کنعانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش وزارت امور خارجه در خصوص مداخلات برخی کشورهای غربی در جریان اغتشاشات ایران، گفت: رفتار کشورها در خصوص تحولات داخلی ایران مورد رصد، پایش و عکس‌العمل دستگاه دیپلماسی کشورمان بوده است. در ارتباط با مداخلاتی که منجر به خسارت در ایران شده یا در ارتباط با عملکرد اتباع کشورهایی که در ایران مرتکب جرایم شده‌اند یا در ارتباط با اغتشاشات ایفای نقش کرده و بازداشت شده‌اند هم مشخصاً در ارتباط با این شهروندان اقدام قضائی صورت گرفته است.

وی افزود: نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و سفرای ما موارد و شواهد را منتقل کردند. همچنین مواردی که نیاز به صدور یادداشت داشت، به سفارتخانه‌های کشورهای مقیم که این اقدامات ساختارشکنانه را داشتند، انجام شد.

سفرای برخی کشورها به دلیل مداخله در امور ایران احضار شدند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: سفرای برخی کشورها احضار و شواهد و اسناد لازم به آن‌ها ارائه شد و در این ارتباط هم اعتراض و هم درخواست پیگیری شده است و درخواست شد پاسخ مراکز خود را بگیرند.

کنعانی گفت: بخش دیگری از اقدامات هم در چارچوب ارتباطات و تماس‌ها و همکاری‌های دستگاه‌های امنیتی بین نهادهای ذیربط ایران با همتایان در سایر کشورها انجام شده است.

وی ادامه داد: ایران در چارچوب دیپلماسی و وظایف دستگاه‌های امنیتی در این ارتباط اقدامات لازم را انجام داده است و به پیگیری‌های لازم ادامه خواهد داد و در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی اقدامات لازم در زمان مقتضی انجام خواهد شد و به وظایف دیپلماتیک خود عمل خواهیم کرد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص قانون انتقال محکومین بین ایران و بلژیک و ارتباط آن با آزادی اسدالله اسدی دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک، گفت: آزادی دیپلمات ایرانی از موضوعات و مطالبات جدی و صریح ما بوده است و معتقد بوده و هستیم که اساساً بازداشت و دستگیری و محاکمه زندانی کردن وی برخلاف مقررات بوده است و بر اساس بهانه‌های واهی در چارچوب طراحی ساخته شده از طرف یک جریان تروریستی بوده است.

وی افزود: بازداشت اسدی غیرقانونی و برخلاف مقررات کنوانسیون وین است و معتقدیم در آن چارچوب باید اساساً آزادی دیپلمات ایرانی صورت بگیرد و این آزادی مرتبط با هیچ شرط و شروط دیگری نباشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امیدواریم در چارچوب پیگیری‌های صورت‌گرفته شاهد آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات ایرانی باشیم.

کنعانی در خصوص مواضع خصمانه تروئیکای اروپایی و آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: ارتباط جمهوری اسلامی ایران و سازمان انرژی کشور با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد؛ تأیید می‌کنم که هیئتی از جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته به وین سفر کرد و با مقامات آژانس گفتگو و تبادل نظر داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور حل و فصل سوالات و ابهامات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چارچوب گفتگوهای با آن صورت می‌گیرد و ادامه دارد و طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی، توافقاتی انجام دادند.

هیئتی از آژانس به ایران سفر خواهند کرد

کنعانی گفت: به احتمال بسیار زیاد توافق صورت گرفته است که هیئتی نیز از آژانس به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهند کرد تا گفتگوها و مذاکرات را ادامه دهند.

وی بیان کرد: طبیعتاً بخشی از مسائل آژانس به موضوعات مذاکرات رفع تحریم ارتباط دارد. متأسفانه برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند که بر روند مذاکرات فنی جمهوری اسلامی ایران با آژانس تأثیرات منفی گذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند. قبلاً نیز شاهد چنین رفتارهایی از سوی آمریکا و تروئیکای اروپایی به رغم تعامل نزدیک و مستمر جمهوری اسلامی ایران با آژانس بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: متأسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیر سازنده این کشورها هستیم که مجدداً در تلاش برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن به محملی برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی افزود: طبیعتاً اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی جمهوری اسلامی ایران نخواهد کرد و صرفاً در روند همکاری‌های فنی اختلال ایجاد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: قبلاً نیز دست به چنین اقدامی زدند و قطعنامه آژانس در خرداد ماه گذشته صادر شد و ایران نیز مبتنی بر قانون مجلس اقدامات و کنش‌های متقابل را نشان داد. آن‌ها را به رفتار توأم با درایت و تدبیر و حرکت به سمت دیپلماسی دعوت می‌کنیم.

کنعانی گفت: ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک برای ادامه فعالیت‌های سازنده فنی و تکنیکی استفاده خواهد کرد و در این مسیر تلاش لازم را انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به حمله سپاه پاسداران به گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق، گفت: ایران تأکید کرده بود نسبت به امنیت سرزمینی خود و تهدیداتی که از ناحیه اقلیم کردستان عراق متوجه ایران خواهد شد و نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تجزیه طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام در همین چارچوب صورت گرفته است.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره ادعای یکی از روزنامه‌ها مبنی بر تهدید عربستان از سوی ایران نیز گفت: ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این چارچوب در خصوص مسائل مورد نظر خود با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عمل می‌کند.

ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست

وی ادامه داد: ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست و رفتارهای مسئولانه‌ای در راستای امنیت منطقه‌ای داشته است. مسیر مذاکره با عربستان منوط به مذاکرات قبلی است و امیدواریم طرف مقابل با اجرای توافقاتی که صورت گرفته است، زمینه را برای ادامه گفتگوها فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: دولت آمریکا در راستای ایران‌هراسی و ایجاد خلل در روند گفتگوهای سازنده ایران و کشورهای منطقه مواضعی را مطرح می‌کند که در چارچوب سیاست‌های غلط مخرب منطقه‌ای دولت آمریکا است و برخی رسانه‌ها نیز به این چارچوب دامن می‌زنند.

کنعانی همچنین در خصوص قطع میانجی‌گری عراق بین ایران و عربستان، گفت: دولت عراق در مسیر مذاکرات دو کشور نقش سازنده‌ای داشته است و دولت عراق آمادگی خود را برای ایفای نقش مثبت اعلام کرده است.

وی افزود: در ارتباط با دولت روسیه، از نقش سازنده هر کشوری که در چارچوب حسن نیت برای ایجاد فضای مثبت در مناسبات کشورهای منطقه ایفای نقش کند، استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات برخی مسئولان اوکراینی علیه کشورمان، گفت: ایران بارها مواضع خود را در سطوح مختلف صریح و واضح در خصوص اوکراین بیان کرده است. در ارتباط با بحران اوکراین پایبند به سیاست بی‌طرفی فعال هستیم، به این معنا که یک طرف جنگ نیستیم و از ابتدای بحران تلاش کردیم در چارچوب مناسبات دوستانه با دو طرف بحران، طرفین را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از استمرار جنگ جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: ایران همواره تأکید کرده ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین برای روسیه ارسال نکردیم و یک طرف جنگ نیستیم و همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع جنگ بوده است.

کنعانی تصریح کرد: همکاری دفاعی ما در چارچوب دوجانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و شفاف قانونی بوده است. ایران اصل را بر روابط دوستانه کشورها می‌گذارد و اوکراین از این اصل مستثنی نیست.

وی افزود: رابطه نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با این کشور نگاه می‌کنیم. ایران در اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک، با خویشتنداری عمل کرد.

ایران عضو هیچ ائتلاف نظامی و هیچ طرفی در جنگ نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما عضو هیچ ائتلاف نظامی و عضو هیچ طرفی در جنگ نیستیم. در ارتباط با تهدیدها علیه ایران همه اطلاع دارید ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی ایران را مورد خدشه قرار دهد، با قاطعیت عمل می‌کند و سوابق این را نشان می‌دهد.

وی افزود: مقام یا کشوری که خارج از موازین بین‌المللی و مناسبات دوستانه اقدام به اتخاذ مواضع تهدیدآمیز می‌کند، باید متوجه مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از این رویکردها باشد و به عواقبش فکر کند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص رأی اخیر ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در مسئله فلسطین، گفت: ما جزو حامیان درجه یک موضوع فلسطین بودیم و برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین از هیچ تلاشی دریغ نکردیم و در ارتباط با حمایت قانونی این ملت همواره از همه فرصت‌ها به ویژه در مجامع بین‌المللی استفاده کردیم.

کنعانی در خصوص مواضع مسئولان جمهوری آذربایجان، گفت: مطلع هستید که موضع دستگاه دیپلماسی به صورت رسمی اتخاذ شد و در این ارتباط واکنش رسمی نشان دادیم و سفیر آذربایجان بلافاصله به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به این مواضع و همچنین مواضع غیرسازنده رسانه‌های این کشور به وی ابلاغ شد.

سیاست اصولی ایران گسترش روابط با همه همسایگان است

وی افزود: تأکید می‌کنم که سیاست اصولی ایران مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان است و جمهوری آذربایجان از این قاعده مستثنی نیست و کسی حق ندارد از این سیاست حکیمانه و مسئولانه ایران سوءبرداشت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سکوت ایران در خصوص برخی اظهارات محاسبه نشده و یا اظهارات ناشی از محاسبات غلط و عدم اقدام متقابل به معنای ناتوانی نیست، بلکه برآمده از سیاست اقتدار ایران و برآمده از رفتار مسئولانه یک کشور مقتدر و بزرگ و دارای احساس مسئولیت به همسایگان است. ایران با بادها و نسیم‌ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود.

کنعانی بیان کرد: کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تعبیر و تفسیر نکند. تاریخ کشورهای منطقه شفاف و گویاست و قابل تحریف نیست و بهتر است تاریخ را درست خوانده و قرائت کنیم. سیاست ما در ارتباط با همسایگان توأم با حسن همسایگی و حفظ حرمت‌ها و پیوندهای برادرانه بین ایران و همسایگان به ویژه با کشور و مردم آذربایجان است.

وی ادامه داد: تأکید داریم مواضع خود را مدیریت کنیم. اعلام مواضع در پشت تریبون‌ها و در چارچوب رسانه‌ها درباره دو کشور که همسایه مرزی هستند، کمک کننده نیست. می‌توانیم در چارچوب دیپلماتیک با هم گفتگو کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: قطعاً دست‌هایی از خارج منطقه که نقش آنها در مناسبات بین کشورهای منطقه سازنده نبوده است، برای تخریب روابط ایران با برخی همسایگان تلاش می‌کنند. به کشورهای منطقه توصیه می‌کنیم در چارچوب بازی‌های آنها قرار نگیرند. بر سیاست حسن همسایگی تأکید داریم و در این چارچوب تلاش خواهیم کرد و امیدواریم دوستان در همسایه مبتنی بر عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها عمل کنند.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 2
    مطمعنی؟چیز دیگه بهت نگفتن که بگی؟ فردا نگی مادادیم تجهیزات ولی قبل از جنگ بوده ها
    • ح IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      1 2
      خب احمق ما دادیم تجهیزات ولی قبل جنگ و فقط برای اینکه روسیه برای دفاع ازش استفاده کنه و نه حمله و ما برای جنگ نفرستاده بودیم فقط سلاح دادیم دوسال پیش هم قرارداد بود.
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      4 1
      ایران سلاحی به نبرداوکراین مستقیم وغیرمستقیم نفرسته واصلاسلاحی ازایران درنبرداوکراین نیست منتهابعضیانمیخوان قبول کننبه دلایل شخصی
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      0 0
      ح باز تو حرف زدی
    • ح IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      0 0
      ببین رفیق هیچکس دلیل شخصی نداره پهپاد های ایرانی در میدان جنگ هستند ولی الان فرستاده نشده بلکه مربوط به یه قرارداد نظامی مثل همه قرارداد های دیگه است
    • ح IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      0 0
      بله حرف زدم بازم میزنم تا زمانی که احمق وجود داره برنداز هست و تا زمانی که برنداز هست منم هستم
  • علی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    3 0
    اروپا ما را تحریم می کند اژانس موضع میگیرد شما یک عده جاسوس را دعوت می کنید
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    من خودم از اصلاح طلبها متنفرم ولی از حق نگذریم درحوزه روابط بین الملل هرچه اصلاح طلبها ساخته بودن اینا برباد دادن رفت
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 1
    بابا جرات داشته باشید مثل مرد بگید ما دادیم عواقبش رو هم حتی اگه بمباران ایران باشه قبول کنید ما آماده شهادتیم
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    چرا دروغ؟
  • نادر IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    ببیبن دیگر موضوعات را چه میکنند
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    دیگه دیره زمانی به پهپاد هاتون تو نابودی اوکراین مینازیدید
  • BE ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    دادین اما رفیق پوتین همچنان تو فاز شکسته. شمام که طرف بازنده رو گرفتین دودش چشم ملت میره
  • US ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 1
    چرا ارسال کردید!ولی طرف مقابل داد به روزنامه ها تا پای ایران رو به جنگ اوکراین بکشد و تحریم های ایران بیشتر شود و برجام به سرانجام نرسد
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 0
    برای چی در مقابل کدام اقدام؟
  • کارشناس IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 0
    تکذیب میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس