کد خبر 1427695
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
وزیر دفاع انگلیس

بن والاس وزیر دفاع انگلیس در سفری از پیش اعلام نشده راهی واشنگتن شده است تا با همتای آمریکایی و مقام های کاخ سفید درباره آنچه نگرانی‌های مشترک امنیتی خوانده می‌شود، گفت‌وگو کند.

به گزارش مشرق، وزیر دفاع انگلیس دیروز وارد خاک آمریکا شده و براساس اخبار و گزارش ها، با همتای خود در پنتاگون دیدار کرده است. لوید استین وزیر دفاع آمریکا بامداد امروز در توئیتی نوشت: ملاقات امروز صبح با وزیر دفاع انگلیس بسیار لذت بخش بود. ما درباره تلاش‌های جاری برای حمایت از اوکراین، از جمله کمک‌های امنیتی، و اهمیت همکاری فراآتلانتیکی و امنیت منطقه‌ای با توجه به ادامه حمله روسیه به اوکراین، بحث کردیم.

این درحالیست که شبکه خبری اسکای انگلیس روز چهارشنبه گزارش داد، ماهیت مخفیانه و لحظه آخری این سفر و اظهار نظر جیمز هیپی معاون وزیر دفاع انگلیس - که گفت بحث‌هایی را که آقای والاس در آمریکا پیگیری خواهد کرد "فراتر از باور" است - نشان می دهد که موضوعات حساس و جدی در دستور کار این سفر است.

جزئیات بیشتری درباره سفر و سایر دیدارهای وزیر دفاع انگلیس منتشر نشده اما یک مقام آگاه نظامی انگلیس گفته است: آقای والاس برای گفتگو درمورد نگرانی های امنیتی مشترک از جمله اوکراین در واشنگتن است. او با همتای خود در پنتاگون و مقام های ارشد در کاخ سفید دیدار خواهد کرد.

پاتریک رایدر، مسئول مطبوعاتی پنتاگون ایالات متحده هم گفته است: بن والاس اینجاست تا درباره وضعیت اوکراین و تلاش‌های مشترک ایالات متحده و بریتانیا برای حمایت از اوکراین بحث و مجدداً بر روابط فراآتلانتیک و همکاری‌های دو کشور در مورد مسائل مشترک مانند روسیه تاکید کند.

اما آقای هپی در مصاحبه ای که دیروز با اسکای نیوز داشت بحث‌ها را جدی‌تر توصیف کرد و گفت:‌ ما اینجا در وزارت دفاع تلاش زیادی را برای حفظ امنیت کشور در زمان ناامنی باورنکردنی جهانی انجام می دهیم. رئیس من، بن والاس، در واشنگتن سرگرم گفتگوهایی است که... فراتر از باور این واقعیت است که ما در زمانی هستیم که این نوع گفتگوها ضروری است."

این درحالیست که جیمز کلورولی وزیر امور خارجه انگلیس صبح امروز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تلاش کرد تا از حساسیت‌ها نسبت به این سفر بکاهد. او حضور اقای والاس در واشنگتن را "بخشی عادی از وضعیتی غیرعادی" خواند و گفت که این سفر در پاسخ به افزایش حملات علیه زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین توسط روسیه است.

کلورلی افزود که این فوریت برای سفر به واشنگتن وجود دارد زیرا غیرنظامیان در اوکراین به روشی جدید مورد هدف قرار گرفته و ما باید به آن واکنش نشان دهیم و واکنش ما باید با سرعت انجام شود. وی ادامه داد گفتگوهایی وجود دارد که صادقانه بگویم نمی‌توان از پشت تلفن صورت داد.

اما رسانه‌های انگلیس فقدان تشریفات مقابل پنتاگون را از نشانه‌های شتابزدگی سفر والاس می‌دانند. همچنین وزیر دفاع انگلیس قرار بود روز سه‌شنبه در جلسه‌ای متشکل از نمایندگان پارلمان برای بحث در مورد برنامه انگلیس، آمریکا و ناتو در خصوص جنگ اوکراین حاضر شود اما مجبور شد این جلسه را لغو کند.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو هفته پیش درباره نحوه تقویت سیستم دفاعی اوکراین در برابر حملات روسیه تشکیل جلسه دادند. وزیر دفاع انگلیس در آستانه این نشست از برنامه لندن برای ارسال صدها موشک پیشرفته از جمله سامانه «امرام» که از قابلیت سرنگونی موشک‌های کروز برخوردار است به اوکراین خبر داد و ادعا کرد که متحدان غربی تلاش خواهند کرد تا این کشور را برای دو سال آینده مسلح نگه دارند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

از روز پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ همزمان با آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، کشورهای غربی به رهبری آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس