کد خبر 1433201
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
طالبان نشست مسکو را ناقص خواند

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت نشست مسکو بدون حضور نمایندگان حکومت طالبان ناقص است.

به گزارش مشرق، عبدالقهار بلخی در حساب توئیترش نوشت عدم مشارکت حکومت افغانستان در چنین نشست‌هایی می‌تواند بر روند تعامل تأثیر منفی بگذارد.

وی افزود افغانستان اکنون حکومتی مستقل، مسئول و مشروع است و توانسته امنیت را در سراسر کشور تأمین کند، مرزها را مصون سازد و با کشورهای همسایه، منطقه و جهان در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تعامل سازنده داشته باشد.

در این اعلامیه همچنین، ادعای نیکولای یتروشیف منشی شورای امنیت ملی روسیه که گفته بود آمریکا طالبان را برای اهداف ژئوپلتیک خود ایجاد کرده را رد کرده‌است.

بلخی اضافه کرد تحریک اسلامی طالبان پس از شکست اتحاد جماهیر شوروی، تحریکی بود که به‌خاطر نجات افغانستان از میان مردم برخاست و برای نظام اسلامی در کشور مبارزه کرده است.  این گروه پس از مبارزه طولانی با ملوک‌الطوایفی سال‌های ۹۰ میلادی و سپس از بین ‌بردن اشغال خارجی، به موفقیت نائل شده‌است.

تحریک اسلامی طالبان در دهه نود و پس از جنگ‌های داخلی‌ به‌ رهبری ملا عمر ایجاد شد. این گروه پس از پنج سال حکومت در افغانستان در سال ۲۰۰۱ سرنگون شد؛ اما سر انجام پس از ۲۰ سال، سال گذشته دولت جمهوری اسلامی افغانستان را سرنگون کرد و دوباره به قدرت رسید.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان روز پنجشنبه اعلام کرد که هیچ هیاتی از طالبان در نشست فرمت رایزنی های مسکو در مورد افغانستان شرکت نخواهد کرد.

کابلوف قبلا در مقاله ای که در نشریه روسی Nezavisimaya Gazeta منتشر شد، گفته بود جلسه بعدی فرمت رایزنی های مسکو در مورد افغانستان (روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) قرار است اواسط نوامبر برگزار شود.

نشست قبلی ۲۰ اکتبر سال گذشته تشکیل شد. در آن نشست هیات طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر دولت موقت افغانستان حضور داشت. آمریکا به این نشست نماینده ای اعزام نکرد.

تشکیل یک دولت فراگیر، دستور جلسه اصلی نشست سال گذشته مسکو بود. در آن نشست، حنفی از جامعه جهانی خواست دولت طالبان در افغانستان را به رسمیت بشناسد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس