پهپاد ایرانی شاهد

در حالی که آمریکا تلاش می‌کند با انتشار مداوم اخبار تحریف شده، پای پهپادهای کشورمان را به نبرد اوکراین باز کنند به نظر می‌رسد در پس این ادعاها، ترس بزرگ شکسته شدن اعتبار محصولات غربی نهفته است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، طی هفته‌های اخیر مباحث بسیاری در سطح منطقه و جهان درباره احتمال حضور و عملیات پرنده های بدون سرنشین ایرانی در مناطق مختلف اوکراین مطرح و نظرات مختلفی درباره تبعات آن منتشر شده است. با توجه به تکذیب قاطعانه دولتمردان کشورمان، طبیعتا مقامات اروپایی و آمریکایی امکان بهره برداری از این شایعات را ندارند اما حداقل فایده این مباحث، مشخص شدن ترس غربی ها از کیفیت و ویژگی های محصولات دفاعی ساخته شده در صنایع دفاعی کشورمان است که تا پیش از این، دشمنان تلاش می کردند آنها را بی فایده و فاقد تکنولوژی مناسب توصیف کنند

ضمن آنکه در روزهای اخیر، خبرهای مختلفی درباره ورود متخصصان نظامی آمریکا و اسراییل برای کمک به اوکراین جهت مهار این پهپادهای منتسب به ایران (از نگاه رسانه های غربی) با نام "گل شمعدانی" مطرح شده است. جالب اینکه خبرگزاری آسوشیتدپرس در اوایل شهریورماه سال ۱۳۹۶ یعنی بیش از ۵ سال قبل، در گزارشی با اشاره به ترس فرماندهان شناورهای آمریکایی از پروازهای نظارتی پرنده های ایرانی در آبهای جنوب کشورمان، اعلام کرده بود «وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با پهپادهای ایرانی در خلیج فارس، متخصصانش را برای تحقیق درباره روش‌هایی جهت بازداشتن، شکست دادن یا از کار انداختن این هواپیماها گمارده است!» ؛ اقدامی که با گذشت ۵ سال، هنوز خبری از نتایج عملی آن، به چشم نمی خورد. در عین حال، ترس صهیونیست ها از پهپادهای انتحاری و رزمی حزب الله لبنان و سپاه پاسداران نیز، موضوعی است که بارها در رسانه ها به آن پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید:

«عماد ایرانی» هم به کلکسیون شکارچیان ناوهای هواپیمابر اضافه شد/ ابتکار مهمی که F-۳۵C را از چرخه تهدید علیه کشورمان خارج کرد +فیلم

اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس؛ برنامه ۳۰ ساله آمریکا برای ترساندن ایران/ وقتی حضور B-۵۲ در قطر پس از ۳ سال کشف می‌شود! +عکس

نگرانی فرماندهان نیروی دریایی آمریکا از حضور پهپادهای ایرانی در خلیج فارس

برای بسیاری از رسانه های غربی، ناوهای هواپیمابر آمریکا مظهر شکست ناپذیری و قدرت ایالات متحده محسوب می شوند و شاید تا چند سال پیش نیز، از برخی جهات حق با این افراد بود چراکه از نظر محاسبه تجهیزات، یک ناوهواپیمابر اتمی به همراه چیزی نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ فروند شناور سطحی و زیر سطحی، در نقاط مختلف دنیا حضور دارند. سامانه راداری ایجیس نیروی دریایی آمریکا به همراه موشکهای پدافند هوایی که برخی از آنها توانایی ساقط کردن ماهواره ها را نیز دارند و چند ده فروند شکاری و رادار پرنده به همراه زیردریایی های اتمی مسلح به انواع سیستم های سونار و موشکهای ضد کشتی و همچنین موشکهای کروز حمله به اهداف زمینی با برد صدها کیلومتر، به نظر شکست ناپذیر است. اما ملتها و نیروهایی که گول این ظاهر نیرومند را نخورده و به دنبال راه هایی برای نفوذ به این سد به ظاهر نفوذ ناپذیر گشتند، اتفاقاتی را رقم زدند که ابهت و هیمنه این شناورها، پس از دهه‌ها یکه تازی در آبهای جهان شکسته شد.

اولین رصد و زلزله در رسانه ها و کارشناسان نظامی جهان

در حالی که در اواسط دهه ۸۰ شمسی، مباحث مربوط به امکان حمله نظامی ارتش آمریکا و اسراییل به کشورمان داغ شده بود و آنها در تلاش بودند با این عملیات روانی، کشورمان را در مذاکرات هسته ای و سایر مباحث مورد توقع، تحت فشار قرار دهند و امتیاز بگیرند، ناگهان یک ورق مهم روانی و نظامی روی میز گذاشته شد و آنهم، ورود نسل جدید پرنده های بدون سرنشین ایرانی برای نظارت و هرگونه پاسخ احتمالی به شناورهای امریکایی در آبهای جنوب کشورمان بود. اولین تصاویر منتشر شده، نشان می دهد سپاه پاسداران موفق به اجرای نظارت و رصد آنلاین تحرکات ناوگروه آمریکایی، پس از ورود به تنگه هرمز شده که این تحرکات مربوط به دو تاریخ ۹ و ۱۲ فروردین ۱۳۸۶ بود.

بذرهای مهمتر از «گل شمعدانی» که پهپادهای ایرانی در ذهن مردم دنیا کاشت/ نگاهی به ۱۵ سال شکست فرماندهان آمریکایی و اسرائیلی برای مهار پرنده‌های ایرانی +عکس

کیفیت پایین تصویر به دلیل مشخص نشدن نوع اپیتک پهپادهای سپاه در دهه ۸۰ بود

شناورهای آمریکایی نیز شامل ناو هواپیمابر آیزنهاور و چند شناور رزمی و شناسایی دیگر بود که در آن سالها تلاش می کردند با حضور منظم و پرشمار خود در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند، ضمن قدرت نمایی و اعمال فشار به نیروهای مسلح و دولتمردان کشورمان، به حکام عرب حاشیه خلیج فارس نیز اطمینان دهند هزینه های میلیارد دلاری آنها برای خرید تجهیزات از آمریکا، بی ثمر نبوده و می تواند یک پوشش پدافندی و تهاجمی برایشان به ارمغان آورد؛ شعاری که با پاسخ سالهای اخیر ارتش و نیروهای مردمی یمن، پوچ بودن آن بهتر مشخص شد.

در این ماموریت پهپاد ابابیل با وجود رادارهای پیشرفته، سامانه‌های دفاعی و موشکی مدرن و وجود ده‌ها فروند جنگنده بر فراز ناو هواپیمابر یو اس اس آیزنهاور پرواز نموده و اطلاعات کافی را مخابره کرد و بدون حتی کوچک‌ترین صدمه‌ای به آشیانه برگشت. نمونه مشهور این پهپاد یعنی ابابیل ۳ دارای بیشینه سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، مداومت پروازی ۴ ساعت، برد ۱۰۰ کیلومتر، سقف پرواز ۵۰۰۰ متر با قابلیت عکس‌برداری و فیلم‌برداری در شب و روز است.

پس از رخداد که برای اولین بار در دهه های اخیر به صورت رسمی و رسانه ای رخ می داد، مقامات آمریکایی تحت فشار فراوانی قرار گرفته و حتی کار به سوال از فرماندهان این نیرو در مجالس قانونگذاری این کشور نیز کشید. برخی رسانه های آمریکایی نیز برای توجیه این موضوع اعلام کردند که شناورهای امریکایی، متوجه حضور این پهپادها شده بودند اما به دلیل اینکه مطمئن بودند تهدیدی متوجه آنها نیست، اقدام به انهدام پرنده های بدون سرنشین ایرانی نکردند. کذب بودن این اعا و فرار به جلو، هنگامی اثبات شد که در سالهای بعد و در شرایطی که فضای تهدیدآمیز میان نیروهای مسلح دو کشور به مراتب کمتر از سال ۱۳۸۶ بود، انواع جنگنده ها و بالگردهای امریکایی برای شناسایی و مختل کردن فعالیت پهپادهای سپاه بر فراز شناورهای امریکایی، به پرواز در می آمدند؛ هرچند که این اقدام نیز نتیجه خاصی برایشان به دنبال نداشت.

تسلیم ارتش آمریکا مقابل پرنده های با سرنشین و بدون سرنشین سپاه

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سالهای بعد نیز دست به اقدامی مشابه در دریاهایی دورتر از آبهای سرزمینی ایران زدند و هم در سال ۸۹ و هم سال ۹۰، اقدام به انجام پرواز شناسایی بر فراز ناوهای هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکن و یو اس اس جورج بوش (جدیدترین ناو هواپیمابر آمریکا در آن ایام) کردند. با تکرار این پروازها و عدم کارآیی تجهیزات آمریکایی و در عین حال، ترس فرماندهان این کشور از هرگونه اقدام علیه این پهپادها (در صورت شناسایی) به علت واکنش های محکم و قاطعانه نیروهای مسلح ایران، رسانه های آمریکایی با تغییر تاکتیک تلاش کردند این موضوع را کم اهمیت جلوه داده و نشان دهند هیچ خطری، برتری و قدرت هوایی و پدافندی ارتش ایالات متحده را به چالش نمی کشد.

با افزایش قدرت پهپادی و ارتقاء چشمگیر پرنده های تولید شده در صنایع دفاع و بخش های مختلف سپاه پاسداران، انجام عملیات‌های شناسایی ناوگروه‌های متعلق به نیروهای فرامنطقه‌ای حاضر در خلیح فارس و تنگه هرمز افزایش یافت و "هدهدهای ایرانی" تبدیل به کابوس روزانه نیروهای خارجی شدند. حتی در یکی از مشهورترین نمونه‌ها، پهپادهای سپاه با اعزام به منطقه خلیج فارس، اقدام به اجرای عملیات شناسایی ناوهای عبور آمریکا در تنگه هرمز کرده و تصاویر این عملیات به صورت زنده در همایش فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مشهد مقدس پخش شد.

آذرماه سال ۱۳۹۰ بود که در پاسخ به برخی گزارشات رسانه ها و مقامات نزدیک به ارتش آمریکا مبنی بر تسلط این کشور بر آبها و فضای هوایی منطقه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با انتشار تصاویری از رصد دقیق شناورهای بزرگ آمریکایی در دریاهایی دورتر از آبهای سرزمینی ایراندر سال ۸۹ و ۹۰، نشان دادند پهپادهای ایرانی کاملا بر فراز ناوهای هواپیمابر آبراهام لینکن و جورج بوش به پرواز درآمده اند؛ چه برسد به خلیج فارس و دریای عمان.

بذرهای مهمتر از «گل شمعدانی» که پهپادهای ایرانی در ذهن مردم دنیا کاشت/ نگاهی به ۱۵ سال شکست فرماندهان آمریکایی و اسرائیلی برای مهار پرنده‌های ایرانی +عکس

تصاویر گرفته شده از ناو آبراهام لینکن (بالا) و ناو هواپیمابر جرج بوش (پایین) که برای اولین بار در آن زمان توسط مشرق منتشر شد

این روند در تمامی سالهای دهه ۹۰ شمسی نیز تداوم داشت، هرچند به علت رفتار معتدل و منطقی تر فرماندهان آمریکایی، کمتر به انتشار تصاویر آن نیاز می شد. اما با گذشت چند سال و به دلایل پیشین، شهریورماه سال ۱۳۹۵ بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این بار با اعزام یک هواپیمای گشت دریایی Y-۱۲، اقدام به انجام عملیات شناسایی ناوهای آمریکایی عبوری از منطقه کرد. "هاربین‌"، هواپیمایی چند منظوره و بال بالا است که توسط یک شرکت هواپیماسازی به همین نام تولید شده‌ و نمونه‌های متعددی دارد. با این اقدام، مشخص شد فقط پرنده های بدون سرنشین ایرانی، جویای احوال شناورهای آمریکایی نیستند.

سپاه با

پرنده هاربین متعلق به سپاه پاسداران

پس از آن، در مرداد سال ۱۳۹۶ بود که شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی، از نزدیک شدن بسیار زیاد یک پهپاد ایران به ناو هواپیمابر نیمیتز در خلیج فارس خبر داد. به گفته این مقام آمریکایی، پهپاد مذکور تا فاصله ۶۰ متری ناو و ۳۳ متری یک جنگنده اف ۱۸ که در حال فرود بود نزدیک شده است. فاکس نیوز شبکه مشهور خبری امریکایی نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ و پس از آنکه تصاویر جدیدی از رصد حرکت ناوهای امریکایی توسط پرنده های بدون سرنشین سپاه منتشر شد، در گزارشی با اشاره به اهمیت چنین اقداماتی، اعلام کرد: چگونه یک هواپیمای بدون سرنشین می تواند به ناو هواپیمابری نزدیک شود که اسم «امضای قدرت آمریکایی» بر آن گذاشته شده است!؟

با ادامه تهدیدات، اواخر شهریورماه سال ۱۳۹۹ بود که از لحظه ورود ناو نیمیتز و ناو گروه همراهش به خلیج فارس، تمام تحرکات این ناوگروه توسط پهپادهای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب رصد و پایش شد. این عملیات نیروی دریایی سپاه توسط پهپادهای بومی این نیرو که بخشی از آنها در اوایل مهرماه همان سال به نیروی دریایی سپاه تحویل شد، انجام شده بود.

در ادامه، برخی تصاویر رصد ناو نیمیز توسط پهپاد بومی نیروی دریایی سپاه را ببینید:

نیروی دریایی | ندسا | نیروی دریایی سپاه، سپاه پاسداران | سپاه، نظامیان آمریکایی، اخبار نظامی | اخبار دفاعی، خلیج فارس، نیروی دریایی | ندسا | نیروی دریایی سپاه، سپاه پاسداران | سپاه، نظامیان آمریکایی، اخبار نظامی | اخبار دفاعی، خلیج فارس،

اردیبهشت ماه سال گذشته (۱۴۰۰) بود که شبکه خبری «پرس تی وی» گزارش داد که پهپادهای ایران تصاویر جدید و دقیقی را از  یک ناو هواپیمابر آمریکا در آب‌های خلیج فارس گرفته‌اند. این فیلم توسط دسته پروازی چهار پهپادی ضبط شده و جزئیات دقیقی را از تجهیزات نظامی و هواپیماهای مستقر در عرشه ناو هواپیمابر آمریکا به تصویر کشیده بود. در این فیلم، تصویر یک کشتی دیگر آمریکا نیز مشاهده می‌شد.

فیلم مربوط به رصد سال گذشته شناورهای آمریکایی

این در حالی است که فرماندهان ارشد ارتش آمریکا، از جمله «کنث فرانک مک‌کنزی» رئیس سازمان تروریستی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام»، بارها به قدرت هواپیماهای بدون سرنشین ایران اذعان کرده اند. مک‌کنزی طی گزارشی مکتوب به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرده است: «استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌منظور شناسایی و حمله، باعث شده که ما برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل، عملیات کنیم.» همچنین «جک کیلمن» فرمانده وقت اسکادران چهارم نیروهای آمریکایی در سال ۱۳۹۷ نیز با اشاره به رصد مداوم یگان خود توسط نیروهای مسلح کشورمان، به کنایه گفته بود: "از زمانی که وارد خلیج فارس شدیم، با استقبال پهپادهای ایرانی مواجه هستیم که از این موضوع شگفت زده نشدیم. "

جرأتی که پهپادهای ایرانی به ارتش چین داد

اما به نظر می رسد علاوه بر دستاوردها و ثمراتی که این حضور موثر و مدام پرنده های ایرانی بر فراز ناوهای هواپیمابر و سایر شناورهای رزمی ارتش آمریکا برای نیروهای مسلح کشورمان داشته، به الگویی برای کسب اطلاعات و افزایش اعتماد به نفس ارتش های دیگر همچون ارتش چین نیز تبدیل شده است. براساس اسناد تازه منتشر شده نیروی دریایی آمریکا که در روزهای گذشته توسط رسانه های امریکایی و انگلیسی منتشر شده، طی پنج سال گذشته ناوهای آمریکایی توسط پهپادهای چینی، ده‌ها بار مورد عکسبرداری قرار گرفته‌اند.

بذرهای مهمتر از «گل شمعدانی» که پهپادهای ایرانی در ذهن مردم دنیا کاشت/ نگاهی به ۱۵ سال شکست فرماندهان آمریکایی و اسرائیلی برای مهار پرنده‌های ایرانی +عکس

طبق این آمار، از سال ۲۰۱۷ تاکنون، پرنده های چینی دست‌کم ۱۵۱ بار ناوهای آمریکایی را رصد کرده اند که شامل مناطق و شناورهای مختلف از جمله ناوهای هواپیمابر می شود. علاوه بر پروازهای فراوان، برخی از این اتفاقات دارای تهدیدات جدی بوده اند که از جمله این رویدادها، می‌توان به فرود آمدن یک پهپاد روی ناو آمریکایی در هنگ‌کنگ، دستگیری یک تبعه چینی در پرل هاربر که یک پهپاد را به پرواز درآورده بود و یک سری پهپاد دیگر که اطراف یک مرکز هسته‌ای جاسوسی می‌کردند، اشاره کرد.

بذرهای مهمتر از «گل شمعدانی» که پهپادهای ایرانی در ذهن مردم دنیا کاشت/ نگاهی به ۱۵ سال شکست فرماندهان آمریکایی و اسرائیلی برای مهار پرنده‌های ایرانی +عکس

نمونه ای از رصد پهپادهای چینی بر فراز شناورهای آمریکایی - البته فاصله این پرنده ها از ناوهای آمریکایی قابل قیاس با پهپادهای ایرانی نیست

این گزارش ها، اعلام داشته در مجموع، حدود ۳۵ گزارش از این رویدادها مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی بوده اند و نیروی دریایی ایالات متحده، جزییات ۱۱۶ گزارش دیگر را به خاطر آنکه حاوی اطلاعات محرمانه بودند، مخفی نگه داشته است. نکته مهم در این گزارش ها آن است که فرماندهان آمریکایی صراحتا اعلام کرده اند "رویارویی با پهپادها، امری عادی شده و برخی از آنها در حقیقت تلاش دشمنان برای جاسوسی، نظارت یا ارعاب نیروهای آمریکایی هستند. " ضمن آنکه "از پهپادها برای گیج کردن سیستم‌های امنیتی یا تحقیق درباره تجهیزات نظامی ارتش آمریکا استفاده می‌شود. "

با این اوصاف، به نظر می رسد مهمتر و برجسته از موضوع ادعایی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی معروف به شاهد در نبردهای اخیر اوکراین، موضوع شکسته شدن تابوها و طلسم هایی است که دهه ها و سالهای متمادی در خصوص کیفیت و ویژگی های فنی و نظامی محصولات غربی در رسانه ها و ژورنال های تخصصی این کشورها بیان و به صورت گسترده در جهان پمپاژ می شد تا همگان به سمت خرید و التماس برای دریافت این تجهیزات ترغیب شوند، اما محصولات ایرانی با تغییر این ذهنیت، نشان دادند می توان در عین تحریم، مستقل و خوداتکا بود. اگر تا دیروز، سامانه های مشهور پدافندی غربی همچون پاتریوت، به علت شکست های متعدد در مقابل پرنده های بدون سرنشین یمنی، از چشم خریداران و تحلیلگران نظامی افتاده بود، اکنون غربی ها هراس دارند با مطرح شدن نام ایران به عنوان سازنده پهپادها و موشک های مدرن، افسانه مشهوری که تلاش می کرد پیروزی بدون تجهیزات نظامی غربی را غیرممکن نشان دهد، برای همیشه از خاطره ها محو شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 110
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    74 8
    این سناریو بزودی و در کمتر از یکسال دیگه در جهان اتفاق میفته... اروپا سقوط میکنه و یکی از بالهای اسراییل شکسته میشه امریکا و روسیه در یک جنگ اتمی همدیگر را نابود میکنند و بال دوم اسراییل هم نابود میشه کره و ژاپن که در اردوگاه غرب هستند قطعا تسلیم چین و کره شمالی اتمی خواهند شد میمونه اخرین نبرد میان ایران و اسراییل که شک نکنید ایران پیروز میشه چون اسراییل به تنهایی هیچ غلطی نمی تونه بکنه و بشریت برای همیشه از سلطه امپراطوری صهیونیزم و غرب خلاص میشه و نظام جدیدی توسط ایران که تخم چشم جهان محسوب میشه پایه گزاری خواهد شد. تا کمتر از یکسال دیگر...
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      31 8
      پهپادهای شاهد136 ایران ثابت کرد که تجهیزات ناتو بنجل و بدون دفاع هستند. تکنولوژی اصفهانی این پهپادها که کارایی بسیار بالایی را در جنگ اوکراین به نمایش گذاشت. نمونه کوچکی از وسعت و عمق تکنولوژی نظامی ایران بزرگ است
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      4 48
      ابرقدرت ها تا یه جایی اجازه قدرت نمایی به کشورهای جهان سوم میدن ،اگه به قلمرو ناتو حمله کنند در عرض 48 ساعت نابود میشن
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      11 1
      🤣🤣
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      27 3
      مراقب خودت باش هالیوود ندزدتت
    • شاکی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      18 1
      دمت تون گرم . حتی تصاویر همین سیر تکاملی کیفیت عکس و فیلم برداری پهپاد ها از شروع تا الان خودش مثل زدن تو دهنی مستقیم به تمام دشمنان و خائنین این ملت و کشور هستش . شک نکنید چاپ این تصاویر با کیفیت کمتر از استفاده از پهپاد رزمی و موشک نیست
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      10 1
      سریع از البانی فرار کن ما داریم میایم به قلمرو ناتو حمله کنیم، از پایین قلمرو وارد میشیم😁😁😁😁
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      2 1
      ایران از هر قدرت دیگری قدرتش بیشتر است با اتکا به خدا ولی پهپاد و موشک جای هاپیما را نگیرد هرگز
    • رضا IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      داداش تو جنس از موتوری میگیری
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      در پاسخ به:«ابر قدرت ها تا یه جایی اجازه قدرت نمایی...». داداش فعلأ که دارن بدون حمله بهشون خودشون نابود میشن :) #زمستان_سخت
    • رضا IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      3 1
      این حد از تخیل برای نویسنده این مطلب هم قفل هست ، اخوی ، بیا پایین سرمون درد گرفت .
    • سروش IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
      2 0
      جناب 08:05 این تکنولوژی اصفهانی نیست ایرانی است متأسفانه برخی لابیگری ها باعث شده امکان تولید این پهپادها در اصفهان بیوفته وگر نه متخصصان صایع دفاع در ساخت محصولات دفاعی اصفهانی نیستند. فراموش نکنید اصفهان شهری است در ایران .
    • محمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      0 0
      عع داداش ی سال شد اتفاقی نیفتاد ک خخخ
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    14 0
    تسلیحات راهبردی ایران با توجه به شرایط مختلف فکر و برنامه و ساخته شدند و برای استفاده در حوزه های دریائی و هوائی و زمینی و پدافندی و در آخر موشک و پهپاد که در همه آنها وجه مشترک دارند فراهم شده آن هم با استفاده از تجربیات که در میزان اثر گذاری نقش بارزی دارد خلیج فارس و دریای عمان و سرخ و عرب (اقیانوس هند) برای شناورهای خصم میتواند به نا امن ترین موقعیت جغرافیائی جهان برای آنها مبدل شود جدا از پایگاه های مستقر در پیرامون که محل ثابت و بهتر برای هدف قرار گرفتن محسوب میشوند با مشاهده کارآئی نمونه پهپاد ایرانی در میدان نبرد نسبت به اهمیت و میزان توانائی نظامی ایران نگاه ها را متوجه خود و نظرها را جلب و بحث ها را داغ کرده و در محافل تخصصی بفکر وا داشته و بنابر اطلاع مطلب سلاح ایرانی مورد بحث دو وزیر دفاع آمریکا و روسیه بوده در آخر بهتر و بیشتر از قبل به نیروهای توانمند و متخصص صنایع نظامی پر تلاش و زحمت کش و صحبت فرماندهان عالی که راجع به توانائی و خصوصیات هر کدام از دستاوردها با توضیحات خود بیان فرمودند و نیروهای مسلح مقتدر و مومن ما مطمئن و مفتخر در موقعیت خود از آنها بهره موفق بردند و در عمل نتیجه مطلوب را گرفتند و کشور را از مهمیز و نیاز به دیگران که خاصه در زمان جنگ بسیار اهمیت و چند چندان دارد خارج ساختند ایمان و افتخار و تشکر فراوان داریم و بهر سلامتی و توفیقات آنها بیش از پیش از خداوند سبحان مسئلت داریم
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 28
      با پول مالیاتمون معلوم نیست چی درست کردن که نه خریدار و نه فروشنده ، هیچی ندیدن و منکرش میشن
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      فعلا که آمریکا اشکش در اومده از پهپادهای ایرانی
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    22 3
    منافقین کوردل بخونن اربابان آمریکاییشون درباره قدرت نظامی ایران چی میگن، بخونن و حرص بخورن و از شدت عصبانیت خزعبلات و مهملات به هم ببافن
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      4 7
      فوتوشاپه . نه ایران و نه روسیه و نه هیچ کشور دیگه در حال جنگ ، از ایران اسلحه نگرفته ، اسلحه ای که استفاده نشه ، اسباب بازیه
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      3 0
      باورنکنید!فتوشاپی!فقط یه نقطه ی ضعف داره این پهپادفتوشاپی شاهد۱۳۶،که صدای پیشرانه وموتور اگرکاملاساکت پروازکنه بالای سردشمن غافلگیری رو چندبرابر افزایش میده!امیدوارم این گل شمعدانی درفتوشاپ بعدی ومدل بعدی دارای پیشرانه ساکت دربالای سردشمن باشه،نه ببینند،نه بشنوندمتوجه نشن که بالای سرشون حضورداره
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 0
      منبع اگزوز بزارین روی این پهپادا،، صدا خفه کن
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    10 1
    ایران چرا نباید فروشنده سلاح در جهان باشد؟
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 5
      اول ،مشتری نشون بدید . همه منکر شدن . هم ایران که میخ اد بفروشه و هم خریدار که میگن روسیه بوده . همه منکر شدن . کدوم کشور دست به نقد و راست و درست میاد همچین معاملات مبهمی انجام بده ؟
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      دلىل انکار فرار از تحریمه و برجام و این هاست
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      یک کشور رسمی نمیاد اسلحه رو قاچاق بخره ، بدون کد و شناسه های استاتدارد بینالمللی نعرفی تسلبحات . تا متهم به قاچاق اسلحه نشن
  • حسن IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    9 1
    نظم نوین جهانی درحال شکل گرفتنه،ایران باید سعی کنه با تقویت اقصادش مثل نیروی نظامیش،جزوی از قدرت نوظهور آینده باشه
    • IQ ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      نظم نوین جهانی بر پایه نظام مهدوی در حال شکل گرفتنه و اونها هستن که باید تلاش هایی بکنن تا در چهار چوب نظام آتی بتوانند تنفس نمایند
  • مجید IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    6 29
    خوبه همینجور سرمست باشید از پهپادهاتون اصلا واستون مهم نباشه که پرونده ایران به شورای امنیت ارجا میشه یه عده خشک مغز سرنوشت یه جماعتیو به باد هوا گرفتن و باز تحریم و باز فشار بیشتر به مردم این اعتراضاتم نتیجه همین تحریماست دیگه تحمل دون مردم پاره شده هرروز خشمشون بیشتر و از اخر یه ایران سوخته از دست ادمای مثل شما بوجود میاد
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 2
      احمق جون در شورای امنیت روسیه هست. وتو می کند
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 1
      جنگ اوکراین طول بکشه یا روسیه رو از سازمان ملل اخراج میکنن یا خودش بیرون میره .
    • حسن IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      جسارتا در جریانی که اصل تحریمای بخاطر اغتشاش یه عده معلوم الحال تو سال 88 بود وگرنه تا قبل اون آمریکا جرئت تحریم ایران رو نداشت،و اینکه همین الان هم امریکا انقدر تحریم کم آورده که هر تحریم رو داره به بهانه های مختلف چندبار اجرا میکنه،پس بزار هرقدر دلشون میخواد تحریم تکراری بکنن
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      جناب حسن . اشتباه میکنید . از بزرگترها سوال کنید بیشتر درمورد تحریمها بگن براتونو
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      تحریم ها از بعد انقلاب شروع شد اما تحریم های فلج کننده وشدید از فتنه ۸۸ شروع شد.در واقع تحریم امروز ما حاصل اغتشاش عوامل غرب زده و لیبرال در سال ۸۸ هست.البته الان که چیزی نمونده که آمریکا تحریم نکرده باشه.ما دیگه بیشتر از این تحریم نیست که نشده باشیم.پس از تحریم دیگه نمیخاد حرف بزنین.اگه آمریکا میتونست نور خورشید رو هم روی ما میبست.
  • 34403 IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    11 0
    ما شا'الله تا باشد از این پیشرفت ها+بقول امام خمینی ره بهترین کاری که امریکا جنایت کار کرد تحریم ایران بود+باید اینا رو انقدر نیش زد که دمبشون و بزارن روی کولشون و ! الفرار
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 1
      کو ؟ کجا بکار رفته ؟ همه دارن از زیرش در میرن که .
  • رضا IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    5 11
    خودمونيم مشرقو ، با اين اخبار پهپادى حسابى خركيف ميشين !
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      یه وطن پرست واقعی باید ذوق کنه که از واردات سیم خاردار در اوایل انقلاب با وجودتحریم های شدید و ۳۰۰ سال عقب موندگی و مستعمره بودن الان تسلیحاتی داریم که آخرین پدافندهای ناتو از انهدامش عاجزن.روسیه خودش خالق صنایع نظامی هست اومده از ما سلاح میخره.باور کن افتخار بزرگیه.کشورهایی مثل چین و هند دارن از روس ها سلاح میخرن.
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      یه وطن پرست واقعی باید ذوق کنه که از واردات سیم خاردار در اوایل انقلاب با وجودتحریم های شدید و ۳۰۰ سال عقب موندگی و مستعمره بودن الان تسلیحاتی داریم که آخرین پدافندهای ناتو از انهدامش عاجزن.روسیه خودش خالق صنایع نظامی هست اومده از ما سلاح میخره.باور کن افتخار بزرگیه.کشورهایی مثل چین و هند دارن از روس ها سلاح میخرن.
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 2
    ما کالاهای استراتژیک نظامی مون مثل پهبادها رو نباید بفروشیم باید برای خودمون نگه داریم... اگر بفروشیم ممکنه بعدن علیه خودمون استفاده بشه
    • US ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      2 0
      دقیقا، مخصوصا ترکیه بدجوری حسادت میکند، البته عربستان هم وای عربستان عرصه تولید ندارد
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 7
      پس پول مالیاتمون که خرجش کردن چیطور برگرده؟ همینجور بریزیم تو شکم تسلیحات که سال به سال هم میشه اهنپاره و ارتقاع میخواد؟
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      پول مالیلتی که میدی به صورت امنیت برات برمیگرده.داری پول امنیتت رو میدی.به نظرت امنیتی که الان بر کشور حاکمه اونم وسط آتیش اتفاقیه؟
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 5
    فتوشاپه
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      2 0
      باشه؛ تو خوبی.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 4
      یک نفر بگه فروختم ،یک نفر بگه خریدم . نیست ، شاهد ندارید که بکار رفته . اشنخورده و دهن سوخته میشیم اخرش
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      2 0
      فوتوشاپ فروختیم تو اینقدر سوختی😜🤪😝😝😝😝
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      مگه چیزی فروختن ؟ کو خریدار ، کو فروشنده ، کو جنس ؟
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      نکته همینه چیزی نفروخته . روزی که دولت میخواد مالیات بگیره بیشتر توصیح میدم .
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    5 20
    فرود آمدن پهپادهای ایرانی بر سر مردم اوکراین که در حال دفاع از کشورشون هستند ننگی تاریخی برای ایران و ایرانی که از نظر هر دین و وجدان و اخلاقی محکوم هست سقوط شماها تا کجا
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      4 1
      بابا کارشناس ، این تحلیل خزعبل رو از کجات میاری؟
    • محسن IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      5 0
      این ۴۰سال که تحریم ها نفس مردم ما رو بند اورده، ابن مردم اوکراین و دولتهای غربی کجا بودن؟!
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      اولاکاخ نجس سفیدبعدازاولتیماتوم رسانه ای حمله وتحرکات راکتی دیگه شهروندی دراوکراین نیست همه داعشی وازوفی شدن دوما ماپهبادنفروختیم سوما رهبرمان فرمودماطرفدارپایان نبردواتش وخون وتخریب زیرساختهاهستیم
    • JP ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      3 1
      نیروهای اوکراینی تو افغانستان و عراق چه غلطی میکردن، ازمایشگاهای بیولوژیک امریکا تو خاک اوکراین چه غلطی میکرد، که این همه مردم دنیا از بیماری واگیر دار کرونا مردن، پس دست مردم اوکراین هم بخون همه مردم دنیا،مردم مظلوم افغانستان و عراق اغشته است. مردم اوکراین باید جواب گو باشن که یه دلقک کردن رئیس جمهور که سر خون ملت خودش دوئل میکنه، پس زیاد اینجا عرض اندام نکن، برو تو اتاقت فکر کن، قبل اینکه
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 7
      امریکا انگلیس و حتی خود روسیه طبق توافق بوداپست ۱۹۹۴ متعهد به تایید و حمایت اوکراین در تمامیت ارصیش هستند . کار روسبه عیر قانونی بوده . حنایت انریکا و اتگلیس قانونیه
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      نه به شخصه برای من مایه ننگ نیست که هیچ مایه مباهات و افتخار هم هست.در حالیکه تحت شدید ترین تحریم ها بودیم تونستیم پیشرفته ترین سلاح ها و تجهیزات و بسازیم چرا باید ننگ باشه.دفاع و مقاومت افتخار هم داره
  • ماهان IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    ساخت رادار آواکس روی هواپیمای سیمرغ اوجب واجبات است .
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      🤣🤣🤣 همین که میگی آواکس خودش حرفیه
  • US ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    میزان تخریب رو بالا ببرید ۳۵ کیلو مواد منفجر خیلی کم است
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      مگه ترقه بازی چهارشنبه سوریه ؟😂
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      5 0
      به یاری خداتوفتوشاپ بعدی،باهمین ابعادبدنه،۲دو برابربشه کلاهک انفجاری،البته موادمنفجره جدیدتر وزن هم۲دوبرابر،ابعادبدنه بدون تغییروحتی فشرده تروکوچکتر،مهندسی منحصربه فردناشناخته وکاملا بومی وایرانی
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      هنر اینه از پول فروش قبلی بعدی رو بسازید . روی پول مالیات بعدی حساب نکنید
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    4 1
    از بیشرفی کنونی ترکیه و حرکات موذیانه هند در حال و اینده غافل نشویم.صهیونیستها همانگونه که در چین و ترکیه رسوخ کرده اند در هند هم بشدت در حال رسوخند.
  • عباس IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    4 0
    زنده باد ایران
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    2 8
    پول مالیات مردمه باید هر جور هست برگرده
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      3 0
      هزینه ی نظامی ایران یک هزارم جبهه ی استکباره ولی بااین حال بازدارندگی اورده چون همه اش موشکی وتخریب تاسیسات فاسدین جنایتکارورشکسته است
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      پول مالیات ؟مگه منافقین از آلبانی مالیات میدن ؟بیشتر حرف مفت میزن که مالیات نداره
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      از قدیم به پول میگن : پوله ، جون نیست که بشه ازش بگذری . نه اقا جون ، ما چول مالیات نمیدیم که بشه جنسی که نه فروشندش و نه خریدارش مشخصه و هیچ کجا هم استفاده نمیشه
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      چند ماه دیگه که مالیات برا بازار و فعالان اقتصادی بریدید ،متوجه میشید بازار حساب و کتاب دستشه . البانی هم نمیدونم منطورت چیه ‌
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    قانون تسلیحات جنگی اینه ،در میدان بکار رفته باشه . کجا بکار رفته ؟
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 1
    وقتی در میدان واقعی بکار نرفته ،از کجا بدونیم خوب کار میکنه ؟
    • امیر IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      2 0
      عملیات ایوب که توسط حزب الله انجام شد و پهپاد حزب الله صدها کیلومتر در فلسطین اشغالی نفوذ کرد و دست آخر هم خود معرف جلوی پدافند اسقاطیل قرار گرفت تا بفهمن که داشته چند ساعت دور دور میکرده و عکس های لازم رو ارسال کرده / و عملیات بعدی جزغاله کردن آرامکو که پهپادهای عزیزان یمنی که پدافند های غربی رو یکی پس از دیگری پیچوند تا به هدف رسید / اینها نمونه عملیات هایی هستن که ایران تکنولوژییش رو به متحدین خودش داده و چنین خروجی داشته/ حالا فکر کن تکنولوژی که خود ایران ازش بهره میبره چه بلایی استکبار جهانی میاره/ مثال زیاد هست منتها در صورتی که خدا شفای عاجل عنایت کنه و چشمای بعضیارو باز کنه تا حق رو بتونن ببینن
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 1
      شما سندی دارید که اون پهبادها و موشکها ساخت ایرانه؟ میگم فوتوساپه الکی نمیگم
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 1
      ارتش یمن خودش مدعیه که پهبادها ساخت خودشه . شما معتقدید برادران مجاهد یمنی دروغ میگن ؟
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    دروغ گویی در مورد تحویل پهباد به روسیه شیرینی آنرا تبدیل به تلخی میکنه اسم این کار هم سیاست نیست. چون در دنیای ارتباطات امروز دروغ گویی بسیار احمقانه و ضایع کننده ی همه ی دستاوردهاست‌.
  • پترس US ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    خبر از نخجوان بزن دیگه فقط باید توی توئیتر واقعیتا رو ببینیم؟
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    2 0
    یه مشت مهندس نخبه پهباد میسازند و باعث اقتدار کشور میشوند و یه مشت سیاست مدار با دروغ در مورد همین پهباد ها به اقتدار کشور ضربه میزنند .
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      نخبه های مومن و انقلابی و خودباور و معتقد به دین.نخبه داریم تا نخبه.یه عده هم همسو با دشمن به دین و نظام فحش میدن.نخبه به تنهایی نمیتونه کاری کنه بلکه این نیروهای مسلح ما هستن که با امکانات و ...از استعداد نخبگان استفاده میکن.یه نخبه غرب زده به چیزی جز مهاجرت و کاسه لیسی اربابان غربی فکر نمیکنه اصلا باوری نداره که بتونه اینجا چیزی بسازه.اول باید باور کنی تا بتونی بسازی.خودتحقیر های غرب زده باور ندارن و نمیتونن.
  • محمدهادی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    3 4
    اینا چهارتا آبگرمکن و آهن پاره ست که چسبوندنشون بهم 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤟🤟
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      4 1
      فقط یه متخصص سرهم‌بندی مثل جنابعالی می‌تونه چنین نظر کارشناسانه‌ای بده. راستی؛ اسمت را نوشتی محمدهادی و بعد علامت شیطان‌پرستی در نظرت گذاشتی! با این کار، ناخواسته نفاق خودتو آشکار کردی.
  • RU ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    2 0
    جمهوری اسلامی ایران علمی فراتر از این دارد‌،ما خواستار امنیت و ثبات در منطقه هستیم.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      3 2
      امنین و ثبات زیر سایه اسلحه رخ نمیده . چون وجود یا صرورت وجود تسلیحات خودش نشانه عدم ثبات هست .
    • حسن IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      اره مثلا امریکا رو داریم می‌بینیم که بدون داشتن حتی یدونه تیر کمون امن ترین کشور هستش
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    3 11
    پهباد هایی که به خون مردم اوکران اغشته شده افتخار نداره
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      6 0
      پهپادهای آمریکایی که به خون مردم بی‌گناه افغانستان آغشته شدن، مایه افتخار جنابعالی و هم‌پالکی‌هات هستن.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 7
      امریکا از خودش دفاع کرد
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 1
      امریکا به افعانستان و عراق ،مثل حمله ایران به کردستان عراق
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      4 0
      11:08! شما در فیلم‌های منتشره می‌تونی ببینی که حملات ایران به مراکز نظامی در نزدیکی مرزهای خودش و علیه کسانی که امنیت مرزهای ایران را خدشه‌دار کردن، انجام میشه. اما آمریکایی که از 10 هزار کیلومتر آن سوی کره زمین به این منطقه اومده و دو کشور افغانستان و عراق و بخش‌هایی از سوریه را اشغال کرده، چندین مرتبه غیرنظامیان و کودکان را با پهپادهایش هدف قرار داده و حتی به این اقدامش اذعان هم کرده. جای تعجب داره که از جنایات آمریکا دفاع می‌کنید!!!
    • ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      2 0
      جالبه مثل اربابتون فقط نگران خون اوکراینی ها هستی خون مردم خودمون و عراق و سوریه و یمن خون نیست؟
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      ۱۱ سپتانبر ،جنگ نفتکشها خلیج فارس .. لطفن اگر سنتون به وقایع تاریخی نزدیک نیست ، با مطالعه تشریف بیارید .
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      2 0
      ما داریم در مورد جنگ اوکراین صحبت میکنیم . حمله روسیه عیر قانونی بوده . این در سازمان ملل ثبت شده
  • ساس IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 2
    پهپاد ها متعارف محسوب میشوند بزودی پشت مرزهای ایران همه گروههابه پهپاد مسلح میشوند و اطلاعات تجسسی همه به یگانهای تحلیل گر ناتو ارسال میشود و مسئولیت حمله را هم گرروههای نیابتی به عهده خواهند گرفت. مخارج ساخت توسط قطر و سعودی با دیده ی منت پرداخت خواهد شد . خط تولید و قالب گیری بدنه به ارتش اوکراین و پیشرانه وکنترل و هدایت به آلمان و تحلیل دیتا به امریکا و مهمات به فرانسه و تهیه مواد به شرکتهای معدنی سوئدسپرده شده است. بزودی با گله های صدهزار تایی در انبارهای تسلیحاتی شرق و شمال و جنوب و غرب پشت مرزهای ایران با شکل و رنگ متفاوت این پهپاد ها روبرو خواهیم شد. خیلی زود باید واحدهای گشتی و نگهبانی و تردد و رادارها به سپرهای بتونی و سنگرهای بتونی و رادارهای بطنی مایکرواستریپ و شیشه های ضد انفجار و راهروهای زیر زمینی مجهز شوند
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      1 0
      کی میره این همه راه رو ؟
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    2 9
    اصلا بهترین پهباد و هواپیمای دنیا را هم بسازیم. وقتی الت دست یه عده دروغگو باشه چه فایده؟
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 1
      شما یه عده ورشکسته ومرتدازنظرحیثیتی طبق متون دینی انقلاب خدایی اسلامی که مجری دستورات پیغمبران خداست روگرفتی تاازاونها به عنوان برنامه کارانقلاب اسلامی برای خدشه به کلیت بهره برداری کنید درحالیکه اختلاس وتورم حتی مشروعش مثل میدان نابودکنند هم دریک درصدیهای فاسدسرمایه داری که مردم وخودشان رادفسادوالکلیسم ومخدرو فروش سلاح غرقکرده اند ونمونه اش اماربالاترین سرانه ی خودکشی وقتل وزندانی ومعتاد وتیراندازی خیابانی است
  • احسان معتمدی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    5 0
    جوانان کشورمان البته تعدادی از انها که از صبح تا شب سر شان در گوشی موبایل هست ضربه غمگینی بر کشورمان زدند و موجب خشم و غضب خدای متعال شدند و قلب حضرت امام خمینی را ناراحت کردند و قلب ما عاشقان خدا را هم غمگین کردند چاره ای نیست بچه های خودمان هستند دست شکسته وبال گردن است . ناراحتی شهدا و ناراحتی شهید حاج قاسم سلیمانی را هم اضافه کنید بر این غم و قلب امام زمان که بدرد امده از این رویارویی . اما مسئولین برای جبران کار دارند به اندازه بال پشه ای بر حقوق کارمندان اضافه می کنند تا اغتشاشات پایان یابد و تازه بر سر ان جنگ می کنند و گاهی هم حقه می زنند تا با روشی حقوق کارمندان افزایش نیابد و از مابه التفات حقوق کم شود این کلک است ما هر چه می گوییم شما در صراط خدا حرکت کنید یقین بدانید همه مردم پشت انقلابشان هستند گوش نمی کنند انها کلک می زنند و موجب نارضایتی مردم می شوند که نارضایتی خدا را هم در پی دارد
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      چه ربطی به موصوع بحث داشت ؟
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    4 8
    آخه پهپادی که با تفنگ شکاری و یا کلت کمری پلیس ساقط میشه دیگه افتخار داره؟ این داد و بیداد اروپاییها و اوکراین هم برای غرامت گرفتن از ایران از محل پولهای بلوکه شده ایران است. چرا نمیگین اوکراین گفته 85 درصد پهپادها رو ساقط میکنه؟
  • mojtaba SE ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    5 0
    استرتژی ابر قدرت ایران ,که بغلط به دشمنان ایران بنام نامتغارن معرفی میشد,اتفاقا فوق العاده متقارن و محکم و منظم برای جنگ رو در رو و نابودی کامل دشمن است.قدرت حمله و تهاجم ایران یعنی آتشفشان از موشکهای دقیق تا برد بالای 2000 کیلومتر.دنیا با یک ابر قدرت روبرو است و نمیتواند انکارش کند ,چون سرنوشت تاریخ بشر,این حیوانات دو پا,هیچ راهی جز ابر قدرتی ایران ندارد ,درود بر شهید کاظمی .پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    4 0
    ایران شیره
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      2 1
      پاکتی
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    آغا موصوع از این ساده تر نمیشه . ایران مدعی هست تجهیزات جنگی رو داره تولید و صادر میکنه و براش درآمد پولی داره ، که نه خودش میگه فروختم ، نه خریدار میگه خریدم و نه قبول میکنه که جایی استفاده شده ، کارشناسی وجود اون موشکها و پهبادها رو رد میکنه . فکر نمیکنید بیشتر دکتر لازم میشیم ؟
  • دیدبان IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    پهپادهای انتهاری کاری کرده که چشمهارا خیره کرده؟حالا اروپایی ها اسمشو گذاشتن بمب پرنده!
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    البته نگارنده مطلب در مورد تکنولوژی شاهد ۱۳۶ که مربوطه به نیمه اول ده نود هست را ذکر نکرد اما مطلب مهمتر اینکه کجاست اون آقای که تو مجلس نیروی نظامی کشور رو تحقیر کرد و گفت کل قدرت ما بیست دقیقه ی از بین میره???
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      0 0
      شاهد ۱۲۹ فطروس غزه کمان۲۲ آرش کرار ....... ده ها پهباد دیگه که رسانه ای نشده آماده برای ساعت صفر رژیم کودک کش اسرائیل و آمریکا انشاالله
  • سید IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    درود تحلیل های خوبی در بخش دفاعی دارید بخصوص موشکی ‌و پهپادی و دریایی که خیلی عالی و دلگرم کننده هست ممنون
  • MMD CLS IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    امیدوارم اسم یه مدل پهپاد جدید ایرانی رو بزارن فوتوشاپ ،، خیلی جالب میشه
  • مهدی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    نمیدونم جهان به چه سویی خواهد رفت اما یه حسی بهم میگه و مطمئن ام که اتفاقات عجیب وغریبی در پیش خواهدبود که ملت دنیا انگشت حیرت به دهان بگیرند..این همون حسی هست که قبل ازکرونا وجنگ اوکراین اغتشاشات اخیر شخصا احساس میکردم
  • شهاب IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    1 0
    مرگ بر شوروی
  • تنن IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    حالا اونقدر بگین تا روسیه با قطعنامه 2231 بکوبه تو سرمون
  • دیدبان IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    0 0
    غربیها با بزرگ نمایی دشمنشان بدنیا می گن که توانستیم یه همچین غولی را از پا در بیاوریم ؟ حال اگر بگو ید چیزی نیست سلاحی ندارند* باید جواب گوی مردم دنیا باشند!
  • N.ebrahimi IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 0
    این آقایاخانمی که میگه مالیات مردمه پس امنیت ماکی بایدحفظ کنه اگه این دلاورمردان سپاه ونیروی مسلح نبودن واگه نمی ساختیم موشک وپهباد چه بلاهایی سرمامیاوردن این دشمنان قسم خورده این نظام زنده بادایران وسپاه ونیروهای مسلح ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس