امیر صباحی‌فرد: سامانه «باور 373» در دنیا کم‌نظیر و بی‌نظیر است / ایران؛ دومین کشور دارنده سامانه با برد بیش از 300 کیلومتر - کراپ‌شده

امیر صباحی‌فرد گفت: ایران با ساخت سامانه «باور ۳۷۳» به دومین کشور دارنده چنین سامانه‌ای با قدرت بالا و برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر در جهان تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، امیر علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش امشب (یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه) در برنامه «صف اول»، با محوریت ارتقای سامانه باور ۳۷۳، گفت: این اقدام بزرگ و جهانی را خدمت ملت ایران تبریک می‌گویم ‌و ایران به دومین کشور دارنده چنین سامانه‌ای با قدرت بالا و برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر در جهان تبدیل شده است.

وی افزود: شرایط دفاع مقدس به ما دیکته کرد که اگر می‌خواهید روی پای خود بایستید باید تجهیزات شما بومی و داخلی باشد. ما این کار را از آن زمان آغاز کردیم و چه شرایطی رسیدیم که همه تجهیزات پدافندی ما بومی است.

امیر صباحی‌فرد با اشاره به ارتقای سامانه باور ۳۷۳، گفت: ما کار را در دهه ۹۰ با یک کار سنگین مطالعاتی مابین پدافند هوایی، وزارت دفاع و برخی از دانشگاه‌ها را آغاز کردیم، بالاخره با همه فراز و نشیب‌های این کار مشترک ما در سال ۱۳۹۷ به مرحله رسیدیم که می‌توانیم شلیک را انجام دهیم.

وی ادامه داد: نخستین شلیک‌های موفق این سامانه در بردهای ۱۰۰ و ۱۲۰ کیلومتر انجام شد و سپس کار را ادامه دادیم تا به مرحله‌ای رسیدیم که در سال ۱۳۹۹ دو تست عملیاتی موفق را طی یک سناریوی بسیار سخت‌گیرانه در برد ۱۵۰ کیلومتر را انجام دادیم، اما به این موضوع قانع نبودیم و به دنبال سامانه‌ای بودیم که در دنیا کم‌نظیر و بی‌نظیر باشد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار کرد: ما در سال ۱۴۰۱ به این مرحله رسیده‌ایم که قادر هستیم این سامانه و موشک را ارتقا دهیم و به سراغ تست بالای ۳۰۰ کیلومتری برویم، یعنی به این یقین رسیده‌ایم که می‌توانیم این کار را انجام بدهیم و برای اولین بار در کشور چنین آزمایشی انجام شد.

وی افزود: سامانه باور ۳۷۳ در این آزمایش هدف را در ۴۵۰ کیلومتری کشف کرد. هنگامی که این هدف شناسایی می‌شود، قفل اولیه در فاصله ۴۰۰ کیلومتری انجام و قفل پایدار در فاصله ۳۶۰ کیلومتری انجام می‌دهد، پس از این بود که شلیک انجام و در فاصله ۵ دقیقه‌ای به آن اصابت می‌کند.

امیر صباحی‌فرد با بیان اینکه سامانه باور ۳۷۳ موفق شد در برد ۳۰۴ کیلومتری پهپاد هدف را منهدم کند، تصریح کرد: ما در این آزمایش پهپاد با سطح مقطع کوچک انتخاب کردیم و با این کار می‌خواستیم بگوییم که این سامانه قادر است کوچک‌ترین هدف با سطح مقطع بسیار کم را شناسایی و منهدم کند.

وی افزود: سامانه باور ۳۷۳ علاوه بر اینکه می‌تواند با همه جنگنده‌های دنیا درگیر شود قادر است تا با جنگنده‌های نسل پنجم جهان که رادارگریز هستند نیز به‌طور کامل درگیر شود؛ پهباد هدف که با یک کار مشترک توسط وزارت دفاع و پدافند هوایی ارتش تولید شده و در این آزمایش به ارتفاع  ۴۳ هزار پایی رسید و در آن‌جا مورد اصابت سامانه باور ۳۷۳ قرار گرفت.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه فقط یک کشور در جهان دارای سامانه‌ای مانند باور ۳۷۳ است، تأکید کرد: اگر سایر کشورها بخواهند یک سامانه‌ای با این قدرت را تولید کنند، گاهی اوقات تا ۲۰ سال زمان نیاز دارند، اما توانستیم به مرور این سامانه را ارتقا دهیم تا به برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر دست پیدا کردیم؛ بلافاصله پس از این شلیک، تست بالستیک آن را هم انجام دادیم، البته اگر در این آزمایش هم وسواس به خرج نمی‌دادیم می‌توانستیم هدف را در برد ۳۲۰ کیلومتری منهدم کنیم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه به دنبال ارتقای بیشتر برد سامانه باور ۳۷۳ هستیم، ادامه داد: بایستی برد درگیری این سامانه را به عددی برسانیم که در دنیا نظیر آن وجود نداشته باشد و بگوییم که اولین دارنده سامانه‌ای با چنین قدرت انهدامی هستیم. رمز شروع عملیات ما نام من مقدس حضرت زهرا(س) بود. دستیابی به چنین قدرتی حاصل لطف و رحمت خداوند متعال و حضرت فاطمه زهرا (س) به ما توان داد تا به چنین قدرتی دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    8 0
    روزی بیادکه ببینیم بااستقراراین سامانه درکرمانشاه هواپیماهای رژیم غاصب ازترس سقوط جرأت پرواز درآسمان لبنان سوریه رونداشته باشند؟یعنی فاصله ۱۵۰۰هزاروپانصدکیلومتر؟حتی خیال‌پردازی این ایده ورویا،هم لذت بخش چه برسه به عملی شدن آن به یاری خداوندوهمت وغیرت دانشمندان عرصه پدافند کشورمون شایداین بلندپروازی روزی عملی ودرجهان برای اولین باراتفاق بیفته
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      10 0
      چنین ایده‌ای عملیاتی نیست چون تا موشک این فاصله را طی کند، هواپیماهای اسراییلی می‌توانند برگردند. به نظرم حداکثر تا ششصد کیلومتر منطقی است. برای سوریه و لبنان هم می‌توان همین سامانه را در آن کشورها مستقر کرد.
    • IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      1 0
      درسته که ازمحالات هست!اماتصورکنیدایران روزی به اون درجه ازعلم وتکنولوژی برسه که این فاصله ۱۶۰۰هزاروششصدکیلومترراکه فرصت برگشتن جت هاوجنگندهای رژیم صهیونیستی به پایگاهشون در سرزمینهای اشغالی رومیده،باچندبرابرکردن سرعت و شتاب موشک های پدافندی ایرانی عملی و اجراءکنه درسته خیلی سخته پیمایش۱۶۰۰کیلومترمثلادرمدت ۳سه دقیقه،اماشایدروزی مهندسان عرصه موشکی ایران باغیرتی که دارندومددویاری خدا،انجام بشه و هیچ چیزی برای شکستن قوانین فیزیک غیرممکن نیست
  • US ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 7
    چه فایده که از فاصله ۲۰ کیلومتری هم نمیشه باجنگنده های دار جمینگ قوی درگیر شد
  • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    10 1
    مرحباشیرمردان دانشمند!!
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    12 1
    خدا قوت . احسنت . دستمریزاد . به نیروهای مسلح . زمانی که هواپیماهای اهدایی غرب و شرق به دشمن جوانان ما را هدف قرار میدادند و پدافند ایران که نحریم بود در مقابله با انها کم توان بود گذشت.
  • حرا IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    22 1
    خدا قوت دست مریزاد
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 10
    تا حالا ۱۲ کشور پدافند هوایی برد بلند رو ساختن خودتون رو بازی ندید یعنی هیچ کشوری نتونسته پدافند بسازه فقط شما ساختید؟؟؟ این ۱۲ کشور شامل:فرانسه هند چین روسیه ژاپن آلمان کره جنوبی کره شمالی ترکیه آمریکا انگلیس و خود همین اوکراین که درگیر جنگه
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      1 0
      اما ما تحت تحریم ساختیم
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    11 28
    راستشو بگو چند برابر قیمت واقعی از روسیه خریدینش
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      5 1
      راستش رو بگو اهل تل آویو هستی یا نه؟
  • محمد IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 2
    دمت گرم داداشم پوتین تکنولوژی توربوفن سنگین رو به ایران بدی دیگه تمومه
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 1
    وقتی جنگ شد می فهمیدی این اسباب بازی ها رو در خاک آمریکا هم می زنیم چه رسد به 20کیلومتری!؟
  • مهدی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 0
    حال میکنم با قدرت نظامی ایران .هر کشوری رو بخواد کمک نظامی کنه اگر چه اون کشور رو تمام دنیا ساپورت مستقیم کنن ،پیروز جنگ میشه.سلامت باشه رهبرم نایب بر حق امام زمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس