انجام ۳ میلیون دلار تهاتر در یک سال

معاون وزیر صمت با بیان اینکه طی یک سال گذشته بیش از ۳ میلیون دلار تهاتر انجام شده است، گفت: برای راه اندازی تجارت آزاد مذاکره با کشورهای پاکستان، غرب آفریقا و شرق اروپا را دنبال می‌کنیم.

به گزارش مشرق، علیرضا پیمان پاک امروز در برنامه میز اقتصاد، اظهار کرد: سال‌های قبل شاهد بودیم که مجوزها، مصوبه‌ها و مقررات متعدد مزاحم و دست و پاگیری در زمینه تجارت ابلاغ می‌شد که طی یک سال گذشته تلاش کردیم تا این موارد کمتر شود البته هنوز این مصوبات دست و پاگیر به صفر نرسیده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به موضوع تهاتر در تجارت گفت: طی یک سال گذشته بیش از ۳ میلیون دلار تهاتر انجام شده است.

وی در رابطه با احیای شورای عالی صادرات با اختیارات اصل ۱۳۸ گفت: این موضوع امروز در مراسم روز ملی صادرات از سوی رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح شد و آقای رئیس جمهور نیز نسبت به احیای آن تاکید کرد.

پیمان پاک بیان داشت: شورای عالی صادرات با اختیار اصل ۱۳۸ دارای اختیارات هیأت دولت است و در نتیجه باید تمام قوانین و مقررات مربوط به تجارت از این شورا تأیید بگیرد. این شورا زیر نظر رئیس جمهور است و زیر نظر رئیس جمهور هم تشکیل جلسه می‌دهد، اما با توجه به اینکه از سال ۹۵ اصل ۱۳۸ از این شورا گرفته شد، بنابراین دیگر اختیاری ندارد و تصمیمات و مصوبات آن در حد مشورتی است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: بنابراین در حال پیگیری هستیم تا با توجه به دستوری که رئیس جمهور در رابطه با آن دادند این شورا احیا شود. البته در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب شده است، اما از آنجا که اصل ۱۳۸ نیز باید به تصویب دولت برسد، فعلاً در صف است، اما این موضوع با دستور رئیس جمهور تسهیل می‌شود و فکر می‌کنم تا سه ماه آینده مصوبه آن اتخاذ شود.

پیمان پاک گفت: در رابطه با بخشی از صادرات غیر از محصولاتی مانند پتروشیمی، مواد معدنی و مواد خام (مانند پوشاک، کیف و کفش، خشکبار و …) سعی می‌کنیم به نوعی برگشت ارزشان قیمت‌گذاری شود که مابه‌التفاوت ارز بازار آزاد و نیمایی پوشش داده شود. این موضوع ساز و کاری است که با کمک بانک مرکزی تصمیماتی در مورد آن اتخاذ شده و از اتاق بازرگانی هم نظر مشورتی گرفته ایم و امیدواریم سامانه آن ذیل سامانه نیما و سامانه جامع تجارت تا دو سه هفته دیگر نهایی شود.

۸۰ درصد مشکلات صادرات، داخلی است

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: در حوزه صادرات ۲۰ درصد با مشکل تحریم مواجه هستیم و ۸۰ درصد از مشکلات ما موانع داخلی است.

وی افزود: جدیت و پشتیبانی در امر تجارت از سوی رئیس جمهور و وزرا وجود دارد و در صورتی که این جدیت به لایه‌های پایینی ساری و جاری شود، ما جهش‌های بسیار جدی در حوزه تجارت و صادرات کشور شاهد خواهیم بود.

پیمان پاک اظهار کرد: ما برای اینکه در بازارهای جهانی حاضر شویم باید از یک سری از مزیت‌ها بهره‌مند شویم. صادرکننده به کشورهای دیگر دارای رقبای بسیاری است و لذا آن رقبا با تعرفه‌های ترجیحی و تجارت آزاد، تعرفه وارداتی خود را در کشور هدف تغییر می‌دهند و برای خود مزیت ایجاد می‌کنند.

وی افزود: در حوزه تجارت آزاد اوراسیا طی یک سال گذشته به صورت فشرده مذاکره انجام داده‌ایم و طی نشست ماه گذشته گروه‌هایی کالایی مشخص شد و به توافق رسیدیم که در آذر ماه موافقتنامه بین وزرا امضا و بعد هم در هیأت دولت و مجلس تصویب می‌شود و اجرای آن در سال ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یک سری پیمان‌های منطقه‌ای، تعرفه‌ای و مذاکرات تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد دو جانبه طی سال‌ها معطل مانده است، گفت: به عنوان مثال از ۱۶ سال قبل مساله تعرفه تجارت ترجیحی با اندونزی معطل مانده است که طی سه ماه گذشته آن را فعال کردیم و توافق اولیه امضا و گروه‌های کالای مشخص شده که در سفر رئیس جمهور به اندونزی نیز این قرارداد امضا می‌شود.

پیمان پاک اظهار کرد: برای راه اندازی تجارت آزاد مذاکره با کشورهای پاکستان، غرب آفریقا و شرق اروپا را دنبال می‌کنیم و رئیس جمهور نیز در مورد پیگیری مساله تجارت آزاد با کشورهای عضو سازمان شانگهای دستور داده است. موضوع تجارت آزاد توسط مؤسسه پژوهش‌های بازرگانی مورد مطالعه قرار می‌گیرد و اگر این جریان به نفع صادرات و منافع ملی باشد، در رابطه با آن وارد مذاکره می‌شویم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس توسعه بازاری که انجام می‌دهیم هدف‌گذاری ۷۵ میلیارد دلاری برای صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۴ داریم که ۵ میلیارد دلار آن صادرات خدمات فنی و مهندسی و ۷۰ میلیارد دلار آن نیز صادرات کالاهای غیرنفتی است که امیدواریم با توجه به شرایط به این هدف‌گذاری دست یابیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس