کد خبر 1432191
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
.

مرحوم آیت الله عباسعلی اختری، عضو مجلس خبرگان که به گفته دوستان و نزدیکانش صداقت و ساده زیستی مهمترین ویژگی اخلاقی وی بود در جوار حرم عبدالعظیم حسنی(ع)، آرام گرفت.

به گزارش مشرق، مراسم تشییع و تدفین آیت الله عباسعلی اختری امام جمعه موقت سابق شهرری، عضو مجلس خبرگان و استاد حوزه و دانشگاه با حضور اهالی شهرری، طلاب، مسئولان و خانواده اش از میدان اصلی شهرری به سمت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) تشییع و در نهایت در شبستان امام خمینی ره حرم مطهر دفن شد.

آنگونه که حاضران در این مراسم به خبرنگار ما اعلام کردند، صداقت، ساده زیستی و تواضع مهمترین ویژگی اخلاقی این عالم و استاد حوزه علمیه بود، مردمی که نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت و در تمامی مراحل و شرایط در کنار امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب حضور یافت و به دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی پرداخت.

راه اختری را ادامه دهیم

حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی در حاشیه این مراسم با بیان اینکه خداوند توفیق ادامه راه شخصیتی مانند آیت الله اختری را عطا کند، گفت: با مرحوم اختری بیش از ۴۰ سال ارتباط داشتم، انسان وارسته، معذب، اخلاقی و دانشمند بود.

وداع با مردی از جنس صداقت

وی افزود: مرحوم آیت الله اختری در حوزه های مختلف کتاب های زیادی نوشت و ما هم در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ارتباط داشتیم و آنجا به واقع نقش آفرین بودند.

حجت الاسلام قاضی عسکر یادآورشد: در سازمان حج کنار ما بودند و هر کسی که ایشان را می دید به خاطر ویژگی های اخلاقی اشان ادای احترام می کرد، به واقع فوت ایشان ضایعه ای بود.

ساده زیستی، اخلاق، بی تکلفی و خدمت به مردم صفات بارز آیت الله اختری بود

آیت الله حسن کعبی عضو مجلس خبرگان که نماز میت آیت الله اختری را نیز اقامه کرد در حاشیه این مراسم  اظهارداشت: ساده زیستی، اخلاق، بی تکلفی، خدمت به مردم به خصوص خدمت در عرصه اجتماعی، غیرت دینی، عقلانیت و مردم داری از ویژگی های خوب آیت الله اختری در کنار دینداری و ولایتمداری بود.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله اختری از پیشکسوتان مبارزه علیه رژیم ستم شاهی در دوران نهضت امام و از شاگردان امام و آیت الله بروجردی بودند و در دوران دفاع مقدس نیز در کنار رزمندگان مشارکت داشتند و یکی از فرزندانشان در این مسیر شهید شدند.

وداع با مردی از جنس صداقت

آیت الله کعبی ادامه داد: آیت الله اختری کسوت نمایندگی ولی فقیه دراستان سمنان را داشتند و در مسجد جامع جمهوری امام جماعت بود و به تربیت طلاب پرداخت و طی پنج سال آخر عمرش در آن مسجد حوزه خوبی به نام ال یاسین شکل گرفت.

این عضو مجلس خبرگان حوزه علمیه آل یاستی را محلی برای هدایت، حمایت و تدریس آیت الله اختری برشمرد و گفت: در مجلس خبرگان هم فعال و در خط مقدم دفاع از آرمان های امام و شهدا و ولایت فقیه حضور داشتند، عمرشان را صرف دفاع از ولایت و نظام صرف کردند.

وی اضافه کرد: عالم مجاهد انقلابی خط اولی بودند و باید گفت که علاوه بر همه اینها، مولف و نویسنده هم بودند به خصوص در بعد اقتصادی و مسائل مختلف کتاب نوشت و مبلغ بود و عمرش را صرف تبلیغ اسلام ناب و مکتب ناب اهل بیت کرد.

برادری نمونه را از دست دادم

آیت الله علی اصغر اختری برادر مرحوم نیز در حاشیه این مراسم اعلام کرد: برادری نمونه از هر جهت بود و هر جا مشکل اخلاقی، مالی و هر نوع گرفتاری که داشتیم فقط با ایشان تماس می گرفتیم و ما را هدایت می کرد، برادری با این توصیف نمی شناسم.

وی با بیان اینکه در فاصله دور از هم زندگی می کردیم و آثار ایشان را از دور می دیدیم، بیان کرد: صداقت، استقامت، صبر در انجام وظیفه و انجام وظیفه به بهترین شکل ممکن از جمله ویژگی های بارز ایشان بود.

شهرری یکی از دانشمندان دینی خود را از دست داد

وداع با مردی از جنس صداقت

حمید زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری نیز در حاشیه این مراسم گفت: در کمال تاسف یکی از وزنه های علمی و دانشمند اصول اسلامی شهرمان را تشییع کردیم، آقای اختری ویژگی های خیلی خوبی داشت.

وی افزود: در شهرری در خطبه های نماز جمله نمازهای از محضر علمی آیت الله اختری استفاده می کردیم و همواره تسلط وی به امور دینی برای ما و جوانان این شهر راهگشا و غنیمت بود.

زمانی یادآورشد: علاه بر این ویژگی خوب، همراه با انقلاب و رهبر معظم انقلاب بود در روند پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن از عناصر اصلی به شمار می رفت.

فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: پس انقلاب اسلامی جایگاه علمی وی به خاطر برخورداری از غنای علمی در مرکز تقریب مذاهب، موقعیت ویژه ای داشت و به اتحاد و اتفاق جهان اسلامی می توانست کمک کند مسئولیتی که هر کسی نمی تواند آن را بر عهده بگیرد و انجام وظیفه کند.

وی اضافه کرد: در نهایت فضایل اخلاق، تواضع، مردمداری، زندگی ساده و عالمانه ایشان و تربیت طلبه های بسیار که در مراسم امروز هم حضور دارند از ویژگی های اخلاقی ایشان بود.

به گزارش مشرق، آیت‌الله عباسعلی اختری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در ۸۳ سالگی دارفانی را وداع گفت.

آیت الله اختری پس از پایان کار مجلس اول، به قضاوت در یکی از شعب دیوان عالی کشور پرداخت. سپس از طرف امام(ره) به عنوان نماینده ایشان در استان سمنان و امام جمعه سمنان منصوب شد. او همزمان با فعالیت های سیاسی به تدریس در دانشگاه های شهید بهشتی و نیز دانشگاه تهران و دیگر فعالیت‌های علمی ـ آموزشی پرداخت.

وی در ۱۳۷۹ به عضویت شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور درآمد. در ۱۳۸۰ از امامت جمعه سمنان استعفا کرد و به امامت جمعه شهر ری منصوب شد.

آیت الله اختری همچنین در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، داوطلب نمایندگی از حوزه انتخابیه تهران بزرگ بود که توانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد.

وی در انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری(دوره پنجم) که در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد به عضویت خبرگان رهبری در آمد. سمت‌های دیگر وی، نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های سمنان و نمایندگی ولی فقیه و بنیاد مسکن بود.

از آثار آیت الله اختری می‌توان به مواردی چون آشنایی با قرآن، امام و احیای ارزش های انقلاب اسلامی، تولی و تبری، درخشش علی در قرآن، نقش انتظار در سیر تاریخ، نظری به آیین جهاد در قرآن، جوان بر سر دوراهی، مدیریت فرهنگ کار، سیمای کارگزاران از دیدگاه اسلام و… اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس