کد خبر 1435874
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
اکثر آمریکایی‌ها از حکم اعدام برای قاتل حمایت می‌کنند

نتایج نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که ۵۵ درصد از مردم آمریکا موافق مجازات اعدام برای قاتلان هستند.

به گزارش مشرق، نتایج جدیدترین نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که اکثریت مردم آمریکا (۵۵ درصد)، از مجازات اعدام برای قاتلان در ایالات متحده حمایت می‌کنند و این در حالی است برای ششمین سال پیاپی است که حمایت مردم آمریکا از مجازات اعدام بین ۵۴ تا ۵۶ درصد است.

تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر مردم آمریکا همواره از مجازات اعدام برای قاتلان محکوم به اعدام حمایت کرده‌اند و طبق گزارش گالوپ در بین سالهای ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۶، میزان حمایت آمریکایی‌ها از اعدام بین ۶۰ تا ۸۰ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش، زمانیکه مؤسسه نظرسنجی گالوپ این تحقیق را در سال ۱۹۳۶ آغاز کرد، ۵۹ درصد از بزرگسالان آمریکایی از مجازات اعدام برای قاتلان محکوم به اعدام حمایت می‌کردند و از آن زمان به بعد اکثریت آمریکایی‌ها از این مجازات برای قاتلان محکوم به اعدام حمایت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش،‌پس از آن‌که دیوان عالی ایالات متحده آمریکا، در ژوئن ۱۹۷۲، مجازات اعدام را غیرقانونی اعلام کرد، اکثریت آمریکایی‌ها همچنان حامی اجرای حکم اعدام بودند و زمانیکه مجدداً در سال ۱۹۷۶ این مجازات احیا شد، حمایت عموم مردم آمریکا از مجازات اعدام افزایش یافت تا اینکه در سال ۱۹۹۴ حمایت آمریکایی‌ها از اجرای حکم اعدام به ۸۰ درصد رسید و دست‌کم ۶۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی تا سال ۲۰۱۷ از مجازات اعدام حمایت می‌کردند و هم‌اکنون به ۵۵ درصد رسیده است.

جدیدترین یافته‌ها مربوط به نظرسنجی سوم تا ۲۰ اکتبر (۱۱ تا ۲۸ مهر ماه) می‌شود که در جریان محاکمه فرد مسلحی صورت گرفت که ۱۷ نفر را در دبیرستان «مارجری استونمن داگلاس» در «پارکلند» ایالت فلوریدا در سال ۲۰۱۸ به قتل رساند.

در تاریخ ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر ماه)، هیأت منصفه دادگاه در محاکمه‌ای بسیار تبلیغاتی، این قاتل را از حکم اعدام معاف و به حبس ابد محکوم کرد و این تصمیم دادگاه به ناامیدی و یأس بسیاری از خانواده‌های قربانی که بر این باور بودند که این قاتل باید اعدام شود، منجر شد.

در حالی هیأت منصفه دادگاه از حکم اعدام این قاتل صرفنظر کردند که گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیکلاس کروز، قاتل، در فیلمی که از او در دادگاه درباره تصمیمش قبل از انجام این قتل پخش شدمی‌گوید: «هدفم کشتن ۲۰ نفر با این سلاح AR-۱۵ است. اتفاق بزرگی خواهد بود و وقتی اسم من وارد اخبار شد متوجه می‌شوید من کی هستم.»

نتایج این نظرسنجی همچنین در خصوص نظر احزاب مختلف در ایالات متحده آمریکا در خصوص حکم اعدام نشان می‌دهد نشان می‌دهد که اکثر جمهوری‌خواهان (۷۷ درصد) و احزاب مستقل (۵۴ درصد) موافق اجرای حکم اعدام برای مجرمان قاتل هستند و این د حالی است که ۶۳ درصد از دموکرات‌ها مخالف این حکم هستند و تنها ۳۵ درصد از آن‌ها از این حکم حمایت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، از سال ۲۰۰۰، زمانیکه گالوپ هرسال در بررسی‌ جرایم، این موضوع حکم اعدام را بررسی می‌کرد، حمایت جمهوری‌خواهان از اجرای حکم اعدام در مقایسه با دموکرات‌ها دارای انسجام بیشتری بوده است و حمایت این حزب از حکم اعدام به کمتر از ۷۲ درصد نرسیده است.

طبق این گزارش، حمایت دموکرات‌ها از حکم اعدام ازسال ۲۰۱۲ تاکنون بین ۳۴ تا ۶۵ درصد متغیر بوده است.

مقایسه آمارهای خشونت با سلاح میان آمریکا و کشورهای دیگر جهان نشان می‌دهد که ایالات متحده از این لحاظ آمارهای کاملاً متفاوتی ثبت کرده است. در این کشور نرخ وقوع تیراندازی‌های خشونت‌بار از هر کشور دیگر در دنیا بیشتر است؛ با آنکه آمریکا حدود پنج درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند در آمریکا هستند.

درباره دلایل این موضوع تا کنون تحلیل‌های مختلفی ارائه شده اما آزادی حمل سلاح توسط شهروندان اغلب مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ایجادکننده این مشکل دانسته می‌شود.

داده‌هایی که «سی‌ان‌ان» بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا ارائه کرده نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی از (۴۸٪) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند.

بررسی‌های بی‌شمار دیگری که با روش‌های تحقیق دیگر به این موضوع نزدیک شده‌اند نیز همواره آزادی مالکیت سلاح و سهولت دسترسی به آن را مهم‌ترین متغیر پیش‌بینی‌کننده تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا معرفی کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس