کد خبر 1430742
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
آغاز ثبت نام مرحله نخست کنکور ۱۴۰۲ از فردا

رئیس سازمان سنجش و آموزش گفت: امسال آزمون سراسری برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دوبار در سال برگزار می‌شود. نوبت اول در ۲۹ و ۳۰ دی و نوبت دوم ۱۴ و ۱۵ تیر نوبت دوم خواهد بود.

به گزارش مشرق، نشست خبری رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور با حضور رئیس سازمان و معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور صبح امروز هفتم آبان ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد آزمون سراسری ۱۴۰۲ گفت: سامانه برای ثبت نام آزمون سراسری از فردا عصر باز می‌شود و امسال اولین بار است که سیستم جامع را راه اندازی کرده ایم.

او افزود: این صفحه و منزلگاه برای هر داوطلب باز می‌شود و این صفحه تا همیشه باز است تا داوطلب در هر آزمونی که شرکت کند بتواند در این صفحه اطلاعاتش را دنبال کند. امسال آزمون سراسری برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دوبار در سال برگزار می‌شود. نوبت اول در ۲۹ و ۳۰ دی و نوبت دوم ۱۴ و ۱۵ تیر نوبت دوم خواهد بود. با توجه به اینکه مسائل کرونا حل شده، آزمون صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: داوطلبان می‌توانند در هر دو نوبت دی و تیر شرکت کنند و نمره بالاتر برای داوطلبان لحاظ می‌شود. اگر نمره نوبت اول را نمی‌خواستند ملاک قرار بگیرد می‌توانند در نوبت دوم شرکت کنند. شرکت در آزمون به معنای گزینش نیست بلکه نمره‌ای برایشان ایجاد می‌کند که دو سال اعتبار دارد و می‌توانند با نمره بالاتر درخواست انتخاب رشته داشته باشند.

پورعباس تاکید کرد: پذیرش آزمون سراسری یکبار در سال در مردادماه است و برمبنای نمره آزمون و سوابق تحصیلی که ۴۰ درصد تاثیر قطعی دارد به اضافه ۶۰ درصد تاثیر نمره کنکور داوطلب است. همه داوطلبان باید شماره موبایل ثابت داشته باشند و داوطلب باید اختصاصی از این شماره فقط برای خودش استفاده کند.

او افزود: اطلاعاتی که داوطلب در ثبت نام وارد می‌کند باید دقیق وارد شود و در نوبت‌های بعدی لازم نیست داوطلب اطلاعاتش را وارد کند پس باید در صحت آن دقت کنند.

معدل و ثبت دقیق آن برای پذیرش بدون آزمون که منحصرا از سوابق تحصیلی داوطلب پذیرش می‌شود اهمیت دارد. مغایرت معدل اهمیت زیاری دارد و حتی می‌تواند موجب حذف داوطلب شود. امسال هم قطعا دوره تمدیدی برای زمان ثبت نام خواهیم داشت. در آخر هم در مرداد که سوابق تحصیلی داوطلب اخذ می‌شود نمره کل داوطلب که منجر به پذیرش او می‌شود را به آن‌ها می‌دهیم.

پورعباس تاکید کرد: مثل سال قبل شب آزمون امکان اصلاح کد داوطلب وجود ندارد و به هیچ عنوان ممکن نیست گروه امتحانی مورد نظر داوطلب در لحظه آخر اصلاح کنند. تغییر شهر محل آزمون هم تحت شرایط خیلی خیلی خاص امکان تغییر دارد و درغیر این صورت امکان اصلاح آن بعد از بسته شدن سامانه‌ها وجود ندارد.

در ادامه احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با شرح شرایط کلی و نحوه ثبت نام کنکور سراسری گفت: ثبت نام داوطلب زمانی قطعی است که حق ثبت نام پرداخت کند و کد تأیید ۱۶ رقمی به داوطلب داده شود تا سند داوطلبی او باشد. اگر این کد دریافت نشود یعنی ثبت نام کامل نشده است.

جمالی با بیان اینکه بعد از ثبت نام پیامکی به داوطلب داده می‌شود و به همین دلیل است که باید تلفن همراه شخصی باشد گفت: امکان ویرایش اطلاعات وجود دارد و ابتدای کار ویرایش سقف خاصی ندارد، اما باید دقت لازم در ثبت اطلاعات ثبت نام داشت، چون در هرمرحله اطلاعات اثرگذار است و حتی اطلاعات غلط موجب لغو قبولی می‌شود.

او تاکید کرد: حتما آن‌هایی که برای ثبت نام به کافی نت می‌روند پرینت کد ۱۶ رقمی را از کافی نت دریافت کنند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: اگر در نمرات و سوابق تحصیلی اشکالی وجود دارد باید هرچه زودتر آن را از طریق آموزش‌وپرورش منطقه خود اصلاح کنند. همچنین آن‌هایی که سال آخر هستند و سوابق نگرفته اند اواخر تیرماه برایشان سوابق صادر می‌شود. اگر کسی سوابق ندارد، آموزش و پرورش اعلام خواهد کرد که چه زمانی باید برای اقدامات لازم مراجعه کنند و شرایط آزمون ترمیم معدل هم توسط آموزش و پرورش اعلام می‌شود.

او افزود: کارنامه‌ای در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد که نمره کل آزمون اختصاصی او است و رتبه در سهمیه و رتبه کل به او داده می‌شود تا بتواند براساس آن انتخاب رشته کنند.

پورعباس در ادامه با بیان اینکه باید آزمون را از پذیرش جدا کرد گفت: دانشگاه‌ها در آینده ممکن است به این شکل عمل کنند که خودشان پذیرش را برعهده بگیرند و می‌توان دو روش داشت یک روش برای پذیرش آزاد و یک روش برای پذیرش پزشکی، اما هنوز چنین شیوه‌هایی به نتیجه نرسیده و همچنان به شیوه سنتی خودمان عمل می‌کنیم و از ۱۴۰۳ به سمتی می‌رویم که دانشگاه‌ها خود امر پذیرش را برعهده بگیرند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد نظام ۶_۳_۳ و ایجاد سوابق تحصیلی توسط آموزش و پرورش برای داوطلبان نظام قدیم بیان کرد: آموزش وپرورش نظرش این است که این افراد در آزمون‌های ترمیمی می‌توانند سوابق تحصیلی برای خود ایجاد کنند. همچنین برای داوطلبانی که قبلا دانشجو بودند و می‌خواهند کنکور بدهند مانعی وجود ندارد.

او با بیان اینکه ثبت معدل نادرست پاشنه آشیل ثبت نام آزمون سراسری شده است، افزود: داوطلبان معدل خود را بالاتر می‌زنند و امیدواریم سال آینده به مرحله‌ای برسیم که معدل را دیگر از داوطلبان نگیریم و آموزش و پرورش این معدل را به ما بدهد که این خطاها پیش نیاید. ثبت نادرست معدل و مغایرت‌ها را به شدت دنبال می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقاتی پیش بیاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس