ناآرامی و اغتشاش قتلگاه گفت‌وگو است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گفت: سیستم‌ سیاسی پویا، امکان و ظرفیت اصلاح دارد و لازمه آن روزآمدسازی آرامش است بنابراین ناآرامی و اغتشاش، قتلگاه گفت‌وگو، اصلاح و حرکت رو به جلو است.

به گزارش مشرق، بابک نگاهداری در تحلیل وقایع اخیر در کشور با بیان اینکه ۲ برداشت در فضای فعلی کشور وجود دارد، گفت: این ۲ برداشت شامل روایت اعتراضات همه‌گیر و روایت اغتشاشات خارجی است که هر دو رویکرد تلاش می‌کنند تا واقعیت را مطابق با برداشت خود، روایت کنند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: روایت اعتراضات همه‌گیر، طوری القا می‌کند که گویی میلیون‌ها نفر در سراسر کشور در حال راهپیمایی و تظاهرات هستند و همه چیز بحرانی است. شایعات عجیب و غریبی هم که در این فضا ساخته می‌شود را این روزها کم ندیده‌ایم. برای مثال فلان مسئول مملکت پول را از حساب‌های خارجی‌اش جابه‌جا کرده یا هر روز ۵۰ الی ۱۰۰ نفر از مسئولین و خانواده‌هایشان در حال خروج از کشور هستند. تصویری در این رویکرد ساخته می‌شود که شباهتی به واقعیت خیابان‌ها در ایران ندارد و بیشتر مخلوق اذهان طراحان آن است.

نگاهداری ادامه داد: روایت اغتشاشات خارجی هم بنا بر انتساب تمام اتفاقات ۴۰ روز اخیر به عناصر اطلاعاتی و امنیتی خارجی ساخته شده است. در این روایت هم شاکله اصلی این است که ما با یک پروژه خارجی مواجه هستیم و اگر تعداد اندکی از جوانان هم در این فضا وجود دارند به خاطر فریب خوردن است.

وی براساس پژوهش‌های علمی مرکز پژوهش‌های مجلس، یادآور شد: نتایج این یافته‌ها به ما نشان می‌دهند که این دو برداشت‌ها را باید در کنار هم و در ارتباط با یکدیگر درک و فهم کرد، از طرفی کاملاً آشکار و واضح است که وجود، نفوذ و تأثیر نیروهای خارجی و عوامل آموزش‌دیده آنها در وقایع اخیر کشور وجود عینی و واقعی دارد.  

نگاهداری با بیان اینکه دشمنان تمام تلاش خود را می‌کنند که فضای اغتشاشات بر کشور ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: بروز اغتشاشات امکان اصلاح و روزآمدسازی را می‌گیرد. آنها می‌خواهند ما را در یک دور باطل گرفتار کنند که به خاطر وجود اغتشاشات از اصلاح لازم صرف‌نظر کنیم و از سوی دیگر معترضین را به دلیل عدم وجود تغییرات، بیشتر در میدان درگیر کنند. اصلاح و روزآمدسازی نیازمند آرامش است. دشمن در حال حاضر هدف اصلی‌اش مختل کردن آرامش است. برای همین نیاز است که همگان به سمت آرامش‌بخشی حرکت کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در تبیین دامنه روزآمدسازی در کشور، گفت: اینکه دامنه تغییرات چه گستره‌ای را شامل شود؛ نیاز به بحث‌های کارشناسی و تبادل اطلاعات مفصلی دارد اما به صورت خلاصه می‌توان گفت که عواملی که منجر به نارضایتی است؛ می‌توانند اصلاح و روزآمدسازی شود.

ناآرامی و اغتشاش، قتلگاه گفت‌وگو است

وی افزود: سیستم‌ سیاسی پویا، امکان و ظرفیت اصلاح دارد و لازمه آن روزآمدسازی آرامش است. ناآرامی و اغتشاش، قتلگاه گفت‌وگو، اصلاح و حرکت رو به جلو است.

نگاهداری با بیان اینکه افکار عمومی خواهان بازگرداندن شرایط به وضعیت عادی است، گفت: در این بین، مسئولان در هر جایگاه و با هر وظیفه‌ای که باشند باید به کمپین آرامش‌بخشی کمک کنند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر دشمنان نهایت سوءاستفاده خود را انجام می‌دهند و از لابه‌لای صحبت‌های برخی مسئولین صحبت‌هایی را بیرون می‌کشند و به صورت معیوب منتشر می‌کنند تا حساسیت‌ها و ناراحتی‌ها را در سطح جامعه بالا ببرند.

وی تاکید کرد: تمام ائمه جمعه، مسئولین دولتی، صداوسیما، نمایندگان مجلس، مسئولان قوة قضاییه و سایر مسئولان در آرامش‌بخشی به جامعه سهیم هستند. خوشبختانه در این مدت هم نشانه‌های خوبی اتفاق افتاده که حاکی از توجه مسئولین به رفع مشکلات است. برای مثال، شاهد آن هستیم که در صداوسیما فضای گفت‌وگوی آزادانه‌ای شکل گرفته که جریانات مختلف سیاسی در آن شرکت می‌کنند و حرف‌هایشان را که گاهاً خیلی هم حرف‌های تندی است؛ بدون هیچ نگرانی بیان می‌کنند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس این گفتگوها و حرف‌ها را نشانه بلوغ و قوت نظام دانست و گفت: این موضوع در بخش‌های مختلف نظام دیده می‌شود. برای مثال، مسئولان قوه قضاییه چه در عمل و چه در گفتار نشان داده‌اند که به دور از شتابزدگی و هیجانات ناشی از وضع موجود، کار خود را پیش می‌برند. از سوی دیگر رئیس قوه قضاییه نیز صریحاً از ایجاد گفت‌وگو با منتقدین استقبال کرده که این‌ها همگی نشانه‌های خوبی است. رئیس مجلس و بسیاری از نمایندگان هم صریحاً بیان کرده‌اند که با آنکه اغتشاشات رو به پایان است و آرامش در حال بازگشت به فضای افکار عمومی شده؛ این‌ها به معنی این نیست که ما لزوم اصلاح مشکلات را فراموش کنیم و از آن‌ها صرف‌نظر کنیم. با توجه به این موارد به نظرم یک فضای بسیار خوبی در اذهان مسئولین و مردم شکل گرفته که امکان ایجاد گفت‌وگو و اصلاح را فراهم ساخته است. البته که استفاده از این فضا نیازمند یک آرامش کامل در سطح کشور است که در روزهای آتی حاصل خواهد شد.

نگاهداری در تبیین اغتشاشات، تصریح کرد: بالاخره زمانی که افراد به خیابان می‌آیند و به اموال عمومی آسیب وارد می‌کنند و رفت‌وآمد در خیابان‌ها را مختل می‌کنند؛ اسم این کار اغتشاشات است. وظیفه اصلی برای مدیریت این فضا، تفکیک اعتراضات و اغتشاشات از یکدیگر است. ما باید بتوانیم این دو عملکرد را دقیق تعریف کنیم و از یکدیگر جدا کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه تمام مسئولین نظام نسبت به شنیدن اعتراضات پذیرش واقعی و قلبی دارند، خاطرنشان کرد: یک ضعف بزرگ در وضعیت فعلی، عدم وجود سازوکار مناسب برای رساندن اعتراضات به گوش مسئولین است. دشمنان از این ضعف سوءاستفاده می‌کنند و تمام تلاش خود را می‌کنند که اعتراضات به اغتشاشات تبدیل شود. ما باید این ضعف را برطرف کنیم. بالاخره در تمامی کشورها اعتراضاتی به روندها، وقایع، قوانین و غیره وجود دارد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که هدف اصلی دشمنان، ایران و از بین بردن آن است؛ دشمنان مشکلشان تنها جمهوری اسلامی ایران نیست و عدم همراهی قاطبه ملت با اغتشاشگران موید این موضوع است. قطعاً تعداد کسانی که در وضعیت فعلی احساس عدم رضایت می‌کنند بیش از کسانی است که در خیابان‌ها حضور پیدا کردند اما مردم با عدم همراهی‌شان نشان دادند که کاملاً از حساس بودن وضعیت آگاه هستند.

وجود اعتراض نشانه قوت و سلامت است نه ضعف

نگاهداری با بیان اینکه وجود اعتراض نشانه قوت و سلامت است نه ضعف، گفت: لازمه حرکت درست هر دستگاه حکمرانی، شنیدن اعتراضات و اصلاح مشکلات است. دشمن تمام تلاش خود را می‌کند که بیان اعتراضات را تبدیل به اغتشاشات کند. دشمن می‌خواهد راه ارتباطی میان حکومت و مردم را مختل کند. وقتی ارتباط و گفت‌وگو نباشد؛ مردم و حکومت به تدریج حرف یکدیگر را نمی‌فهمند و این اصلی‌ترین خواسته دشمنان در شرایط فعلی است.

وی افزود: قانون اساسی ما صریحاً حق اعتراضات مسالمت‌آمیز را به رسمیت شناخته است و مجلس اقداماتی را درباره ایجاد سازوکار و تعیین مراکز تجمعات اعتراض در دستور کار دارد. منتهای مراتب تنها این عمل کافی نیست و باید از سایر ظرفیت‌ها و دستگاه‌ها نیز استفاده کرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه علاوه بر امکان شنیدن اعتراضات، در تشریح سایر ابزارها به منظور فهم نارضایتی‌ها، گفت: برای مثال نظرسنجی‌ها، نظرات نخبگان و اساتید دانشگاه، یافته‌های پژوهشی، تریبون‌های دانشجویی و موارد این چنینی از ابزارهای کمی و کیفی فهم نارضایتی‌هاست. اگر این مکانیسم‌ها به خوبی فعال شوند آن‌وقت شنیدن اعتراضات بسیار آسان‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهند بود.

نگاهداری دخالت خارجی در بروز ناآرامی‌ها در کشور را در سه سطح دانست و توضیح داد: نخستین سطح، سطح نرم و رسانه‌ای است. بالاخره همه شاهد این هستیم که رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی و ماهواره‌ای اعم از من‌وتو، بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال و تمام گروه‌های تلگرامی و اکانت‌های توییتری و اینستاگرامی، تمام توان خود را به میان آورده‌اند و در اعتراضات نقش ایفا می‌کنند. این تنها ادعای مسئولین نیست و تمام کارشناسان و پژوهشگران داخلی و خارجی در خصوص تأثیرات این رسانه‌ها متفق‌القول هستند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: دومین سطح دخالت خارجی، سطح سخت و فیزیکی آن است که شامل ایجاد اغتشاشات خیابانی با استفاده از نیروهای آموزش‌دیده است. از طریق این سطح است که عوامل خارجی نهایت تلاش خود را می‌کنند که هرطور شده، حتی با آتش زدن یک سطل آشغال در یک خیابان فرعی، آتش اعتراضات را روشن نگه‌دارند. نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور، اسناد بسیار زیادی از این سطح از دخالت دشمنان به دست آورده‌اند که به هیچ عنوان قابل انکار نیست. گروهک‌های مختلف تجزیه‌طلب نیز در این سطح تمام توان خود را بسیج کرده و تلاش خود را جهت ایجاد ناامنی انجام می‌دهند.

وی سطح سوم را مربوط به فعالیت ایرانیان خارج از کشور ارزیابی کرد که در این دوره عامل جدیدی است که به موضوع اضافه شده و در تشریح این مساله توضیح داد: موضوع تظاهرات ایرانیان خارج از کشور را موضوع تازه‌ای نیست. به هر حال از ابتدای انقلاب تجمعاتی در موقعیت‌های مختلف وجود داشته است اما تفاوت‌هایی با قبل دارد که دلیل ایجاد چنین تفاوت‌هایی موضوعات مختلفی را شامل می‌شود که اولی نقش رسانه‌ها و انتشار سریع‌تر، راحت‌تر و گسترده‌تر اعتراضات است که سابقاً بدین صورت وجود نداشت.

نگاهداری با بیان اینکه کاملا آشکار است که قدرت‌های خارجی در مدیریت فضای اعتراضی در خارج از کشور نقش دارند، گفت: قدرت‌های خارجی با این موضوع برنامه‌های چند بُعدی علیه کشورمان طراحی می‌کنند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش دیگری از سخنانش به تحلیل شرایط اقتصادی و فرهنگی و الزامات اصلاحی برای بهبود این حوزه‌ها پرداخت.

نگاهداری با بیان اینکه اغلب مسائل مهم کشور قابل حل هستند، تأکید کرد: جامعه بسیار تیزهوش است و به محضی که متوجه می‌شود که مسیر به سمت اصلاح حرکت می‌کند؛ همدلی خود را به سیاستمداران نشان می‌دهد. جامعه ایران به خوبی از مخاطرات هم آگاه است.

وی شنیدن اعتراضات و توان اصلاح رویه را نیاز حکومت‌ها دانست و با بیان اینکه عزم جدی برای حرکت به سمت اصلاح رویه‌ها در کشور وجود دارد، گفت: این عزم و اراده بعد از فروکش کردن التهابات می‌تواند شتاب بیشتری یابد اما هدف دشمنان از هدایت اعتراضات به سمت اغتشاشات این است که توان اصلاح را از نظام بگیرند. آن‌ها می‌خواهند ارتباط مردم و حکومت را با یکدیگر قطع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس