست.

بالای صفحه نمایش در ناچ بزرگ این قسمت علاوه بر سیستم پیشرفته تشخیص چهره از یک دوربین سلفی جدید یا آن‌طور که اپل می‌گوید TrueDepth Camera استفاده شده که از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند. این دوربین ۱۲ مگاپیکسلی f/۱.۹ امکان برداشت ویدئوی ۴K با ۶۰ فریم در ثانیه را دارا است و اسلوموشن ۱۰۸۰p با ۱۲۰ فریم در ثانیه‌ای نیز در آن پشتیبانی می‌شود؛ این دوربین ۳۸ درصد نور بیش‌تری را نسبت به گذشته دریافت می‌کند.

آیفون ۱۴ چه ویژگی هایی دارد؟ +عکس

دوربین آیفون iPhone۱۴

در بخش پشتی گوشی آیفون iPhone ۱۴ از دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده که تا به این‌جا تفاوتی با آیفون ۱۳ سال قبل ندارد؛ اما این ظاهر ماجراست و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اصلی حالا از سنسور بزرگ‌تری برخوردار بوده و دیافراگم لنز f/۱.۵ آن نیز گشوده‌تر از قبل است.

پیکسل‌های ۱.۹ میکرونی این دوربین نسبت به همتایان ۱.۷ میکرونی دوربین مشابه سال قبل کاملاً بزرگ‌تر شده و حالا به لطف دیافراگم گشوده‌تر لنز تا ۴۹ درصد نور بیش‌تری را نسبت به آیفون ۱۳ دریافت می‌کنند؛ در ساختار این قسمت قابلیتی تحت عنوان Action Mode طراحی شده که در طی آن می‌توان از دوربین گوشی در حین فیلم‌برداری مثل یک دوربین ورزشی با حداقل لرزش استفاده کرد که سیستم لرزه‌گیر اپتیکال با حرکت دادن سنسور در آن نقش موثری ایفا می‌کند. دوربین اصلی حداکثر از وضوح ۴K با ۶۰ فریم در ثانیه در فیلم‌برداری پشتیبانی می‌کند.

دوربین دوم یک ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید با فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متری و گشودگی دیافراگم لنز f/۲.۴ است که تصویری با میدان دید گسترده ۱۲۰ درجه‌ای را برداشت می‌کند.

دوربین سلفی iPhone ۱۴ آن‌طور که اپل می‌گوید از TrueDepth Camera استفاده شده که از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند. این دوربین ۱۲ مگاپیکسلی f/۱.۹ امکان برداشت ویدئوی ۴K با ۶۰ فریم در ثانیه را دارا است و اسلوموشن ۱۰۸۰p با ۱۲۰ فریم در ثانیه‌ای نیز در آن پشتیبانی می‌شود؛ این دوربین ۳۸ درصد نور بیش‌تری را نسبت به گذشته دریافت می‌کند.

سخت افزار آیفون iPhone ۱۴

از نظر سخت افزاری پردازش در آیفون ۱۴ با چیپست سال گذشته اپل یعنی A۱۵ Bionic انجام می‌شود؛ نسخه انتخاب شده برای این مدل همان پردازنده به‌کار گرفته شده در آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس بوده که به پنج هسته گرافیکی مجهز است (در مقایسه با چهار هسته در مدل مینی و آیفون ۱۳ عادی) و بدین‌ترتیب با ۱۸ درصد بهبود پردازش گرافیکی نسبت به مدل‌های غیر پروی سال گذشته روبه‌رو می‌شویم. این مدل در سه نسخه ۱۲۸، ۲۵۶ و یا ۵۱۲ گیگابایتی ارائه شده و طبق معمول اشاره‌ای نیز به ظرفیت رم در آن‌ها نشده است.

اپل به‌جز تغییرات سخت‌افزاری اشاره شده در این قسمت در زمینه نرم‌افزاری نیز با آن‌چه Photonic Engine می‌نامد رو به جلو حرکت کرده و به خصوص در زمینه عکس‌های گرفته شده در نور کم شرایط بهتری را ارائه می‌کند؛ در مقایسه با آیفون ۱۳، دوربین جلو و دوربین اولتراواید این گوشی تا دو برابر و دوربین اصلی تا ۲.۵ برابر عکس‌های بهتری را در شرایط یکسان در نور کم برداشت می‌کنند.

آیفون iPhone ۱۴ همچون همتای پروی خود از امکان اتصال ماهواره‌ای برای ارسال SMS و موقعیت کاربران پشتیبانی کرده و در موقعیت‌های اضطراری پس از ارسال پیام نیز می‌توان از در راه بودن آن اطلاع پیدا کرد. برای تسهیل ارتباط و ارسال درست پیام به ماهواره از اپلیکیشن جداگانه‌ای استفاده شده که کاربران را در جهت‌یابی ماهواره یاری می‌کند. زمان ارسال پیام در محوطه‌های باز به‌گفته اپل نزدیک به ۱۵ ثانیه است، اما در مکان‌های جنگلی می‌تواند تا چند دقیقه نیز به تأخیر بیافتد. این سرویس در ماه نوامبر برای کاربران آمریکا و کانادا ارائه شده و کاربران آیفون ۱۴ می‌توانند از آن به‌مدت دو سال به‌صورت رایگان استفاده کنند.

این گوشی مانند ساعت‌های جدید اپل به‌لطف شتاب‌سنج جدید با شناسایی فشار ۲۵۶G از سیستم تشخیص تصادف یا Crash destection پشتیبانی کرده و به صورت اتوماتیک از سمت کاربران درخواست کمک ارسال می‌کنند. آیفون‌های ۱۴ مانند همتای پروی خود در آمریکا بدون سیم‌کارت فیزیکی و تنها با eSIM ارائه می‌شوند و هنوز مشخص نیست که این رویه در مورد چه مناطق دیگری اعمال می‌شود.

آیفون ۱۴ چه ویژگی هایی دارد؟ +عکس

شبکه‌های ارتباطی آیفون iPhone۱۴

قابلیت اتصال به شبکه‌های HSPA / LTE و بلوتوث نسخه ۵.۳, A۲DP، NFC و Lightning, USB ۲.۰ از دیگر ویژگی‌های شبکه‌های ارتباطی آیفون iPhone ۱۴ است.

باتری آیفون iPhone۱۴

آیفون iPhone ۱۴ دارای باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت سه هزار و ۲۷۹ میلی‌آمپری است که می‌تواند نیاز کاربران را در طول روز برطرف سازد و ویژگی مهم آن شارژر سریع ۱۵ واتی است که باعث می‌شود مدت زمان شارژ شدن تا حد چشمگیری کاهش یابد، همچنین می‌تواند در مدت زمان ۳۰ دقیقه ۵۰ درصد باتری گوشی را شارژ کند.

سیستم عامل آیفون iPhone۱۴

آیفون iPhone ۱۴ به صورت پیش‌فرض از iOS ۱۶ قابل ارتقا به iOS ۱۶.۰.۲ ۵ استفاده می‌کند؛ این گوشی مانند سری‌های قبلی آیفون فاقد حسگر اثر انگشت است و برای قفل گوشی باید از پین، رمز عبور و تشخیص چهره با دوربین جلو کاربران استفاده کنند.

مزایای آیفون iPhone ۱۴

  • امکان ارتباط ماهواره‌ای
  • تغییرات نرم افزاری دوربین و وجود دید در شب و تقویت لرزش‌گیر
  • قابلیت دیپ فیوژن برای نمایش بهتر رنگ

معایب آیفون iPhone ۱۴

  • نبود تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری نسبت به سری قبل
  • از نظر ظاهری نسبت به آیفون ۱۳ تغییری نکرده است
  • وجود ناچ نازیبا

قیمت آیفون iPhone۱۴

با توجه به نتایج بررسی‌ها در زمان انتشار این مطلب قیمت آیفون iPhone ۱۴ با حافظه ۱۲۸ گیگابایت با رم ۶، Active، بدون کد رجیستری، دو سیم کارت و به دلیل تنوع شرکت‌های گارانتی دهنده و رنگ تفاوت در حدود ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۳۳ میلیون تومان را در بازار به خود اختصاص داده است.

آیا آیفون iPhone ۱۴ بخریم؟

آیفون iPhone ۱۴ در اکثر زمینه‌ها عملکرد خوبی دارد، اما موارد زیادی را باید پیش از اقدام به خرید این محصول در نظر گرفت. با قیمت شروع کنید، سپس بررسی کنید آیا اندازه صفحه نمایش و قدرت باتری آنچه می‌خواهید هست یا خیر؟

اگر دوربین برای شما مهم بوده و قصد خرید آیفون iPhone ۱۴ دارید بهتر است بدانید این گوشی گرچه عملکرد رضایت بخشی از نظر عملکرد دوربین دارد اما این عملکرد کافی نیست و نسبت به مدل‌های پرو از کیفیت دوربین پایین‌تری برخوردار است و در کل دوربین محور نیست، همچنین با وجود باتری ۳۲۷۲ میلی‌آمپر ساعتی شاید نیاز روزانه شما نسبت به یک باتری قدرتمند را تامین نکند همچنین با خرید آیفون iPhone ۱۴ شما در کلاس میان‌رده‌ها می‌توانید صاحب یک گوشی با طراحی مدرن شوید.

آیفون iPhone ۱۴ نمایشگر نسبتاً خوب، عملکرد رضایت‌بخش دوربین اصلی، عملکرد سخت‌افزاری پذیرفتنی ، باتری نسبتاً قوی همراه با شارژ دهی مناسب، امکان ارتباط ماهواره‌ای، تغییرات نرم افزاری دوربین و وجود دید در شب و تقویت لرزش‌گیر و قابلیت دیپ فیوژن برای نمایش بهتر رنگ ازجمله ویژگی‌های آیفون iPhone ۱۴ است که آن را به محصولی ارزشمند برای خرید تبدیل می‌کنند.

منبع:ایمنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس