کد خبر 1432786
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۱
.

اقتصاد بحران زده و پریشان کشورهای اروپایی،زمینه‌های مناسبی را جهت اوج‌گیری جریان‌های راست افراطی در عرصه سیاست این کشورها،فراهم کرده است.این رویداد، زنگ هشدار هرج و مرج و واگرایی را به صدا در آورده.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: پایگاه خبری «مدرن دیپلماسی» درباره نتایج سیاسی وخامت اوضاع اقتصادی در اروپا نوشت: اروپا مدتهاست وضعیت پریشان و نامساعدی دارد. مشخصا در بحبوحه شیوع کرونا، کشورهای مهم این قاره مانند انگلیس، با طیفی از مشکلات نظیر بی‌ثباتی سیاسی، و البته اوج‌گیری مجدد جریان‌های راست افراطی رو به رو شده‌اند؛ مشابه همان چیزی که فرانسه و ایتالیا تجربه می‌کنند. 

در عین حال، کشورهای اروپایی در پی جنگ اوکراین و وضع تحریم‌های گسترده علیه روسیه، با بحران انرژیِ گسترده هم رو به رو شده‌اند. همچنین اروپا بعضا با بحران‌های هویتی نیز رو به رو بوده است. همراه شدنِ بحران‌های اقتصادی با وضعیت بی‌ثبات سیاسی‌، منجر به وقوع ناآرامی و هرج و مرج گسترده در جوامع اروپایی شده است. 

«جورجیو ملونی» که در سن ۴۵ سالگی، به عنوان اولین نخست‌وزیر زن در ایتالیا برگزیده شد، در قالب ایده‌ها و افکار ناسیونالیستی، رویکردهای به شدت افراطی را دارد و در عین حال به شدت با روایت‌های مخالف با مسئله مهاجران نیز همراهی و موافقت دارد و البته قائل به تقویت و برجسته‌سازی مرزبندی‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، چه در داخل ایتالیا و چه در قالب روابط آن با دیگر کشورهاست. 

باید توجه داشت که فقط ایتالیا نیست که توسط جریان‌های راست افراطی اداره می‌شود. دیگر دولت‌های اروپایی مانند مجارستان و سوئد نیز تحت تسلط رهبرانی قرار گرفته‌اند که در حقیقت از نظر فکری ریشه‌های نئونازی دارند. مسئله‌ای که در دستور کارهای آن، نمود عینی نیز پیدا کرده است.

علاوه‌بر این، درانتخابات اخیر ریاست جمهوری فرانسه نیز، «مارین لوپن» از جناح راست افراطی فرانسه توانست ۴۱ درصد مجموع آرا را به دست آورد. این بسیاری از تحلیلگران، یک پیروزی بزرگ برای این جناح به حساب می‌آید. 

این روندها در عرصه سیاست و حکمرانی کشورهای اروپایی، تا حد زیادی زنگ‌های هشدار را به صدا درآورده‌اند. بی‌ثباتی‌های سیاسی جاری در انگلستان و تغییر سریع دولت‌ها در این کشور، سطح نگرانی‌ها را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و موجب وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی و اجتماعی در انگلیس شده‌اند.

جنگ اوکراین در عین حال، تا حد زیادی بر روند رشد اقتصادی اروپا نیز تاثیر منفی داشته و با ایجاد یک بحران انرژی فراگیر، چالش‌های مختلفی را برای کشورهای آن ایجاد کرده است. کشورهای اروپایی در واکنش به جنگ اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه وضع کردند با این حال، این اقدام هزینه‌های سنگینی را برای خودشان نیز به دنبال داشته است. 

بازارهای اروپایی به دلیل اتکای بیش از حد به منابع انرژی روسیه، در تامین بخش صنعت، با مشکلات گوناگونی رو به رو شده‌اند. اروپایی‌ها تا زمانی که در مواضع خود نسبت به روسیه تغییر ایجاد نکنند، کرملین نیز انرژی ارزان و دائم خود را در اختیار آنها قرار نخواهد داد. 

اقتصادهای مواجه با بحران، زمینه‌های مناسبی را جهت اوج‌گیری جریان‌های راست افراطی در عرصه سیاست این کشورها، فراهم کرده‌اند. مردم کشورهای اروپایی شدیدا به تقابل با آن دسته از سیاستمداران لیبرال و یا جمهوری‌خواهی روی آورده‌اند که قادر نیستند نیازهای مردم و کشورشان را در شرایط کنونی تامین کنند. 

مشکلات و بحران‌های اروپا در شرایط کنونی تا حد زیادی مشخص و روشن هستند. در این فضا، اصلی‌ترین راه‌حل بهبود شرایط نیز بهبود وضعیت اقتصادی است تا از قدرت گیری جریان‌های سیاسی افراط‌گرا جلوگیری کند.

قبل از هر چیز، اروپایی‌ها نیاز دارند تا کانال‌های دیپلماتیک را جهت مذاکره با روسیه فعال کرده و زمینه را برای پایان بخشیدن به جنگ اوکراین فراهم کنند.  تحمیل تحریم‌های بیشتر به روسیه در شرایط کنونی‌، می‌تواند برای اروپایی‌ها پیامدهای به مراتب فاجعه‌بارتری را به همراه داشته باشد.

سیاست کثیف آمریکا در رابطه با کشورهای اروپایی و دخالت‌هایش در امور این کشورها، بایستی برای تامین آینده‌ای بهتر برای اروپا کنار گذاشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 0
    موج مهاجرت معکوس ایرانیان ساکن اروپا به ایران آغاز خواهد شد، صد البته با جیب های خالی و، رد کف کفش بر پشت شلوار
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 1
    اروپا شرایط سختتر از این رو هم ازش عبور کرده
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 0
    دموکراسی بهترین روش برای عبور از بحرانها هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس