اعتراف پنتاگون:هیچ مدرکی برای تایید ادعای کی‌یف علیه تهران نداریم

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که ارتش آمریکا هیچ مدرکی دال بر اینکه تهران برای مسکو موشک بالستیک تأمین کرده، در اختیار ندارد.

به گزارش مشرق، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در جریان یک نشست مطبوعاتی اذعان کرد که واشنگتن درباره ادعای کی‌یف مبنی بر اینکه ایران برای روسیه موشک بالستیک تأمین کرده، هیچ مدرکی در اختیار ندارد.

رایدر درباره ادعای تحویل موشک بالستیک از سوی تهران به مسکو گفت: در حال حاضر هیچ اطلاعاتی دال بر اینکه ایران موشک‌های بالستیک به روسیه تحویل داده تا در جنگ اوکراین استفاده کند، در اختیار نداریم.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه پنتاگون همچنان به رصد دقیق مساله ادامه می‌دهد، مدعی شد که آمریکا درباره تمایل احتمالی مسکو برای به دست آوردن این توانمندی (موسک بالستیک)، «نگرانی‌هایی» دارد.

اظهارات و ادعاهای رایدر چند روز پس از آن مطرح شده که میخائیل پودولیاک، معاون ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با تکرار ادعای بی‌اساس کی‌یف، خواستار حمله به تأسیسات و کارخانه‌های ایرانی سازنده پهپاد و موشک‌های بالستیک شد.

کی‌یف در هفته‌های اخیر به دفعات مدعی شده که ایران برای روسیه، پهپادهای «کامیکازه» تأمین کرده است. اوکراین مصرانه روی ادعای خود تاکید دارد که پهپادهایی که مسکو آن را «گرَن -۲» نامیده، در حقیقت پهپادهای شاهد ۱۳۶ ساخت ایران هستند. برخی رسانه‌ها نیز با هدف خبرسازی، مدعی شدند که ایران به روسیه موشک بالستیک فروخته است.

هم مسکو و هم تهران به دفعات تبادل تسلیحات در بحبوحه عملیات نظامی روسیه در اوکراین را تکذیب کرده‌اند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده که تهران پیش از آغاز جنگ اوکراین، «تعداد اندکی پهپاد» برای روسیه تأمین و در عین حال ادعاها درباره اینکه تهران برای مسکو موشک ارسال کرده را قویاً تکذیب کرد.

روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) با اشاره به ناکامی کی‌یف در اجرای توافق‌نامه‌های «مینسک» نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد. توافق‌نامه مینسک با هدف اعطای جایگاه ویژه به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک در داخل قلمرو اوکراین، طراحی شد و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ با میانجی‌گری آلمان و فرانسه میان طرفین به امضا رسید.

کرملین در فوریه ۲۰۲۲ جمهوری‌های دونباس را به عنوان دولت‌های مستقل به رسمیت شناخت و از اوکراین خواست تا به طور رسمی خود را کشوری بی‌طرف اعلام کرده و هرگز به هیچ ائتلاف نظامی غربی به ویژه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ملحق نشود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    16 1
    مثلا اگ داشته باشید چه غلطی میخای کنی ؟؟
  • رضا IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    14 1
    پس این همه تسلیحات غربی که در سراسر دنیا داره مردم رو میکشه ساخت کیه ؟ لعنتیها ی کثیف
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    8 3
    خبط بزرگ اميرعبدالهيان اين بود كه چندين بار ارسال پهپاد به روسيه رو تكذيب كرد ، اگر از همون اول به يه ورش هم نگرفته بود و ميگفت بله ما قبلاً تعدادى داديم اون دلقك سگيونيست بُل نميگرفت و شاخ و شونه برامون نميكشيد
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      1 0
      حالا چرا از سرنگونی شایدها عصبانی میشی؟؟
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      7 1
      امیر عبدالهیان هیچ موقع نگفت ما ندادیم همیشه می‌گفت ما برای استفاده در جنگ اوکراین چیزی ندادیم. حرفی هم که الان زده ناقض قبلی نیست میگه ما قبل جنگ اوکراین دادیم.
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      0 0
      ما نسخه ایرانی rq 170 را به روسیه دادیم. خیی سال قبل. همکاری پهبادی ایران با روسیه چیز جدیدی نبود که بخواد کتمانش کنه‌ الان هم وزیر فقط یک چیز بدیهی را گفته که ارسال مربوط به قبل از جنگ بوده.
  • ش. AE ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    4 0
    پس به نوکر های قلاده بست خود بگویید رجزخوانی نکنند
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    4 1
    موشک هم بدن کاری نمیتونن بکنن
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    6 2
    پس به این زلنسکی بگو کمتر زر زر کنه / شما آمریکایی ها عرضه و جرأت ندارید پهبادهای ایرانی بزنید میرین تانکر سوخت ارسالی از ایران به لبنان رو میزنید !؟ / برو جلوی باد شکم رییس جمهورتون (بایدن ) رو بگیر که در نره و آبروی آمریکا رو نبره / رییس جمهورتون میخواست ایران رو آزاد کنه اما تنها کاری که بلده انجام بده اینه که باد شکمش رو آزاد کنه ؛))
  • اثبات IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    2 1
    زدن دو نفتکش احتمالا با کشته شدن دو امریکایی و کانادایی دیروز در بغداد ربط داره
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    1 0
    او هم مثل لیدرهای ضدانقلاب سعی می کنند با نزدیک شدن به بازهای جنگ طلب و ایران هراسی و نفرت پراکنی علیه ایران بتونه کشورهای غربی را تیغ بزنه و از احساسات شهروندان غربی سواستفاده کنه.
  • امید IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    1 0
    زلنسکی یهودی کثیف سلبریتی احمقی که مثل سلبریتهای فاسد عیاش ضدوطن ایران که کشورش رابخاطر آمریکا درگیرجنگ کرده وکشورش راویران کرده الان غلطهای اضافه واره درباره ایران میکته تا شکستش رتگردن ایرآن بندازه
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    1 0
    اگه ایران قصد ارسال سلاح داشت دیگر نیازی به نفت نداشت و با همین سلاح کلی پول به جیب می زد. بنابراین دشمن هنوز دروغ میگه.
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    0 0
    بایدن .اسورقان.برای ما رجز میخونه.عرق نعنائی چیزی به این خرقت باد خالی کن بدید تا جلو بادمعدشو بگیره.یا سوزنهاشو عوض کنید مثل گوساله سامری زوزه نکشه. ازاد کردن ایران پیشکشش.حالا موشکم بدیم چکار میکنید.منو چانفر دیگرو تحریم میکنید
  • ایرانی با غیرت IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    0 0
    جناب مسئوول پنتاگون : همانطور که قبلا اون بنیامین ابله و خیانتکار مدارک جعلی جور میکرد و تحویل اژانس جاسوسی هسته ائی میداد تا ایران را محکوم کنند الان هم میتوانید از او بخواهید مدارک جعلی علیه ایران سرهم کند و بفرستید شورای امنیت سازمان ملل! شورای امنیت هم که از خودتان است !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس