پریگوژین

این پایگاه خبری مدعی شد که قدرت طلب‌ترین دوست رییس جمهور روسیه، به دنبال ایجاد آشوب در بین الیت سیاسی این کشور است تا دامنه‌ی قدرت و نفوذ خود را افزایش دهد.

به گزارش سرویس جهان مشرق، پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی «دیلی بیست»، در گزارشی به قلم «آنا نِمتسووا»(۱۲ نوامبر)، به افزایش دامنه نفوذ یکی از قدرتمندترین معتمدین کرملین و از افراد حلقه اول ولادیمیر پوتین پرداخت. به ادعای نویسنده این مقاله، یوگنی پریگوژین، کسی مسوولیت بسیار مهم تامین غذای کرملین و شخص پوتین را از طریق شرکت خصوصی خود بر عهده دارد، به نحوی عیان، به دنبال افزایش دامنه قدرت و نفوذ خود در خط اول سیاست در روسیه است. بازنشر این مقاله، صرفا از بابت پوشش دادن نگاه‌های مختلف به سیاست داخلی و خارجی فدراسیون روسیه است. طبعا، انتشار آن به مفهوم تایید همه محتوای آن نیست.

آیا این «سرآشپز» یک تهدید برای پوتین است؟ + عکس

یِوگنی پریگوژین، بنیانگذار ارتش خصوصی واگنر، در بیانیه‌ای تکان‌دهنده در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، اعتراف کرد:

"آقایان، ما (در دموکراسی آمریکا) دخالت کرده‌ایم، دخالت می‌کنیم، دخالت خواهیم کرد".[۱]

این فقط تازه‌ترین نشانه  از این روند بود که چگونه رئیس تشریفات  غذایی که به جنگ‌سالار تبدیل شده– کسی که به "سرآشپز پوتین" شهرت یافته- به یکی از قدرتمندترین صداها در روسیه تبدیل شده است که در مورد نحوه برخورد مسکو با هر موضوع مهمی، از جنگ در اوکراین تا دشمنان قدرتمندی مانند واشنگتن اظهارنظر می کند.

آیا این «سرآشپز» یک تهدید برای پوتین است؟ + عکس

اما این نگرانی از پریگوژین تنها مختص رقبای خارجی روسیه نیست، مقامات داخلی نیز از حملات او در امان نیستند. هفته گذشته، پریگوژین، فرماندار سن پترزبورگ، الکساندر بِگلوف، را به فساد متهم کرد.

شرکت پریگوژین، کنکورد، درخواست خود را به دادستان کل روسیه منتشر کرد[۲] که در آن خواستار تحقیق در مورد "دخالت احتمالی فرماندار بگلوف در ایجاد یک گروه جنایی سازمان یافته در قلمرو سن پترزبورگ به منظور غارت بودجه دولتی و منفعت‌رسانی به اعضای حلقه او شد."

آیا این «سرآشپز» یک تهدید برای پوتین است؟ + عکس
الکساندر بگلوف

این یک وضعیت بی سابقه در روسیه مدرن است. بوریس ویشنفسکی، نایب رییس مجلس سن پترزبورگ(که از مخالفان سرسخت پوتین است)، به دیلی بیست گفت:

"پریگوژین که فرماندار بگلوف را تعقیب می کند، نشانه این است که گونه های صاحب قدرت شروع به خوردن یکدیگر به شیوه داروینی کرده‌اند. منابع مالی مردان پوتین در حال اتمام است."

الکساندر چرکاسوف، رئیس آژانس حقوق بشر مموریال برنده جایزه نوبل، به دیلی بیست گفت که اکنون این بر عهده دادستان کل است که تصمیم بگیرد که آیا بگلوف را مورد تحقیق قرار دهد یا درخواست پریگوژین را با ارائه آن به یک آژانس مجری قانون دیگر، نادیده بگیرد. .

خود پریگوژین، در عین حال، به نظر می رسد از چنین پاسخگویی مصون است.

پریگوژین در هفته های اخیر مرتباً به مقامات ارشد روسیه حمله کرده و ارتش روسیه را به دلیل مدیریت ضعیف جنگ در اوکراین مورد سرزنش قرار داده است.

آیا این «سرآشپز» یک تهدید برای پوتین است؟ + عکس

در همین حال، سربازان وی در حال ساختن «خط واگنر» از استحکامات در نزدیکی مرز با اوکراین هستند که اکنون تحت کنترل سرویس امنیت فدرال روسیه است.

ماه گذشته، RIA FAN، یکی از وب‌سایت‌های خبری مرتبط با پریگوژین، «مشکلاتی» را با مقامات محلی که در تلاش برای توقف ساخت استحکامات در منطقه بلگورود بودند، گزارش کرد. خود فرماندار بلگورود، ویاچسلاو گلادکوف، سپس تا آنجا پیش رفت که شخصاً از ادامه کار ساخت و ساز اطمینان حاصل کرد.

اولگا بیچکووا، تحلیل‌گر قدیمی سیاست کرملین، به دیلی بیست گفت:

 "به نظر می رسد این روزها همه چیز برای پریگوژین مجاز است، او حتی می تواند مردان محلی را در مناطق بلگورود یا کیروف مسلح کند. اما این یک وضعیت بسیار خطرناک است: امروز پریگوژین از دولت‌های محلی انتقاد می‌کند، مردم محلی را مسلح می‌کند و فردا کسی که فکر می‌کند اوضاع روسیه را کنترل می‌کند، نمی‌تواند آن را کنترل کند."

همانطور که به شرکت پذیرایی او برای تغذیه رژیم فوق‌امنیتی پوتین اعتماد شده است، این اعتماد نیز  به پریگوژین اعطاء شده که آزادانه در حوزه سیاست روسیه، سیاست خارجی و جنگ در اوکراین فعال باشد. در یک اتفاق خطرناک دیگر، فرمانده واگنر که در دهه ۱۹۸۰ به دلیل دزدی، کلاهبرداری و حمله به ۱۲ سال زندان محکوم شده بود،[۳] اخیراً در حال جذب هزاران زندانی در اطراف مستعمرات و زندان‌های کار اصلاحی روسیه تصویرشده است که به زندانیان وعده آزادی در ازای حضور در جنگ می‌دهد.

آیا این «سرآشپز» یک تهدید برای پوتین است؟ + عکس

گابیدولین گفت که از کار کردن زیر نظر پریگوژین در طول زمانش با واگنر لذت نمی برد. گابیدولین در مصاحبه اخیرش به دیلی بیست گفت:

"گروه واگنر او نباید وجود داشته باشد، این یک گروه مجرم است و پریگوژین از سرمایه خود، پول چندانی را برای آن خرج نمی کند. او سربازان آموزش ندیده، از جمله مجرمان  را می فرستد تا در قتلگاه در جبهه بمیرند."

گابیدولین افزود: او یک رهبر بی رحم است.

آیا این «سرآشپز» یک تهدید برای پوتین است؟ + عکس

برخی از کارشناسانی که با دیلی بیست صحبت کردند حتی پیشنهاد کردند که پریگوژین در تلاش برای تصاحب صندلی ریاست جمهوری پوتین است.

 «شرکت کترینگ پریگوژین به پوتین و افرادش غذا می‌دهد، بنابراین او شبکه عظیمی از ماموران در کرملین دارد که همیشه اطلاعاتی در مورد اینکه باد کجا می‌وزد و چیزهایی که پوتین دوست ندارد، به او ارائه می‌دهند. واسیلی گاتوف، یکی از کرملین‌شناسان برجسته جهان، به دیلی بیست گفت: پریگوژین هیچ یک از علایم مرتبط با پوتین را از دست نمی دهد.

آیا این «سرآشپز» یک تهدید برای پوتین است؟ + عکس

در طول عملیات روسیه در اوکراین، سوریه و آفریقا در هشت سال گذشته، پریگوژین ۶۱ ساله ظاهراً تمام تلاش خود را کرد تا نقش زیرزمینی خود را در گروه واگنر مخفی نگه دارد. سه خبرنگار در سال ۲۰۱۹ در تلاش برای تحقیق در مورد عملیات افراد پریگوژین در جمهوری آفریقای مرکزی کشته شدند.

اما اخیراً به نظر می رسد که پریگوژین تصمیم به شل کردن گارد خودگرفته است. در اواخر سپتامبر، او شروع به لاف زدن درباره دستاوردهای خود نمود ودر کانال تلگرامی خود به نام «کلاه پریگوژین»، اعتراف کرد که گروه واگنر را در سال ۲۰۱۴ تاسیس کرده است.

آیا این «سرآشپز» یک تهدید برای پوتین است؟ + عکس

منابعی که با دیلی بیست در مورد پریگوژین صحبت کردند، همگی در مورد تلاش های او برای تکان دادن قایق و تبدیل شدن به یک صدای پیشرو در روسیه، ظنین بودند، و بسیاری گفتند که او می تواند برای "ثبات" پوتین در روسیه خطرناک باشد.

در مورد سلسله مراتب قدرت نظامی روسیه و سازمان‌های مجری قانون، به نظر نمی‌رسد که پریگوژین هیچ مقام بالایی را اشغال کرده باشد - یا حداقل هنوز نکرده است.

گاتوف به دیلی بیست گفت:

 «فرماندهانی هستند که مسئولیت ارتش های بسیار بزرگتر(نسبت به گروه واگنر) را به عهده دارند و  از جمله نیروهای عملیات ویژه و گارد امنیت شخصی پوتین، FSO.”

بنیانگذار موسسه «روسیه پشت میله‌ها»، گروهی مستقل که وضعیت  زندان‌های روسیه را رصد می‌کند، «اولگا رومانوا»، معتقد است که اگرچه وضعیت به زودی می‌تواند تغییر کند، اما اقتدار پوتین در روسیه هنوز بدون چالش است.

او به دیلی بیست گفت:

"پوتین رئیس اصلی است. همه این را می فهمند."

 

[۱] https://www.thedailybeast.com/after-years-of-trump-russia-denials-putins-enforcer-yevgeny-prigozhin-admits-election-interference

[۲] https://vk.com/wall-۱۷۷۴۲۷۴۲۸_۱۳۵۹

[۳] https://www.rosbalt.ru/piter/۲۰۱۸/۰۹/۲۱/۱۷۳۳۷۱۲.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • حمیدرضا IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    7 2
    *** درود و تحسین بر هر صدایی که برای کشورش و منافع کشورش محکم و قاطع فریاد میزند .
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 0
    بلک واتر روسی ؟؟
  • FR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 2
    مزخرفات ادعایی امریکا … چطور هر بی سر و پایی وطن فروشی در امریکا حق اطهار نظر سیاسی را دارد ولی مدیر یک شرکت بقول خودتان اولیگارش نزدیک به پوتین باید سکوت کند
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 0
    هنوز بازرس ضد فساد که چند سال پیش در اروپا ارور شد قاتلش پیدا نشده! شما همون مشابه رو حل کنید بقیه پیشکش!
  • سلام. محمد. هستم. IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
    0 0
    جناب. اقای. بوتین. ریس. جمهور. محترم. روسیه. سر. اشبز. خودتو. بر. کنار. کنیید. تا. شمارا. مسموم. ونکشد. با. احترام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس