کد خبر 1435302
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸
موشک هایپرسونیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در حالی که برخی محافل اروپایی طبق معمول سعی دارند موفقیت بزرگ ایران در زمینه‌های موشکی را انکار کنند، روزنامه صهیونیستی تولید موشک‌ هایپرسونیک را اتفاقی مهم و تعیین‌کننده توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: در پی انتشار خبر ساخت موشک ‌هایپرسونیک توسط ایران، الوئیز فایه تحلیلگر مرکز مطالعات امنیتی مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل به رادیو فرانسه گفت: این خبر چندان معتبر نیست و دلیل آن هم بسیار ساده است چرا که تسلط بر فناوری مافوق صوت، به این معنا که یک موشک بتواند در جو مانور دهد و در عین حال شناسایی نشود، بسیار دشوار به دست می‌آید، کشورهای بسیار پیشرفته در زمینه تسلیحات نظامی مانند فرانسه، چین، آمریکا و روسیه پروژه‌های مافوق صوتی دارند که هنوز همه آنها آزمایش نشده است. 

وی در مورد دلیل اعلام خبر ساخت این موشک، گفت: اقدام ایران پیامی است خطاب به امارات و به‌طور گسترده‌تر به اسرائیل، حتی به عربستان سعودی یا سایر کشورهایی که وسوسه می‌شوند خود را به سیستم اسرائیلی یا آمریکایی مجهز کنند، تا بگویند به‌طور بالقوه، ایران می‌تواند از این خط دفاعی عبور کند. تسلط بر فناوری مافوق صوت بسیار دشوار باشد و بعید است که ایران موفق به توسعه چنین موشکی شده باشد. به‌خصوص که ایران برنامه موشکی بالستیک اثبات‌شده‌ای دارد که می‌تواند به اندازه کافی برای شکستن برخی از سیستم‌های دفاعی موثر باشد.

اما در همین حال، روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نوشت: اسرائیل مدت‌ها پیش از آن‌که ایران اعلام کند چنین سلاح‌هایی را توسعه داده، نگران موشک‌های مافوق صوت در منطقه بود و برای مقابله با هرگونه تهدیدی از این دست، با آژانس دفاع موشکی آمریکا همکاری کرده بود.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، اخیرا گفت که ایران موشک بالستیک ‌هایپرسونیک برای مقابله با سپرهای دفاعی هوایی ساخته است. یکی از افسران ارشد دفاع هوایی ارتش اسرائیل در ماه سپتامبر گفته بود که موشک‌های مافوق صوت هنوز تهدیدی در منطقه نیستند، اما نگرانی بزرگی محسوب می‌شوند.

جروزالم‌پست افزود: در حال حاضر به‌دلیل تهدید نوظهور موشک‌های مافوق صوت (هایپرسونیک)، سازمان دفاع موشکی آمریکا برای بودجه مالی ۲۰۲۳ خود درخواست ۲۲۵ میلیون دلار برای مقابله با این موشک‌ها کرده است.

موشک‌های مافوق صوت پنج برابر سریع‌تر از سرعت صدا پرواز می‌کنند و مسیرهای پروازی پیچیده و مختلفی دارند و تهدید جدی به‌شمار می‌روند. این ویژگی‌ها رهگیری آنها را دشوار می‌کند و این تهدیدی نگران‌کننده‌ است؛ به‌ویژه پس از آنکه ایران اعلام کرد یک موشک مافوق صوت را که می‌تواند به هر سپر دفاع موشکی نفوذ کند، توسعه داده است. اظهارات اخیر فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران ایران، کابوسی برای مقامات اسرائیل است، چرا که بدون‌شک، دستیابی ایران به این نوع از سلاح‌های راهبردی، توازن را در منطقه برهم خواهد زد.

یادآور می‌شود در گذشته نیز به‌دنبال انتشار اخبار مربوط به تولید موشک و پهپادهای مدرن از سوی ایران، برخی منابع غربی مدعی شده بودند تصاویر منتشره فتوشاپ است اما بعدها که پایگاه عین‌الاسد درهم کوبیده شد و سپس قدرت رزمی پهپادهای ایران در میدان به نمایش درآمد، رادیو فردا اذعان کرد ادعای فتوشاپ بودن موشک‌ها و پهپادهای بسیار مدرن ایران، عاری از حقیقت بوده است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هادی مهمدی IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 4
    فوتوشاپه
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      5 1
      بالاخره توسعه های دفاعی و سلاح در جهان روزی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت . با توجه به شرایط جهان بنظر می آید آن روز دیر نیست . جهان در آستانه جنگ سوم جهانی است .
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      5 3
      آمریکایی‌ها، ۱۰ سال پیش گفتند: سربازان ما در ایران؛ میلیون‌ها کاربر اینترنت ؛ هستند.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
      5 0
      چون دچار شوک شدن اول میرن در مرحله انکار
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    12 0
    مگر تا حالا شده رهبر معظم ایران دروغ بگه یا سید حسن نصرالله که مرید رهبر است خبر کذب بده اینها هر چه گفتن صحت داشته و دارد نیروی که خبر از این موشکها داده نیز زیر نظر رهبری هست این خبر را مسئولین و نمایندگان مجلس یا هیئت دولت که نداده این خبر را سپاه داده که بدون واسطه زیر نظر رهبری است
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    14 1
    واستا مسخره کنن روزش که برسه مثل پهبادها که مسخره شون میکردند دردشو میچشن
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    10 1
    عشق است
  • US ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    5 2
    اگر خوشه‌ای این موشک رو درست کرد نور اعلی نور میشه
  • عبدالله مومن IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    9 2
    حالا چرا اینها ازین تصاویر فتوشاپی. اینقدر می ترسند ؟!
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    5 0
    برنامه ات رو مشخص کن غرب وحشی! فیتله و کرکره مغازت رو در ایران می کشی پایین، یا موشک ها هاپیر سونیک رو بفرستیم در اغوشتون تا خوب لمسش کنید ! اگر بخوایی بازم داعشی ها وطن رو بریزد بیرون،شاید چیزهای بدتر رو بخوایم رونمایی کنیم..
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    5 1
    هایپر سونیک هویولای ین سلمان وبی بی
  • سرور IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    4 1
    یارو واقعا خنگ هست. برای گذشتن از سپر مسخره موشکی عربستان پهباد شاهد هم کافی است. این موشک تا انگلیس و حتی سواحل امریکا برد دارد.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    3 3
    با این موشک ها غرب می ترسد وتحریم را زیاد می کند
  • مسعود دیپلمات IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    2 1
    پیشنهاد می کنم که یک هدف راه بردی در امارات یا عربستان را مشخص کنید و به آنها اعلام کنید که همه تجهیزات خودشان را برای مقابله با موشک هایپر سونیک ما آماده کنند و در راس ساعت تعیین شده اولین شلیک را انجام دهیم. آنوقت خواهند دید که چه کسی راست می گوید.
  • محمد IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    0 0
    العان فوتوشاپه ولی بعداً صداش درمیاد.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    1 0
    آیا می دانید ایران تا ساخت موشک قاره پیما که هر نقطه که در امریکا اراده کند مورد هدف قرار دهد چقدر فاصله دارد
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      0 0
      بله می دانم!!!راهی نمانده موشک قائم 100 همون موشک قاره پیماست!البته اگه خاطرتون مکدر نشود!
  • س ح IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    یادش بخیر زمان انقلاب ، شبها ، صدای الله اکبر عظمت عجیبی به آسمان شهرتهران میداد ولی مثل الان که اینها قدرت‌های مختلف کشور رانمیفهمند و می‌گویند فتوشاپ هست آنموقع هم می‌گفتند صدای ضبط صوت هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس