کد خبر 1431646
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲

به گزارش مشرق، حسین جعفری کارشناس انتظامی طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

سوءاستفاده از لباس پلیس و اصولا لباس پرسنل مشاغلی که مورد اعتماد مردم هستند، همیشه یک پای نقشه‌های مجرمان برای رسیدن به اهداف شوم‌شان بوده است. این ماجرا فقط مربوط به ایران هم نیست و در سایر کشورها بارها شاهد بوده‌ایم که برخی از مجرمان برای اینکه بتوانند به اهداف خود برسند، لباس پلیس به تن کرده و نقشه خود را عملی کرده‌اند. موید این موضوع هم ده‌ها فیلم و سریال خارجی درباره پرونده‌های پلیسی و جنایی است که در آن ضدقهرمان‌های داستان، با پوشیدن لباس پلیس و به‌کار گرفتن تجهیزات پلیسی موفق شده‌اند بزرگ‌ترین جرائم را رقم بزنند.

در کشور خودمان هم کافی‌ است نگاهی به اخبار منتشر شده در صفحات حوادث روزنامه‌ها بیندازید تا متوجه شوید که چطور یک پای جرائمی که در سراسر کشور اتفاق می‌افتادند، مأموران قلابی هستند؛ مثل افرادی که با در اختیار داشتن تجهیزات پلیسی، سد راه ماشین‌ها می‌شوند و با معرفی خودشان به‌عنوان مأمور پلیس و با ادعاهای واهی، دست به اخاذی از طعمه‌هایشان می‌زنند، یا مجرمانی که با پوشیدن لباس مأموران انتظامی به سراغ یکی از پزشکان معروف کشور رفته و با ادعای اینکه از وی شکایت شده و باید همراه آنها به اداره پلیس برود، او را ربوده و صدها میلیون‌ تومان اموالش را به سرقت می‌برند، یا تبهکارانی که با پوشیدن لباس مأموران برق، پست، آب و... در خانه‌های مردم را می‌زنند و پس از ورود به خانه‌ها، اقدام به سرقت یا حتی تجاوز به جان و مال مردم می‌کنند. هنوز ۴سال بیشتر از اعدام مأمور قلابی پست که با ورود به خانه‌ها، به دست‌کم ۴۰زن و دختر تعرض کرده بود نمی‌گذرد و همه اینها تنها بخش کوچکی از جرائمی است که توسط مأموران قلابی در کشور رخ داده است.

چرایی این سوء‌استفاده‌ها و اینکه چرا برخی مجرمان برای اجرای نقشه‌هایشان به سوءاستفاده از لباس مأموران روی می‌آورند را باید در نگاه مردم و جامعه نسبت به مشاغلی همچون پلیس جست‌وجو کرد. به اعتقاد عامه مردم، مأموران پلیس حافظ جان و امنیت آنها هستند و نبود آنها ارمغانی جز افزایش جرم، جنایت و ناامنی در کشور به همراه نخواهد داشت. همین اعتماد و اطمینان به جایگاه پلیس است که باعث می‌شود، افراد به راحتی به فردی که لباس انتظامی را به تن کرده اعتماد کرده و در برابر خواسته او تمکین ‌کنند؛ درست مثل همان پزشک معروفی که وقتی ۲آدم‌ربا با لباس و تجهیزات پلیسی را مقابل خود دید، حرفشان را باور کرد و برای رفتن به اداره پلیس سوار ماشین‌شان شد، بی‌خبر از اینکه در دام ۲مامور قلابی گرفتار شده است.

اما حالا به‌نظر می‌رسد که افرادی همین اعتماد را نشانه‌ گرفته‌اند. همان افرادی که به‌گفته مقامات ارشد نظامی و انتظامی کشور با پوشیدن لباس مأموران یگان ویژه اقدام به تخریب اموال عمومی می‌کنند و در ادامه نیز با انتشار فیلم‌هایی از این اقدامات هولناک، تلاش می‌کنند نگاه مردم و جامعه و اعتماد آنها به پلیس و نیروی انتظامی را که یکی از اقشار مظلوم و خدمتگزار جامعه هستند، مخدوش کنند. تفاوت این افراد، با مجرمانی که با سوءاستفاده از لباس پلیس به‌دنبال سرقت و رسیدن به منافع مالی هستند نیز خواسته و هدف آنهاست. هدفی که بی‌شک از ضربه زدن به اعتماد جامعه و القای ناامنی در کشور نشأت می‌گیرد تا شاید از این طریق، راه را برای فریب مردم و رسیدن به خواسته‌های باطل خود هموار کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • emad IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    8 1
    اينجور كارها فقط و فقط از خود رجویها و وابستگانشون برمياد
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    5 8
    شعارنویس رو در تاریکی و سکوت شب دستگیر میکنید، ماموران قلابی با چهره واضح جلوی دوربین نمیتونید شناسایی کنید؟! انتظار هم دارید مردم حرفهای شما را باور کنند؟
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      1 0
      اگر تو مردم هستی باور نکن جیگر بلا، در ضمن تیراناییها از مردم ایران حساب نمیشن
    • محمد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      1 0
      اگر شناسایی منافقین و نفوذی ها راحت بود که الان تو نمی توانستی از آلبانی با آیپی ایران پیام بگذاری ، باید اعتراف کرد که منافقین خوب نفوذ دارند رئیس جمهور ترور می کنند ، دانشمندهسته ای می زنند ، لباس رفتگرهای شریف را غصب میکنند تا بتوانند امثال شهید صیاد را ترور کنند، کجای کاری ؟؟؟؟؟؟
  • نجم الدین IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    6 1
    من نمیدونم چرا لباس و تجهیزات نیروی انتظامی خیلی راحت توی مغازه‌های سطح شهر فروخته میشه؟! شما می‌دونید؟! خب یک قانونی بذارید که فروش این لباس‌ها و تجهیزات ممنوع بشه دیگه... چیز سختیه؟
  • ح IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    2 0
    یعنی ضایع تر ازاینجا ندیدم
  • عبدالله مومن IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    3 1
    سریعا اعدامشان کنید تا جلوی این حقه بازی ها گرفته شود
  • نان خشک وسیب NO ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    4 5
    یا دروغ می گویید که معترضین لباس پلیس به خود پوشانده و اموال مردم را نابود کردید، یا گشت و گذار در شهر با لباس جعلی پلیس به کار ساده ای شده.
    • محمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      1 0
      دروغ را شما میگوید که از آلبانی پیغام گذاشتید! به خواهر مریم سلام برسانید بگید هروقت روسری اش را برداشت بعدا امیدی به پیروزی انقلاب روسری سوزان داشته باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس